ΣΤΕ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ 3470/2011
Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ-Ανάθεση-Αποκλεισμός υποψηφίου: Επειδή, ο νομοθέτης με τον εκτελεστικό του άρθρου 14 παρ. 9 του Συντάγματος νόμο 3021/2002, που ίσχυε κατά τον χρόνο εκδόσεως της προσβαλλομένης πράξεως με τα άρθρα 2 και 3 του ν. 3021/2002 .., καθιέρωσε την γενική και απόλυτη απαγόρευση σύναψης δημοσίων συμβάσεων με φυσικά ή νομικά πρόσωπα, των οποίων οι ιδιοκτήτες, βασικοί μέτοχοι, εταίροι και διευθυντικά στελέχη είναι ιδιοκτήτες, βασικοί μέτοχοι, εταίροι και διευθυντικά στελέχη επιχειρήσεων μέσων ενημέρωσης καθώς και με φυσικά ή νομικά πρόσωπα των οποίων οι ιδιοκτήτες, βασικοί μέτοχοι, εταίροι και διευθυντικά στελέχη είναι παρένθετα πρόσωπα ή συγγενείς ιδιοκτητών, βασικών μέτοχων, εταίρων και διευθυντικών στελεχών επιχειρήσεων μέσων ενημέρωσης, αν τα τελευταία δεν καταφέρουν να αποδείξουν ότι ενεργούν δι' ίδιον λογαρισμόν και δεν είναι παρένθετα ή ότι έχουν οικονομική αυτοτέλεια έναντι των συγγενών αυτών. Ενόψει όμως της εννοίας των διατάξεων του άρθρου 14 παρ. 9 του Συντάγματος, όπως αυτή εξετέθη στην προηγουμενη σκέψη και σύμφωνα με την οποία μόνη η συνδρομή μιας εκ των ασυμβιβάστων ιδιοτήτων δεν μπορεί να οδηγήσει στην απαγόρευση αναθέσεως δημοσίας συμβάσεως, αν δεν αποδεικνύεται, περαιτέρω, ότι κατά τη διαδικασία της αναθέσεως της συγκεκριμένης δημοσίας συμβάσεως, το εν λόγω πρόσωπο, το φέρον την προαναφερθείσα ιδιότητα προέβη αποδεδειγμένα σε παράνομη ή αθέμιτη ενέργεια , προκειμένου να επιτύχει να του ανατεθεί, τελικώς, η εν λόγω δημόσια σύμβαση, το όλο πλέγμα των διατάξεων του νόμου 3021/2002, ο οποίος στηρίζεται σε αντίθετη ερμηνεία των διατάξεων του εν λόγω άρθρου του Συντάγματος και με τον οποίο προσδιορίζονται οι συνέπειες της συνδρομής των ασυμβιβάστων ιδιοτήτων του εν λόγω άρθρου, προσκρούουν στην αληθή έννοια αυτού και ως αντίθετες με αυτό δεν είναι εφαρμοστέες. Με τα δεδομένα αυτά η προσβαλλόμενη απόφαση η οποία εξεδόθη κατ' εφαρμογή των αντισυνταγματικών αυτών διατάξεων του νόμου 3021/2002 είναι ακυρωτέα, παρέλκει δε ως αλυσιτελής η έρευνα των λοιπών λόγων ακυρώσεως.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
216169/2025
Καθορισμός δικαιολογητικών, διαδικασίας και λοιπών θεμάτων που αφορούν στη χορήγηση άδειας διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών, στελέχη εταιρειών εγκατεστημένων στην Ελλάδα, θυγατρικές αλλοδαπών εταιρειών εγκατεστημένων στην Ελλάδα που ασκούν εμπορική δραστηριότητα (μέτοχοι - εταίροι, μέλη Δ.Σ., διαχειριστές, νόμιμοι εκπρόσωποι), σε εφαρμογή του άρθρου 98 του ν. 5038/2023.
ΝΣΚ/29/2005
Σύναψη συμβάσεως δημοσίου έργου άνω του ενός δισ. δρχ.. Έλεγχος νομιμότητας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η σύμβαση του έργου «ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΟΨΕΩΝ ΚΤΙΡΙΟΥ Μ.Τ.Π.Υ. ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ», προϋπολογισμού 5.800.000 ευρώ (με Φ.Π.Α.), θεωρείται ότι έχει συναφθεί (καταρτισθεί) από την κοινοποίηση στις 7-7-2004 της εγκριτικής των πρακτικών της δημοπρασίας αποφάσεως του Δ.Σ. του Μ.Τ.Π.Υ. (Προϊσταμένης Αρχής του έργου) στην αναδειχθείσα μειοδότρια επιχείρηση «…. ΑΤΕ», είναι δε έγκυρη, αφού ο προβλεπόμενος από το άρθρο 8 παρ.1 Ν 2741/1999 έλεγχος νομιμότητας αυτής από το Ε’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν απέβη αρνητικός και επί πλέον το προβλεπόμενο από τη διάταξη του άρθρου 3 του Ν 3021/2002 πιστοποιητικό ασυμβιβάστων ιδιοτήτων εκδόθηκε σε κάθε περίπτωση πριν από την υπογραφή της συμβάσεως.
ΝΣΚ/12/2021
Ερωτήματα της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες σχετικά με την υποβολή Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων.(...)α) Δεν μπορεί να γίνει αναλογική εφαρμογή της διάταξης της περίπτωσης λθ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν. 3213/2003, κατά το μέρος που αυτή εξαιρεί από την υποβολή Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης (ΔΠΚ) και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων (ΔΟΣ) τα φυσικά πρόσωπα αλλοδαπών επιχειρήσεων, που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις και έχουν μόνιμη κατοικία εκτός Ελλάδας, στις λοιπές περιπτώσεις της παραγράφου αυτής, που αφορούν αλλοδαπά φυσικά πρόσωπα με μόνιμη κατοικία εκτός Ελλάδας, καθώς και στα αλλοδαπά φυσικά πρόσωπα των ελληνικών εργοληπτικών επιχειρήσεων, με μόνιμη κατοικία, επίσης, εκτός Ελλάδας (ομόφωνα). β) Οι όροι «εταίροι», «βασικοί μέτοχοι» και «διευθυντικά στελέχη», που αναφέρονται στην αυτή ως άνω διάταξη της περίπτωσης λθ΄, ταυτίζονται εννοιολογικά με τους αντίστοιχους όρους της διάταξης του άρθρου 2 του ν. 3310/2005 (ομόφωνα). Ως «εκτελεστικά μέλη οργάνου διοίκησης» νοούνται τα μέλη οργάνου διοίκησης νομικών προσώπων, για τα οποία, πέρα από την άσκηση αποφασιστικών αρμοδιοτήτων, συντρέχει και το τυπικό στοιχείο της επιλογής (εκλογή) και ότι έχουν τηρηθεί οι προς τούτο απαιτούμενες διατυπώσεις, όπως αποδεικνύεται από τα προβλεπόμενα έγγραφα (κατά πλειοψηφία). γ) Η έννοια του όρου «ιδιοκτήτης» αφορά ατομικές επιχειρήσεις (ομόφωνα). δ) Η διάταξη της περίπτωσης λε΄ του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3213/2003, που αφορά σε Ανώνυμη Αθλητική Εταιρεία, δεν μπορεί να τύχει αναλογικής εφαρμογής και στις λοιπές περιπτώσεις της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του παραπάνω νόμου (ομόφωνα). ε) Στο ρυθμιστικό πεδίο των κανόνων του «πόθεν έσχες» δεν περιλαμβάνεται και ο τυχών «πραγματικός δικαιούχος», παρά μόνο κατά το μέρος και στην έκταση που αναφέρεται στο άρθρο 2 του ν. 3310/2005 στα «παρένθετα πρόσωπα» και στις «ελεγχόμενες επιχειρήσεις» (ομόφωνα).
ΝΣΚ/404/2004
Εγκυρότητα ή μη δημοσίων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών εν σχέσει προς την εφαρμογή του άρθρου 4 του Ν 3021/2002, του άρθρου 5 παρ.3 του ΠΔ 261/1997 και την ύπαρξη διαφοράς του αναγραφομένου στην κατακυρωτική πράξη και στη σύμβαση συμβατικού τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η μη τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 4 του Ν 3021/2002 οδηγεί σε ακυρότητα των δημοσίων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών με αντικείμενο άνω των 250.000 ευρώ. β) Το άρθρο 5 παρ.3 του ΠΔ 261/1997 δεν εφαρμόζεται όταν δεν προκύπτει ότι η προϋπολογιζόμενη δαπάνη για παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών είναι ανώτερη των 3.000.000 δρχ. γ) Ακυρότητα της συμβάσεως όταν το αναγραφόμενο σ’ αυτή συμβατικό τίμημα είναι διάφορο της προσφοράς του αναδόχου.
ΝΣΚ/47/2013
Αίτηση παραίτησης από την Ελληνική Αστυνομία αξιωματικού ειδικών καθηκόντων – ψυχολόγου, πριν τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού χρόνου παραμονής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο περιορισμός που τίθεται από τη διάταξη του άρθρου 7 παρ.2 του π.δ. 373/2002 για τους αξιωματικούς ειδικών καθηκόντων της Ελληνικής Αστυνομίας, αποτελεί επιτρεπτό της κατ’ άρθρο 5 παρ.1 του Συντάγματος κατοχυρούμενης οικονομικής και επαγγελματικής ελευθερίας περιορισμό, ενόψει του επιδιωκόμενου υπό της διατάξεως δημοσίου σκοπού, που είναι η στελέχωσή της -τουλάχιστον για ορισμένο χρονικό διάστημα- με στελέχη ορισμένων προσόντων και ειδικοτήτων απαραίτητων για την εύρυθμη λειτουργία της. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/280/2013
Κατάληψη προσωποπαγούς θέσεως με βαθμό Διευθυντή από τα στελέχη της εκπαίδευσης για το υπόλοιπο της υπαλληλικής τους θητείας, με δυνατότητα περαιτέρω προαγωγής τους – Προϋποθέσεις – Εφαρμογή ή μη των διατάξεων του άρθρου 22 του Ν. 3051/2002.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ενόψει των ειδικών διατάξεων, με τις οποίες θεσπίζεται ιδιαίτερο καθεστώς για τα στελέχη της εκπαιδεύσεως, αλλά και των νεώτερων σχετικών διατάξεων (του Ν. 3848/2010), με τις οποίες ορίζεται η ανά τετραετία και κατόπιν επιλογής ανάθεση καθηκόντων, η κρίσιμη διάταξη του άρθρου 22 παρ.7 του Ν. 3051/2002 (με την οποία προβλέπεται η, υπό προϋποθέσεις, κατάληψη από υπαλλήλους προσωποπαγούς θέσεως με βαθμό Διευθυντή για το υπόλοιπο της υπαλληλικής τους θητείας, με δυνατότητα περαιτέρω προαγωγής τους), δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής στην συγκεκριμένη περίπτωση. (ομοφ.)
ΝΣΚ/39/2011
Αυτοδίκαιη λύση επιχειρήσεων Ο.Τ.Α. – Διαπιστωτική πράξη – Αρμόδια Αρχή – Μεταφορά προσωπικού.α) Επί αυτοδίκαιης λύσης επιχειρήσεων Ο.Τ.Α. κατά την παρ. 1 του άρθρου 269 του Κ.Δ.Κ. εκδίδεται διαπιστωτική πράξη από τον Γενικό Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης του Ν 3852/2010, για λόγους ασφάλειας δικαίου και προστασίας των συναλλασσομένων τρίτων και β) οι διατάξεις των παρ. 3 έως 6, 7 και 9 του άρθρου 269 του Κ.Δ.Κ. για την μεταφορά προσωπικού εφαρμόζονται και επί του προσωπικού αμιγών επιχειρήσεων Ο.Τ.Α. και ανωνύμων εταιρειών του Π.Δ. 410/1995, των οποίων εταίροι είναι αποκλειστικά Ο.Τ.Α. ή νομικά τους πρόσωπα, σε περίπτωση αυτοδίκαιης λύσης αυτών κατά την παρ. 1 του ιδίου άρθρου, λόγω ύπαρξης νομοθετικού κενού και, σε κάθε περίπτωση, για λόγους ισότητας, κατά την παρ. 1 του άρθρου 4 του Συντάγματος.
ΝΣΚ/307/2002
Διατηρητέα κτίρια. Ανακατασκευή λόγω ζημιών τους από σεισμό. Εφαρμογή της υπ αριθμ. οικ/153/Α325/9-1-2002 κ.υ.α. των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και των Υφυπουργών Οικονομικών και ΠΕΧΩΔΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι ιδιοκτήτες των διατηρητέων κτιρίων που ανακατασκευάζουν αυτά, λόγω ζημιών που προκλήθηκαν από το σεισμό της 7.9.1999, δικαιούνται να υπαχθούν στις ευεργετικές διατάξεις της υπ αριθμ. οικ/153/Α325/9-1-2002 κ.υ.α. των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και των Υφυπουργών Οικονομικών και ΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ 27Β/16.1.2002), εφόσον κατά την δημοσίευση της ανωτέρω αποφάσεως στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως δεν είχαν εκταμιεύσει ολόκληρο το ποσό του δανείου και της δωρεάν Κρατικής Αρωγής, που τους είχε εγκριθεί από το αρμόδιο ΤΑΣ και μόνο για το μη εκταμιευθέν ποσό.
ΝΣΚ/65/2005
Τοπικές Πρωτοβουλίες για την Απασχόληση. Ανάθεση ενεργειών Συμβουλευτικής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σε περίπτωση κατά την οποία στο πλαίσιο εφαρμογής παρεμβάσεων, που διέπονται από την υπ αριθ. 112852/2002 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ανατίθεται από αναδόχους φορείς ενεργειών Συμβουλευτικής, οι οποίοι υπάγονται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην παρ.2 του άρθρου 1 του Ν 3021/2002, η υλοποίηση δράσεων των Τοπικών Πρωτοβουλιών για την Απασχόληση, οι οποίες στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου, τη δημοσιότητα και την ανάπτυξη τοπικών δικτύων, πρέπει να εφαρμόζονται οι διατάξεις του Π. Δ/τος 261/1997. Σε όσες περιπτώσεις συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του ως άνω Π. Δ/τος, οι αναθέτουσες αρχές υποχρεούνται να αναθέτουν σε εταιρίες εγγεγραμμένες στο Μητρώο Διαφημιστών του Δημοσίου τις υπηρεσίες υπό στοιχεία α΄, β΄, γ΄ και δ΄ της παρ.2 του άρθρου 2 του Π. Δ/τος 261/1997.
ΝΣΚ/195/2011
Χορήγηση ή μη άδειας ανεγέρσεως οικοδομής σε οικόπεδο, που βρίσκεται πλησίον μνημείου και εντός ιστορικού τόπου – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κατεδάφιση παλαιού κτίσματος εντός οικοπέδου, που βρίσκεται πλησίον μνημείου και εντός ιστορικού τόπου, χωρίς την προηγούμενη άδεια του ΥΠ.ΠΟ.Τ., δεν συνεπάγεται την απαγόρευση ανεγέρσεως, στη συνέχεια, νέου κτίσματος. Κατά συνέπεια, μπορεί να χορηγηθεί στους φερόμενους ως ιδιοκτήτες του ακινήτου αυτού, άδεια για την ανέγερση νέου κτίσματος, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις των άρθρων 10 παρ.3 και 14 παρ.2 περ.α του Ν 3028/2002. (ομοφ.)