ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)/9/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΜΕΛΕΤΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή πληρωμής του 1ου λογαριασμού για την εκπόνηση της ενεργειακής μελέτης για τη προμελέτη με τίτλο «Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις ΑΠΕ σε κτίρια και εγκαταστάσεις του Δήμου(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με το 69 χρηματικό ένταλμα πληρωμής, οικονομικού έτους 2015, δαπάνη είναι νόμιμη και τούτο διότι: α) δεν συντρέχει εν προκειμένω ο πρώτος λόγος διαφωνίας του Επιτρόπου, ήτοι παραβίαση του άρθρου 209 παρ.3 του ν. 3463/2006, διότι η «μελέτη» δεν αποτελείται από πλείονα στάδια δεδομένου ότι η ανατεθείσα «προμελέτη», αποτελούμενη από την ηλεκτρομηχανολογική μελέτη και την ενεργειακή μελέτη των κατηγοριών 9 και 14 αντίστοιχα του άρθρου 2 του ν. 3316/2015, ολοκληρώθηκε σε ένα και μόνο στάδιο, ήτοι χωρίς να είναι απαιτητά άλλα στάδια στο μέλλον (βλ. το 16848/2015 έγγραφο του Δημάρχου …) και β) πριν από την 296/29.8.2014 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής προηγήθηκε η απαιτούμενη από τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 209 του ν. 3316/2005 εισήγηση της Διεύθυνσης της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου και η 226/29.8.2014 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου περί αποδεδειγμένης αδυναμίας των υπηρεσιών του Δήμου να αναλάβουν τη σύνταξη της ανατεθείσας «προμελέτης». Εξάλλου, όπως προκύπτει από το προαναφερόμενο 16848/7.7.2015 έγγραφο του Δημάρχου, η εκπόνηση της υπό κρίση «προμελέτης» απαιτούσε εξειδικευμένο εξοπλισμό (θερμοκάμερες, υπολογιστικά προγράμματα προσομοίωσης της επίδρασης του εσωτερικού φωτισμού, του πλήθους των ατόμων και των ωρών χρήσης ανά εσωτερικό χώρο στην θερμοκρασία των προς εξέταση κτιρίων και υπολογιστικά προγράμματα προσομοίωσης της επίδρασης των ημερών και του ποσοστού ηλιοφάνειας της περιοχής στην μεταβολή της εσωτερικής θερμοκρασίας) με ελάχιστο κόστος για την απόκτηση του 17.000,00 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. (ελάχιστο κόστος θερμοκάμερας 5.000,00 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. και ελάχιστο κόστος υπολογιστικού προγράμματος προσομοίωσης 6.000,00 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α.), τον οποίο δεν διαθέτει ο Δήμος. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το 69, χρηματικό ένταλμα πληρωμής, οικονομικού έτους 2015, δαπάνη είναι νόμιμη και το εν λόγω χρηματικό ένταλμα θα έπρεπε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν/Κλιμ.7/276/2015
Κατάτμηση ενιαίας μελέτης.(...)Με βάση τις ανωτέρω σκέψεις το Κλιμάκιο κρίνει επιπλέον ότι, ανεξαρτήτως του εσφαλμένου, κατά τ’ ανωτέρω, υπολογισμού της προεκτιμώμενης αμοιβής της προμελέτης από την αναθέτουσα αρχή, μη νομίμως ανετέθη αυτοτελώς και κατ’ εφαρμογή της ίδιας ως άνω εξαιρετικής διάταξης η αρχιτεκτονική μελέτη εφαρμογής, καθόσον είχε ήδη προηγηθεί η απευθείας ανάθεση του σταδίου της προμελέτης, και επομένως για την ανάθεση της αρχιτεκτονικής μελέτης εφαρμογής ήταν πλέον αναγκαία η διενέργεια ανοικτού ή κλειστού διαγωνισμού, κατά τις ειδικότερες προϋποθέσεις των άρθρων 5 παρ. 5 και 7 παρ. 1 του ν. 3316/2005, άλλως η ανάθεση με διαπραγματεύσεις κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 10 του ίδιου νόμου. Περαιτέρω, τυγχάνει απορριπτέος ως αβάσιμος ο ισχυρισμός του Δήμου ...... ότι η προμελέτη και η μελέτη εφαρμογής νομίμως ανετέθησαν χωριστά, βάσει του άρθρου 209 παρ. 3 του ν. 3463/2006, καθόσον αυτές ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες και επομένως νομίμως υπολογίστηκε για κάθε μία από αυτές διαφορετική προεκτιμώμενη αμοιβή, η οποία υπολειπόταν του προβλεπόμενου ορίου. Και τούτο διότι, η μεν προμελέτη δεν ανήκει στην κατηγορία των ενεργειακών μελετών της περίπτωσης 14 του άρθρου 2 παρ. 2 του ν. 3316/2005, αλλά ενόψει του τρόπου προεκτίμησης της αμοιβής της θα πρέπει να ενταχθεί από την άποψη αυτή στην κατηγορία των αρχιτεκτονικών μελετών, ο δε υπολογισμός της προεκτίμησης της αμοιβής γίνεται, κατά το νόημα του άρθρου 209 παρ. 3 του ν. 3463/2006, για όλα τα στάδια κάθε κατηγορίας μελέτης. Αντιθέτως, νομίμως ανατέθηκε η ηλεκτρομηχανολογική μελέτη εφαρμογής βάσει των εξαιρετικών διατάξεων του ως άνω άρθρου σε ένα και τελικό στάδιο εφαρμογής, δοθέντος ότι η προεκτιμώμενη αμοιβή αυτής (3.850 ευρώ) δεν υπερβαίνει το ποσοστό του 30% του ανώτατου ορίου αμοιβής πτυχίου Α΄ τάξης που ίσχυε για την κατηγορία των ηλεκτρομηχανολογικών μελετών της περίπτωσης 9 του άρθρου 2 παρ. 2 του ν. 3316/2005 και το οποίο ανέρχεται σε 4.532,4 ευρώ (15.108 x 30% = 4.532,4).
ΔΕΦΑθ/83/2012
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ:Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ.696/1974, η προκαταρκτική μελέτη κτιριακών έργων περιλαμβάνει τη σύλληψη της ιδέας, τη σκοπιμότητα του έργου, την πρώτη διερεύνηση της επιθυμητής έκτασης και των συνθηκών πραγματοποιήσεως αυτού. Στην προκείμενη περίπτωση η εκπονηθείσα από το … Πανεπιστήμιο … Τεχνική Έκθεση «Έρευνα Κατάρτισης Γενικού Σχεδίου Ανάπτυξης (MASTER PLAN) Κρατικού Αερολιμένα …», αποτελεί θεώρηση της μελλοντικής ανάπτυξης του αεροδρομίου … και περιλαμβάνει τη σκοπιμότητα ανάπτυξης αυτού, τη θέση των εγκαταστάσεων, το μέγεθος τους σε σχέση με τις προβλέψεις της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης σύμφωνα, με τους διεθνείς και εθνικούς κανονισμούς ICAO, ANNEX 14, DOC 9184, με βάση δε αυτή, ως προκαταρκτική μελέτη, η Υπηρεσία … προχώρησε στην εκπόνηση της απαιτούμενης μελέτης για την υλοποίηση της κατασκευής του έργου. Περαιτέρω, σύμφωνα με τις ως άνω διατάξεις, αντικείμενο της προμελέτης είναι, οι βασικές ιδέες και λύσεις για τη λειτουργία, τη μορφή και τη δαπάνη του έργου. Περιλαμβάνει δε, μεταξύ άλλων, την εκπόνηση προσχεδίων αρχιτεκτονικής λύσεως, ενδεχομένως με τις απαιτούμενες παραλλαγές και εναλλακτικές λύσεις, προκειμένου να εξευρεθεί η καλύτερη και αποτελεσματικότερη λύση για την τελική κατασκευή του έργου. Στη προκείμενη δε περίπτωση αντικείμενο της ανατεθείσας μελέτης, είναι μεταξύ άλλων η μελέτη της επέκτασης του κτιρίου του Αεροσταθμού, της αναδιαρρύθμισης ή ανακατασκευής του υπάρχοντος αερο-σταθμού και τα στάδια της εκπόνησης της αρχιτεκτονικής αυτής μελέτης είναι η προμελέτη, η οριστική μελέτη και η μελέτη εφαρμογής (άρθρο 2ο Ε.Σ.Υ. σκέψη 4 της παρούσας). Εξάλλου, από κανένα στοιχείο δεν προκύπτει ότι δόθηκε εντολή στους μελετητές-αναδόχους να εκπονήσουν προ-καταρκτική μελέτη, η οποία προϋπήρχε και με βάση αυτή ξεκίνησε η εκπόνηση της μελέτης του έργου, εξάλλου, η σύνταξη του κτιριολογικού προγράμματος ανήκε στις συμβατικές υποχρεώσεις αυτών (άρθρο 7ο Ε.Σ.Υ, σκέψη 4 της παρούσας), για τις οποίες είχε καθορισθεί η συμβατική αμοιβή. Ως εκ τούτου, η υιοθέτηση ως καλύτερης και αποτελεσματικότερης, της εναλλακτικής λύσης της κατεδάφισης του υπάρχοντος κτιρίου του Αεροσταθμού αντί της επέκτασης αυτού, έγινε στα πλαίσια σύνταξης της προμελέτης, για την οποία ενδεχομένως οι μελετητές να δικαιούνταν πρόσθετης αμοιβής (άρθρο 10ο Ε.Σ.Υ. σκέψη 4). Συνεπώς, εφόσον η παραπάνω μελέτη την οποία εκπόνησαν οι προσφεύγοντες δεν αποτελεί προκαταρκτική μελέτη, για το λόγο αυτό το δικαστήριο κρίνει ότι δεν δικαιούνται τη σχετική νόμιμη αμοιβή, απορριπτόμενων ως αβασίμων των ισχυρισμών τους.
ΑΕΠΠ/233/2019
Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 2604/2018 της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας, η οποία εγκρίνει το Πρακτικό I (Δικαιολογητικά συμμετοχής και Τεχνική Προσφορά) για τον διαγωνισμό ανάθεσης της μελέτης «Οριστική μελέτη αγωγών μεταφοράς ακαθάρτων και Προμελέτη Εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων οικισμού … του Δήμου …». Επιδιώκει επαναξιολόγηση και επαναβαθμολόγηση των Τεχνικών Προσφορών των διαγωνιζομένων, ισχυριζόμενη ότι η δεύτερη ένωση παρουσίασε ελλειπή δικαιολογητικά (μη συμπληρωμένη εγγυητική επιστολή και μη επικυρωμένα πιστοποιητικά ποιότητας) και ασαφείς τεχνικές προτάσεις. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά εκπόνηση μελέτης υδραυλικών έργων και προμελέτης για εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 144.896,17 ευρώ (συμπλ. ΦΠΑ).
ΕΣ/Τ7/174/2006
Η προμελέτη, αντιστοιχεί σε ωριμότερο και λεπτομερέστερο στάδιο της μελέτης, βασιζόμενο σε μετρήσεις του μελετητή, κατά το οποίο η μελέτη συγκεκριμενοποιείται σε τέτοιο βαθμό ώστε να καταστεί δυνατός ο ακριβής προϋπολογισμός του κόστους του έργου και η σύνταξη των τευχών δημοπρατήσεως αυτού. Η συμβατική αμοιβή του μελετητή υπολογίζεται βάσει του προϋπολογισμού του σταδίου της προμελέτης και καθορίζεται με την εγκριτική για το στάδιο αυτό απόφαση. Βάσει της με αυτή την εγκριτική απόφαση καθοριζομένης αμοιβής διαμορφώνεται τελικά, σύμφωνα με τις περί αμοιβών μελετητών διατάξεις, η νόμιμη αμοιβή, που καταβάλλεται κατά στάδια της μελέτης και μετά την έγκριση κάθε σταδίου (βλ. και ΣτΕ 1267/2004, πρ. ΙV Τμ. Ελ.Συν. 66/2005).
ΕΣ/Τ7/183/2009
Ειδικά δε στην περίπτωση, κατά την οποία πρόκειται για μελέτη που ανατίθεται σ’ ένα και τελικό στάδιο, χωρίς τη μεσολάβηση ενδιάμεσου σταδίου (π.χ προμελέτης), ως συμβατική αμοιβή, που αποτελεί τη βάση προϋπολογισμού της τελικώς καταβληθησόμενης αμοιβής του μελετητή, νοείται εκείνη που προκύπτει από τον προϋπολογισμό που υποβάλλεται για πρώτη φορά στην αρμόδια υπηρεσία του εργοδότη και που αφορά τον ακριβή προσδιορισμό του συμβατικού αντικειμένου (βλ. και την ΔΕ6678/1.9.1981 γνωμοδότηση της αρμόδιας Γνωμοδοτικής Επιτροπής Μελετών άρθρ. 5 ν. 716/1977 και Πρακτικά VII Τμ. 1ης Συν./8.1.2008, Πρ. 279/2008). Τέλος, από τις ανωτέρω διατάξεις συνάγεται ότι συγκριτικός πίνακας συντάσσεται και για κάθε αναπροσαρμογή της αμοιβής της μελέτης, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 11 παράγραφος 7 του ν. 716/1977 (ΦΕΚ Α΄ 295), στον οποίο εμφανίζονται οι αυξομοιώσεις των ποσοτήτων των εργασιών και προσδιορίζεται η αξία αυτών, χωρίς να απαιτείται να συμπεριληφθούν σε συμπληρωματική σύμβαση. Η υποβολή του εν λόγω συγκριτικού πίνακα στην αρμόδια υπηρεσία του εργοδότη το πρώτον, στα πλαίσια σύμβασης με αντικείμενο την εκπόνηση πολεοδομικής μελέτης σε ένα και τελικό στάδιο, χωρίς την υποβολή προμελέτης, και η έγκρισή του από αυτήν προσδιορίζει τη συμβατική αμοιβή, η οποία δύναται να διαφέρει από την προεκτιμώμενη και επί της οποίας θα υπολογιστεί και η τελικώς καταβληθησόμενη στο μελετητή αμοιβή, κατά τα προαναφερθέντα.
ΕΣ/Τ7/238/2008
Μελέτες.Σε περίπτωση ανάθεσης με διαδικασία διαπραγμάτευσης οι διατάξεις του νόμου αυτού (3316/2005) εφαρμόζονται αν η πρόσκληση προς διαπραγμάτευση αποσταλεί μετά την έναρξη ισχύος του ...»,Νόμιμη η απευθείας ανάθεση στον αρχικό ανάδοχο συμπληρωματικών εργασιών μελέτης, καθόσον το ποσό αυτών, όπως προκύπτει από τον 1ο συγκριτικό πίνακα, ο οποίος εγκρίθηκε εντός της συμβατικής προθεσμίας και περιλαμβάνει τις εργασίες αυτές, δεν υπερβαίνει το 50% της συμβατικής αμοιβής, δεδομένου ότι η μελέτη αυτή, η οποία δεν συνδέεται με τηνκατασκευή έργου, ανατέθηκε σε ένα και τελικό στάδιο, χωρίς την υποβολή προμελέτης. Περαιτέρω, όμως, οι ως άνω συμπληρωματικές εργασίες μη νομίμως εκτελέστηκαν, αφού δεν προηγήθηκε γνώμη του Νομαρχιακού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (άρθρο 4 π.δ. 186/1996), κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 29 του ν.3316/2005.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/129/2016
ΜΕΛΕΤΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι η ελεγχόμενη σύμβαση, έχουσα ως αντικείμενο τις προαναφερθείσες εργασίες που αποσκοπούν στην αναβάθμιση, μέσω της δημιουργίας “πράσινων σημείων”, των παρεχόμενων από το ΦΟΔΣΑ ..... υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων και ειδικότερα ανακυκλώσιμων και επαναχρησιμοποιήσιμων υλικών, συνιστά, κατ’ ορθό νομικό χαρακτηρισμό αυτής, σύνθετη σύμβαση που έχει ως κύριο αντικείμενό της την εκπόνηση μελετών (περιβαλλοντική, οικονομική και χωροταξική), οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν.3316/2005, αφού αποβλέπουν στην απεικόνιση και το σχεδιασμό του τεχνικού έργου της, μελλοντικής έστω, κατασκευής των “πράσινων σημείων”, όπως προκύπτει από τα οριζόμενα τόσο στην οικεία μελέτη όσο και στη σχετικώς συναφθείσα σύμβαση παραδοτέα. Εξάλλου, και στην υποθετική περίπτωση ότι επρόκειτο περί σύμβασης παροχής υπηρεσιών, αυτές, επειδή απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία, όπως καταδεικνύεται και από τις απαιτούμενες από την οικεία τεχνική περιγραφή ειδικότητες και εμπειρία της “Ομάδας Έργου”, και σχετίζονται με μελέτες που αφορούν στην παραγωγή τεχνικού έργου, θα ενέπιπταν στο ρυθμιστικό πεδίο του άρθρου 1 παρ. 2 του ν.3316/2005, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διαδικασιών που προβλέπονται στο νόμο αυτό. Συνεπώς, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Επίτροπο, μη νομίμως ο ΦΟΔΣΑ ..... προέβη στη σύναψη της ανωτέρω σύμβασης με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης κατ' εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 209 παρ. 2 και 9 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και 133 του ν. 4270/2014, οι οποίες δεν τυγχάνουν εν προκειμένω εφαρμογής, ούτε εξάλλου προκύπτει ότι συντρέχουν οι προβλεπόμενες στο άρθρο 10 του ν. 3316/2005 προϋποθέσεις για την απευθείας ανάθεση, χωρίς τη διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας. Περαιτέρω, ο ισχυρισμός του ΦΟΔΣΑ ότι στον Κανονισμό Προεκτιμώμενων Αμοιβών (Υ.Α. ΔΜΕ0/α/0/1257/2005, Β΄ 1162) δεν περιλαμβάνονται οι εργασίες που ανατέθηκαν με την επίμαχη σύμβαση, πρέπει να απορριφθεί ως αλυσιτελής, προεχόντως διότι ο νομικός χαρακτηρισμός μίας σύμβασης ως σύμβασης εκπόνησης μελέτης και, εκ του αποδιδομένου τούτου χαρακτηρισμού, ο καθορισμός της προβλεπόμενης από το νόμο διαδικασίας ανάθεσής της, είναι ζήτημα πραγματικό και προσδίδεται κατόπιν εκτίμησης του τεχνικού αντικειμένου αυτής, στο οποίο απέβλεψαν τα συμβαλλόμενα μέρη (βλ. Ε.Σ. Πράξ. Κλ. Πρ. Ελ. Δαπ. στο VII Tμ. 233/2015). Ομοίως, ο ισχυρισμός του Ενιαίου Συνδέσμου ότι τα παραδοτέα δεν εμπίπτουν σε κάποιο από τα προβλεπόμενα στον Οδηγό Εκπόνησης Μελετών (Εγκύκλιος 38/23.11.2005 της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ) στάδια (προκαταρκτική μελέτη, προμελέτη, οριστική μελέτη, μελέτη εφαρμογής) αλλά ούτε και στα περιεχόμενα αυτών πρέπει να απορριφθεί, διότι ο Οδηγός αυτός, ο οποίος άλλωστε δεν έχει δεσμευτική ισχύ, σε κάθε περίπτωση αφορά σε μελέτες οδικών, λιμενικών, υδραυλικών και κτιριακών έργων. Τέλος, ο δεύτερος λόγος διαφωνίας, σύμφωνα με τον οποίο δεν προσκομίσθηκαν συγκριτικά στοιχεία, από τα οποία να μπορεί να κριθεί με ασφάλεια εάν ο καθορισμός της αμοιβής της φερόμενης ως δικαιούχου εταιρείας υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενώ δεν τεκμηριώνεται ο τρόπος υπολογισμού της αμοιβής στο ενδεικτικό τιμολόγιο μελέτης, πρέπει να απορριφθεί κατά το πρώτο μεν σκέλος του ως αορίστως προβαλλόμενος, κατά δε το δεύτερο σκέλος του ως αβάσιμος, δοθέντος ότι στο τιμολόγιο μελέτης προσδιορίζονται οι απαιτούμενες ημέρες εργασίας της τριμελούς Ομάδας Έργου (32 ημέρες για τον Μηχανικό με εικοσαετή εμπειρία και 60 για τους Μηχανικό και Οικονομολόγο με δεκαετή εμπειρία), καθώς και η τιμή μονάδας αυτών (τιμή ανθρωποημέρας) και ως εκ τούτου καθορίζεται και τεκμηριώνεται κατά τρόπο διαφανή και ορισμένο το συνολικό κόστος των “υπηρεσιών” που πρόκειται να παρασχεθούν και είναι δυνατή η κοστολόγηση αυτών κατά την ενταλματοποίηση της σχετικής δαπάνης για την εξόφληση του οικείου τιμολογίου.
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)134/2015
ΜΕΛΕΤΕΣ:Η δαπάνη που αφορά στην εξόφληση του 5ου λογαριασμού της μελέτης με τίτλο «Αποτύπωση, κτηματογράφηση, υψομετρική μελέτη, πολεοδομική μελέτη και μελέτη πράξης εφαρμογής περιοχών οριοθετημένων ….», δεν υπάγεται στον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθόσον δεν αφορά τον 1ο λογαριασμό της επίμαχης σύμβασης (άρθρο 1 παρ. 2α του π.δ/τος 136/2011).
ΕΣ/Τ4/0029/2008
Μη νομίμως το Λιμενικό Ταμείο προέβη στις αναθέσεις των επίμαχων μελέτης και προμελέτης με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης (απευθείας ανάθεσης), και όχι του διαγωνισμού, διότι καμμία εκ των προϋποθέσεων του νόμου για την προσφυγή στην εξαιρετική αυτή διαδικασία δεν συνέτρεχε, το γεγονός δε ότι η αξία τους ήταν κατώτερη των 15.000 ευρώ δεν νομιμοποιεί την απευθείας ανάθεση τους, δεδομένου ότι ακόμα και στην περίπτωση αυτή απαιτείται η συνδρομή λόγων κατεπειγόντων για την προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης,
ΕλΣυν/Επταμ/3210/2011
Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το παρόν Τμήμα άγεται στην κρίση ότι η προσφυγή στην ως άνω εξαιρετική διαδικασία ανάθεσης των προτεινόμενων με το σχέδιο σύμβασης συμπληρωματικών μελετών δεν είναι νόμιμη, καθόσον δεν αποδεικνύεται, με επαρκή και εμπεριστατωμένη αιτιολογία, εκ μέρους των αρμοδίων διοικητικών οργάνων, η συνδρομή απρόβλεπτης περίστασης που να κατέστησε αναγκαία την ανάθεση εκπόνησης αυτών. Ειδικότερα, στη συνοδεύουσα το συγκριτικό πίνακα προεκτεθείσα αιτιολογική έκθεση δε γίνεται αναφορά στις αποτυπώσεις της προϋπάρχουσας αναγνωριστικής μελέτης και στις συγκεκριμένες αποδοχές αυτής, που ανετράπησαν κατά την εκπόνηση των συμβατικών μελετών σε τέτοιο βαθμό ώστε να απαιτούνται συμπληρωματικές μελέτες, ούτε, περαιτέρω, αιτιολογείται ότι οι διαφοροποιήσεις που ανέκυψαν δεν θα μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί από τους αναδόχους μελετητές κατά την σύνταξη της προσφοράς τους, δεδομένου ότι ήταν γνωστό πως η μελέτη, στην οποία βασίστηκε η προκήρυξη της διαδικασίας ανάθεσης της μελέτης, ήταν αναγνωριστική και όχι βεβαίως οριστική. Και ναι μεν ισχυρίζεται το Δημόσιο με την υπό κρίση αίτηση ότι κατά την εκπόνηση της μελέτης, που ανατέθηκε στους αναδόχους με την αρχική σύμβαση, οι μελέτες που εκπόνησαν οι ανάδοχοι (προωθημένη αναγνωριστική μελέτη, η προμελέτη οδοποιϊας και κόμβων, προκαταρκτική μελέτη τεχνικών έργων και προμελέτη οχετών), στηρίχθηκαν στα ενημερωμένα δορυφορικά υπόβαθρα κλίμακας 1:500 και στους νέους ορθοφωτοχάρτες, που εντοπίζουν λεπτομέρειες, τις οποίες η αναγνωριστική μελέτη, στην οποία βασίστηκε η προκήρυξη της ανάθεσης της αρχικής σύμβασης μελέτης, δεν μπορούσε να εντοπίσει γιατί είχε στηριχθεί στα τότε διαθέσιμα υπόβαθρα της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού κλίμακας 1:50.000, πλην όμως, όπως συνομολογείται με την υπό κρίση αίτηση, στην οποία επαναλαμβάνονται οι προβληθέντες με την ασκηθείσα ενώπιον του VI Τμήματος αίτηση ανακλήσεως ισχυρισμοί του δημοσίου, οι αποκλίσεις στην εκτίμηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης εκπόνησης μελέτης όταν η σύμβαση έχει ανατεθεί κατόπιν αναγνωριστικής και μόνον μελέτης όχι μόνον δε συνιστούν απρόβλεπτο γεγονός, αλλά είναι αναμενόμενες, και για το λόγο αυτό περιλαμβάνεται στη διακήρυξη όρος (άρθρο 11.3 αυτής, που αποδίδει αντίστοιχο όρο των εγκεκριμένων με υπουργική απόφαση προτύπων τευχών δημοπράτησης), σύμφωνα με τον οποίο «ο ανάδοχος έλαβε υπόψη, κατά τη μελέτη του φακέλου του έργου, την πιθανότητα να μην αντιστοιχούν οι ποσότητες μονάδων φυσικού αντικειμένου που αναφέρονται στο τεύχος της προεκτιμώμενης αμοιβής, στις τελικές ποσότητες που θα απαιτηθούν για την εκπόνηση της μελέτης και διαμόρφωσε ανάλογα την οικονομική του προσφορά». Συναφώς, είναι απορριπτέα η ερμηνευτική εκδοχή, όπως αυτή υποστηρίζεται από το αιτούν Υπουργείο, περί χαρακτηρισμού ως απρόβλεπτης κάθε περίστασης που συνίσταται σε εύρημα, το οποίο εντοπίζεται κατά τη διαδικασία εκπόνησης της οριστικής μελέτης οδού και δεν περιείχετο στην αναγνωριστική μελέτη, αφενός μεν γιατί με τον ισχυρισμό τούτο το αιτούν προβάλλει δογματικά ως απρόβλεπτες περιστάσεις τις οφειλόμενες στην εξ ορισμού ανεπάρκεια των αναγνωριστικών μελετών και αφετέρου διότι η εν λόγω ερμηνεία συνεπάγεται καταστρατήγηση των κανόνων του κοινοτικού δικαίου, όπως τούτο ενσωματώθηκε στην εθνική έννομη τάξη με το ν.3316/2005, δυνάμει του οποίου οι αναθέτουσες αρχές υποχρεούνται, αφού έχουν προηγουμένως αναλύσει διεξοδικά όλες τις σχετικές περιστάσεις μετά από επικαιροποίηση των υπαρχόντων στοιχείων του φακέλου (βλ. σχετικά άρθρο 4 του ν.3316/2005), να συντάσσουν τους όρους της προκήρυξης του διαγωνισμού, με όσο το δυνατό ακριβή προσδιορισμό τόσο του αντικειμένου της μελέτης, όπως προκύπτει από το φάκελο του έργου, με κάθε δυνατή λεπτομέρεια (βλ. άρθρα 6 παρ. 2β και 7 παρ. 2β του ν. 3316/2005) όσο και της απαιτούμενης δαπάνης, στην οποία περιλαμβάνεται και η προεκτιμώμενη αμοιβή των μελετητών, που υπολογίζεται με βάση τις τιμές αμοιβών ανά κατηγορία έργου και μονάδα φυσικού αντικειμένου και τα ποσοτικά στοιχεία του προς ανάθεση έργου. Ως εκ τούτου, δεν είναι επιτρεπτή η τροποποίηση ουσιώδους όρου του διαγωνισμού (προεχόντως δε του προβλεφθέντος στην αρχική σύμβαση φυσικού-τεχνικού αντικειμένου), μετά τη σύναψη σύμβασης για την εκπόνηση μελέτης, στο μέτρο που μια τέτοια πρακτική θα συνεπαγόταν αναπόφευκτα παραβίαση των αρχών της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των υποψηφίων, εφόσον δεν εξασφαλίζονται η ενιαία εφαρμογή των όρων του διαγωνισμού και η αντικειμενικότητα της διαδικασίας, όπως ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση του VI Τμήματος.Πέραν δε τούτων η προβληθείσα ενώπιον του VI Τμήματος και επαναφερόμενη με την κρινόμενη αίτηση αναθεωρήσεως εκδοχή ότι όταν η δημοπράτηση μελέτης γίνεται επί τη βάσει αναγνωριστικής μελέτης είναι αναμενόμενο να υπάρξουν ουσιώδεις διαφοροποιήσεις και για το λόγο αυτό η συμφωνούμενη με τον ανάδοχο μελετητή αμοιβή είναι, κατά νόμο, προεκτιμώμενη, είναι απορριπτέα ως νόμω αβάσιμη, γιατί η συμφωνούμενη με τον ανάδοχο αμοιβή