×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/142/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 142/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων για τα Τμήματα 3 (Κατεψυγμένα Κρέατα) και 15 (Κατεψυγμένα Λαχανικά) του διαγωνισμού προμήθειας τροφίμων για τα Σωφρονιστικά Καταστήματα Αττικής για το έτος 2025, συνολικού προϋπολογισμού 2.975.525,51 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Η υπόθεση επανεισήχθη μετά την 353/2025 απόφαση της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., η οποία ακύρωσε την αρχική κατακύρωση λόγω πλημμελειών της προσωρινής αναδόχου. Κατόπιν συμμόρφωσης, η αναθέτουσα αρχή κατακύρωσε το Τμήμα 3 στην αρχική ανάδοχο («...ΑΕΒΕ»), αλλά απέρριψε την προσφορά της για το Τμήμα 15, κατακυρώνοντας το στην δεύτερη κατάταξης. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων συμβάσεων.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΑΕΠΠ/551/2018

Οι προσφεύγουσες επιδιώκουν την ακύρωση της απόφασης του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης που ενέκρινε τα πρακτικά του διαγωνισμού για την προμήθεια τροφίμων για τα Καταστήματα Κράτησης της Αττικής. Συγκεκριμένα, ζητούν τον αποκλεισμό ορισμένων εταιρειών από τα τμήματα 'κατεψυγμένα κρέατα', 'κατεψυγμένα ψάρια και μαλάκια' και 'κατεψυγμένα λαχανικά', καθώς και τον επαναπροσδιορισμό των μειοδοτών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια τροφίμων για το σισίτιο των κρατουμένων για διάστημα 10 μηνών, με προϋπολογισμό 1.948.780,09 €.


ΑΕΠΠ/448/2018

Με την προδικαστική προσφυγή ο προσφεύγων ζητεί την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Γενικού Νοσοκομείου Ημαθίας και των πρακτικών της Επιτροπής διενέργειας του διαγωνισμού, καθώς και κάθε άλλης σχετικής πράξης, γιατί κρίθηκαν αποδεκτές οι προσφορές ορισμένων οικονομικών φορέων παρόλο που δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις συμμετοχής όπως η χρήση προηγμένης ψηφιακής υπογραφής, η παράλειψη υποβολής απαιτούμενων πιστοποιητικών (π.χ. AGROCERT, πιστοποιητικά υγείας μεταφορέων) και η μη νόμιμη επικύρωση εγγράφων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια διαφόρων προϊόντων διατροφής για το ΓΝ Ημαθίας, με συνολικό προϋπολογισμό 546.291,21 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, και καλύπτει κατηγορίες όπως κρέατα, ελαιόλαδα, οπωροκηπευτικά, ιχθείς, κατεψυγμένα λαχανικά, τυροκομικά, γαλακτοκομικά προϊόντα, είδη παντοπωλείου, ζαχαροπλαστικής και αυγά.


ΑΕΠΠ/550/2018

Οι προσφεύγουσες εταιρείες αίτησαν την ακύρωση της απόφασης του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης, η οποία ενέκρινε τα πρακτικά της Επιτροπής για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού για την προμήθεια τροφίμων για τα Καταστήματα Κράτησης του νομού Αττικής. Ειδικότερα, ζήτησαν τον αποκλεισμό ορισμένων εταιρειών που κρίθηκαν ως μειοδότριες, καθώς και την απαράδεκτη αποδοχή οικονομικών προσφορών και τεχνικών δικαιολογητικών που δεν πληρούσαν τους όρους της διακήρυξης, με στόχο τη δική τους ανάδειξη ως νόμιμων αναδόχων για τμήματα όπως κατεψυγμένα κρέατα, ψάρια, λαχανικά, αυγά ωοσκοπημένα και λοιπά είδη παντοπωλείου.


ΑΕΠΠ/694/2019

Η προσφεύγουσα στην προδικαστική προσφυγή ζητά την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 31796/25.04.2019 απόφασης της αναθέτουσας αρχής, η οποία αφορά τη διαδικασία ανάδειξης προμηθευτών ειδών αρτοτροφοδοσίας για τη Γενική Διεύθυνση Κράτησης Κομοτηνής. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει την προμήθεια ποικίλων ειδών τροφίμων, όπως αυγά, τυροκομικά, γαλακτοκομικά, ζαχαροπλαστικής, αρτοποιείου, παντοπωλείου, ρύζι, όσπρια, ζυμαρικά, σαλάτες, οπωρολαχανικά, κατεψυγμένα λαχανικά και ψάρια, κρέατα, πουλερικά, ελαιόλαδο, ηλιέλαιο, μπαχαρικά και αναψυκτικά. Η προσφυγή εστιάζει στον ισχυρισμό ότι η αναθέτουσα αρχή παρέβη τις διαδικαστικές απαιτήσεις της διακήρυξης, καθώς η παρεμβαίνουσα δεν προσέφερε όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη συμμετοχή της στη διαγωνιστική διαδικασία, με συνέπεια η απόφαση ανάθεσης να κηρυχθεί μη νόμιμη.


ΑΕΠΠ/549/2018

Η προδικαστική προσφυγή απαιτεί την ακύρωση της απόφασης του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με αριθμό πρωτοκόλλου 31195/25.04.2018, η οποία ενέκρινε τις προσφορές διαγωνιζόμενων εταιρειών για την προμήθεια τροφίμων στα Καταστήματα Κράτησης του νομού Αττικής (Τμήματα 3, 4, 6, 11, 15). Επιδιώκεται ο αποκλεισμός ορισμένων εταιρειών λόγω μη συμμόρφωσης με τους όρους της διακήρυξης (π.χ. έλλειψη ISO 22000, ελλιπή δικαιολογητικά) και η ανάδειξη των προσφευγουσών ως νόμιμων αναδόχων για τα σχετικά τμήματα της σύμβασης (κρέατα, ψάρια, λαχανικά, αυγά, γαλακτοκομικά).


ΑΕΠΠ/1260/2021

Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που απορρίπτει την οικονομική της προσφορά για το Τμήμα 15 (Κατεψυγμένα Λαχανικά) στον ηλεκτρονικό ανοικτό διεθνή διαγωνισμό (αρ. 05/2020). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια τροφίμων για το συσσίτιο των κρατουμένων σε καταστήματα κράτησης για την περίοδο 01-01-2021 έως 31-10-2021. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η απόρριψή της έγινε παράνομα, αφού η διακήρυξη όριζε ως κριτήριο το ποσοστό έκπτωσης για το συγκεκριμένο τμήμα, ενώ η επιτροπή διέγραψε την προσφορά της επειδή κατέθεσε 'ποσοστό έκπτωσης αντί για χαμηλότερη σταθερή τιμή', παραβιάζοντας τους όρους της διακήρυξης και τις αρχές της ίσης μεταχείρισης.


ΑΕΠΠ/826/2021

Η προσφεύγουσα εταιρεία ασκεί προδικαστική προσφυγή ζητώντας τη μερική ακύρωση της διαδικασίας και της απόφασης με αριθμό ΑΔΑ ... καθώς και την ακύρωση της προσφοράς ... για τους λόγους που αναφέρει, προκειμένου να κατακυρωθεί σε αυτήν ο διαγωνισμός για τα είδη Α, Β, Γ, Δ-1, Δ-3, ΣΤ, Ζ, Η, Θ. Τα είδη αυτά περιλαμβάνουν φρέσκα αυγά, είδη τυροκομείου, γαλακτοκομικά, είδη παντοπωλείου, αλλαντικά, όσπρια, ζυμαρικά και κατεψυγμένα λαχανικά.


ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1166/2025

Η απόφαση 1166/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την προσφυγή του Αναπτυξιακού Οργανισμού Ο.Τ.Α. κατά της Πράξης 15/2025, η οποία κωλύθηκε η υπογραφή της 1ης τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης 36091-126/2024 μεταξύ του Οργανισμού και του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης, συνολικού κόστους 178.420,00 ευρώ (ά.φ.π.). Η Πράξη 15/2025 έκρινε ότι οι όροι της τροποποίησης ήταν αόριστοι και κάλυπταν πάγιες ανάγκες του Δήμου. Το Τμήμα έκανε δεκτή την προσφυγή, κρίνοντας ότι η αιτιολογία της προσβαλλόμενης πράξης ήταν μη νόμιμη, καθώς αμφισβητούσε όρους πανομοιότυπους με την αρχική σύμβαση. Δεδομένου του κανόνα της οριστικότητας των κρίσεων, η Επίτροπος δεσμευόταν από την αρχική θετική Πράξη 14/2024. Συνεπώς, ανακλήθηκε η Πράξη 15/2025 και επιτράπηκε η υπογραφή του σχεδίου της τροποποιητικής σύμβασης.


ΑΕΠΠ/1184/2019

Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου (προσβαλλόμενη) με αριθμό 263/2019, η οποία αφορά τη διακήρυξη για την ανάδειξη αναδόχου της σύμβασης με αντικείμενο την «Προμήθεια [...]». Επιπλέον, αιτείται αναγνώριση της ως μειοδότη για τις ομάδες Α Δ.Ε [...], Α ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ, Γ Δ.Ε [...] κ.ά. (συνολικά 8 ομάδες), καθώς και την απόρριψη των προσφορών των άλλων δύο συμμετεχόντων λόγω υποτιθέμενων ελλείψεων στους όρους συμμετοχής (π.χ. ελλειπή πιστοποιητικά ISO, αδρόμερες δηλώσεις). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθειες τροφίμων (όπως κατεψυγμένα λαχανικά, νωπά κοτόπουλα) με συγκεκριμένες προδιαγραφές ποιότητας (π.χ. HACCP, ISO 22000).


ΕΣ/Τμ4(ΚΠΕ)23/2014

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ: Μη νόμιμη. (...) Με αυτά τα  δεδομένα  και σύμφωνα με όσα αναπτύχθηκαν στη  σκέψη υπό στοιχ.  ΙΙ, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως ανατέθηκε απευθείας στον φερόμενο ως δικαιούχο η προμήθεια οπωρολαχανικών στον Ψυχιατρικό Τομέα του Γενικού Νοσοκομείου ……….., δεδομένου ότι: 1) στη διενεργηθείσα διαγωνιστική διαδικασία δεν υποβλήθηκαν προσφορές για τα κατεψυγμένα λαχανικά, ενώ η υποβληθείσα προσφορά για τα νωπά οπωρολαχανικά κρίθηκε απαράδεκτη και 2) η επίμαχη ανάθεση διενεργήθηκε υπό τους όρους της αρχικής διακήρυξης (18/2012).  Τα ανωτέρω δε ισχύουν ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι το συμβατικό τίμημα (23.052,00 ευρώ με Φ.Π.Α.)  υπερβαίνει το όριο των 20.000 ευρώ, μέχρι του οποίου είναι κατά νόμο επιτρεπτή η απευθείας ανάθεση της παροχής υπηρεσιών, διότι, σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν, οι περιστάσεις υπό τις οποίες επιτρέπεται η απευθείας ανάθεση παροχής υπηρεσιών τίθενται, με βάση την παρ. 13 του άρθρου 2 του Ν. 2286/1995,  διαζευκτικά.