ΕλΣυν.Τμ.VII/40/2015
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας κρίνεται ότι η διοργάνωση των επίμαχων ημερίδων από το Δήμο ... προβλέπεται από τις προαναφερόμενες διατάξεις της εκλογικής νομοθεσίας. Ως εκ τούτου οι συναντήσεις των εκπροσώπων των παρατάξεων που συμμετείχαν στις εκλογές του Μαΐου του 2014 συνιστούν εκδηλώσεις κατά την έννοια της παρ. 3 του άρθρου 158 του Κ.Δ.Κ., αφού σχετίζονται με την εδαφική περιφέρεια του Δήμου και την προαγωγή των πολιτικών συμφερόντων των δημοτών. Για τη διεξαγωγή δε αυτών νομίμως ο Δήμος προέβη στην προμήθεια εδεσμάτων, καθώς η δαπάνη αυτή συνάδει με τους κανόνες της σύγχρονης εθιμοτυπίας.Περαιτέρω, το Τμήμα κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι το ύψος της επίμαχης δαπάνης, εν όψει των συνθηκών πραγματοποίησής της, δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)278/2014
Παράθεση γευμάτων: Νόμιμη η δαπάνη που αφορά την προμήθεια εδεσμάτων που πρόσφερε ο Δήμος στο πλαίσιο διαφόρων πολιτιστικών εκδηλώσεων, καθόσον συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου, συνδεόμενη με την καλλιέργεια των κοινωνικών σχέσεων στην τοπική κοινωνία, υπαγορεύεται δε ευλόγως βάσει των κανόνων της κοινωνικής ευπρέπειας και της σύγχρονης φιλοξενίας και εξυπηρετεί την επιτυχή διοργάνωση των ανωτέρω εκδηλώσεων, συμβάλλοντας έτσι στην προαγωγή των ψυχαγωγικών ενδιαφερόντων των δημοτών.
ΕλΣυν/Τμ.7/95/2011
Καταβολή δαπάνης προμήθειας εδεσμάτων για 1.500 άτομα στο πλαίσιο αποκριάτικης εκδήλωσης.(...)Στην έννοια δε της πολιτιστικής εκδήλωσης, που προάγει τα πολιτιστικά και πνευματικά ενδιαφέροντα των κατοίκων εμπίπτει κάθε πολιτιστικό δρώμενο, που, έστω και αν δεν απευθύνεται άμεσα στο σύνολο του τοπικού πληθυσμού, προβάλλει κάθε μορφής τέχνη, συνιστά το ίδιο καλλιτεχνική δράση και αναδεικνύει την πολιτιστική ευαισθησία των τοπικών φορέων, αφυπνίζει και ενισχύει την πολιτιστική συνείδηση και τα πνευματικά ενδιαφέροντα της τοπικής κοινωνίας.. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, ενόψει του ότι δεν αποδείχθηκε ότι η παράθεση μπουφέ σε 1.500 άτομα παρευρισκόμενα στην Πλατεία ...... την Κυριακή της Αποκριάς έλαβε χώρα στο πλαίσιο αναβίωσης ή αναπαράστασης αποκριάτικων δρώμενων, ώστε να προάγονται τα πολιτιστικά ενδιαφέροντα των δημοτών, ούτε άλλωστε αποδείχθηκε ότι η δαπάνη αυτή(ως παρεπόμενη) ήταν αναγκαία για την επιτυχή διοργάνωση της εκδήλωσης, το Δικαστήριο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συνάδει προδήλως με την αποστολή και τις αρμοδιότητες του Δήμου, ούτε ότι σχετίζεται με την προαγωγή των πολιτιστικών ενδιαφερόντων των δημοτών Σε κάθε περίπτωση, ενόψει της ποσότητας των προσφερόμενων εδεσμάτων και της αξίας αυτών, η δαπάνη αυτή υπερβαίνει το επιβαλλόμενο από τις περιστάσεις και την υπάρχουσα δημοσιονομική συγκυρία προσήκον μέτρο, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο. Κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.ΜΗ ΑΝΑΚΛΗΤΕΑ ΜΕ ΤΗΝ 247/2011
ΕΣ/ΤΜ.7/68/2011
Προμήθεια εδεσμάτων.(..) καταβολή δαπάνης προμήθειας εδεσμάτων για τη δεξίωση της εθνικής εορτής της 25ης Μαρτίου..Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν μπορεί δε να θεωρηθεί ότι καλύπτει λειτουργικές ανάγκες του Δήμου, αφού δεν εξυπηρετεί άμεσα ή έμμεσα τους σκοπούς αυτού, με την έννοια ότι δεν αποτέλεσε αναγκαίο μέσο για τη διοργάνωση της προαναφερόμενης εθνικής εορτής (της 25ης Μαρτίου), ούτε συνέβαλε στην αποτελεσματικότερη επίτευξη του στόχου της. Περαιτέρω, η επίμαχη δαπάνη δεν συντελεί άμεσα ή έμμεσα στην προαγωγή των κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων ή των πολιτιστικών και πνευματικών ενδιαφερόντων των δημοτών του Δήμου ούτε συνέβαλε στη δημιουργία ανάλογου προς την εθνική εορτή κλίματος για τον τοπικό εορτασμό αυτής. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/484/2008
Δυνατότητα άσκησης προσφυγής κατά τα άρθρα 150 και 151 του Κ.Δ.Κ. από επικεφαλείς δημοτικών παρατάξεων και δημοτικούς συμβούλους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μόνη η επίκληση της ιδιότητας του επικεφαλής δημοτικής παράταξης ή εκείνης του δημοτικού συμβούλου δεν καθιδρύει, αυτοτελώς, έννομο συμφέρον προς άσκηση των ειδικών διοικητικών προσφυγών, που προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 150 και 151 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Είναι προφανές, ότι οι ανωτέρω δεν κωλύονται προς άσκηση των κρίσιμων προσφυγών, εφόσον αποδείξουν τη συνδρομή προσωπικού, άμεσου και ενεστώτος, εννόμου συμφέροντος, απεξαρτημένου από τις προειρημένες ιδιότητες.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/32/2005
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι οι εν λόγω δαπάνες βρίσκουν νόμιμο έρεισμα στην προπαρατεθείσα διάταξη του άρθρου 218 παρ.4 εδ. β΄του Δ.Κ.Κ., καθόσον αφενός εγκρίθηκαν με απόφαση του αρμόδιου κατά νόμο οργάνου, δηλαδή του δημοτικού συμβουλίου, σε βάρος της ως άνω εγγεγραμμένης στον οικείο προϋπολογισμό πίστωσης και αφετέρου σχετίζονται με την διοργάνωση της εκδήλωσης καθόσον συμβάλλουν στην εορταστική ατμόσφαιρα και στην επίδειξη πνεύματος φιλοξενίας εκ μέρους του Δήμου, χωρίς να υπερβαίνουν το προσήκον μέτρο. Περαιτέρω δε, η διοργάνωση της επετειακής αυτής εκδήλωσης συνδέεται με την εδαφική περιφέρεια του Δήμου ....... καθώς αποτελεί αφορμή για την ανάδειξη του ιστορικού και θρησκευτικού μνημείου του ιστορικού πρωτοβυζαντινού Ναού του ..., που βρίσκεται στην εδαφική περιφέρεια του Δήμου και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία του Νομού…, διότι είναι προγενέστερο των Ναών του Μυστρά και επιπλέον αποτελούσε την έδρα της Βυζαντινής Επισκοπής Έλους (βλ. υπ’αρ.5915/31.8.2005 έγγραφο του Δήμαρχου .......). Κατά τη γνώμη όμως του έχοντος αποφασιστική ψήφο Συμβούλου Γεωργίου Κωνσταντά η συγκεκριμένη εκδήλωση δεν είναι τοπική ή θρησκευτική γιορτή του Δήμου ......., κατά την έννοια της διάταξης του άρθρου 218 του Δ.Κ.Κ. και δεν συνδέεται με την εδαφική του περιφέρεια και, συνεπώς, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες ούτε μπορούν να θεωρηθούν ότι εξυπηρετούν λειτουργικές ανάγκες του Δήμου ή συντελούν οπωσδήποτε στην εκπλήρωση των σκοπών αυτού. Κατ’ ακολουθίαν των προεκτεθέντων οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι νόμιμες και, επομένως, αυτά πρέπει να θεωρηθούν
12460/2016
Διοργάνωση τοπικών και περιφερειακών εκδηλώσεων για την Ευρώπη με την υποστήριξη της Επιτροπής των Περιφερειών
ΕλΣυν.Τμ.7/392/2006
ΠΑΡΑΘΕΣΗ ΓΕΥΜΑΤΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το 1175/2006 χρηματικό ένταλμα δαπάνη για την προμήθεια εδεσμάτων βρίσκει νόμιμο έρεισμα στη διάταξη της παρ. 4 εδ. β΄ του άρθρου 218 του π.δ.410/1995 (όπως αυτή τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 25 του ν. 3202/2003), καθόσον εγκρίθηκε με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και σχετίζεται με τη συμμετοχή του Δήμου σε εκδήλωση, που διενεργείται από αθλητικό φορέα του Δήμου στην εδαφική του περιφέρεια – αφιερωμένη στον εορτασμό των 80 χρόνων από την ίδρυση του … Συλλόγου, συμβάλλει δε στην προαγωγή των κοινωνικών, πολιτιστικών και ψυχαγωγικών ενδιαφερόντων των δημοτών του και κυρίως στην προαγωγή του αθλητικού ιδεώδους, χωρίς να υπερβαίνει το προσήκον μέτρο.
ΕλΣυν.Τμ.7/44/2006
ΠΑΡΑΘΕΣΗ ΓΕΥΜΑΤΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η ελεγχόμενη δαπάνη βρίσκει νόμιμο έρεισμα στην προαναφερόμενη διάταξη του άρθρου 218 παρ.4 εδ. β΄ του Δ.Κ.Κ., καθόσον εγκρίθηκε με απόφαση του αρμόδιου κατά νόμο οργάνου, δηλαδή του Δημοτικού Συμβουλίου ..., σε βάρος της ως άνω εγγεγραμμένης στον οικείο προϋπολογισμό πίστωσης, και σχετίζεται με τη συμμετοχή του Δήμου σε διοργάνωση πολιτιστικής εκδήλωσης, που διενεργείται στην εδαφική του περιφέρεια και στο πλαίσιο της επίδειξης του πνεύματος φιλοξενίας εκ μέρους του Δήμου, συμβάλλει δε στην πολιτιστική κυρίως προαγωγή των ενδιαφερόντων των δημοτών, χωρίς να υπερβαίνει το προσήκον μέτρο.
ΕλΣυν/Τμ.7/254/2011
Δαπάνες πολιτιστικής εκδήλωσης.(...)Στα πλαίσια της αρμοδιότητάς τους αυτής, οι δήμοι δύνανται, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, να διαθέτουν πιστώσεις για την πληρωμή δαπανών, που δεν προβλέπονται από διάταξη νόμου, αλλά αφορούν στην προώθηση και οργάνωση των δράσεων και εκδηλώσεων αυτών και, ως εκ τούτου, συνδέονται με την προαγωγή των κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων ή των πολιτιστικών και πνευματικών ενδιαφερόντων των δημοτών του, και έχουν λειτουργικό χαρακτήρα για τον οικείο Ο.Τ.Α.. Ως δαπάνες δε που αφορούν στην προώθηση και διοργάνωση των εκδηλώσεων αυτών νοούνται τόσο εκείνες που σκοπούν στην οργάνωσή τους αυτή καθεαυτή, με την έννοια της εξασφάλισης των απαραίτητων υλικοτεχνικών μέσων περαίωσής τους, όσο και εκείνες που τελούν σε λειτουργική σχέση με την εκάστοτε εκδήλωση, συμβάλλουν στην επιτυχή διοργάνωσή της και επιβάλλονται από τους κανόνες σύγχρονης εθιμοτυπίας(πρβλ. Ελ.Συν. VII Τμ. 75/2011, 314, 67/2009, 221/2008, 194/2007, 217/2006).(....) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα ανωτέρω έγιναν δεκτά, η εντελλόμενη με το άνω χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη, που αποσκοπεί στη δημιουργία εορταστικού κλίματος ενόψει της θρησκευτικής εορτής των Χριστουγέννων, συνδέεται με την προαγωγή των πολιτιστικών και πνευματικών ενδιαφερόντων των δημοτών και προάγει την ανάπτυξη της επικοινωνίας με τον πολίτη. Ως εκ τούτου δε, είναι λειτουργική για τον οικείο Δήμο.
ΕλΣυνΤμ.6/1343/2018
Προμήθεια θερμικών υποσταθμών και εγκατάστασης θερμικών υποσταθμών Τηλεθέρμανσης:..ζητείται η ανάκληση της 234/2018 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Σε κάθε περίπτωση η μη υποβολή της σύμβασης σε προσυμβατικό έλεγχο πριν από την υπογραφή της έγινε από συγγνωστή πλάνη των οργάνων της διοίκησης της αιτούσας, τα οποία είχαν την πεποίθηση ότι δεν απαιτείτο η υποβολή της, για τους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω και ενόψει και του ότι δεν είχε ποτέ προχωρήσει στο παρελθόν σε διεξαγωγή διαγωνισμού. Περαιτέρω, προβάλλουν ότι το ανεκτέλεστο και πιο ουσιώδες τμήμα αυτής δεν υπερβαίνει το 50% της σύμβασης μετά και την ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης, ενώ η μερική εκτέλεσή της έγινε καλοπίστως, με προφανή οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη για τους πελάτες της- καταναλωτές, που συνεπάγεται η υποκατάσταση του πετρελαίου θέρμανσης με φθηνότερη και καθαρότερη μορφή θέρμανσης. Εντούτοις και ο λόγος αυτός θα πρέπει ν΄ απορριφθεί, καθόσον η σαφήνεια της διάταξης του άρθρου 36 του ν. 4129/2013 δεν μπορεί να στοιχειοθετήσει συγγνωστή πλάνη σε βάρος των οργάνων της αιτούσας.Κατόπιν των ανωτέρω η κρινόμενη αίτηση πρέπει ν΄ απορριφθεί και να καταπέσει το παράβολο υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
ΔΕΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ-ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/2019/2018