ΑΕΠΠ/550/2018
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Οι προσφεύγουσες εταιρείες αίτησαν την ακύρωση της απόφασης του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης, η οποία ενέκρινε τα πρακτικά της Επιτροπής για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού για την προμήθεια τροφίμων για τα Καταστήματα Κράτησης του νομού Αττικής. Ειδικότερα, ζήτησαν τον αποκλεισμό ορισμένων εταιρειών που κρίθηκαν ως μειοδότριες, καθώς και την απαράδεκτη αποδοχή οικονομικών προσφορών και τεχνικών δικαιολογητικών που δεν πληρούσαν τους όρους της διακήρυξης, με στόχο τη δική τους ανάδειξη ως νόμιμων αναδόχων για τμήματα όπως κατεψυγμένα κρέατα, ψάρια, λαχανικά, αυγά ωοσκοπημένα και λοιπά είδη παντοπωλείου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/551/2018
Οι προσφεύγουσες επιδιώκουν την ακύρωση της απόφασης του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης που ενέκρινε τα πρακτικά του διαγωνισμού για την προμήθεια τροφίμων για τα Καταστήματα Κράτησης της Αττικής. Συγκεκριμένα, ζητούν τον αποκλεισμό ορισμένων εταιρειών από τα τμήματα 'κατεψυγμένα κρέατα', 'κατεψυγμένα ψάρια και μαλάκια' και 'κατεψυγμένα λαχανικά', καθώς και τον επαναπροσδιορισμό των μειοδοτών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια τροφίμων για το σισίτιο των κρατουμένων για διάστημα 10 μηνών, με προϋπολογισμό 1.948.780,09 €.
ΑΕΠΠ/549/2018
Η προδικαστική προσφυγή απαιτεί την ακύρωση της απόφασης του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με αριθμό πρωτοκόλλου 31195/25.04.2018, η οποία ενέκρινε τις προσφορές διαγωνιζόμενων εταιρειών για την προμήθεια τροφίμων στα Καταστήματα Κράτησης του νομού Αττικής (Τμήματα 3, 4, 6, 11, 15). Επιδιώκεται ο αποκλεισμός ορισμένων εταιρειών λόγω μη συμμόρφωσης με τους όρους της διακήρυξης (π.χ. έλλειψη ISO 22000, ελλιπή δικαιολογητικά) και η ανάδειξη των προσφευγουσών ως νόμιμων αναδόχων για τα σχετικά τμήματα της σύμβασης (κρέατα, ψάρια, λαχανικά, αυγά, γαλακτοκομικά).
ΑΕΠΠ/694/2019
Η προσφεύγουσα στην προδικαστική προσφυγή ζητά την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 31796/25.04.2019 απόφασης της αναθέτουσας αρχής, η οποία αφορά τη διαδικασία ανάδειξης προμηθευτών ειδών αρτοτροφοδοσίας για τη Γενική Διεύθυνση Κράτησης Κομοτηνής. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει την προμήθεια ποικίλων ειδών τροφίμων, όπως αυγά, τυροκομικά, γαλακτοκομικά, ζαχαροπλαστικής, αρτοποιείου, παντοπωλείου, ρύζι, όσπρια, ζυμαρικά, σαλάτες, οπωρολαχανικά, κατεψυγμένα λαχανικά και ψάρια, κρέατα, πουλερικά, ελαιόλαδο, ηλιέλαιο, μπαχαρικά και αναψυκτικά. Η προσφυγή εστιάζει στον ισχυρισμό ότι η αναθέτουσα αρχή παρέβη τις διαδικαστικές απαιτήσεις της διακήρυξης, καθώς η παρεμβαίνουσα δεν προσέφερε όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη συμμετοχή της στη διαγωνιστική διαδικασία, με συνέπεια η απόφαση ανάθεσης να κηρυχθεί μη νόμιμη.
ΑΕΠΠ/448/2018
Με την προδικαστική προσφυγή ο προσφεύγων ζητεί την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Γενικού Νοσοκομείου Ημαθίας και των πρακτικών της Επιτροπής διενέργειας του διαγωνισμού, καθώς και κάθε άλλης σχετικής πράξης, γιατί κρίθηκαν αποδεκτές οι προσφορές ορισμένων οικονομικών φορέων παρόλο που δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις συμμετοχής όπως η χρήση προηγμένης ψηφιακής υπογραφής, η παράλειψη υποβολής απαιτούμενων πιστοποιητικών (π.χ. AGROCERT, πιστοποιητικά υγείας μεταφορέων) και η μη νόμιμη επικύρωση εγγράφων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια διαφόρων προϊόντων διατροφής για το ΓΝ Ημαθίας, με συνολικό προϋπολογισμό 546.291,21 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, και καλύπτει κατηγορίες όπως κρέατα, ελαιόλαδα, οπωροκηπευτικά, ιχθείς, κατεψυγμένα λαχανικά, τυροκομικά, γαλακτοκομικά προϊόντα, είδη παντοπωλείου, ζαχαροπλαστικής και αυγά.
ΑΕΠΠ/826/2021
Η προσφεύγουσα εταιρεία ασκεί προδικαστική προσφυγή ζητώντας τη μερική ακύρωση της διαδικασίας και της απόφασης με αριθμό ΑΔΑ ... καθώς και την ακύρωση της προσφοράς ... για τους λόγους που αναφέρει, προκειμένου να κατακυρωθεί σε αυτήν ο διαγωνισμός για τα είδη Α, Β, Γ, Δ-1, Δ-3, ΣΤ, Ζ, Η, Θ. Τα είδη αυτά περιλαμβάνουν φρέσκα αυγά, είδη τυροκομείου, γαλακτοκομικά, είδη παντοπωλείου, αλλαντικά, όσπρια, ζυμαρικά και κατεψυγμένα λαχανικά.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/142/2025
Η Πράξη 142/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων για τα Τμήματα 3 (Κατεψυγμένα Κρέατα) και 15 (Κατεψυγμένα Λαχανικά) του διαγωνισμού προμήθειας τροφίμων για τα Σωφρονιστικά Καταστήματα Αττικής για το έτος 2025, συνολικού προϋπολογισμού 2.975.525,51 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Η υπόθεση επανεισήχθη μετά την 353/2025 απόφαση της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., η οποία ακύρωσε την αρχική κατακύρωση λόγω πλημμελειών της προσωρινής αναδόχου. Κατόπιν συμμόρφωσης, η αναθέτουσα αρχή κατακύρωσε το Τμήμα 3 στην αρχική ανάδοχο («...ΑΕΒΕ»), αλλά απέρριψε την προσφορά της για το Τμήμα 15, κατακυρώνοντας το στην δεύτερη κατάταξης. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων συμβάσεων.
ΑΕΠΠ/1260/2021
Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που απορρίπτει την οικονομική της προσφορά για το Τμήμα 15 (Κατεψυγμένα Λαχανικά) στον ηλεκτρονικό ανοικτό διεθνή διαγωνισμό (αρ. 05/2020). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια τροφίμων για το συσσίτιο των κρατουμένων σε καταστήματα κράτησης για την περίοδο 01-01-2021 έως 31-10-2021. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η απόρριψή της έγινε παράνομα, αφού η διακήρυξη όριζε ως κριτήριο το ποσοστό έκπτωσης για το συγκεκριμένο τμήμα, ενώ η επιτροπή διέγραψε την προσφορά της επειδή κατέθεσε 'ποσοστό έκπτωσης αντί για χαμηλότερη σταθερή τιμή', παραβιάζοντας τους όρους της διακήρυξης και τις αρχές της ίσης μεταχείρισης.
ΕλΣυν/ΚλΣΤ/2/2017
Προμήθεια ειδών διατροφής(,,,,) Επί της ελεγχόμενης διαδικασίας διαπιστώνονται τα εξής: Α. Μη νομίμως, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, ορίστηκε με την οικεία διακήρυξη για τα αυγά, που δεν υπάγονται στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 13 του ν. 3438/2006, ότι οι προσφορές υποβάλλονται σε ποσοστό έκπτωσης επί της μέσης νομίμως διαμορφούμενης τιμής λιανικής πώλησης των ως άνω ειδών, όπως αυτή πιστοποιείται από την αρμόδια Υπηρεσία της οικείας Περιφέρειας και ως εκ τούτου είναι μη νόμιμη η κατακύρωση του είδους αυτού στην εταιρεία «... . ΕΠΕ ».Β. Η προσφορά της εταιρείας ... Α.Ε. για τα είδη των ομάδων γιαούρτι 3,85% και γαλακτοκομικά του νοσοκομείου ΚΑΤ ανερχόμενη στο συνολικό τίμημα των 33.250 και 83.160 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, αντίστοιχα, υπερέβαινε την προϋπολογισθείσα για τις ομάδες αυτές συνολική δαπάνη (30.400 και 75.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, αντίστοιχα) σε ποσοστό 10,62% και 11%, αντίστοιχα, ήτοι μεγαλύτερο του 10%. Ομοίως και η προσφορά της εταιρείας ... . ΕΠΕ για τα είδη των ομάδων κατεψυγμένα αλιεύματα και κατεψυγμένα λαχανικά του νοσοκομείου ΚΑΤ ανερχόμενη στο συνολικό τίμημα των 28.526,46 και 8.543,93 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., αντίστοιχα, υπερέβαινε την προϋπολογισθείσα για τις ομάδες αυτές συνολική δαπάνη (25.770 και 7.530 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, αντίστοιχα) σε ποσοστό 10,70% και 13,34%, αντίστοιχα, ήτοι μεγαλύτερο του 10%. Προς θεραπεία των εν λόγω μη νόμιμων υπερβάσεων, η αναθέτουσα αρχή προέβη στη μείωση των ποσοτήτων των ειδών ανά ομάδα, ώστε οι προσφερθείσες από τις άνω εταιρείες τιμές να είναι εντός της εγκεκριμένης για κάθε ομάδα πίστωσης και στη συνέχεια ανέθεσε σ’ αυτές την προμήθεια του επίμαχων ειδών ανά ομάδα. Όμως, κατά τα γενόμενα δεκτά στη σκέψη ΙΙΙ της παρούσας, η κατακύρωση των ως άνω ειδών στις προαναφερόμενες εταιρείες δεν είναι νόμιμη, αφού η υπέρβαση ή μη της προϋπολογισθείσας δαπάνης σε ποσοστό μέχρι 10% κρίνεται σε συνάρτηση με την προκηρυχθείσα ποσότητα των ειδών ανά ομάδα και την αντίστοιχη κοστολόγησή τους κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού, και η αναθέτουσα αρχή δεν επιτρέπεται, προς θεραπεία τυχόν διαπιστωθείσας υπέρβασης του άνω ποσοστού, να προβαίνει σε μείωση των προς προμήθεια ποσοτήτων.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/46/2018
ΚΑΤΑΤΜΗΣΗ.Προμήθεια ειδών ιχθυοπωλείου-κατεψυγμένων ψαριών:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, εφόσον μέχρι το επίμαχο χρονικό διάστημα της ως άνω ανάθεσης (Αύγουστος 2017) το συνολικό ύψος των δαπανών, στις οποίες προέβη το Νοσοκομείο στο πλαίσιο του ΠΠΥΦΥ του 2015 για ομοειδή κατά την αντίληψη των συναλλαγών αγαθά, ήτοι για είδη διατροφής, ανήλθε στο ποσό των 79.690,45 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.), όπως τούτο συνομολογεί και το ίδιο το Νοσοκομείο, -που πάντως δεν αντιστοιχούν στις συνολικές ετήσιες ανάγκες του Νοσοκομείου σε τρόφιμα- υπερέβη το όριο των 60.000 ευρώ, πέραν του οποίου επιβάλλεται η διενέργεια δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού, το Κλιμάκιο κρίνει, ότι το Νοσοκομείο μη νομίμως κατέφυγε στη διενέργεια του παραπάνω πρόχειρου διαγωνισμού, καθόσον έπρεπε να διενεργηθεί ένας ενιαίος ανοικτός διαγωνισμός για τη συνολική ετήσια κάλυψη των πάγιων αναγκών του σε ομοειδή αγαθά, δυναμένων να κατακυρωθούν σε έναν ή περισσότερους προμηθευτές μέσω της διενέργειας δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού, με επιμερισμό κατ’ είδος της προϋπολογισθείσας αξίας τους. Ο ισχυρισμός του Νοσοκομείου ότι το είδος «κατεψυγμένα ψάρια» δεν είναι ομοειδές με άλλα είδη τροφίμων, καθόσον εντάσσονται σε διαφορετικές κατηγορίες του Κοινού Λεξιλογίου για τις Δημόσιες Συμβάσεις (CPV) είναι απορριπτέος, διότι η εξέταση του ζητήματος του ενιαίου χαρακτήρα μίας προμήθειας, προκειμένου να κριθεί η ύπαρξη παράνομης κατάτμησής της προς αποφυγή εφαρμογής διατάξεων της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, γίνεται με προσφυγή στα διδάγματα της κοινής πείρας και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, ενώ η κατάταξη των προς προμήθεια ειδών σε διαφορετικούς κωδικούς του Κωδικολογίου CPV αποτελεί μεν συνεκτιμώμενο, αλλά όχι αποφασιστικό στοιχείο (βλ. Ελ.Συν. ΙV Τμ. Πράξ. 136, 6/2012, Κ.Π.Ε.Δ. στο VII Tμ. 78, 61/2017, 176/2016, 365/2015). Περαιτέρω, ο ισχυρισμός ότι ο τρόπος δημοπράτησης της συγκεκριμένης προμήθειας καθορίστηκε από το ίδιο το ηλεκτρονικό σύστημα ΕΣΗΔΗΣ, τον οποίο (τρόπο δημοπράτησης) ακολούθησε το Νοσοκομείο, είναι αβάσιμος, διότι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης το ίδιο το Νοσοκομείο προέβη στην ξεχωριστή ηλεκτρονική υποβολή πολλαπλών αιτημάτων για διάφορα είδη διατροφής (κρέατα, γαλακτοκομικά, πουλερικά-αυγά, προϊόντα άρτου, έλαια, νωπά ή κατεψυγμένα λαχανικά, είδη παντοπωλείου) με επιμέρους προϋπολογισμούς, αντί της υποβολής ενός ενιαίου αιτήματος που θα περιελάμβανε το σύνολο των ομοειδών αγαθών διατροφής που απαιτούνται για την ενιαία κάλυψη των αναγκών του για το έτος 2017 με επιμερισμό κατ’ είδος της προϋπολογισθείσας αξίας τους και μία συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη, βάσει της οποίας θα καθορίζονταν και η ακολουθητέα διαδικασία δημοπράτησης. Άλλωστε, η ως άνω παραδοχή δεν αναιρείται ούτε από το προσκομιζόμενο, εκ μέρους του Νοσοκομείου, Α.Π. 4963/2016 έγγραφο της Προέδρου της Ε.Π.Υ., με το οποίο, μεταξύ άλλων, γίνεται υπόδειξη προς όλους τους φορείς του άρθρου 9 παρ. 1 του ν. 3580/2007, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και το Γ.Ν. ....., ότι μέχρι την έκδοση των προβλεπόμενων στο άρθρο 41 του ν. 4412/2016 υπουργικών αποφάσεων και τον καθορισμό ΚΑΑ οφείλουν να διενεργούν τις προμήθειές τους από τα ισχύοντα ΠΠΥΦΥ και σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται στο ν. 4412/2016. Ωστόσο, το Κλιμάκιο λαμβάνοντας υπόψη ότι η ανωτέρω προμήθεια πράγματι εντάχθηκε στο ΠΠΥΦΥ του 2015 και εγκρίθηκε ως μεμονωμένος διαγωνισμός και όχι ως μέρος της γενικότερης κατηγορίας «ειδών διατροφής» σε συνδυασμό με την αδήριτη ανάγκη του Νοσοκομείου για την προμήθεια των ανωτέρω ειδών κρίνει ότι πεπλανημένα, πλην όμως συγγνωστώς και άνευ πρόθεσης καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων, τα όργανα του Νοσοκομείου υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προσφύγουν στη συγκεκριμένη διαδικασία.