ΕλΣυν/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/5242/2015
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Κληροδοτήματα:Αναίρεση της 1867/2013 απόφασης του VΙΙ Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...) Οι διαχειριστές «κεφαλαίου αυτοτελούς διαχείρισης», ήτοι περιουσίας που διατίθεται είτε με πράξη εν ζωή είτε με διάταξη τελευταίας βουλήσεως υπέρ, μεταξύ άλλων, οργανισμού τοπικής αυτοδιοικήσεως για την εκπλήρωση κοινωφελούς σκοπού, χωρίς ειδικότερο προσδιορισμό του τρόπου διοίκησής της, καταλογίζονται για κάθε ζημία που εκ δόλου ή βαρείας αμελείας τους τυχόν θα προκληθεί σε βάρος της καταληφθείσης περιουσίας. Εξάλλου, ενόψει του ότι το «κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης» συνιστά ομάδα περιουσίας που διακρίνεται από τη λοιπή περιουσία του νομικού προσώπου στο οποίο διατίθεται, οι οικείοι διαχειριστές, κατά την ενάσκηση του δημοσίου λειτουργήματός τους υποχρεούνται αφενός μεν στην ετήσια κατάρτιση και υποβολή στο Υπουργείο Οικονομικών προϋπολογισμού και απολογισμού των εσόδων αυτού καθώς και ισολογισμού περί της περιουσίας του, αφετέρου δε στην τήρηση ιδίων βιβλίων (εσόδων – εξόδων, διπλοτύπων ενταλμάτων πληρωμής κ.ά.) καθώς και ιδίου τραπεζικού λογαριασμού στον οποίο να κατατίθενται οι εισπράξεις του αυτοτελούς κεφαλαίου. Καταλογισμών μελών δημοτικού συμβουλίου ως διαχειριστών του κληροδοτήματος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/270/2006
Ανώνυμες εταιρείες. Δυνατότητα διάθεσης στους μετόχους με τη μορφή προσθέτου μερίσματος τμήματος, του σχηματισθέντος πέραν του 1/3 τακτικού αποθεματικού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι νόμιμη απόφαση τακτικής γενικής συνέλευσης ανώνυμης εταιρίας, με την οποία διατίθεται στους μετόχους με τη μορφή προσθέτου μερίσματος, το τμήμα του τακτικού αποθεματικού της εταιρίας, που υπερβαίνει το προβλεπόμενο από το νόμο κατώτατο όριο (1/3 του μετοχικού κεφαλαίου), είτε το τμήμα αυτό έχει δημιουργηθεί από εκούσιες κρατήσεις που αποφάσισε η γενική συνέλευση της εταιρίας, είτε έχει δημιουργηθεί από υποχρεωτικές κρατήσεις που έγιναν με βάση το άρθρο 44 του κ.ν. 2190/1920 και που οδήγησαν σε δημιουργία τακτικού αποθεματικού, το οποίο εξαιτίας μεταγενέστερης μείωσης του μετοχικού κεφαλαίου είναι μεγαλύτερο του 1/3 του νέου μετοχικού κεφαλαίου.
ΝΣΚ/433/2013
Διαχείριση κινητής και ακινήτου κοινωφελούς περιουσίας που καταλείπεται από τον διαθέτη ή δωρητή υπέρ σχολικών μονάδων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο αντίστοιχος Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχει τόσο την κυριότητα όσο και την διαχείριση της καταλειπόμενης υπέρ σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κοινωφελούς περιουσίας (κινητής ή ακίνητης), ο οποίος προβαίνει σε όλες ανεξαιρέτως τις πράξεις διαχείρισης που αρμόζουν στην φύση της εκάστοτε, εν λόγω, περιουσίας, ως κεφαλαίου αυτοτελούς διαχείρισης, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η βούληση του διαθέτη ή δωρητή. (ομοφ.)
ΝΣΚ/74/2009
Τελικός αποδέκτης και διαχειριστής της περιουσίας του Ι.Γ., ο οποίος κληροδότησε όλη την κινητή περιουσία του στο Δημοτικό Σχολείο Βερβένων Κυνουρίας – Φορέας εκτέλεσης του έργου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αρκαδίας, ως φορέας εκτέλεσης του εν λόγω έργου (ανέγερση συμπληρωματικού κτιρίου για το Δημοτικό Σχολείο Βερβένων Κυνουρίας), είναι ο τελικός αποδέκτης και διαχειριστής της περιουσίας του Ι.Γ., ως κεφαλαίου αυτοτελούς διαχειρίσεως, προορισμένου αποκλειστικά για την εκπλήρωση του σκοπού αυτού.
ΝΣΚ/245/2007
Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το μετοχικό κεφάλαιο της κρατικής ανώνυμης εταιρίας ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε. αυξάνεται κατά το ποσό που της διατίθεται από τον Προϋπολογισμό για την εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
ΝΣΚ/179/2013
Σωματείο «Αμαλίειο Οικοτροφείο Θηλέων» – Κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η καταλειφθείσα από τον Ανδρέα Συγγρό, με τον από 9-5-1897 κωδίκελλο, στο σωματείο «Αμαλίειο Οικοτροφείο Θηλέων», περιουσία αποτελεί κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης, κατά την έννοια της διάταξης της παρ.1 του άρθρου 96 του ΑΝ 2039/1939, διακεκριμένη της λοιπής περιουσίας του ως άνω σωματείου. (πλειοψ.)
Αρ. Πρωτ 8555/2016
ΘΕΜΑ : « Υποβολή φορολογικής δήλωσης στοιχείων ακινήτων κεφαλαίου αυτοτελούς διαχείρησης που καταλείπεται σε δήμο »
ΣΧΕΤ. : Το υπ' αριθμ. ΔΕΦΚ/Α/1008008/ΕΞ2016/20-01-2016 έγγραφο της Γεν. Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
ΝΣΚ/379/2012
Διαθήκη – Περιουσία – Κεφάλαια Αυτοτελούς Διαχείρισης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι καταληφθείσες με τη με αριθ. 7380/5-3-1997 δημόσια διαθήκη της Α.Α. και με τις από 9-12-1994 και 29-11-1996 ιδιόγραφες διαθήκες της Ι.Μ. περιουσίες, αποτελούν κεφάλαια αυτοτελούς διαχείρισης, διακεκριμένες της λοιπής περιουσίας του Ιερού Ναού Αγίου Σπυρίδωνος Σταδίου, κατά την έννοια της διάταξης της παρ.1 του άρθρου 96 του ΑΝ 2039/1939. (ομοφ.)
ΝΣΚ/93/2013
Εμπορικές μισθώσεις – Διαχειριστές κοινωφελών περιουσιών – Αναπροσαρμογή μισθώματος – Συμβιβασμός – Επιτροπή Διακανονισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο διαχειριστής μιας κοινωφελούς περιουσίας μπορεί να αποδεχθεί συμβιβασμό, ως προς την αναπροσαρμογή μισθώματος, υπογράφοντας το σχετικό Πρακτικό της Επιτροπής Διακανονισμού των Εμπορικών μισθώσεων του άρθρου 15 του ν. 4013/2011, το οποίο, στη συνέχεια, θα πρέπει να εγκριθεί από τον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μετά από προηγούμενη γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εθνικών Κληροδοτημάτων. (ομοφ.)
ΕΣ/ΤΜ.4/1997/2006
Διαχείριση κληροδοτήματος...Από όλα όσα προεκτέθηκαν καθίσταται σαφές ότι το υπέρ ου ο καταλογισμός Κληροδότημα, δεν αποτελεί αυτοτελές ίδρυμα με νομική προσωπικότητα, αφού έχει καταλειφθεί σε υφιστάμενο νομικό πρόσωπο – τον Ιερό Ναό ..., που είναι ν.π.δ.δ. (βλ. άρθρο 1 παρ. 4 του ν. 590/1977 «περί του Καταστατικού Χάρτου της Εκκλησίας της Ελλάδος» - φ. 146, Α΄) – και η διαχείρισή του έχει ανατεθεί στο Εκκλησιαστικό Συμβούλιο, ήτοι στο αρμόδιο για τη διοίκηση και της υπόλοιπης περιουσίας του Ναού όργανο (βλ. άρθρα 7 επομ. του Κανονισμού 8/1979 «περί Ιερών Ναών και Ενοριών» της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος – φ. 1, Α΄/1980). Κατά συνέπεια, το Κληροδότημα στερείται της ικανότητας να διεξάγει ιδίω ονόματι την παρούσα δίκη. Ωσαύτως διάδικος δεν μπορεί, παρά την κλήτευσή της, να καταστεί ούτε η Περιφέρεια ... προεχόντως διότι πρόκειται για αποκεντρωμένη δημόσια υπηρεσία (βλ. τα άρθρα 61 του ν. 1622/1986 και 1 παρ. 1 του ν. 2503/1997), ανήκει, δηλαδή, στο νομικό πρόσωπο του Κράτους, το οποίο και εκπροσωπείται στη δίκη από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών. Όσον αφορά, όμως, τον ίδιο τον Ιερό Ναό ...., είναι προφανές ότι, εφόσον είναι το νομικό πρόσωπο στο οποίο έχει καταληφθεί το Κληροδότημα, εξαρτά έννομο συμφέρον από την έκβαση της ανοιγείσας με την ένδικη έφεση δίκης και, επομένως, έπρεπε, ως τρίτος, να κλητευθεί στη συζήτησή της. Τούτων δοθέντων και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι πρέπει να αναβληθεί η έκδοση οριστικής απόφασης, προκειμένου αντίγραφο της έφεσης να κοινοποιηθεί, με επιμέλεια της Γραμματείας του Τμήματος, στον εν λόγω Ναό και ο τελευταίος να κλητευθεί στη δικάσιμο που θα οριστεί για τη συζήτηση της έφεσης αυτής.
Ν.4802/2021
Κύρωση της σύμβασης μεταβίβασης εμπραγμάτων δικαιωμάτων λόγω εισφοράς σε είδος έναντι αυξήσεως μετοχικού κεφαλαίου μεταξύ αφενός του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. και αφετέρου της Ελληνικό – Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων Ελληνικού Αεροδρομίου Α.Ε.