ΣΤΕ/1681/2019
Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις
ΦΠΑ. Το άρθρο 47 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ έχει την έννοια ότι σύνθετη παροχή υπηρεσιών αποθηκεύσεως εμπορευμάτων εμπίπτει στο εν λόγω άρθρο μόνον εφόσον η αποθήκευση συνιστά την κύρια παροχή ενιαίας πράξεως και χορηγείται στους δικαιούχους της παροχής δικαίωμα χρήσεως του συνόλου ή μέρους ρητώς προσδιορισμένου ακινήτου. Τόπος παροχής υπηρεσιών προς υποκείμενο στο φόρο πρόσωπο, προκειμένου για υπηρεσίες σχετικές με ακίνητα, είναι ο τόπος όπου κείται το ακίνητο. Ποιες νοούνται ως υπηρεσίες συναφείς με ακίνητα. Όταν, κατά τη σχετική σύμβαση των μερών, στον λήπτη της παροχής δεν έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα προσβάσεως στο μέρος του ακινήτου που τοποθετούνται τα εμπορεύματα, δεν τυγχάνει εφαρμογής η παρ. 4, αλλά η γενική ρύθμιση της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 2859/2000. Εσφαλμένη η κρίση της αναιρεσιβαλλομένης απόφασης ότι οι ένδικες υπηρεσίες συνιστούσαν “υπηρεσίες σχετικές με ακίνητα”. Η αναίρεση ασκήθηκε παραδεκτά κατά το άρθρο 12 παρ. 1 του ν.3900/2010. Δεκτή η αναίρεση, απορρίπτεται η προσφυγή κατά της απόρριψης των αιτήσεων του αναιρεσιβλήτου για επιστροφή του ΦΠΑ (αναιρεί την αριθμ. 2017/2012 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/197/2013
Ανταλλάξιμα ακίνητα - Εφαρμογή αναλογική ή μη της νομοθεσίας για το δικαίωμα επιφάνειας στα δημόσια κτήματα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στα ανταλλάξιμα ακίνητα δεν μπορούν να τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις των άρθρων 18 έως 26 του ν. 3986/2011, με τις οποίες συστήνεται το εμπράγματο δικαίωμα της επιφάνειας στα δημόσια κτήματα, γιατί με τις διατάξεις αυτές επιδιώκεται η εξυπηρέτηση αλλοτρίων σκοπών σε σχέση με τους επιδιωκόμενους από τη νομοθεσία περί ανταλλαξίμων ακινήτων, η οποία είναι ειδική για τα ακίνητα αυτά. (ομοφ.)
Ε.2061/2024
Συντελεστής ΦΠΑ στις υπηρεσίες εκμίσθωσης ΕΙΧ αυτοκινήτων με οδηγό και δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί οι σχετικές δαπάνες. ΑΔΑ:ΨΒΧΦ46ΜΠ3Ζ-Χ5Σ
ΝΣΚ/348/2004
Εφαρμογή του άρθρου 4 του ν. 3127/2003 σε ακίνητα αρμοδιότητος του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών - Κτηματολογική διαδικασία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το άρθρο 4 του ν. 3127/2003 έχει εφαρμογή στα ακίνητα, τα οποία ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο κατά πλήρες δικαίωμα κυριότητος ως ιδιωτική περιουσία του Ελλ. Δημοσίου και τα οποία διαχειρίζεται το Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών (ομόφ.).
ΔΕΔ/Αθ/360/2025
Η απόφαση αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής αλλοδαπής εταιρείας με έδρα τη Δανία σχετικά με αίτημα επιστροφής ΦΠΑ ύψους 635.873,25 ευρώ για το φορολογικό έτος 2022. Η αρχική απόφαση απόρριψης βασίστηκε στο ότι η εταιρεία κρίθηκε πως πραγματοποίησε φορολογητέες πράξεις στην Ελλάδα, παρέχοντας υπηρεσίες σχετικές με ακίνητα (ανεμογεννήτριες/αιολικά πάρκα). Η προσφεύγουσα υποστήριξε ότι οι υπηρεσίες επισκευής που χρεώθηκε από την ελληνική θυγατρική χρησιμοποιούνται για φορολογητέες πράξεις στη Δανία (παραχώρηση αδειών πνευματικής ιδιοκτησίας) και δεν συνιστούν υπηρεσίες στην Ελλάδα. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών απέρριψε την προσφυγή, κρίνοντας ότι η αλλοδαπή εταιρεία, μέσω της διάταξης περί διαμεσολάβησης (Άρθρο 8 παρ. 3 ν. 2859/2000), θεωρείται ότι παρέχει τις επίμαχες υπηρεσίες επισκευής σε πελάτες στην Ελλάδα, όπου βρίσκεται το ακίνητο (αιολικό πάρκο). Επίσης, αναφέρθηκε σε προηγούμενες αποφάσεις της Υπηρεσίας που έκριναν ότι η προσφεύγουσα πληροί τις προϋποθέσεις μόνιμης εγκατάστασης στην Ελλάδα.
ΔΕΔ/Αθ/421/2025
Η απόφαση απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή της εταιρείας «…………………………» κατά των οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού/επιβολής προστίμου ΦΠΑ για τις φορολογικές περιόδους 2018 έως 2023. Η προσφεύγουσα αμφισβήτησε την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ για υπηρεσίες που παρείχε στην ολλανδική μητρική της εταιρεία, ισχυριζόμενη ότι ο τόπος παροχής δεν ήταν η Ελλάδα, καθώς δεν υπήρχε μόνιμη εγκατάσταση. Η ΔΕΔ επικύρωσε τις διαπιστώσεις του 3ου ΕΛΚΕ Αττικής, κρίνοντας ότι η ολλανδική εταιρεία απέκτησε μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα μέσω της προσφεύγουσας, δεδομένου ότι η δραστηριότητά της (ηλεκτρονική πλατφόρμα μεταφοράς) είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με υπηρεσία μεταφοράς. Ως εκ τούτου, οι υπηρεσίες φορολογούνται στην Ελλάδα με ΦΠΑ 24%. Επιπλέον, απορρίφθηκε η έκπτωση ΦΠΑ εισροών για δαπάνες μίσθωσης/διαχείρισης επαγγελματικών χώρων λόγω μη επαρκούς τεκμηρίωσης.
ΝΣΚ/115/2003
Πολιτιστική κληρονομιά. Προστασία ακινήτων νεοτέρων μνημείων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η επιχείρηση των διαφόρων ενεργειών της παρ.3 του άρθρου 10 του Ν. 3028/2002 αναφέρεται ενιαίως τόσο σε ακίνητα αρχαία μνημεία, όσο και σε ακίνητα νεότερα μνημεία και επομένως ο Υπουργός Πολιτισμού έχει αρμοδιότητα και εντεύθεν υποχρέωση να ελέγχει τις αναφερόμενες στις διατάξεις αυτές ενέργειες και επεμβάσεις που εκτελούνται πλησίον ακινήτου νεότερου μνημείου.
ΔΕΔ/Αθ/411/2025
Η απόφαση (411/2025) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή ολλανδικής εταιρείας και επικυρώνει τις πράξεις του Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. περί μη επιστροφής ΦΠΑ συνολικού ποσού περίπου 97.739 € για τις φορολογικές περιόδους του 2023. Η εταιρεία είχε επιβαρυνθεί με ελληνικό ΦΠΑ για δαπάνες επισκευής και συντήρησης ενός σκάφους αναψυχής. Η Δ.Ε.Δ. έκρινε ότι: 1) Όσον αφορά στις υπηρεσίες, ο τόπος φορολογίας είναι η Ολλανδία, ο ΦΠΑ χρεώθηκε εσφαλμένα και δεν προβλέπεται επιστροφή. 2) Όσον αφορά στα αγαθά, εφόσον δεν αποδεικνύεται χρήση για φορολογητέες πράξεις, συνάγεται ιδιωτική χρήση, για την οποία δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης/επιστροφής ΦΠΑ, βάσει των άρθρων 30 παρ. 4 του ν. 2859/2000 και ΠΟΛ 1003/2010.
ΝΣΚ/321/2001
Ρυμοτομία. Ακίνητα. Επίδραση της αντισυνταγματικότητας του θεσμού της μεταφοράς συντελεστή δόμησης σε πράξη εφαρμογής πολεοδομικής μελέτης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν υπάρχει περιθώριο εφαρμογής του θεσμού μεταφοράς συντελεστή δόμησης στην περίπτωση ακινήτων τα οποία ρυμοτομούνται, είτε η μεταφορά σ.δ. προβλέπεται σε ακίνητα της ιδίας περιοχής είτε αυτή προβλέπεται για την εναπομένουσα άρτια ιδιοκτησία ακινήτου το οποίο ρυμοτομείται σε ποσοστό μεγαλύτερο από την οφειλόμενη εισφορά σε γη. Η συγκεκριμένη δε πράξη εφαρμογής ισχύει όπως κυρώθηκε και οι ιδιοκτήτες των οποίων τα ακίνητα ρυμοτομούνται πλέον του ποσοστού που ορίζει ο νόμος, θα πρέπει να θεωρούνται δικαιούχοι αποζημίωσης λόγω απαλλοτρίωσης του τμήματος αυτού της ιδιοκτησίας των.
ΝΣΚ/191/2001
Αρχαιότητες. Ανεύρεση αρχαίων σε ακίνητο. Αποζημίωση του ιδιοκτήτη για τη στέρηση χρήσεως του ακινήτου του. Αρση των δεσμεύσεων του ακινήτου. Φοροαπαλλαγή της δαπάνης της σωστικής ανασκαφής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) 1. Ο ιδιοκτήτης ακινήτου στο οποίο βρέθηκαν αρχαία, μετά την παρέλευση διμήνου από της δηλώσεως περί της ανευρέσεως αρχαίων, δικαιούται αποζημιώσεως, για την θετική και μόνο ζημιά την οποία υπέστη εκ της στερήσεως της χρήσεως του ακινήτου του. 2. Οι διατάξεις των άρθρων 9 και 51 του αρχαιολογικού νόμου, κατά το σημείο που τάσσουν ορισμένη προθεσμία, η παρέλευση της οποίας αποδεσμεύει τα αρχαία ή ακίνητα, δεν τυγχάνουν εφαρμογής, διότι αντίκεινται στη συνταγματική υποχρέωση (άρθρο 24) της διαρκούς προστασίας των αρχαίων από το Κράτος. 3. Η ενδεχόμενη φοροαπαλλαγή της δαπάνης της σωστικής ανασκαφής, που αναλαμβάνουν ιδιώτες, προκειμένου το ακίνητό τους να εξαιρεθεί από την τηρουμένη σειρά προτεραιότητας των προς ανασκαφή οικοπέδων, μόνο με συγκεκριμένη νομοθετική διάταξη μπορεί να ρυθμισθεί (τυπικός νόμος).
ΝΣΚ/24/2018
Υποχρέωση επιστροφής του ΦΠΑ που καταβλήθηκε από κατασκευαστή, βάσει ειδικής δηλώσεως μεταβιβάσεως ακινήτου, και είχε υπολογιστεί επί της αντικειμενικής αξίας του μεταβιβαζομένου ακινήτου, στην περίπτωση που μετέπειτα επήλθε αναδρομική μείωση των αντικειμενικών αξιών. Η φορολογική αρχή υποχρεούται, ύστερα από υποβολή σχετικής τροποποιητικής δηλώσεως του φορολογούμενου, να επιστρέψει τη διαφορά του φόρου προστιθεμένης αξίας (ΦΠΑ), η οποία προκύπτει μεταξύ αφενός μεν του καταβληθέντος, βάσει της ειδικής δηλώσεως μεταβιβάσεως ακινήτου, και υπολογισθέντος βάσει της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, και αφετέρου του προκύπτοντος βάσει της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων, όπως προσδιορίστηκε δυνάμει της υπ’ αριθμ. ΠΟΛ.1009/2016 αποφάσεως του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, με την οποία αναπροσαρμόστηκαν αναδρομικώς από 21-5-2015 οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων, σε συμμόρφωση προς την υπ’ αριθ. 4446/2015 ακυρωτική απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (πλειοψ.).