ΣτΕ/1271/2024
Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις
Έργο “Αποκατάσταση και βελτίωση οδικού τμήματος ...”(...) ζητείται η ακύρωση και η αναστολή εκτέλεσης της 419/2023 απόφασης της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων [ΕΑΔΗΣΥ] (...) Όπως προκύπτει από την προσβαλλομένη, η συγκεκριμένη πλημμέλεια που διαγνώσθηκε από την ΕΑΔΗΣΥ, η αντίθεση δηλαδή στην αρχή της απαγόρευσης διακρίσεων λόγω ιθαγενείας, αποτελεί, αυτοτελώς, επάλληλο αιτιολογικό έρεισμα της κρίσης της ότι ο επίμαχος όρος της Διακήρυξης δεν είναι νόμιμος· τούτο συνομολογείται, άλλωστε, από την αιτούσα [βλ. ανωτέρω σκ. 15]. Δοθέντος δε ότι ο όρος αυτός, που τίθεται κατά τον νόμο και τη Διακήρυξη μόνο για τους ημεδαπούς οικονομικούς φορείς, αποτελεί βασική προϋπόθεση οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας των διαγωνιζομένων, η διαπιστωθείσα από την ΕΑΔΗΣΥ αντίθεση στην θεμελιώδη αρχή του ενωσιακού δικαίου περί απαγόρευσης διακρίσεων λόγω ιθαγενείας [εκδήλωση της οποίας αποτελεί, άλλωστε, και το άρθρο 18 της οδηγίας 2014/24/ΕΕ], δεν μπορούσε να θεραπευθεί με την αναπομπή στην αναθέτουσα αρχή, προκειμένου να “διορθώσει” τη σχετική πλημμέλεια, με “διευκρίνηση επί των όρων της διακήρυξης περί αναλογικής εφαρμογής του όρου και στους αλλοδαπούς”, όπως αβασίμως ισχυρίζεται η αιτούσα. Και τούτο διότι τέτοια τροποποίηση, συνιστάμενη μάλιστα σε πλήρη αναμόρφωση πολλών ορισμών της Διακήρυξης, όπως π.χ. των σχετικών με τον τρόπο απόδειξης του “ανεκτέλεστου υπολοίπου” ώστε θεσπισθούν πρόσφορες διατάξεις και για τις αλλοδαπές επιχειρήσεις, θα αντέκειτο στις αρχές της διαφάνειας και της ισότητας των διαγωνιζομένων, που επιβάλλουν την διεξαγωγή των διαγωνιστικών διαδικασιών με βάση κανόνες σαφείς και εκ των προτέρων καθορισμένους. Συνεπώς, νομίμως η ΕΑΔΗΣΥ ακύρωσε τη Διακήρυξη στο σύνολό της και είναι απορριπτέος ο περί του αντιθέτου προβαλλόμενος λόγος. Διά ταύτα Απορρίπτει την αίτηση.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/10/2008
ΟΙ διαδικασίες συνομολόγησης δανείων με πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς εκ μέρους των φορέων, για την πραγματοποίηση σκοπών της αρμοδιότητας ή της δράσης τους εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ . Οι αναθέτοντες φορείς όμως όταν τις συνάπτουν, υποχρεούνται, εντούτοις, να τηρούν τους θεμελιώδεις κανόνες της συμβάσεως εν γένει και την αρχή της απαγορεύσεως των διακρίσεων λόγω ιθαγενείας ειδικότερα. Η υποχρέωση διαφάνειας που απόκειται στην αναθέτουσα αρχή συνίσταται στη διασφάλιση, υπέρ όλων των ενδεχομένων αναδόχων, προσήκοντος βαθμού δημοσιότητας που να καθιστά δυνατό το άνοιγμα της αγοράς υπηρεσιών στον ανταγωνισμό καθώς και τον έλεγχο του αμερόληπτου χαρακτήρα των διαδικασιών διαγωνισμού.
ΑΕΠΠ/298/2018
Ο προσφεύγων επιδιώκει την ακύρωση ή ανάκληση του άρθρου 2.2.9.2.Β.4 της διακήρυξης της σύμβασης, το οποίο αφορά την απαίτηση βεβαίωσης 'καλής λειτουργίας' για μονάδες αφαλάτωσης επεξεργασίας θαλασσινού νερού. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια και η τοποθέτηση σε λειτουργία συστήματος αφαλάτωσης. Ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι η απαίτηση είναι δυσανάλογη με το τεχνικό αντικείμενο του διαγωνισμού και παραβιάζει τις αρχές του υγιούς ανταγωνισμού, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διακρίσεων, καθώς αποκλείει ή δυσχεραίνει τη συμμετοχή του.
ΑΕΠΠ/523/2021
Ο προσφεύγων με την προδικαστική προσφυγή του ζητά τη διαγραφή των εγγράφων της αναθέτουσας αρχής υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου ... και ... από τις περαιτέρω διαδικασίες του διαγωνισμού για την ομάδα «Προμήθεια Λιπαντικών & Προσθέτων», καθώς και τη συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας ως έχει. Το αντικείμενο της σύμβασης αποτελεί η προμήθεια καυσίμων θέρμανσης, καυσίμων κίνησης, λιπαντικών και προσθέτων για τις ανάγκες θέρμανσης των κτιρίων και κίνησης των οχημάτων της ... για ένα έτος. Ειδικότερα, η προμήθεια υποδιαιρείται σε πλείονα τμήματα, με το επίμαχο τμήμα να είναι η ομάδα 3 ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΕΤΑ, που έχει εκτιμώμενη αξία ποσού 15.000,00 € πλέον ΦΠΑ. Ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι η αναθέτουσα αρχή με την παροχή διευκρινίσεων εισήγαγε νέο στοιχείο στην διαγωνιστική διαδικασία (πιστοποιητικό ISO... για συγκεκριμένες δραστηριότητες), το οποίο αδικαιολόγητα τροποποιεί τους όρους του διαγωνισμού και παραβιάζει τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης των διακρίσεων.
ΕΑΔΗΣΥ/1131/2023
Οι προσφεύγουσες (ένωση εταιρειών και μεμονωμένη εταιρεία) αιτούσαν την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που τους αποκλειοσε από τον διαγωνισμό για την ανάθεση του έργου «...» (αστικής αναπλασης) κριτήριου χαμηλότερης τιμής. Επίσης, αντείχαν στην ανάδειξη προσωρινού αντόχου και αποδοχής προσφορών άλλων διαγωνιζομένων, ισχυριζόμενες ότι η απόφαση παραβίαζε: α) τους όρους της διακήρυξης σχετικά με τα υποχρεωτικά δικαιολογητικά συμμετοχής (ειδικά για τα άρθρα 1.53, 3.18, 5.12 κ.λπ. του Τιμολογίου), β) τα κριτήρια οικονομικής/τεχνικής επάρκειας (π.χ. μη δήλωση ανεκτέλεστου υπολοίπου, ελλιπή ΕΕΕΣ), και γ) την αρχή της τυπικότητας. Η ΕΑΔΗΣΥ έκρινε τις προσφυγές βάσιμες, ακυρώνοντας την προσβαλλόμενη απόφαση.
ΑΕΠΠ/984/2020
Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της Διακήρυξης ως προς τα Τμήματα 1 και 2 του Διαγωνισμού, καθώς και κάθε συναφής πράξης ή παραλείψεως, λόγω παραβίασης των άρθρων 18 παρ. 1 και 54 παρ. 1-4 του Ν. 4412/2016 και των αρχών ίσης μεταχείρισης, απαγόρευσης διακρίσεων και αναλογικότητας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια βιοχημικών και ανοσολογικών αναλυτών με συνοδό εξοπλισμό για ιατρικά εργαστήρια, με συνολική εκτιμώμενη αξία 203.132,20 € (συν ΦΠΑ). Οι προσβαλλόμενες τεχνικές προδιαγραφές αφορούν μεθόδους επώασης, ψύξη αντιδραστηρίων και συστήματα φόρτωσης δειγμάτων, οι οποίες κατά την προσφεύγουσα περιορίζουν αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό.
Υπόθεση C-441/2014
Απόφαση του Δικαστηρίου (τμήμα μείζονος συνθέσεως) της 19ης Απριλίου 2016. Dansk Industri (DI) κατά Sucession Karsten Eigil Rasmussen.Αίτηση του Højesteret για την έκδοση προδικαστικής αποφάσεως.Προδικαστική παραπομπή – Κοινωνική πολιτική – Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Οδηγία 2000/78/ΕΚ – Αρχή της απαγόρευσης των διακρίσεων λόγω ηλικίας – Εθνική ρύθμιση αντίθετη προς οδηγία – Δυνατότητα ιδιώτη να ζητήσει να αναγνωριστεί η ευθύνη του Δημοσίου για παραβίαση του δικαίου της Ένωσης – Διαφορά μεταξύ ιδιωτών – Στάθμιση των διαφόρων δικαιωμάτων και αρχών – Αρχές της ασφάλειας δικαίου και της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης – Ρόλος του εθνικού δικαστή Υπόθεση C-441/14
ΝΣΚ/229/2007
Ιθαγένεια. Συνέπειες συνδρομής ελληνικής και αλλοδαπής ιθαγενείας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν αποτελεί κώλυμα για την ονομασία – ορκωμοσία ως αξιωματικού μαθητρίας του ε΄ έτους σπουδών του Φαρμακευτικού Τμήματος της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων, το γεγονός ότι το Αλβανικό Κράτος δεν αποδέχθηκε αίτησή της περί αφαιρέσεως της αλβανικής υπηκοότητας, που έχει συγχρόνως με την ελληνική, διότι αν το πρόσωπο έχει συγχρόνως ημεδαπή και αλλοδαπή ιθαγένεια ως δίκαιο της ιθαγενείας εφαρμόζεται το ημεδαπό δίκαιο.
ΝΣΚ/368/2002
Αλλοδαπά κοινοτικά νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Απαλλαγή από το φόρο δωρεών. Όρος αμοιβαιότητας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η περίπτωση της κατ εξαίρεση απαλλαγής από το φόρο δωρεών των μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα κοινοτικών αλλοδαπών νομικών προσώπων σύμφωνα με τον Ελληνικό Φορολογικό νόμο δεν φαίνεται να έχει κανένα επαρκές συνδετικό στοιχείο με οποιαδήποτε από τις καταστάσεις που ρυθμίζει το Κοινοτικό Δίκαιο και ιδίως εκείνες των βασικών κοινοτικών ελευθεριών και συνεπώς δεν τίθεται ζήτημα παραβάσεως της γενικής αρχής του κοινοτικού δικαίου περί απαγορεύσεως των δυσμενών διακρίσεων λόγω ιθαγενείας. (πλειοψ.)
ΕΑΔΗΣΥ/1806/2023
G εμπλεκόμενη [Ενιαία Αρχή Δημόσιων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) με απόφαση 1806/2023](http://example.com) εξέτασε προδικαστική προσφυγή εναντίον διακήρυξης ανάθεσης μικτής σύμβασης (έργου και υπηρεσιών) για κατασκευή και λειτουργία Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων. Η προσφεύγουσα ζητούσε την ακύρωση της διακήρυξης λόγω ασάφειας στα κριτήρια βαθμολόγησης, ιδίως στα υποκριτήρια Κ.3.1 (περιβαλλοντική τεκμηρίωση και εξοπλισμός) και Κ.3.2 (σχέδιο αξιοποίησης αποβλήτων). Η ΕΑΔΗΣΥ δέχθηκε τον ισχυρισμό, κρίνοντας ότι τα κριτήρια ήταν αόριστα και δεν επέτρεπαν διαφανή αξιολόγηση, με αποτέλεσμα να ακυρώσει τη διακήρυξη και να διατάξει επιστροφή του παραβόλου.
ΑΕΠΠ/1386/2019
Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή επιδιώκει την ακύρωση της διακήρυξης με ΑΔΑΜ [αριθμός] για την παροχή υπηρεσιών «Τεχνικός Έλεγχος Οχημάτων και Έκδοση Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου και Κάρτας Καυσαερίων για τρία έτη». Ειδικότερα, ζητά τη μεταρρύθμιση του όρου της παραγράφου 1 του άρθρου 17 της Ειδικής Συγγραφής Υποχρεώσεων, αντικαθιστώντας τον με όρο που επιτρέπει τη συμμετοχή υποψηφίων αναδόχων εγκατεστημένων εντός της Περιφέρειας [όνομα]. Υποστηρίζει ότι ο υφιστάμενος όρος περιλαμβάνει μη νόμιμο γεωγραφικό περιορισμό, ο οποίος παραβιάζει τις αρχές ισότητας, απαγόρευσης διακρίσεων και ελευθερίας του ανταγωνισμού, προκαλώντας τεχνητό περιορισμό της συμμετοχής και βλάβη τόσο στο δημόσιο συμφέρον όσο και στους δυνητικούς υποψηφίους αναδόχους.