ΣτΕ/868/1997
Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις
Από τις προηγούμενες διατάξεις συνάγεται ότι, στις περιπτώσεις διαγωνισμών με το σύστημα προσφοράς, που περιλαμβάνει μελέτη και κατασκευή (άρθρα 4 παρ. 4 εδ. ε του ν. 1418/1984 και 10 του π.δ. 609/1985), τα όργανα που αποφασίζουν για τις υποβαλλόμενες κατά το στάδιο αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών αντιρρήσεις δεν αναβαθμολογούν τα περιεχόμενα στη διακήρυξη κριτήρια αξιολόγησης, αλλά ερευνούν, βάσει των προβαλλόμενων ισχυρισμών, αν η βαθμολόγηση των επιμέρους κριτηρίων από τις επιτροπές διαγωνισμού είναι νομικώς πλημμελής, αν δηλαδή έχουν παραβιαστεί όροι της διακήρυξης ή αν οι μελέτες των διαγωνιζόμενων δεν πληρούν τις καθοριζόμενες στα τεύχη δημοπρασίας απαιτήσεις.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΣτΕ/901/1999
Επειδή, όπως ήδη έχει κριθεί (ΣτΕ Ολομ. 4358-61/1997), από τις διατάξεις του άρθρου 4 παράγραφοι 2, 4, 5 και 6 του ν. 1418/1984 (όπως η παρ. 6 τροποποιήθηκε με τα άρθρα 1 παράγραφοι 4 και 5α του ν. 2229/1994 και δέκατο τρίτο παρ. 4 του ν. 2338/1995) και των άρθρων 10 παρ. 3, 17 παρ. 7 και 8, 18 19 παρ. 2 και 20 του π.δ. 609/1985 προκύπτει ότι όσοι συμμετέχουν σε διαγωνισμό μπορούν να υποβάλλουν αντιρρήσεις μόνο για τα στάδια προεπιλογής, κατάθεσης των προσφορών (τεχνικών και οικονομικών) και αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών και μόνο για λόγους που ανακύπτουν κατά το αντίστοιχο στάδιο. Αντιθέτως, για το στάδιο της εξέτασης ή αξιολόγησης - όταν απαιτείται τέτοια αξιολόγηση - των οικονομικών προσφορών, στάδιο κατά το οποίο έχει ήδη επιληφθεί η επιτροπή εισήγησης για ανάθεση και, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 4 του ν. 1418/1984, έχει εκφέρει τη σύμφωνη γνώμη της για την έγκριση του αποτελέσματος της δημοπρασίας, δεν προβλέπεται, ως τυπικό στοιχείο της διαδικασίας, η υποβολή αντιρρήσεων για λόγους που ανακύπτουν κατά το στάδιο αυτό. Υποβολή αντιρρήσεων, σύμφωνα με το άρθρο 20 του π.δ. 609/1985, δεν προβλέπεται ούτε κατά του πρακτικού με το οποίο η επιτροπή εισήγησης για ανάθεση, εκφέροντας τη σύμφωνη γνώμη της για την έγκριση του αποτελέσματος της δημοπρασίας, γνωμοδοτεί για τον αποκλεισμό υποψήφιου αναδόχου που δεν αιτιολόγησε την υπερβολικά χαμηλή προσφορά του. Συνεπώς η αιτούσα αβασίμως προβάλλει ότι η προσβαλλόμενη πράξη εκδόθηκε κατά παράβαση των πιο πάνω διατάξεων και κατά παράλειψη ουσιώδους τύπου της διαδικασίας, επειδή δεν της κοινοποιήθηκε προηγουμένως το πρακτικό με το οποίο η επιτροπή εισήγησης για ανάθεση γνωμοδότησε για να απορριφθεί η οικονομική προσφορά της ως μη αιτιολογημένη και έτσι η αιτούσα δεν μπόρεσε να ασκήσει τις κατά το άρθρο 20 του π.δ. 609/1985 αντιρρήσεις της κατά του πιο πάνω πρακτικού.
ΝΣΚ/414/2010
Αποκλεισμός από αρμόδια όργανα διενέργειας διαγωνισμών φορέων και μετά την τεχνική αξιολόγηση των προσφορών τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αρμόδιες επιτροπές διαγωνισμού, αφού ενημερωθούν αρμοδίως από την αναθέτουσα αρχή για τα επαγγελματικά παραπτώματα φορέων, μπορούν, εφόσον κρίνουν ότι οι προηγούμενες σχετικές αποφάσεις είναι νομικώς πλημμελείς, λόγω μη συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων, να προβούν, ακόμη και μετά την διαδικασία τεχνικής αξιολόγησης των προσφορών, σε αποκλεισμό των φορέων αυτών από την περαιτέρω διαδικασία του διαγωνισμού με αιτιολογημένες αποφάσεις, οι οποίες θα ανακαλούν μερικά, δηλαδή ως προς αυτούς, τις αποφάσεις με τις οποίες έγιναν τυπικά δεκτές οι προσφορές τους.
ΑΕΠΠ/1553/2021
Ο προσφυγών ζητά την ακύρωση της απόφασης 298/20.7.2021 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, η οποία απέκλεισε την προσφεύγουσα ένωση οικονομικών φορέων και ενέκρινε τις προσφορές των άλλων διαγωνιζόμενων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά Πιλοτικές Δράσεις Προώθησης, Στήριξης και Παρακολούθησης της Κοινωνικοποίησης και Ένταξης των Περιθωριοποιημένων Ομάδων στο Δήμο (Διαδημοτικό Κοινωνικό Δίκτυο), με εκτιμώμενη αξία 362.903,23 € άνευ ΦΠΑ. Οι λόγοι της προσφυγής είναι ο αποκλεισμός λόγω μη πλήρωσης ελαχίστων απαιτήσεων σε κριτήρια αξιολόγησης και ελλείψεις στη δομή της προσφοράς.
ΑΕΠΠ/178/2017
Η προσφεύγουσα εταιρεία, με την προδικαστική προσφυγή, ζητά την ανάκληση της πράξης έγκρισης του Πρακτικού αξιολόγησης των δικαιολογητικών και τεχνικών προσφορών σε έναν ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός αφορά την ανάθεση εργασιών απεντόμωσης, μυοκτονίας και απολύμανσης των χώρων εργασίας, αρχείων, αποθηκών και εργοταξίων των υπηρεσιών του φορέα, με προϋπολογισμένη δαπάνη 148.100,18 € χωρίς ΦΠΑ για δύο χρόνια. Αιτημα της προσφεύγουσας είναι η κατάργηση της πράξης που έκανε αποδεκτές τις προσφορές άλλων διαγωνιζόμενων, υποστηρίζοντας ότι η Αναθέτουσα Αρχή εσφάλμησε στην αποδοχή αυτών.
ΑΕΠΠ/521/2018
Η προσφεύγουσα εταιρεία με την προδικαστική προσφυγή της επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης της Συγκλήτου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, η οποία ενέκρινε το Πρακτικό 1 περί αποσφράγισης και αξιολόγησης των υποφακέλων «Δικαιολογητικά Συμμετοχής – Τεχνική Προσφορά». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΘΥΡΩΝ ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΚΤΗΡΙΩΝ ΤΟΥ ΓΕΩΠΟΝΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ» συνολικής προϋπολογισθείσας αξίας 172.765,29 ευρώ. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι οι προσφορές των άλλων διαγωνιζόμενων εταιρειών αποκλίνουν από τις τεχνικές προδιαγραφές που ορίζει η διακήρυξη, ενώ εσφαλμένα έγιναν δεκτές και βαθμολογήθηκαν με 100 βαθμούς. Ζητεί τον αποκλεισμό αυτών των εταιρειών από το διαγωνισμό.
ΑΕΠΠ/183/2018
Οι προσφεύγουσες εταιρίες (ανώνυμες στο κείμενο) ασκούν προδικαστικές προσφυγές (με αριθμούς ΓΑΚ 106/6-2-2018 και 105/6-2-2018) κατά της απόφασης του Υπαρχηγού του ΓΕΑ (Φ831/818/Σ.169/23-1-2018), με τις οποίες ζητούν την ακύρωση της πράξης ως προς την απόρριψη των προσφορών τους και την πλήρη αποδοχή τους για τον διαγωνισμό προμήθειας ενός αξονικού τομογράφου 256 τομών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια του συγκεκριμένου ιατρικού εξοπλισμού για το 251 ΓΝΑ, με προϋπολογισμό 1.488.000 € (συμπ. ΦΠΑ), σύμφωνα με τις προδιαγραφές της διακήρυξης (CPV 33115200-1). Οι προσφεύγουσες επικαλούνται παράβαση κριτηρίων αξιολόγησης, τεχνικές αποκλίσεις και εσφαλμένη εφαρμογή των όρων της διακήρυξης, ισχυριζόμενες ότι πληρούν όλες τις απαιτήσεις (π.χ. ανασύνθεση εικόνας, χρόνοι περιστροφής λυχνίας, δυνατότητες γεννήτριας). Η απόφαση εξετάζει λεπτομερώς τους ισχυρισμούς και τις αντιρρήσεις των μερών.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/182/2009
Λειτουργία εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων...Με τα δεδομένα αυτά και λαμβάνοντας υπόψη ότι η Ε.Δ. βαθμολόγησε τους υποψηφίους, χωρίς όμως να επικαλείται και να παραθέτει συγκεκριμένα τα ειδικότερα στοιχεία των τεχνικών προσφορών που αιτιολογούν και παράλληλα δικαιολογούν τις αποκλίσεις στη δοθείσα βαθμολογία, ενώ, περαιτέρω, δεν αιτιολογεί την απόρριψη των υποβληθεισών (με την από 16.4.2007 ένσταση) αιτιάσεων κατά του παραδεκτού της τεχνικής προσφοράς της αναδειχθείσας ως αναδόχου Κ/ΞΙΑΣ, ώστε να είναι δυνατός ο δικαστικός έλεγχος της σχετικής κρίσης, η σχετική διαδικασία αξιολόγησης καθίσταται για την αιτία αυτή νομικώς πλημμελής.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/2508/2009
ΕΣ/Τ4/76/2009
Η εκτέλεση των Δημοσίων έργων διέπεται από τις διατάξεις του προαναφερόμενου νόμου(1418/1984), καθώς και από εκείνες του π.δ/τος 609/1985 (Α΄ 223), η δε ανάθεσή της κατασκευής τους γίνεται με βάση σχετική μελέτη (άρθρο 4 παρ. 3 του ν. 1418/1984).Αν και ευέλικτη, όμως, η διαδικασία του πρόχειρου διαγωνισμού δεν στερείται τελείως τυπικότητας, αφού, με τη συμμετοχή περισσότερων υποψηφίων και την πρόβλεψη συλλογικού γνωμοδοτικού οργάνου για την αξιολόγηση των προσφορών, ο νομοθέτης απέβλεψε στην εξασφάλιση στοιχειωδών εγγυήσεων διαφάνειας, όσον αφορά την επιλογή του αναδόχου. Με την ελάχιστη δε αυτή διαφάνεια και την ισότιμη συμμετοχή των υποψηφίων στον πρόχειρο διαγωνισμό δεν συμβιβάζεται η κατακύρωση του αποτελέσματός του σε υποψήφιο του οποίου η προσφορά είτε υποβλήθηκε μετά την παρέλευση της ταχθείσας προς τούτο προθεσμίας, είτε δεν πληρούσε τις ελάχιστες τεχνικές απαιτήσεις που είχε καθορίσει η Αναθέτουσα Αρχή.
ΕλΣυν.Τμ.Μειζ-Επταμ.Συνθ/2093/2011
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Ζητείται η αναθεώρηση α)της 1250/2011 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και β)της 20/2011 πράξης του Ε΄ Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με την προσβαλλόμενη απόφαση, κατά την μειοψηφούσα γνώμη της οποίας, σε κάθε περίπτωση, πλην των ρητών νομοθετικών επιταγών, εκτέλεσης (έστω και μερικής) των εργασιών της σύμβασης, στερείται το Κλιμάκιο της κατά χρόνο αρμοδιότητας αυτού να προβεί στον έλεγχο νομιμότητας της σύμβασης, κρίθηκε ότι οι υπό στοιχ. β) εργασίες έχουν ήδη ολοκληρωθεί, ενώ και οι υπό στοιχ. γ) εργασίες έχουν ολοκληρωθεί κατά το μεγαλύτερο μέρος αυτών, επομένως ορθώς, κατά την προσβαλλομένη απόφαση, απεφάνθη το Ε΄ Κλιμάκιο ότι στερείται της αρμοδιότητας να τις ελέγξει. Σύμφωνα, όμως, με όσα έγιναν, κατά πλειοψηφία, δεκτά στην υπό στοιχ. II σκέψη της παρούσας, το Τμήμα κρίνει ότι εσφαλμένως, τόσο το Κλιμάκιο όσο και το Τμήμα, κατέληξαν στην κρίση περί της ορθότητος της αποχής του Κλιμακίου από τον έλεγχο νομιμότητας της επίδικης σύμβασης, χωρίς προηγουμένως να εξεταστεί αν συντρέχουν οι επικαλούμενες από την αιτούσα κοινοπραξία, μεταξύ άλλων, προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 44 του π.δ. 609/1985. Περαιτέρω, όμως και ενόψει του γεγονότος ότι από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ούτε ότι οι προαναφερθείσες εργασίες εκτελέστηκαν δυνάμει του άρθρου 44 του π.δ. 609/1985 ούτε ότι τηρήθηκαν οι τυπικές προϋποθέσεις εφαρμογής της ανωτέρω διάταξης, ήτοι δεν έχει συνταχθεί τεχνική περιγραφή των εργασιών από τη διευθύνουσα υπηρεσία με αιτιολόγηση του επείγοντος, εκτίμηση της δαπάνης και συνακόλουθα δεν υπάρχει και έγκριση αυτών από την προϊσταμένη αρχή, το Τμήμα άγεται, περαιτέρω, στην κρίση ότι η εκτέλεση των ως άνω εργασιών, ως εκτελεσθεισών και μη εμπιπτουσών στην έννοια της διάταξης του άρθρου 44 του π.δ. 609/1985 περί προσθέτων επειγουσών εργασιών, καθιστά το Κλιμάκιο κατά χρόνο αναρμόδιο για τον έλεγχο νομιμότητάς τους από αυτό. Κατόπιν τούτων, ορθώς, αν και με άλλη αιτιολογία, δεν εχώρησε ο έλεγχος περί συμπληρωματικότητας ή μη των εν λόγω εργασιών, και συνακόλουθα ορθώς απορρίφθηκε η οικεία αίτηση ανάκλησης, ως προς τις εργασίες αυτές, από το VI Τμήμα, απορριπτομένων όλων των περί του αντιθέτου ισχυρισμών της αιτούσας κοινοπραξίας.Απορρίπτει την κρινόμενη αίτηση αναθεώρησης της κοινοπραξίας με την επωνυμία «......».
ΝΣΚ/23/2015
Α.Ε.Ι. – Συγκρότηση Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής επιλογής και εξέλιξης καθηγητών – Ουσιώδης τύπος διαδικασίας αξιολόγησης υποψηφίων για εξέλιξη καθηγητών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Επιτρέπεται η δημοσιοποίηση του περιεχομένου της αξιολόγησης του έργου υποψήφιου για εξέλιξη μέλους ΔΕΠ και των στοιχείων του συντάκτη της στους κρινόμενους. Η Ειδική Επταμελής Επιτροπή δεν επιτρέπεται να δεσμευτεί προς τον συγκεκριμένο αξιολογητή ότι τα στοιχεία του θα παραμείνουν εμπιστευτικά και ότι δεν θα δημοσιοποιήσει το περιεχόμενο της αξιολόγησης και των στοιχείων του συντάκτη της σε συνυποψήφιο για εξέλιξη ή εκλογή μέλους ΔΕΠ, εφόσον υπάρξει σχετικό αίτημα. Το αίτημα αξιολογητή να παραμείνουν εμπιστευτικά τα στοιχεία του, με την απειλή ότι αλλιώς θα αποσυρθεί από την εκλογική διαδικασία, δεν είναι νόμιμο και ισοδυναμεί με άρνηση αποδοχής του ορισμού του ως αξιολογητή και απόσυρση της αξιολόγησής του. β) Αν ο ορισθείς αξιολογητής δεν αποδεχθεί τον ορισμό του ή παραιτηθεί, η Ειδική Επταμελής Επιτροπή πρέπει να ορίσει νέο αξιολογητή από τα οικεία μητρώα αξιολογητών, εξαντλώντας τις κατά νόμο διαδοχικές δυνατότητες, μετά τις οποίες εγκύρως χωρεί η σχετική εξέλιξη ή κρίση μέλους ΔΕΠ και χωρίς την άνω αξιολόγηση.