Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
2/104144/0026/2014
Προέγκριση δαπανών οτα (αναφορικά με την ανάληψη πολυετών υποχρεώσεων(υποχρεώσεις που βαρύνουν και τα επόμενα έτη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής) από τους ο.τ.α.)
Β1β/οικ.42090/2016
Παροχή εξουσιοδότησης του Υπουργού Υγείας στους Διοικητές των Δ.Υ.Πε. για την έγκριση ανάληψης υποχρεώσεων που θα βαρύνουν τα επόμενα οικονομικά έτη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής Νοσοκομείων και Δ.Υ.Πε.
ΝΣΚ/113/2014
Δυνατότητα ή μη σύναψης σύμβασης δημοσίου έργου με αναδειχθείσα ανάδοχο, λαμβανομένου υπόψη ότι κατά το στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας δεν είχε δοθεί προέγκριση του Υπουργού Παιδείας, σύμφωνα με το άρθρο 21 παρ.3 του Ν. 2362/1995 για το έτος 2014.(...)α) Η σύμβαση με την αναδειχθείσα ανάδοχο δεν έχει εισέτι συναφθεί, και θα συναφθεί με τη κοινοποίηση σ’ αυτήν της κατακυρωτικής απόφασης με ταυτόχρονη πρόσκλησή της για την υπογραφή του συμφωνητικού, οπότε και θα γεννηθεί και η αντίστοιχη υποχρέωση του Πανεπιστημίου (νομική δέσμευση κατ’ άρθρο 21 παρ.1 του Ν. 2362/1995), πριν την οποία επιβάλλεται και η ανάληψη της δημοσιονομικής δέσμευσης της αντίστοιχης πίστωσης (δημοσιονομική δέσμευση κατ’ άρθρο 21 παρ.2), δεν απαιτείτο δε κατά το στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας η προηγούμενη έγκριση του Υπουργού Παιδείας για το 2014, δεδομένου ότι εντός του 2013 δεν είχε συναφθεί η σύμβαση και ως εκ τούτου δεν είχαν γεννηθεί σχετικές υποχρεώσεις που θα βάρυναν ολικά ή εν μέρει το 2014. β) Εφόσον, περαιτέρω, με το άρθρο 12 της διακήρυξης, η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου ορίζεται σε 240 (διακόσιες σαράντα) ημερολογιακές ημέρες και αρχίζει από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης, και εφόσον η εκπνοή της ως άνω προθεσμίας, εμπίπτει εντός του τρέχοντος έτους, δεν υφίστανται δαπάνες, οι οποίες να προβλέπεται ότι θα βαρύνουν τμηματικά ή εξ ολοκλήρου, τα επόμενα έτη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, με συνέπεια να μην απαιτείται, πριν την ανάληψη της δέσμευσης (νομικής και δημοσιονομικής) η κατ’ άρθρο 21 παρ.3 εδ. πρώτο και δεύτερο του Ν. 2362/1995 προηγούμενη έγκριση του εποπτεύοντος Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε περίπτωση, όμως, που η σύναψη της σύμβασης γίνει σε χρονικό σημείο ώστε η ολοκλήρωση της εκτέλεσής της να τοποθετείται στο επόμενο έτος 2015, θα πρέπει, πριν τη σύναψή της, να ζητηθεί η έγκριση του εποπτεύοντος Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, για το τμήμα αυτής, που θα αφορά στις δαπάνες του 2015. γ) Υπό τις προεκτεθείσες διακρίσεις, δύναται το Πανεπιστήμιο να προβεί νομίμως στη σύναψη της σύμβασης με την αναδειχθείσα ανάδοχο. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΕΣ/ΤΜ.6/1786/2016
Ανάθεση υπηρεσιών καθαριότητας:..Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 του ν. 2362/1995 «Περί Δημοσίου Λογιστικού, ελέγχου των δαπανών του Κράτους τους και άλλες διατάξεις» (Α΄ 247), όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 21 του ν. 3871/2010 (Α΄ 141) και εκείνες των άρθρων 1, 2, 3, 4, 9 και 11 του π.δ. 113/2010 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» (Α΄ 194), και ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο δημοσίευσης της οικείας διακήρυξης, για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε δαπάνης σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, απαιτείται η προηγουμένη έγκριση διαθέσεως της σχετικής πιστώσεως, με την έκδοση αντίστοιχης απόφασης ανάληψης υποχρέωσης. Κατά το στάδιο αυτό της δημοσιονομικής ανάληψης της δαπάνης, ο αρμόδιος διατάκτης χορηγεί την έγκρισή του, που συνεπάγεται τη δέσμευση των πιστώσεων του οικείου προϋπολογισμού και συντάσσεται έκθεση ανάληψης της δαπάνης, στην οποία αναφέρονται υποχρεωτικά, μεταξύ άλλων, το είδος και η αιτία της δαπάνης, το ύψος της συνολικής επιβάρυνσης που προκαλείται στον προϋπολογισμό του φορέα, το οικονομικό έτος πραγματοποίησης της δαπάνης, ο τίτλος και ο κωδικός αριθμός του φορέα καθώς και του ειδικού φορέα, καθώς και ο κωδικός αριθμός εξόδου, ενώ πρέπει να μνημονεύονται και οι σχετικές διατάξεις ή αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων τους, στις οποίες αυτή στηρίζεται, έτσι ώστε να αποδεικνύεται η γέννηση και η ύπαρξη του χρέους. Το στάδιο δε αυτό προηγείται και διακρίνεται από εκείνο της διοικητικής ανάληψης της σχετικής υποχρέωσης, που συνίσταται στην έκδοση σχετικής απόφασης του, κατά περίπτωση, ανάλογα με το είδος της δαπάνης, αρμοδίου οργάνου, που συνιστά την γενεσιουργό αιτία της δαπάνης και δημιουργεί υποχρέωση προς πληρωμή της. Επομένως, η μη τήρηση της ανωτέρω υποχρεωτικής για τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης διαδικασίας, ήτοι η μη σύνταξη της έκθεσης ανάληψης της δαπάνης, καθιστά τη διενέργεια της δαπάνης μη νόμιμη. Συνεπώς, ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη Πράξη ότι η αναθέτουσα αρχή παραβίασε τις ως άνω διατάξεις, αφού από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι δεν έχει τηρηθεί η ως άνω διαδικασία έκδοσης της αναγκαίας απόφασης δημοσιονομικής δέσμευσης. Εντούτοις, συνεκτιμώντας τον προβαλλόμενο με την αίτηση ανάκλησης ισχυρισμό ότι στον προϋπολογισμό του Νοσοκομείου έχει προβλεφθεί πίστωση για τις υπηρεσίες καθαριότητας, στην ισχύουσα δε σύμβαση που έχει συνάψει το Νοσοκομείο για την απευθείας ανάθεση των υπηρεσιών αυτών έχει τεθεί όρος ότι αυτή θα λήξει αυτοδίκαια μόλις υπογραφεί η σύμβαση του επίμαχου διαγωνισμού, κρίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης υπό τον όρο ότι πριν από την υπογραφή θα έχει εκδοθεί η αναγκαία απόφαση δημοσιονομικής δέσμευσης. Τέλος, ενόψει των ανωτέρω και σε συνδυασμό με το ότι το Πρόγραμμα Προμηθειών και Υπηρεσιών Υγείας έτους 2011 παρατάθηκε εκ νέου με την 3215/7-6-2016 Απόφαση του Υπουργού Υγείας (Β΄ 1767), κρίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο ότι οι εγγεγραμμένες στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2016 πιστώσεις επαρκούν για την εκτέλεση της σύμβασης.Κατ’ ακολουθία όσων κρίθηκαν προηγουμένως δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του «ΓΕΝΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ...» και της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «...», υπό τον όρο ότι πριν από την υπογραφή θα έχει εκδοθεί η αναγκαία απόφαση δημοσιονομικής δέσμευσης και ότι οι εγγεγραμμένες στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2016 πιστώσεις επαρκούν για την εκτέλεση της σύμβασης, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο σκεπτικό. Ως εκ τούτου η κρινόμενη αίτηση και η ασκηθείσα παρέμβαση, πρέπει να γίνουν δεκτές και να ανακληθεί η 17/2015 πράξης του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ...
ΕΣ/Τμ.4/99/2014
Ανάληψη υποχρέωσης.Πριν από κάθε ενέργεια για την εκτέλεση οποιασδήποτε δαπάνης του Δημοσίου και των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης απαιτείται σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του αρμόδιου διατάκτη ή του κατά νόμο εξουσιοδοτημένου οργάνου, με την οποία εγκρίνεται η πραγματοποίηση της δαπάνης και δεσμεύεται η αναγκαία πίστωση (δημοσιονομική δέσμευση - άρθρο 21 παρ. 2 του ν. 2362/1995)». Από τις ως άνω διατάξεις συνάγεται ότι η μετά την εκτέλεση της δαπάνης έγκριση αυτής από το Διατάκτη δεν επιτρέπεται (βλ. Πραξ. Κλ. Πρ. Ελ. IV Τμ. ΕΣ 94, 62, 46, 38/2013, 8/2014).Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται ότι στην απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του αρμόδιου διατάκτη ή στην έγκριση της ανάληψης υποχρέωσης του εποπτεύοντος Υπουργού στην περίπτωση που η αναλαμβανόμενη υποχρέωση υπερβαίνει το ποσό των πενήντα χιλιάδων (50.000 €) ευρώ, αναγράφεται το συνολικό ποσό με το οποίο επιβαρύνεται ο προϋπολογισμός, στην περίπτωση, όμως, που η επιβάρυνση αυτή εκτείνεται σε περισσότερα του ενός οικονομικά έτη η αναγραφόμενη στις ανωτέρω αποφάσεις συνολική δαπάνη πρέπει επιπλέον να κατανέμεται κατ’ έτος και να αναφέρονται τα επιμέρους ποσά που θα βαρύνουν τους προϋπολογισμούς των περισσοτέρων οικονομικών ετών, στον προϋπολογισμό δε κάθε έτους αποτυπώνεται μόνο το ποσό της επιβάρυνσης που αφορά το συγκεκριμένο έτος, με εγγραφή ισόποσης πίστωσης στον οικείο κωδικό αριθμό εξόδου (Κ.Α.Ε.) του προϋπολογισμού (βλ. Πράξ. Κλ. Προλ.Ελ. IV Τμ. Ελ. Συν. 33/2014 και πρβλ. Απόφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 23/2012, Πράξεις Ζ Κλ. Ελ. Συν. 38/2013, 5/2014).
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/277/2015
Καταβολή ποσού 1.145,93 ευρώ σε υπαλλήλους του Τ.Υ. Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. ...ως αποζημίωσή τους για υπερωριακή απασχόληση, μηνός Ιανουαρίου 2015,..και καταβολή ποσού 260,00 ευρώ σε υπαλλήλους – μέλη της ΤΔΕ, του ως άνω υποκαταστήματος για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις αυτής μηνός Ιανουαρίου 2015..Με δεδομένα αυτά τα πραγματικά περιστατικά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, η απόφαση συγκρότησης του συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, αναρτήθηκε στο διαδίκτυο μετά την πραγματοποίηση των υπερωριών, συνεπώς, η κρίσιμη υπερωριακή εργασία παρασχέθηκε από προσωπικό που δεν είχε νομίμως ορισθεί προς τούτο, και για το λόγο αυτό η εντελλόμενη, με το 1 Χ.Ε., δαπάνη είναι μη νόμιμη και τούτο ανεξαρτήτως του χρόνου έκδοσης και δημοσίευσης της σχετικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, οι δε περί του αντιθέτου ισχυρισμοί της εκδούσας το χρηματικό ένταλμα Υπηρεσίας πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι. Περαιτέρω και λαμβανομένου εισέτι υπόψη ότι μέχρι τις 20.1.2015 δεν είχε εγκριθεί ο προϋπολογισμός του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ότι με τη διάταξη του άρθρου 63 παρ. 4 του ν. 4270/2014 παρέχεται η δυνατότητα στον φορέα, του οποίου ο προϋπολογισμός δεν έχει εγκριθεί μέχρι την έναρξη του έτους, να προβαίνει σε δαπάνες που ανέρχονται στο 40% των ανά κωδικό αριθμό εξόδου πιστώσεων του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους για περίοδο έως 3 μήνες και ότι, όπως προκύπτει από τη βεβαίωση, που παρέχεται στο 804/2015 έγγραφο του Διευθυντή του Υποκαταστήματος ..., οι εντελλόμενες δαπάνες δεν υπερβαίνουν το 40% των σχετικών πιστώσεων του προηγούμενου έτους, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η έκδοση της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης για την καταβολή της αποζημίωσης στα μέλη των ως άνω Επιτροπών στις 9.2.2015, δηλαδή μετά την πραγματοποίηση των σχετικών συνεδριάσεων, που έγιναν στις 19 και 20 Ιανουαρίου 2015, σε χρόνο, όμως, που δεν είχε εγκριθεί ο προϋπολογισμός του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν έγινε με σκοπό την καταστρατήγηση των σχετικών διατάξεων περί δημοσιονομικής δέσμευσης αλλά λόγω της πλανημένης πεποίθησης των οργάνων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ..., ότι μπορούσαν να προβαίνουν στις σχετικές δαπάνες, κατ΄ εφαρμογή του ως άνω άρθρου 63 του ν. 4270/2014, χωρίς προηγούμενη έκδοση και ανάρτηση της σχετικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, αφού δεν είχε εγκριθεί ο προϋπολογισμός τους.
ΕΣ/Τμ.6/3569/2014
Ανάθεση υπηρεσιών καθαριότητας (...) Με την αίτηση αυτή επιδιώκεται η ανάκληση της 187/2014 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...)Με τα δεδομένα αυτά το Τμήμα κρίνει ότι οι διατάξεις του άρθρου 26 του ν. 4024/2011 είναι σαφείς και δεν περιέχουν εξαίρεση των παρόχων υπηρεσιών υγείας να συγκροτούν τις επιτροπές διαγωνισμού χωρίς τη διενέργεια προηγούμενης κλήρωσης, ούτε παρέχουν σχετική εξουσιοδότηση προς τούτο στην κανονιστικώς δρώσα διοίκηση. Και ναι μεν το αιτούν νοσοκομείο επικαλείται τις διατάξεις της 11081/14.12.2011 απόφασης του Υφυπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, πλην όμως αβασίμως, δεδομένου ότι με αυτήν, κατ’ εξαίρεση και για την επιτάχυνση υλοποίησης του Προγράμματος Προμηθειών και Υπηρεσιών Υγείας (Π.Π.Υ.Υ.) του έτους 2011, απλώς ορίζονται τα όργανα εκείνα που εξουσιοδοτούνται να συγκροτήσουν τις οικείες Επιτροπές Διενέργειας Διαγωνισμών, χωρίς κατά τα λοιπά, να επέρχεται οποιαδήποτε μεταβολή στους όρους και τις προϋποθέσεις συγκρότησής τους. Κατά συνέπεια, πλημμελώς συγκροτήθηκε εν προκειμένω η Επιτροπή Διαγωνισμού. Πλην όμως, η διαπιστωθείσα ως άνω πλημμέλεια, εξαιτίας του τυπικού της χαρακτήρα, δεν καθίσταται εν προκειμένω ουσιώδης, καθώς από την προσβαλλόμενη πράξη δεν προκύπτει ότι η συγκροτηθείσα κατά τον τρόπο αυτό Επιτροπή, κατά την άσκηση της κατά νόμον αρμοδιότητάς της, διεξήγαγε τη διαγωνιστική διαδικασία κατά τρόπο πλημμελή, καθώς οι διαπιστωθείσες με αυτή λοιπές πλημμέλειες αφορούν στάδια της διαγωνιστικής διαδικασίας διάφορα από το στάδιο αξιολόγησης προσφορών ή ενστάσεων (βλ. VI Τμ. 3057/2014) και σε κάθε περίπτωση οι γνωμοδοτήσεις αυτής εγκρίθηκαν από το έχον αποφασιστική αρμοδιότητα Δ.Σ. του αιτούντος.(...) Γ. Με την υπό κρίση αίτηση βασίμως προβάλλεται ότι δυνάμει του άρθρου 66 παρ. 22 του ν. 3984/2011 για την ανάληψη των δημοσιονομικών υποχρεώσεων των Νοσοκομείων δεν απαιτείται προηγούμενη έγκριση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ενώ εν προκειμένω, κατ’ εξουσιοδότηση της διάταξης αυτής, έχει εκδοθεί η 113/18.2.2013 απόφαση του Διοικητική της 3ης Υ.ΠΕ. … (Β΄ 492/2013), με την οποία ανατέθηκε στους Διοικητές των οικείων Νοσοκομείων η αρμοδιότητα έγκρισης για την ανάληψη υποχρεώσεων που θα βαρύνουν τα επόμενα έτη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (...) VΙ. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η ένδικη αίτηση ανάκλησης πρέπει να γίνει δεκτή, να ανακληθεί η προσβαλλομένη 187/2014 πράξη του Z΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου