×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/46/2024

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 46/2024 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης για το έργο «Αποχέτευση Ομβρίων Επέκτασης Πόλης Καλαμπάκας Δήμου Μετεώρων», συμβατικής δαπάνης 419.276,41 ευρώ. Το Κλιμάκιο κωλύει την υπογραφή της σύμβασης. Κρίνεται ότι οι πρόσθετες εργασίες, οι οποίες προέκυψαν λόγω ταχείας οικοδομικής ανάπτυξης και πλημμυρικών φαινομένων και αφορούν την επέκταση του δικτύου σε οδούς που δεν περιλαμβάνονταν στην αρχική μελέτη, αποτελούν ανεπίτρεπτη επέκταση του τεχνικού αντικειμένου. Οι εργασίες αυτές συνιστούν νέο και αυτοτελές αντικείμενο και δεν είναι απόλυτα αναγκαίες για την ολοκλήρωση τη αρχικής σύμβασης, όπως απαιτεί το άρθρο 156 του ν. 4412/2016.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/380/2010

Αναθεώρηση οικοδομικής άδειας – Υπαγωγή ή μη σε Φ.Π.Α. ή σε Φ.Μ.Α. της μεταβίβασης ιδιοκτησίας, η οποία αποτελεί προσθήκη (καθ’ ύψος ή κατ’ επέκταση ή σε βάθος) σε ανεγειρόμενη οικοδομή με άδεια εκδοθείσα το 2005.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν υπάγονται σε Φ.Π.Α., αλλά σε Φ.Μ.Α., οι μεταβιβάσεις των ιδιοκτησιών οικοδομής (προσθήκες οριζοντίων ιδιοκτησιών καθ’ ύψος ή κατ’ επέκταση, πέραν της αρχικής άδειας), που ανεγείρεται με οικοδομική άδεια εκδοθείσα πριν την 1-1-2006, έστω και αν μετά την 1-1-2006 χωρήσει, για οποιονδήποτε λόγο, αναθεώρηση της άδειας, με την προϋπόθεση, όμως, ότι οι εργασίες κατασκευής της οικοδομής άρχισαν πριν την αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/247/2023

Νομιμότητα του σχεδίου τροποποίησης της από 14.4.2021 προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Μετεώρων και της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Μετεώρων για την εκτέλεση της Πράξης «Υποδομές Ύδρευσης Δήμου Μετεώρων Τμηματική Αντικατάσταση Δικτύου Ύδρευσης Οικισμών Του Δήμου Μετεώρων».(...)Κατ’ ακολουθίαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στο ελεγχόμενο σχέδιο, οι οποίες κωλύουν την υπογραφή του. Αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Μετεώρων και της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Μετεώρων για την εκτέλεση της Πράξης «Προμήθεια και εγκατάσταση Τηλεμετρικού Συστήματος Εξασφάλισης και Επάρκειας των Δικτύων Ύδρευσης του Δήμου Μετεώρων», κατά τα αναφερόμενα στο σκεπτικό. 


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/209/2025

Η Πράξη 209/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης για το έργο «Αποχέτευση και μεταφορά λυμάτων στην ΕΕΛ Λίμνης, Οικισμού Ροβιών Δήμου Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας», συμβατικής δαπάνης 1.530.414,40 ευρώ. Το Κλιμάκιο αναβάλλει την έκδοση οριστικής Πράξης, διατάσσοντας τη συμπλήρωση του φακέλου. Οι αλλαγές, που οδήγησαν στη συμπληρωματική σύμβαση, προέκυψαν κυρίως λόγω των απρόβλεπτων πλημμυρικών φαινομένων "Daniel" και "Elias" και της ανάγκης τροποποίησης της υδραυλικής διατομής ρεμάτων, καθώς και λόγω συγκρούσεων με το αντιπλημμυρικό έργο (μελέτη 64/2021). Ζητούνται 11 ελλείποντα στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων αποφάσεων έγκρισης τροποποιητικών μελετών, διευκρινίσεων για την αναγκαιότητα των νέων εργασιών και βεβαίωσης για το στάδιο εκτέλεσης της αρχικής σύμβασης.


ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ/ΕΠΤΑΜ/1378/2017

ΕΡΓΑ. ζητείται η αναθεώρηση της 847/2017 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά το μέρος που με αυτήν απορρίφθηκε αίτηση της ήδη αιτούσας για την ανάκληση της 41/2017 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου αυτού. (..) Από την προσήκουσα εκτίμηση του συνόλου των στοιχείων του φακέλου συνάγεται ότι στην προκειμένη περίπτωση συντρέχουν οι προϋποθέσεις σύναψης της επίμαχης συμπληρωματικής σύμβασης. Και τούτο, διότι η ανάγκη εκτέλεσης των εργασιών της σύμβασης αυτής ανέκυψε μετά τα ακραία καιρικά φαινόμενα που σημειώθηκαν τον Οκτώβριο του έτους 2015, μεταξύ άλλων, στους Δήμους Αγίων Αναργύρων – Καματερού και Αχαρνών στους οποίους εκτελείται το έργο και οδήγησαν σε έκτακτα πλημμυρικά φαινόμενα με καταστροφικά αποτελέσματα. (..)Επομένως, χωρίς τις εν λόγω συμπληρωματικές εργασίες δεν θα μπορέσει να ολοκληρωθεί επιτυχώς το αντικείμενο της αρχικής σύμβασης ούτε να καταστεί λειτουργικός ο αγωγός του κύριου έργου και να αποφευχθεί ο κίνδυνος επανάληψης παρόμοιων με εκείνα του Οκτωβρίου 2015 πλημμυρικών φαινομένων.(..)Κατόπιν τούτων, συνεκτιμωμένου του επείγοντος χαρακτήρα για την εκτέλεση των επίμαχων συμπληρωματικών εργασιών και ότι η ολοκλήρωση του αρχικού έργου, χωρίς τις εργασίες αυτές, δεν διασφαλίζει την αποτροπή εμφάνισης αντίστοιχων πλημμυρικών φαινομένων για το μέλλον, με την ελεγχόμενη σύμβαση δεν επέρχεται επέκταση του φυσικού και τεχνικού αντικειμένου της αρχικής σύμβασης, αλλά ολοκλήρωση αυτού. Ως εκ τούτου, συντρέχουν όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις για τη σύναψη της επίμαχης συμπληρωματικής σύμβασης.(..)Δέχεται την αίτηση.Αναθεωρεί την 847/2017 Απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. ...Ανακαλεί την 41/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/91/2025

Η Πράξη 91/2025 του Ε΄ Κλιμακίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης για το έργο «Επέκταση – Βελτίωση πεδίου ελιγμών Κρατικού Αερολιμένα Χίου «ΟΜΗΡΟΣ» και συναφή έργα». Η συμπληρωματική σύμβαση, συμβατικού τιμήματος 4.145.299,15 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), κρίθηκε νόμιμη. Η αναγκαιότητα σύναψής της προέκυψε τόσο από απρόβλεπτα ζητήματα, όπως η ανάγκη για πρόσθετα μέτρα εξυγίανσης εδάφους σε περιοχές με υδάτινους θύλακες, η καθαίρεση παλαιών κατασκευών σκυροδέματος και η πλήρωση πηγαδιών, όσο και από την υποχρέωση συμμόρφωσης με τον Κλιματικό Νόμο (Ν.4936/2022). Η συμμόρφωση απαιτούσε την εύρεση πλησιέστερων δανειοθαλάμων για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, του χρόνου και του κόστους μεταφοράς. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, καθώς οι εργασίες είναι απόλυτα αναγκαίες για την άρτια ολοκλήρωση του έργου και η αξία τους δεν υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο του 50% της αρχικής σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/325/2025

Η Πράξη 325/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 1ης τροποποίησης της σύμβασης CON-002/13 για την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, ύψους άνω των 4,6 εκατομμυρίων ευρώ. Η τροποποίηση προέβλεπε την «εμπλουτισμό» της ομάδας μηχανικών του αναδόχου με 37 νέα στελέχη για την εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών ενοποίησης συστημάτων και τεκμηρίωσης ασφάλειας (Safety Assessment) του συνολικού έργου, δραστηριότητες που η αναθέτουσα αρχή ισχυριζόταν ότι δεν περιλαμβάνονταν στην αρχική σύμβαση. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι οι επίμαχες εργασίες, όπως η ενοποίηση συστήματος, η διαχείριση RAMS και η εκπόνηση λεπτομερούς προγράμματος δοκιμών (SIT-SPT-TRT), αποτελούν κύριες συμβατικές υποχρεώσεις του αναδόχου σύμφωνα με τα άρθρα 1, 15 και 40 της αρχικής σύμβασης. Το κόστος τους περιλαμβάνεται ήδη στην οικονομική προσφορά του αναδόχου. Κατά συνέπεια, δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου 4412/2016 για σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης, και κωλύεται η υπογραφή της 1ης τροποποίησης.


ΑΕΠΠ/1333/2021

Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της προσβαλλόμενης διακήρυξης (αριθμ. πρωτ. 7929/1.06.2021) ολότελα ή εναλλακτικά την ακύρωση μόνο του όρου 14 της διακήρυξης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά: (1) ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ ΣΤΟΥΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ ... & ... & ΕΠΕΚΤΑΣΗ/ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΒΙΟ.ΚΑ. …–ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ..., (2) κατασκευή δικτύων αποχέτευσης μήκους 150.000μ, (3) κατασκευή 9 αντλιοστασίων και ιδιωτικών συνδέσεων, (4) επέκταση υφιστάμενου βιολογικού καθαρισμού, (5) 4ετή λειτουργία των εγκαταστάσεων. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η ένωση τριών διακριτών έργων (αποχέτευση, επέκταση βιολογικού, λειτουργία) περιορίζει τον ανταγωνισμό και αποκλείει μικρομεσαίες επιχειρήσεις, χωρίς επαρκή αιτιολόγηση για τη μη υποδιαίρεση σε τμήματα. Η συνολική προϋπολογιζόμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται σε €41.110.250,00.


ΕΣ/Τ4/63/2007

Εντελλόμενη δαπάνη αφορούσε στην πληρωμή συμπληρωματικών εργασιών, που δεν περιλαμβάνονταν στην αρχική σύμβαση του έργου και οι οποίες ανατέθηκαν με την εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης, χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προς τούτο προϋποθέσεις, χωρίς, δηλαδή, να πρόκειται για εργασίες που κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων κατά την εκτέλεση του έργου


ΕΣ/ΚΛ.Ε/45/2017

Αποχέτευση ακαθάρτων υδάτων-συμπληρωματική σύμβαση:..Με δεδομένα τα ανωτέρω και την 3735/31.1.2017 βεβαίωση του Διευθυντή των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου … ότι οι εργασίες που περιλαμβάνονται στην ελεγχόμενη συμπληρωματική σύμβαση δεν έχουν εκτελεστεί, το Κλιμάκιο κρίνει ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της σύμβασης αυτής, υπό τον όρο ότι μέχρι και την υπογραφή της θα εγκριθεί η παράταση της προθεσμίας περαίωσης του έργου, η οποία σημειωτέον έληξε μετά την υποβολή στις 22.12.2016 στο παρόν Κλιμάκιο για προσυμβατικό έλεγχο της συμπληρωματικής σύμβασης και την έκδοση της αναβλητικής Πράξης του Κλιμακίου (22.1.2017).


ΕλΣυν/Τμ4/90/2011

Εργασίες ελαιοχρωματισμού.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις οι εντελλόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες. Τούτο διότι, για την εκτέλεση των εργασιών ελαιοχρωματισμού της σπουδαστικής εστίας του Τ.Ε.Ι. Χαλκίδας απαιτήθηκε η χρήση ικριωμάτων, όπως προκύπτει από τη σχετική διακήρυξη και, εξάλλου, δεν αμφισβητείται από το Τ.Ε.Ι.. Συνεπώς, οι εν λόγω εργασίες συνιστούν εργασίες δόμησης, κατά την έννοια του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού, για τις οποίες ήταν υποχρεωτική η έκδοση οικοδομικής άδειας. Εφόσον δε η διατύπωση αυτή δεν τηρήθηκε εν προκειμένω, ο προβαλλόμενος από την Αναπληρώτρια Επίτροπο λόγος διαφωνίας παρίσταται βάσιμος. Πλην όμως το Τμήμα κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Τ.Ε.Ι. Χαλκίδας δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων του ως άνω Κανονισμού, αλλά ότι συγγνωστώς υπέλαβαν ότι δεν απαιτείτο εν προκειμένω η έκδοση οικοδομικής άδειας για την εκτέλεση των επίμαχων εργασιών.