×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)/113/2017

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 3463/2006

Χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου .........., που αφορούσε στην καταβολή στη φερόμενη ως δικαιούχο εργοληπτική εταιρεία «..........», ανάδοχο του έργου «Βελτίωση κοινόχρηστων χώρων Δημοτικής Ενότητας ..........», ποσού 32.250,65  ευρώ ως αποζημίωση θετικών ζημιών. (...)Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει των διατάξεων που αναφέρθηκαν στην σκέψη 2 της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως εκκαθαρίζεται το ποσό της αποζημίωσης θετικών ζημιών στην ανάδοχο του έργου, χωρίς να έχει συμψηφιστεί αυτή με τους οφειλόμενους τόκους υπερημερίας για την καθυστερημένη εξόφληση του λογαριασμού, σύμφωνα με το άρ. 36 παρ. 11 του ν. 3669/2008, το οποίο είναι εφαρμοστέο και στην περίπτωση ματαίωσης διάλυσης της σύμβασης και συνακόλουθης καταβολής αποζημίωσης θετικών ζημιών, που προκλήθηκαν από τη διακοπή των εργασιών λόγω καθυστέρηση πληρωμής. Περαιτέρω, βασίμως προβάλλει ο Επίτροπος ότι δεν προκύπτει ο τρόπος υπολογισμού του εντελλόμενου ποσού. Α) Τόσο στην αίτηση αποζημίωσης, όσο και στην ως άνω απάντηση - ένσταση της αναδόχου δεν αναγράφονται τα ονοματεπώνυμα του προσωπικού, ώστε να μπορεί να γίνει παραβολή με τα προσκομιζόμενα στοιχείαΒ) Προσκομίζονται μεν συμβάσεις παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών με τον .......... και με τον .......... (σύμβουλοι - πολιτικοί μηχανικοί), ωστόσο δεν προκύπτει αποκλειστική απασχόληση τους στο συγκεκριμένο έργο, αλλά γενικά στην εταιρεία. Γ)Προσκομίζονται τιμολόγια παροχής υπηρεσιών συμβούλων επιχειρήσεων, τεχνικών συμβούλων και πολιτικών μηχανικών για παροχή υπηρεσιών σε χρονικά διαστήματα που δεν συμπίπτουν με το επίμαχο (...)Τέλος, η επίμαχη αποζημίωση δεν συνιστά παράδοση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών εξ επαχθούς αιτίας σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 1642/1986, ώστε να επιβάλλεται φόρος προστιθέμενης αξίας, και επομένως η επιβολή του ποσού του Φ.Π.Α. επί της ως άνω αποζημίωσης δεν είναι νόμιμη. Κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί. (Μη ανακλητέα από την Ελ. Συν. Τμ. 7 Πράξη 26/2017)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/211/2014

Τρόπος διεκδίκησης από τον προμηθευτή των θετικών ζημιών που υπέστη ο αγοραστής (Γ.Ε.Α.) από την εκπρόθεσμη παράδοση Α/Φ, στα πλαίσια υλοποίησης σύμβασης προμήθειας (εφαρμογή ή μη του άρθρου 47 του π.δ. 284/1989).
Το αρμόδιο Γενικό Επιτελείο του Κλάδου, επ’ ωφελεία του οποίου εκτελείται η προμήθεια και το οποίο ήδη έχει γνωστοποιήσει στον προμηθευτή τη σχετική απόφαση του Υ.ΕΘ.Α. για διεκδίκηση των θετικών ζημιών που υπέστη από την εκπρόθεσμη παράδοση των συμβατικών ειδών, θα υπολογίσει επακριβώς το ύψος των θετικών ζημιών και χωρίς την τήρηση άλλης διαδικασίας θα προχωρήσει, κατ’ άρθρο 47 του π.δ. 284/1989, στην είσπραξή τους από όσα οφείλονται σ’ αυτόν, παρακρατώντας απαιτήσεις του από οποιαδήποτε αιτία, ενώ σε περίπτωση που αυτά δεν υπάρχουν ή δεν επαρκούν, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου περί είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. (ομοφ.)

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/7/2019

Αποκατάσταση ζημιών από θεομηνία.Με αυτά τα δεδομένα, ο δεύτερος λόγος διαφωνίας δεν είναι βάσιμος, διότι βασίζεται στην εσφαλμένη προϋπόθεση ότι η ελεγχόμενη δαπάνη αφορά στην καταβολή αποζημίωσης σε ιδιώτες για την απόσβεση απαίτησης αυτών, ενώ πρόκειται για καταβολή ποσού σε ιδιώτη στο πλαίσιο σύμβασης και σε εκτέλεση αυτής. Ωστόσο η ανάληψη από το Δήμο της υποχρέωσης για την αποκατάσταση ζημιών σε ιδιωτικά μνημεία δεν βρίσκει έρεισμα σε διάταξη νόμου, όπως ανωτέρω αναφέρθηκε, ως εκ τούτου η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Περαιτέρω, η συγκεκριμένη δαπάνη ούτε λειτουργική είναι, διότι η αποκατάσταση μνημείων ιδιωτών σε νεκροταφεία δεν αποτελεί τοπική υπόθεση κατά την έννοια του νόμου, ούτε συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών και της αποστολής του Δήμου. Παρόλα αυτά, ενόψει της μεγάλης έκτασης της ζημιάς που προκλήθηκε στο νεκροταφείο του οικισμού ..... από ακραία καιρικά φαινόμενα, αλλά και του γεγονότος ότι για την αποκατάσταση αυτών εγκρίθηκε χρηματοδότηση του Δήμου από το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, συγγνωστώς, δίχως πρόθεση καταστρατήγησης των προπαρατεθεισών διατάξεων, δημιουργήθηκε η πεποίθηση στα όργανα του Δήμου ότι η αποκατάσταση των ζημιών σε μνημεία ιδιωτών άπτεται της συντήρησης και λειτουργίας του κοιμητηρίου και εμπίπτει στις αρμο-διότητες αυτού. Κατά ταύτα, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/279/2019

Καταβολή αποζημίωσης σε δημοτικούς συμβούλους για τη συμμετοχή σε συνεδριάσεις..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι μη κανονική, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Αναπληρώτρια Επίτροπο. Και τούτο διότι, πριν την πραγματοποίηση των επίμαχων συνεδριάσεων, το Νοέμβριο και Δεκέμβριο του έτους 2018, στις οποίες συμμετείχαν οι φερόμενοι ως δικαιούχοι δημοτικοί σύμβουλοι, δεν εκδόθηκε απόφαση ανάληψης της σχετικής υποχρέωσης, ώστε στη συνέχεια να ανατραπεί και η οικεία υποχρέωση να αναληφθεί εκ νέου σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του επόμενου οικονομικού έτους (2019). Και τούτο, παρά το γεγονός ότι η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, με την οποία ορίστηκαν οι δικαιούχοι και προσδιορίστηκε το ύψος της καταβαλλόμενης αποζημίωσης ανά συνεδρίαση, είχε εκδοθεί ήδη από τις 23.7.2018. Ωστόσο, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι: α) για την καταβολή των σχετικών αποζημιώσεων ενεγράφη στον προϋπολογισμό του Δήμου …, οικονομικού έτους 2018, πίστωση ύψους 20.000,00 ευρώ, αλλά δεν εκδόθηκε απόφαση ανάληψης της σχετικής υποχρέωσης, διότι τα όργανα του ως άνω Δήμου θεώρησαν ότι δεν μπορούσαν να προβούν στην έκδοσή της μέχρι τη διαβίβαση, στην Oικονομική Yπηρεσία του Δήμου, της κατάστασης των δικαιούχων αποζημίωσης δημοτικών συμβούλων με τις ημέρες συμμετοχής εκάστου στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, και β) αμέσως μετά τη διαβίβαση στην Oικονομική Yπηρεσία του Δήμου της κατάστασης των ως άνω δικαιούχων αποζημίωσης δημοτικών συμβούλων, τον Ιανουάριο του έτους 2019, δεσμεύτηκε η σχετική πίστωση, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου … ενήργησαν συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη, με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι κανονική, πλην όμως αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.


ΕλΣυν/Τμ7/98/2011

Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι μη νομίμως ανατέθηκαν στην ανωτέρω φερόμενη ως δικαιούχο του εντάλματος εταιρεία συμβούλων οι υπηρεσίες αξιολόγησης για την κήρυξη περιοχών του Δήμου ως «αισθητικής αναβάθμισης», με τη σύνταξη σχετικής έκθεσης - υπομνήματος. Τούτο δε, διότι οι υπηρεσίες αυτές αφορούν σε αντικείμενο που ανάγεται στο πλαίσιο των καθηκόντων και των αρμοδιοτήτων του υπηρετούντος στο Τμήμα Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου προσωπικού, όπως προκύπτει από τη διάρθρωση των Υπηρεσιών του.


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.7/98/2018

Καταβολή αποζημίωσης Προέδρου δημοτικής επιχείρησης:Με δεδομένα αυτά η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον για τον καθορισμό της αποζημίωσης της Προέδρου του ΔΣ της ΔΕΚΠΟΤΑ … δεν λήφθηκε υπόψη η οικονομική κατάστασή της κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο, αφού οι αποφάσεις τόσο του ΔΣ αυτής όσο και του Δημοτικού Συμβουλίου δεν παραπέμπουν σε συγκεκριμένα στοιχεία αλλά αρκούνται στη γενική αναφορά ότι κρίνεται «σχετικά καλή». Ομοίως στην ανωτέρω απόφαση δεν γίνεται ειδική αναφορά στο περιεχόμενο των υπηρεσιών που πρόκειται να παράσχει ο Πρόεδρος, το οποίο αναλύεται το πρώτον στο έγγραφο επανυποβολής του ελεγχόμενου εντάλματος. Δεδομένου όμως ότι οικονομικές καταστάσεις για την προηγούμενη της επίμαχης διαχειριστική περίοδο δεν είχαν καν καταρτισθεί και εγκριθεί αρμοδίως, τα όργανα τόσο της Επιχείρησης όσο και του Δήμου συγγνωστώς υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προβούν στον ορισμό της επίμαχης αποζημίωσης μόνο με τη γενική αναφορά περί καλής οικονομικής κατάστασης της Επιχείρησης και ενεργού συμμετοχής του Προέδρου του ΔΣ στη λειτουργία της, η οποία ήδη αιτιολογείται μέσω του αναλυτικού προσδιορισμού των υπηρεσιών που θα παρέχει προς αυτήν.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα όμως πρέπει να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.


ΕΣ/Τ7/192/2008

Παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής υποστήριξης.Όταν το αντικείμενο της απευθείας ανάθεσης αφορά στην παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής υποστήριξης των εργασιών της διεπιστημονικής ομάδας έργου που συντάσσει το επιχειρησιακό πρόγραμμα Ο.Τ.Α., εφαρμόζονται και στις προαναφερόμενες αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. οι διατάξεις του άρθρου 1 του π.δ. 185/2007, αναφορικά με το επιτρεπόμενο όριο της απευθείας ανάθεσης, ως μεταγενέστερες και ειδικότερες των διατάξεων του άρθρου 268 του νόμου 3463/2006. Ακολούθως, η απευθείας ανάθεση σε αναπτυξιακή ανώνυμη εταιρεία Ο.Τ.Α., υπηρεσιών συμβουλευτικής υποστήριξης για την κατάρτιση του επιχειρησιακού προγράμματος επιτρέπεται μέχρι του ποσού των 15.000 ευρώ, άνω δε του ως άνω ορίου και μέχρι του ποσού των 45.000 ευρώ διενεργείται πρόχειρος διαγωνισμός.  

ΕλΣυν.Κλ.Τμ.7/134/2017

ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ  λόγω μη λήψης  υπολοίπου της κανονικής αδείας :Στον δικαιοπάροχο των φερομένων ως δικαιούχων των χρηματικών ενταλμάτων δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών υπαλλήλων που επικαλείται ο αναπληρωτής Επίτροπος, ούτε εκείνες που επικαλείται η επιχείρηση στην προαναφερθείσα απόφαση 304/19.10.2016 του Διοικητικού της Συμβουλίου, καθώς αυτός ήταν υπάλληλος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου της …., που αποτελεί νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Τούτο δε ανεξαρτήτως του ότι οι διατάξεις που η …. αναφέρει ως εφαρμοστέες ρυθμίζουν το διαφορετικό ζήτημα του ποσού της αποζημίωσης των κληρονόμων λόγω θανάτου υπαλλήλου και όχι το ζήτημα της αποζημίωσης λόγω μη λήψης άδειας. Περαιτέρω, δεδομένου ότι, σύμφωνα με την εφαρμοστέα προαναφερθείσα ρύθμιση της Κλαδικής Σ.Σ.Ε., το δικαίωμα των κληρονόμων για αποζημίωση λόγω θανάτου του δικαιοπαρόχου τους υπαλλήλου ... περιορίζεται αποκλειστικά στην αποζημίωση την οποίαν αυτός θα δικαιούτο λόγω συνταξιοδότησης, εφαρμοζομένης αναλόγως της εργατικής νομοθεσίας, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα αποζημίωση των κληρονόμων λόγω μη λήψης άδειας ούτε άμεσο έρεισμα στην Κλαδική Σ.Σ.Ε. έχει, ούτε μπορεί εμμέσως να στηριχθεί στις ανωτέρω διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, στις οποίες δεν προβλέπεται τέτοιο δικαίωμα των κληρονόμων.


ΕλΣυν.Κλ.1/211/2016

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η μετακίνηση των φερόμενων στα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα ως δικαιούχων αιρετών γυναικών στην .. προκειμένου να παρακολουθήσουν το προαναφερόμενο συνέδριο ήταν νόμιμη. Και τούτο, διότι ναι μεν δεν συνάγεται ότι η μετακίνηση της ως άνω Αντιδημάρχου και των δύο (2) Δημοτικών Συμβούλων έγινε για εκτέλεση υπό στενή έννοια υπηρεσίας, στην προκειμένη, όμως, περίπτωση, δεδομένου ότι οι προπεριγραφόμενες θεματικές ενότητες του συνεδρίου άπτονταν αρμοδιοτήτων του Δήμου, όπως αυτές προσδιορίζονται στο άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006), η συμμετοχή τους αυτή στο συγκεκριμένο συνέδριο αποσκοπούσε στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου.


ΕΣ/Τμ.7/26/2017

Καταβολή αποζημίωσης θετικών ζημιών,  στην ανάδοχο του έργου «Βελτίωση κοινόχρηστων χώρων Δημοτικής Ενότητας ....» του Δήμου εργοληπτική επιχείρηση «....», λόγω ματαίωσης διάλυσης της οικείας σύμβασης έργου. (...) ζητείται η ανάκληση της 113/2017 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Τμήμα VII....  ο αιτών Δήμος προβάλλει ότι η επίμαχη αποζημίωση θετικών ζημιών της αναδόχου του επίμαχου έργου, λόγω ματαίωσης διάλυσης της επίμαχης σύμβασης γι' αυτό, ρυθμίζεται αποκλειστικώς από το άρθρο 63 του ν. 3669/2008 και δεν σχετίζεται με την προβλεπόμενη στο άρθρο 36 του ίδιου νόμου αποζημίωση για θετικές ζημιές κατόπιν όχλησης του οικείου αναδόχου έργου(...)Ο λόγος αυτός απορρίπτεται ως νόμω αβάσιμος, διότι, όπως ορθώς και το Κλιμάκιο έκρινε, από τον συνδυασμό των άρθρων 63 παρ. 1 του ν. 3669/2008 (Κώδικας Δημοσίων Έργων, Α΄ 116),......(πρβλ. ΔΕΦΑΘ 4228/2013). Ο αιτών Δήμος προβάλλει, επίσης, ότι παρά το γεγονός της μη πρόβλεψης εκτέλεσης εργασιών του επίμαχου έργου κατά το επικαλούμενο ως χρονικό διάστημα διακοπής των εργασιών   του (από 8.3.2016 έως 12.5.2016), η ανάδοχος υποβλήθηκε στις επικαλούμενες   για τη θεμελίωση του αιτήματός της για την καταβολή της επίμαχης αποζημίωσης δαπάνες για το έργο(...)Και ο λόγος αυτός, όμως, απορρίπτεται ως αβάσιμος, διότι η επικαλούμενη υποχρέωση διατήρησης σε ετοιμότητα του οικείου προσωπικού της αναδόχου ισχύει υπό την ουσιαστική νομική προϋπόθεση της προηγούμενης της επικαλούμενης διακοπής εργασιών έναρξής τους (βλ. τις ως άνω διατάξεις του ν. 3669/2008 και πρβλ. ΣτΕ 837/2012, 1741, 796/2011, 1437, 1209/2009, 1516, 651/2006, ΔΕΦΑΘ 4228/2013, 1741/2011), η οποία εν προκειμένω ούτε προβλεπόταν  από το από 20.1.2016 εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα του έργου για το πριν  από την 9.5.2016 χρονικό διάστημα ούτε αποδεικνύεται ότι έστω από την 9.5.2016 έως τις 12.5.2016 πραγματικά συνέβη, δεδομένης και της από 8.3.2016 διακοπής των εργασιών του έργου.Κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί.


ΕΣ/ΤΜ.7/149/2008

Πληρωμή ετήσιας συνδρομής εφημερίδας.Με τα δεδομένα αυτά και ειδικότερα λαμβάνοντας υπόψη την 4478/25.2.2008 γνωμοδότηση, στην οποία, μεταξύ άλλων, βεβαιώνεται ότι δεν εκδίδονται ειδικές οικονομικές εφημερίδες στο Νομό ..., η δαπάνη συνδρομής για την προμήθεια της ως άνω οικονομικής εφημερίδας (το ύψος της οποίας, δεδομένου ότι πρόκειται για την προμήθεια μίας μόνο εφημερίδας, δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο και επομένως κρίνεται εύλογο), εξυπηρετεί λειτουργικές ανάγκες του εν λόγω Δήμου και, ειδικότερα, συμβάλλει στην ενημέρωση των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου αυτού, καθώς και των αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου για θέματα οικονομικής φύσεως που ενδιαφέρουν τον συγκεκριμένο Δήμο και εμπίπτουν στις αρμοδιότητές του. Συνακόλουθα, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη για την καταβολή στην φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία του ποσού της σχετικής συνδρομής είναι νόμιμη και το χρηματικό αυτό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.