×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/53/2018

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 3852/2010

Καταβολή αποδοχών αντιδημάρχου:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη, όπως βασίμως προβάλλεται από τον Επίτροπο με τον πρώτο λόγο διαφωνίας. Και τούτο, διότι, ενώ κατά τις διατάξεις του άρθρου 92 παράγραφος 5 του ν. 3852/2010, όπως ίσχυαν κατά τον κρίσιμο χρόνο, οι αντιδήμαρχοι δικαιούνται, εντός αποκλειστικής προθεσμίας, να επιλέξουν είτε την αντιμισθία που προβλέπεται για το αξίωμά τους αυτό είτε τις αποδοχές της οργανικής τους θέσης, ο φερόμενος στο ένταλμα ως δικαιούχος, όπως συνομολογεί και ο ίδιος ο Δήμαρχος του Δήμου .. στο ως άνω έγγραφό του, δεν υπέβαλε ούτε στην υπηρεσία του εν λόγω Δήμου ούτε στο «..», ως φορέα της οργανικής του θέσης, σχετική δήλωση ότι επιθυμεί να λαμβάνει τις αποδοχές της οργανικής του θέσης εντός της προβλεπόμενης, για την συγκεκριμένη δημοτική περίοδο, αποκλειστικής προθεσμίας των είκοσι (20) ημερών από τη δημοσίευση της από 31.12.2012 Π.Ν.Π., ήτοι έως την 21η Ιανουαρίου 2013. Εξάλλου, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι ο αντιδήμαρχος, με την από 31.5.2011 αίτησή του προς τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του .., επέλεξε την καταβολή των αποδοχών της οργανικής του θέσης αντί της αντιμισθίας του, πρωτίστως, διότι κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης αυτής δεν είχε ακόμη εκδοθεί η από 31.12.2012 Π.Ν.Π., η οποία τροποποίησε την ως άνω παράγραφο 5 του άρθρου 92 του ν. 3852/2010, και, συνεπώς, ίσχυε το προϊσχύον νομοθετικό καθεστώς, σύμφωνα με το οποίο οι αιρετοί δεν είχαν δικαίωμα επιλογής μεταξύ των αποδοχών της οργανικής τους θέσης και της αντιμισθίας τους. Σε κάθε, δε, περίπτωση δεν μπορεί να γίνει δεκτό ότι ο ίδιος επέλεξε σιωπηρώς τις αποδοχές της οργανικής του θέσης, ως υψηλότερες από την αντιμισθία του, καθόσον, πέραν του ότι η βούληση του νομοθέτη είναι η σαφής, επιλογή του αιρετού μεταξύ των αποδοχών της οργανικής του θέσης και της αντιμισθίας του, ορίζεται ρητά στην προαναφερόμενη Π.Ν.Π., καθώς και στη σχετικώς εκδοθείσα 532/7.1.2013 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών, ότι η άπρακτη παρέλευση της ως άνω αποκλειστικής εικοσαήμερης προθεσμίας συνεπάγεται την διακοπή της καταβολής των αποδοχών της οργανικής του θέσης. Συνεπώς, δοθέντος ότι ο φερόμενος στο ένταλμα ως δικαιούχος δεν επέλεξε τις αποδοχές της οργανικής του θέσης εντός της ανωτέρω προθεσμίας, ήτοι μέχρι τις 21.1.2013, διεκόπη αυτοδικαίως η καταβολή των αποδοχών του αυτών και ο ίδιος δικαιούταν μόνο την προβλεπόμενη για το αξίωμά του αντιμισθία. Δεδομένης, δε, της παραδοχής ότι δεν υφίσταται αξίωση του φερόμενου στο ένταλμα ως δικαιούχου για την καταβολή της διαφοράς που προέκυψε μεταξύ των αποδοχών της οργανικής του θέσης και της αντιμισθίας αυτού, κατά το χρονικό διάστημα από 1.1.2013, ήτοι από την αρχή της εφαρμογή της ως άνω Π.Ν.Π., έως τις 30.8.2014, ήτοι τη λήξη της θητείας του (συνολικά αιτούμενο ποσό 15.924,60 ευρώ), δεν τίθεται ζήτημα παραγραφής και, ως εκ τούτου, ο δεύτερος λόγος διαφωνίας του Επιτρόπου δεν είναι εξεταστέος.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη, με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής, δαπάνη είναι μη νόμιμη και, ως εκ τούτου, το ένταλμα αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΙΚΑ/Α20/251/10/2013

ΘΕΜΑ : «Αλλαγή υπόχρεου καταβολής εισφορών για την ασφάλιση των αιρετών οργάνων των ΟΤΑ α’ και β’ Βαθμού –προθεσμία επιλογής αποδοχών οργανικής θέσης/αντιμισθίας » EΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΡ.:3

ΚΥΑ/19165/2011

ΘΕΜΑ: Διαδικασία καταβολής των εισφορών, επί των αποδοχών της οργανικής θέσης, στους οικείους ασφαλιστικούς οργανισμούς, των αιρετών των ΟΤΑ α' και β' βαθμού, συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης και περιφερειακού συμπαραστάτη του πολίτη και της επιχείρησης, που λαμβάνουν αντιμισθία.


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)20/2015

Νόμιμη η καταβολή ποσού ως αντιμισθία Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου με πληθυσμό κάτω των 100.000 κατοίκων, παράλληλα με την καταβολή των αποδοχών της δημοσιοϋπαλληλικής του θέσης, ανεξαρτήτως του ότι κατά τη διάρκεια της θητείας του ως Προέδρου λαμβάνει υποχρεωτικά ειδική άδεια απουσίας εξήντα (60) ημερών από τη δημοσιοϋπαλληλική του θέση, καθόσον δεν απαιτείται να επιλέξει την καταβολή της αντιμισθίας ή των αποδοχών της θέσης του, υποχρέωση που ισχύει κατ’εξαίρεση, κι επομένως δεν μπορεί να εφαρμοστεί αναλογικά για τους ανωτέρω Προέδρους, μόνο για τους Προέδρους Δημοτικών Συμβουλίων Δήμων με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων, που είναι υπάλληλοι του δημοσίου ή ν.π.δ.δ. ή ν.π.ι.δ. και  δικαιούνται ειδική άδεια απουσίας από την υπαλληλική τους θέση καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας τους ως Προέδρων.(Όμοια η 46/2015 πράξη του ίδιου ως άνω κλιμακίου)


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1(ΚΠΕ)/80/2017

ΑΝΤΙΜΙΣΘΙΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη, με την οποία καταβάλλεται αντιμισθία προέδρου Δημοτικού Συμβουλίου, για το διάστημα από 7.9.2014 έως 31.9.2014, δεν είναι νόμιμη, κατά το βάσιμο, αν και με διαφορετική αιτιολογία, λόγο διαφωνίας, διότι κατά τις διατάξεις του άρθρου 92 παρ. 5 του ν. 3852/2010, όπως ίσχυαν κατά τον κρίσιμο χρόνο, οι πρόεδροι δημοτικών Συμβουλίων, εφόσον είναι συνταξιούχοι, δικαιούνται να επιλέξουν είτε την αντιμισθία που προβλέπεται για το αξίωμά τους είτε να παραιτηθούν αυτής, ο δε φερόμενος ως δικαιούχος του χρηματικού εντάλματος επέλεξε να εξακολουθήσει η καταβολή της σύνταξής του αντί της αντιμισθίας, παραιτούμενος της τελευταίας. Οι ισχυρισμοί που προβάλλονται με το 6899/13.3.2017 έγγραφο του Δήμου, ως προς τις εφαρμοστέες διατάξεις, είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι.


ΕΣ/Τ1/79/2009

Πρόσληψη νομικού συμβούλου.Προσληφθείς ως νομικός σύμβουλος σε ν.π.δ.δ. - σε αντίθεση με το δικηγόρο που έχει προσληφθεί νόμιμα με πάγια αντιμισθία - δεν δικαιούται το σύνολο των αποδοχών του κλιμακίου στο οποίο ανήκει, αλλά οι αποδοχές αυτού (κλιμακίου) μειώνονται κατά το 1/3 (Πρ. Ι Τμ. 6/2007). Σε κάθε περίπτωση, για τη λήψη του συνόλου των αποδοχών του οικείου μισθολογικού κλιμακίου απαιτείται η νόμιμη κατοχή υφιστάμενης οργανικής θέσης δικηγόρου, χωρίς να αρκεί η εν τοις πράγμασι απασχόληση με το χειρισμό δικαστικών υποθέσεων του εντολέα ν.π.δ.δ.(Πρ. Ι Τμ.216/2007)


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/323/2019

Καταβολή αποδοχών...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη. Και τούτο διότι, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο φερόμενος ως δικαιούχος είχε επιλέξει να λαμβάνει τις αποδοχές της οργανικής του θέσης, καθώς και ότι δεν έχει συνταξιοδοτηθεί, αλλά παραμένει ενεργός ιατρός του Ε.Σ.Υ., ο ανωτέρω δικαιούται να λαμβάνει τις πλήρεις αποδοχές της οργανικής του θέσης, όπως αυτές διαμορφώνονται κάθε φορά. Δεδομένου δε ότι οι επιβληθείσες, με τις διατάξεις του ν. 4093/2012, από 1.8.2012, περικοπές στις αποδοχές των ιατρών του Ε.Σ.Υ., κρίθηκαν αντισυνταγματικές με την προαναφερόμενη απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, ο ανωτέρω, προς αποκατάσταση της διαμορθωθείσας νομικής κατάστασης, δικαιούται να λάβει ό,τι θα ελάμβανε εάν δεν είχε μεσολαβήσει η κατά τα ανωτέρω ακυρωθείσα ως αντισυνταγματική διάταξη. Στην έννοια δε της αποκατάστασης αυτής περιλαμβάνεται η καταβολή σε αυτόν του ως άνω προβλεπόμενου εφάπαξ χρηματικού ποσού, το οποίο δικαιούται να λάβει, εφόσον κατά το διάστημα από 13.11.2014 έως 31.12.2016 ήταν ιατρός του Ε.Σ.Υ., ανεξαρτήτως μάλιστα της συμμετοχής του στο πρόγραμμα εφημεριών του Γενικού Νοσοκομείου – Κέντρου Υγείας ... στο οποίο κατέχει οργανική θέση.


ΝΣΚ/367/2011

Ιατροί και οδοντίατροι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Εκλογή τους ως αιρετών στους Δήμους – Υποχρεωτική άδεια άνευ αποδοχών ή κατόπιν αιτήσεώς τους – Δυνατότητα παράλληλης παροχής υπηρεσιών στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με αμοιβή και λήψης της αντιμισθίας της αιρετής θέσης τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι υπηρετούντες γιατροί – οδοντίατροι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, οι οποίοι εκλέγονται δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι, πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων, καθώς και οι πρόεδροι των συνδέσμων, λαμβάνουν είτε υποχρεωτικά άδεια άνευ αποδοχών κατά τη διάρκεια της θητείας τους από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, είτε εάν υποβάλλουν σχετική αίτηση, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 93 παρ.1 και 2 του Ν 3852/2010, όπως ισχύει σήμερα. Τα ανωτέρω πρόσωπα, τα οποία έχουν δικαίωμα επιλογής, εάν δεν υποβάλλουν αίτηση ή εάν η Διοίκηση δεν τους χορηγήσει την σχετική άδεια άνευ αποδοχών, επιλέγουν είτε την αντιμισθία της αιρετής θέσης τους είτε το μισθό της θέσης τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Όσοι από τους προαναφερθέντες έχουν λάβει την ειδική άδεια άνευ αποδοχών από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, μετά από αίτησή τους, μπορούν με νέα αίτησή τους να κάνουν διακοπή της άνω άδειας, ενώ εάν είχαν υποβάλει την αρχική αίτηση πριν επέλθει η τροποποίηση του άρθρου 93 του Ν 3852/2010 από τη διάταξη του άρθρου 58 παρ.1 του Ν 3966/2011 και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις ασκήσεως του δικαιώματος επιλογής, οπότε μπορούν να παρέχουν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τις υπηρεσίες τους και να αμείβονται από αυτό ταυτόχρονα με την αντιμισθία της αιρετής θέσης τους. Η Υπηρεσία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει διακριτική ευχέρεια και δεν υποχρεούται να κάνει δεκτό το αίτημά τους αυτό, σταθμίζοντας εκάστοτε τις ειδικές περιστάσεις και συνθήκες που επικρατούν.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/207/2019

Καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, η εντελλόμενη δαπάνη, ανεξαρτήτως του εσφαλμένου χαρακτηρισμού της ως επιδόματος θέσης ευθύνης, - αφού οι Γενικοί Γραμματείς των Δήμων δεν δικαιούνται επίδομα θέσης ευθύνης, πλην όμως δικαιούνται της τυχόν προκύπτουσας διαφοράς με τις αποδοχές των υπαλλήλων ειδικών θέσεων 1ου βαθμού, - είναι νόμιμη. Και τούτο διότι οι αποδοχές του φερόμενου ως δικαιούχου Γενικού Γραμματέα του Δήμου ....., κατά παράβαση του κατά τα ανωτέρω τιθέμενου κατώτερου ορίου των αποδοχών του, είναι κατώτερες των αποδοχών των υπαλλήλων ειδικών θέσεων 1ου βαθμού, το δε εντελλόμενο ποσό αντιστοιχεί στην προκύπτουσα διαφορά προκειμένου να εξομοιωθούν οι σχετικές αποδοχές. Δεν ασκεί δε επιρροή το γεγονός ότι με την καταβολή της διαφοράς αυτής στον Γενικό Γραμματέα του Δήμου, οι μηνιαίες αποδοχές του υπερβαίνουν τις αποδοχές που αντιστοιχούν στο προβλεπόμενο ποσοστό 65% επί της αντιμισθίας του οικείου Δημάρχου (2.565 ευρώ), καθόσον, σύμφωνα με τη διέπουσα το μισθολογικό καθεστώς των Γενικών Γραμματέων των Δήμων κ.υ.α. το κατώτερο όριο των αποδοχών του φερόμενου ως δικαιούχου μετακλητού υπαλλήλου, το οποίο αντιστοιχεί στο ύψος των αποδοχών των υπαλλήλων ειδικών θέσεων 1ου βαθμού, όπως αυτές νοούνται κατά το ν. 4354/2015, τίθεται ανεξαρτήτως των αποδοχών που προκύπτουν από την ανωτέρω ποσόστωση επί της αντιμισθίας του Δημάρχου.


ΕΣ.ΤΜ.1/228/2011

Καταβολή επιδόματος εορτών Πάσχα 2011 στον Αντιδήμαρχο του Δήμου (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη το Τμήμα κρίνει ότι νομίμως με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα εντέλλεται η καταβολή σε αυτόν δώρου Πάσχα 2011 σε ποσό ανάλογο με αυτό που θα ελάμβανε από τη θέση εργασίας του ως υπαλλήλου του ΚΤΕΛ Ν. ....... Και τούτο διότι κατά ρητή πρόβλεψη του άρθρου 92 παρ. 5 του ν. 3852/2010 σε περίπτωση, όπως εν προκειμένω, που η αντιμισθία του φερόμενου ως δικαιούχου του εντάλματος υπολείπεται των πάσης φύσεων αποδοχών του από τη θέση εργασίας του, στο πεδίο των οποίων συμπεριλαμβάνεται και το δώρο Πάσχα, προσαυξάνεται η τελευταία μέχρι να καλυφθεί το ποσό της διαφοράς. Κατά συνέπεια, ο φερόμενος ως δικαιούχος του χρηματικού εντάλματος δικαιούται να λάβει το ποσό που εντέλλεται με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, δεδομένου ότι η εν λόγω παροχή δεν χορηγείται στο πλαίσιο οφειλόμενης σε αυτόν αντιμισθίας ως Αντιδημάρχου ......, αλλά αντίθετα καταβάλλεται ως ποσό προσωπικής διαφοράς προκειμένου να αντισταθμιστούν οι τακτικές αποδοχές του ως υπαλλήλου του ΚΤΕΛ Ν. ......, οι οποίες κυμαίνονται σε επίπεδα υψηλότερα από την αντιμισθία του ως Αντιδημάρχου ...... και σε κάθε περίπτωση κάτω από το όριο των πάσης φύσεως αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου που έχει τεθεί με το άρθρο 92 παρ. 5 του ν. 3852/2010 (70.272,96 ευρώ ετησίως). Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και, επομένως, το χρηματικό αυτό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/(ΚΠΕ)ΤΜ.1/46/2015

Αντιμισθία αιρετών Ο.Τ.Α.: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα κατά πλειοψηφία έγιναν δεκτά στη δεύτερη σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, εφόσον ο Δήμος ... έχει πληθυσμό μικρότερο των 100.000 κατοίκων, η επίμαχη αντιμισθία αιρετών Ο.Τ.Α. νομίμως καταβάλλεται στον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, αθροιστικά με τις αποδοχές της θέσης του στο Γενικό Νοσοκομείο ..., χωρίς να απαιτείται ο τελευταίος να επιλέξει τις αποδοχές από τον ένα μόνο φορέα, ο δε περί του αντιθέτου λόγος διαφωνίας του αναπληρωτή Επιτρόπου είναι αβάσιμος. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.