ΕΑΔΗΣΥ/283/2025
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Ο προσφεύγων, μέσω της προδικαστικής προσφυγής του, ζητά την ακύρωση της διακήρυξης του δημοσίου διαγωνισμού λόγω της παρανόμου απαίτησης για προσκόμιση βεβαίωσης καλής εκτέλεσης ή αντιγράφου σύμβασης με χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την ανάθεση υπηρεσιών με αξία εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, προβλέποντας και δικαίωμα προαίρεσης για επιπλέον έτος. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι ο όρος αυτός περιορίζει ανεπιτρέπτως τον ανταγωνισμό και είναι φωτογραφικός, καθώς μόνο ένας οικονομικός φορέας πληροί τις προϋποθέσεις. Παράλληλα, αμφισβητεί την έλλειψη αναφοράς σε υποχρεωτικό λόγο αποκλεισμού σύμφωνα με το νόμο.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τ7/133/2008
Προγραμματική σύμβαση.Από το περιεχόμενο της , προκύπτει ότι η υλοποίηση του συνολικού αντικειμένου αυτής ανατεθεί εξ ολοκλήρου στην …., με αποτέλεσμα αυτή να έχει καταστεί ανεπιτρέπτως μοναδική αντισυμβαλλόμενη της, χρηματοδοτούσας εν τέλει αυτήν, Τ.Ε.Δ.Κ. και όχι απλώς συμμετέχουσα στη μεταξύ της Περιφέρειας και της Τ.Ε.Δ.Κ. προγραμματική σύμβαση, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 225 του ισχύοντος κατά τον κρίσιμο χρόνο Δ.Κ.Κ. (ν.3463/2006), πλημμέλεια η οποία, όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, πλήττει κυρίως τη νομιμότητα της δαπάνης χρηματοδότησης Σε κάθε περίπτωση πάντως, ανεπιτρέπτως ανατέθηκε σε ιδιώτη ηλεκτρολόγο μηχανικό η επίβλεψη του κρίσιμου έργου, δεδομένου ότι ο νομοθέτης δεν καταλείπει στη διοίκηση σχετική δυνατότητα, με συνέπεια η διενέργεια της σχετικής επίβλεψης από ιδιώτη, μη κατέχοντα καν την ιδιότητα διοικητικού οργάνου, να συνιστά όχι απλώς περίπτωση αναρμοδιότητας, αλλά αντιποίηση αρχής (ή άλλως νόσφιση εξουσίας) και επομένως, ως εκ της παρανόμου διενέργειας της επίβλεψης
ΑΕΠΠ/655/2020
Οι προσφεύγοντες, η ένωση οικονομικών φορέων και τα μέλη της, ζητούν την ακύρωση της διακήρυξης για το έργο «ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ΠΑΡΑΛΙΑΚΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ» με εκτιμώμενη αξία 33.020.000 ευρώ. Επικαλούνται παράνομο αποκλεισμό από το κριτήριο επιλογής τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας του όρου 22.Δ.γ της διακήρυξης, ο οποίος απαιτεί προηγούμενη εμπειρία σε έργο αποχέτευσης αξίας 16.000.000 ευρώ τα τελευταία 10 έτη. Θεωρούν ότι ο όρος αυτός είναι δυσανάλογος και περιορίζει τον ανταγωνισμό, ενώ αμφισβητούν και τη νομιμότητα της απαίτησης για συγκεκριμένη προϋπηρεσία.
ΑΕΠΠ/497/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων επιδιώκει την ακύρωση του Πρακτικού Τεχνικής Αξιολόγησης της ΔΕΗ Α.Ε. που απέρριψε την προσφορά του στον διαγωνισμό για την υλοποίηση ενιαίας πλατφόρμας διαχείρισης ηλεκτρονικών υπογραφών και προηγμένων υπηρεσιών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την προμήθεια κεντρικής πλατφόρμας διαχείρισης ηλεκτρονικών και ψηφιακών υπογραφών, ειδικών ταμπλετών υπογραφής, υπηρεσιών εγκατάστασης και παραμετροποίησης, διασύνδεσης με εσωτερικά συστήματα της ΔΕΗ, εκπαίδευσης χρηστών και ελεγκτή ορθότητας, με προϋπολογισμό 483.400 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
ΑΕΠΠ/409/2018
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής με αρ. Φ.600.1/63/344389/Σ.1123/7.5.2017, η οποία απορρίπτει το αίτημα ανάκλησης του αποκλεισμού της προσφοράς του από τον διαγωνισμό. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια 130.000 Σετ Στολών Ασκήσεων Εκστρατείας Παραλλαγής ετησίως για δύο έτη, με συνολική προυπολογιζόμενη δαπάνη 5.451.612,80 € (συν ΦΠΑ). Ο προσφεύγων επικαλείται ότι ο αποκλεισμός του βασίστηκε στον ίδιο παράνομο λόγο που είχε κριθεί ήδη με απόφαση της ΑΕΠΠ 273/2018 για άλλο διαγωνιζόμενο, δηλαδή την υποβολή μη ψηφιακά υπογεγραμμένου ΕΕΕΣ από τρίτο οικονομικό φορέα, και ζητά τη διαπίστωση της παρανόμου διατήρησης του αποκλεισμού του.
ΕΑΔΗΣΥ/730/2023
Ο προσφεύγων με την προδικαστική προσφυγή ζητά την ακύρωση της υπ΄ αριθμ. πρωτ. ... από 17-03-2023 απόφασης της αναθέτουσας αρχής, η οποία έκανε δεκτή την προσφορά του παρεμβαίνοντος οικονομικού φορέα και αποφάσισε τη συνέχιση της συμμετοχής του στη Β.1 Φάση της διαδικασίας. Επιπλέον, ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι ο παρεμβαίνων δεν προσκόμισε τη βεβαίωση του άρθρου 1.2.1 της Διακήρυξης, η οποία αποτελεί υποχρεωτικό έγγραφο για τη συμμετοχή, και ότι η αναθέτουσα αρχή δεν είχε τη δικαιοδοσία να ζητήσει διευκρινίσεις σχετικά με αυτήν την απαίτηση. Τέλος, ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι η λύση που προτείνει ο παρεμβαίνων δεν εξασφαλίζει τον βέλτιστο χρόνο επιστροφής αποτελεσμάτων (μικρότερο των 180 δευτερολέπτων), όπως απαιτεί η Διακήρυξη.
ΑΕΠΠ/492/2020
Ο προσφεύγων οικονομικός φορέας ζητεί την ακύρωση του άρθρου 2.2.6 της διακήρυξης που αφορά στις απαιτήσεις τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, συγκεκριμένα την απαίτηση για εκτέλεση τουλάχιστον μίας σύμβασης ίσης αξίας (100% του προϋπολογισμού) την τελευταία τριετία. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη διενέργεια αναλύσεων (φυσικών, χημικών και μικροβιολογικών παραμέτρων) υγρών αποβλήτων, στερεών αποβλήτων και υδάτων από επιφανειακούς και υπόγειους αποδέκτες για 24 μήνες, με εκτιμώμενη αξία 148.000€ + ΦΠΑ. Ο προσφεύγων θεωρεί ότι ο όρος περιορίζει άδικα τον ανταγωνισμό, καθώς μόνο μία εταιρεία είχε εκτελέσει ανάλογη σύμβαση την προηγούμενη τριετία.
ΑΕΠΠ/1724/2021
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων (εταιρία «…») ζητά την ακύρωση της απόφασης με αρ. 138/2020 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, η οποία επέκρινε το πρακτικό αξιολόγησης και απέρριψε την προσφορά του (1ος σε σειρά μειοδοσίας). Αιτείται να ανακυρωθεί η απόρριψή του και να ανακηρυχτεί ο ίδιος ως οριστικός ανάδοχος για το έργο «Ενεργειακή Αναβάθμιση Δημοτικού Σχολείου …», με εκτιμώμενη αξία 376.209,68 € (συμπλ. ΦΠΑ 24%). Ο προσφεύγων επικαλείται παράνομη απόρριψη λόγω πλεονάζουσας τυπικότητας (μη αναγνώσιμη ηλεκτρονική εγγυητική επιστολή), παρά την έγκαιρη υποβολή φυσικού αντιγράφου και επικύρωσής της από την Τράπεζα.
ΑΕΠΠ/557/2021
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής με την οποία εγκρίθηκε το πρακτικό επιτροπής και ανακηρύχθηκε ως προσωρινός μειοδότης ο οικονομικός φορέας «...». Ζητεί επίσης την απόρριψη της προσφοράς αυτού του φορέα και τον αποκλεισμό του από τη διαγωνιστική διαδικασία. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «Αντικατάσταση επιφανειακού δικτύου με κατασκευή υπόγειου δικτύου άρδευσης στις γεωτρήσεις του αγροκτήματος ...», με εκτιμώμενη αξία 1.745.967,74 € (συμπλ. ΦΠΑ 24%). Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η προσφορά του προσωρινού μειοδότη περιέχει ουσιώδη ελλείμματα (μη δήλωση εκπροσώπου/συντονιστή και μη ρητή κατανόμηση εργασιών), τα οποία οδηγούν σε υποχρεωτικό αποκλεισμό.
ΑΕΠΠ/232/2019
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της διακήρυξης ηλεκτρονικού ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια οχημάτων και μηχανημάτων από τον Δήμο, ειδικά του Τμήματος 4 που αφορά την προμήθεια ενός αστικού λεωφορείου. Επιμέρους, ζητείται η ακύρωση του όρου '4.2 Αμάξωμα', ο οποίος απαιτεί τουλάχιστον δύο θύρες επιβίβασης-αποβίβασης (μονόφυλλη μπροστά και δίφυλλη στο μέσον) με ηλεκτροπνευματικό σύστημα ανοίγματος προς τα μέσα από τη δεξιά πλευρά. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι ο όρος αυτός περιορίζει άδικα τον ανταγωνισμό και παραβιάζει τις αρχές της ισότητας, καθώς αποκλείει υποψήφιους που δεν πληρούν αυτήν την τεχνική προδιαγραφή. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει την προμήθεια οχημάτων όπως απορριμματοφόρα, γερανοφόρα, λεωφορεία χαμηλού δαπέδου και σάρωθρες καθαρισμού.
ΑΕΠΠ/957/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της Διακήρυξης Δημόσιου Ανοικτού ηλεκτρονικού μειοδοτικού Διαγωνισμού με αριθμό 55/2018 για την «Προμήθεια και Εγκατάσταση Εξοπλισμού για την Επισκευή Αθλητικών Χώρων Δήμου Ξυλοκάστρου - Ευρωστίνης», η οποία εκτιμάται σε 208.500,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ο προσφεύγων επικαλείται ότι ο όρος 2.2.6 της διακήρυξης, ο οποίος απαιτεί έκθεση αποτελεσμάτων εργαστηριακών δοκιμών με ισοδύναμα υλικά πλήρωσης, είναι παράνομος, καθώς τα υλικά πλήρωσης πρέπει να είναι τα ίδια με αυτά που ελέγχθηκαν κατά το πρότυπο της FIFA, ώστε να ισχύει η πιστοποίηση ποιότητας. Επιπλέον, επικαλείται φωτογραφικό χαρακτήρα τεχνικών προδιαγραφών, που περιορίζει τον ανταγωνισμό και ευνοεί συγκεκριμένα προϊόντα.