ΑΕΠΠ/646/2019
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Οι προσφυγόμενες οικονομικοί φορείς ασκούν προδικαστικές προσφυγές ζητώντας την ακύρωση της απόφασης που έκρινε απαράδεκτες τις προσφορές τους και τις αποκλείσε από τον διαγωνισμό για την ανάθεση της υπηρεσίας «Συντήρηση και αποκατάσταση των τοιχογραφιών του Ιερού Ναού Αγίας Μαρίνας». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά εργασίες συντήρησης τοιχογραφιών με προϋπολογισμό 563.155,00€ άνευ ΦΠΑ. Οι προσφεύγουσες υποστηρίζουν ότι η απόφαση παραβιάζει αρχές διαφάνειας, ισότητας και προστατευόμενης εμπιστοσύνης, καθώς θεωρούν ότι η μη συμπλήρωση ορισμένων στοιχείων στο ΕΕΕΣ δεν δικαιολογεί τον αποκλεισμό τους, ειδικά όταν τα στοιχεία αυτά υπήρχαν σε άλλα έγγραφα της προσφοράς τους.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ/362/2025
Περί ανακηρύξεως ως Προσκυνηματικού, λειτουργίας, διοικήσεως και διαχειρίσεως του Ιερού Ναού Αγίας Βαρβάρας Καλαμάτας της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας.
ΑΕΠΠ/647/2019
Οι προσφεύγουσες ασκούν προδικαστικές προσφυγές ζητώντας την ακύρωση της απόφασης του Μητροπολιτικού Συμβουλίου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, με την οποία απορρίφθηκαν οι προσφορές τους και αποκλείστηκαν από τον διαγωνισμό για την ανάθεση της υπηρεσίας «Συντήρηση και αποκατάσταση των τοιχογραφιών του Ιερού Ναού Αγίας Μαρίνας». Το αντικείμενο της σύμβασης είχε προϋπολογισμό 563.155,00 € άνευ ΦΠΑ. Οι προσφυγές εστιάζουν σε καταγγελίες παραβίασης αρχής διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης, ισχυριζόμενες ότι τα απαιτούμενα στοιχεία για την Ομάδα Έργου είχαν δηλωθεί σε άλλα τμήματα της προσφοράς τους και ότι η αναθέτουσα αρχή έπρεπε να τους καλέσει να συμπληρώσουν τυχόν ελλείψεις πριν τον αποκλεισμό τους.
Π.Δ.45/2025
Ίδρυση Ενορίας Ιερού Ναού Αγίας Βάσσης, της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας, στη Δημοτική Ενότητα Έδεσσας του Δήμου Έδεσσας, της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
7001/9/60-α’/2025
Προσωρινή είσοδος - έξοδος ατόμων από τους αερολιμένες Καρπάθου και Χίου και τους λιμένες Καλύμνου, Αγίας Μαρίνας Λέρου, Πέτρας Λέσβου, Πλωμαρίου Λέσβου και Καρλοβασίου Σάμου.
ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ/ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/1212/2020
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με την ένδικη αίτηση ζητείται η αναθεώρηση της 123/2020 απόφασης του VI Τμήματος. Με την απόφαση αυτή απορρίφθηκε, ως εκπροθέσμως ασκηθείσα, αίτηση ανάκλησης κατά της 39/2019 πράξης του αναπληρωτή Επιτρόπου στον Νομό Κοζάνης, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της αιτούσας, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Ενοριακού Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Διλόφου Βοΐου Κοζάνης για την υλοποίηση του έργου «Αποκατάσταση Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Διλόφου», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 450.000 ευρώ, με ΦΠΑ.(....)Με δεδομένα αυτά, τόσο το Υπουργείο Πολιτισμού όσο και το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Διλόφου έχουν εγκρίνει το σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης. Περαιτέρω, δοθέντος ότι το εκκλησιαστικό νομικό πρόσωπο, που έχει την κυριότητα και νομή του προς αποκατάσταση ναού, δεν διαθέτει οικονομικοτεχνικά μέσα ούτε καν διοικητικό προσωπικό, ευλόγως η συμμετοχή του περιορίζεται στον ορισμό εκπροσώπου στην επιτροπή παρακολούθησης του έργου, χωρίς η περιορισμένη αυτή σύμπραξη να προσδίδει, εξ αυτού και μόνο του λόγου, ακυρότητα στην υπό κατάρτιση προγραμματική σύμβαση. Τέλος, εφόσον με τις προγραμματικές συμβάσεις επιδιώκεται ο σχεδιασμός και ο προγραμματισμός για την υλοποίηση ενός έργου, υπηρεσίας ή μελέτης και όχι η υλοποίηση καθεαυτή, δεν απαιτείται ούτε άλλωστε προβλέπεται στο ελάχιστο περιεχόμενό τους (βλ. άρθρο 100 του ως άνω ν. 3852/2010) η προηγούμενη έκδοση οικοδομικής αδείας για το προς εκτέλεση έργο. Αναθεωρεί την 123/2029 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Ανακαλεί την 39/2019 πράξη του αναπληρωτή Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Νομό Κοζάνης.Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Ενοριακού Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Διλόφου Βοΐου Κοζάνης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/103/2025
Η Πράξη 103/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης-παράτασης της προγραμματικής σύμβασης της 1ης Φεβρουαρίου 2021. Η σύμβαση αφορά το έργο «Αποκατάσταση του Ιερού Ναού Αγίας Παρασκευής Χαλκίδας», συνολικού προϋπολογισμού 4.700.000 ευρώ, μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού, της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και της Ιεράς Μητρόπολης Χαλκίδος. Το σχέδιο προβλέπει την παράταση της διάρκειας της σύμβασης μέχρι την 1η Απριλίου 2026 (πρόσθετοι 24 μήνες) και την αντικατάσταση τριών μελών της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώνονται νομικές πλημμέλειες, καθώς η παράταση και η αντικατάσταση των μελών είναι σύμφωνες με τα άρθρα 5 και 9 της αρχικής σύμβασης. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της τροποποίησης.
ΕΣ/ΤΜ.7/383/2006
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον η εκτέλεση, με δαπάνες του Δήμου ....., του έργου της ανάπλασης του αυλείου χώρου του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου, ο οποίος, ως ενοριακός, έχει ιδία νομική προσωπικότητα (άρθρο 1παρ. 4 του ν. 590/1977-ΦΕΚ Α΄ 146), δεν προβλέπεται από καμία διάταξη νόμου, δε συντελεί στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου, ούτε εξυπηρετεί τη λειτουργική του δραστηριότητα. Πλην, όμως, το Τμήμα κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου πεπλανημένα, πλην συγγνωστώς, υπέλαβαν ότι οι αύλειοι χώροι του Ιερού Ναού αποτελούν κοινοχρήστους χώρους και ως εκ τούτου η ανάπλασή τους εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Δήμου, σύμφωνα με την προμνησθείσα διάταξη του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα. Κατόπιν αυτών, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.Συγγνωστή πλάνη
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/474/2024
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Ζητείται η ανάκληση της 64/2024 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Υπό αυτές τις συνθήκες, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω στη σκέψη 13, το Τμήμα κρίνει ορθές τις αρνητικές διαπιστώσεις της προσβαλλόμενης τόσο ως προς τη συνδρομή της προϋπόθεσης του κατεπείγοντος όσο και ως προς την ανάθεση της σύμβασης στο απολύτως αναγκαίο μέτρο για τους κάτωθι λόγους: Ο βαθμός της εκτεταμένης προσβολής του φέροντος οργανισμού του Ιερού Ναού από τον σεισμό, ο οποίος οδήγησε στον χαρακτηρισμό του ως προσωρινώς ακαταλλήλου προς χρήση έως την επισκευή του, επέβαλε τη δρομολόγηση μιας σειράς ενεργειών, που έπρεπε να προηγηθούν της διαδικασίας ανάθεσης της αποκατάστασής του, όπως η εκπόνηση στατικής μελέτης με πολύπλοκες και εξειδικευμένες απαιτήσεις, η έκδοση άδειας επισκευής του, η διασφάλιση χρηματοδότησης υψηλού προϋπολογισμού, η ανεύρεση φορέα υλοποίησης του έργου, κ.λπ. Το χρονοβόρο των ανωτέρω ενεργειών, σε συνδυασμό με την μεγάλη αρχιτεκτονική και θρησκευτική σπουδαιότητα του Ιερού Ναού απομακρύνουν χρονικά, κατ’ ανάγκη, από το απρόβλεπτο γεγονός του σεισμού την ανάθεση των εργασιών αποκατάστασης, οι οποίες πρέπει να ανταποκρίνονται σε υψηλό επίπεδο ποιότητας και λειτουργικότητας. Είναι πρόδηλο ότι οι εν λόγω απαιτήσεις, δεν επιτρέπουν την άμεση δράση για την άμεση αντιμετώπιση των αναγκών αποκατάστασης του φέροντος οργανισμού του Ιερού Ναού. Ως εκ τούτου, συνηγορούν υπέρ της θέσης ότι οι εργασίες αποκατάστασης, μολονότι συνεχίζουν να τελούν σε συνάφεια με το απρόβλεπτο γεγονός του σεισμού και πρέπει να ολοκληρωθούν με ταχύτητα, δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως κατεπείγουσες κατά την έννοια του άρθρου 32 παρ. 2γ του ν. 4412/2016 ώστε να ανατεθούν με διαπραγμάτευση, κατά παρέκκλιση από τους κοινούς κανόνες των ανοικτών ή κλειστών διαδικασιών ανάθεσης, και δεν μπορεί να συναχθεί το αντίθετο από την έλλειψη υπαιτιότητας της αναθέτουσας για το διαδραμόν μέχρι την προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης τετραετές διάστημα. Δεν ανακαλεί, κατά τα αναφερόμενα στο αιτιολογικό, την 64/2024 Πράξη προσυμβατικού ελέγχου του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1077/2024
ΑΕΠΠ/1381/2020
Οι προσφεύγοντες (τρεις διαφορετικοί οικονομικοί φορείς) ζητούν την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που απέρριψε τις προσφορές τους για συγκεκριμένα τμήματα της σύμβασης με αντικείμενο τη 'Μεταφορά μαθητών των δημόσιων σχολείων'. Ειδικότερα, ο πρώτος προσφεύγων επιδιώκει την ακύρωση για το Τμήμα 17, ο δεύτερος για τα Τμήματα 6, 10 και 15 και ο τρίτος για τα Τμήματα 5 και 9. Οι προσφυγές στηρίζονται στο ότι η απόρριψη βασίστηκε στην έλλειψη υπεύθυνης δήλωσης σχετικά με τον χρόνο ισχύος των προσφορών, κάτι που θεωρούν επουσιώδες, καθώς υποστηρίζουν ότι οι προσφορές τους περιέχουν σχετικές πληροφορίες. Η συνολική αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 2.910.747,48 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/801/2025
Η απόφαση αφορά την απόρριψη αίτησης αναίρεσης πρώην μόνιμου υπαλλήλου του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Στον αναιρεσείοντα είχε καταλογιστεί το ποσό των 39.181,94 ευρώ, το οποίο αντιστοιχούσε σε αποδοχές που έλαβε αχρεωστήτως κατά τη διάρκεια διετούς εκπαιδευτικής άδειας για μεταπτυχιακό στη Σεούλ (2.3.2010 έως 1.3.2012). Ο καταλογισμός έγινε διότι ο υπάλληλος παραιτήθηκε λόγω συνταξιοδότησης και δεν συμπλήρωσε το απαιτούμενο τριπλάσιο χρονικό διάστημα παραμονής στην υπηρεσία (άρθρο 58 παρ. 7 του ν. 3528/2007). Το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε τους ισχυρισμούς του, κρίνοντας ότι η διαφορετική μεταχείριση από τους εκπαιδευτικούς δεν παραβιάζει την αρχή της ισότητας και ότι η παραίτηση ήταν οικειοθελής, μη δημιουργώντας ζητήματα προστατευόμενης εμπιστοσύνης.