×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/472/2024

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 472/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Χατζηκυριάκειου Ιδρύματος Παιδικής Προστασίας, σχετικά με την «Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμό λειτουργίας κεντρικού κτηρίου». Το Κλιμάκιο απείχε από τον έλεγχο νομιμότητας της τροποποιητικής σύμβασης, κρίνοντας ότι, εφόσον η αρχική σύμβαση του 2014 δεν είχε υποβληθεί σε προσυμβατικό έλεγχο βάσει της Πράξης 265/2012 —καθώς το Ίδρυμα δεν θεωρήθηκε αναθέτουσα αρχή—, δεν επιτρέπεται ο έλεγχος ούτε της επιγενόμενης τροποποίησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4700/2020 και του ν. 4412/2016. Η τροποποίηση περιλάμβανε την ένταξη 7 Υποέργων συνολικού προϋπολογισμού 13.320.115,37 ευρώ.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/658/2022

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ:Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη των υποέργων στα οποία αφορά η συνεργασία των ανωτέρω φορέων μέσω της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης ανέρχεται σε ποσό 2.590.000,00 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, και πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Κατά συνέπεια, το ελεγχόμενο σχέδιο απαραδέκτως εισάγεται για έλεγχο νομιμότητας, δεδομένου ότι το οικονομικό αντικείμενό του υπολείπεται του ποσού των 5.000.000 ευρώ, ορίου υπαγωγής σε προσυμβατικό έλεγχο κατ’ άρθρο 324 παρ. 3 του ν. 4700/2020, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 135 παρ. 1 του ν. 4926/2022 (βλ. Πράξη 472/2022 Ε΄ Κλιμ., πρβλ. Πράξη 412/2022 Ε΄ Κλ. ΕλΣυν).


ΕΣ/ΤΜ.6/272/2011

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Ζητείται παραδεκτώς η ανάκληση της 456/2010 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία αυτό απείχε του ελέγχου νομιμότητας του σχεδίου της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Οικοδομικές και η/μ εργασίες αναβάθμισης του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Ολυμπίας-επισκευής του κτιρίου ΣΠΑΠ και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου», διότι οι εργασίες που αποτελούν το αντικείμενό της είχαν εκτελεστεί προ της υποβολής του οικείου σχεδίου για έλεγχο νομιμότητας, με αποτέλεσμα το Κλιμάκιο να στερείται της χρονικής αρμοδιότητας να προβεί στον εν λόγω έλεγχο.(....)Περαιτέρω στην προκειμένη περίπτωση, όπως προαναφέρθηκε, προσκομίστηκε σε σχέδιο η απόφαση έγκρισης της σύναψης της επίμαχης συμπληρωματικής σύμβασης, χωρίς να έχει εκδοθεί τέτοια απόφαση που να εγκρίνει τη σύναψή της (και χωρίς επίσης να προκύπτει ότι έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης του 2ου ΑΠΕ, που περιλάμβανε τη δαπάνη της εν λόγω 2ης συμπληρωματικής σύμβασης). Συνεπώς, δεν έχει ολοκληρωθεί, με την έκδοση εκτελεστής διοικητικής πράξης, η οικεία διαδικασία ανάθεσης και επομένως και εξ’ αυτού του λόγου δεν συνέτρεχε αρμοδιότητα του Κλιμακίου για τον έλεγχο του επίμαχου σχεδίου συμπληρωματικής σύμβασης.Απορρίπτει την αίτηση ανάκλησης.


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/278/2025

Η Πράξη 278/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 1ης τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Σπάρτης και της Δ.Ε.Π.ΑΝ. για την υλοποίηση των υποέργων 1, 3 και 4 της Πράξης «Αστική Αναζωογόνηση της πόλης της Σπάρτης». Η τροποποίηση αλλάζει τον τίτλο και το φυσικό αντικείμενο του Υποέργου 1, αντικαθιστώντας τις «Λοιπές Παρεμβάσεις εντός Ιστορικού Τραπεζίου» με την ανάπλαση της Οδού Λυκούργου. Η Λεωφόρος Λυκούργου επιλέχθηκε ως ο συμπληρωματικός άξονας της οδού Παλαιολόγου εντός του ιστορικού τραπεζίου. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποίησης, υπό την επισήμανση να συμπληρωθεί η 218/30.4.2025 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών στα «έχοντας υπόψη» του σχεδίου.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/198/2025

Η Πράξη 198/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης και παράτασης της προγραμματικής σύμβασης 311/3.3.2022 μεταξύ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του «ΦΟΔΣΑ Ν. ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.». Αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση της Πράξης «Δράσεις διαχείρισης βιοαποβλήτων σε οικίες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου», με προϋπολογισμό 11.048.750,00 ευρώ. Η τροποποίηση αφορά στην παράταση της διάρκειας της σύμβασης κατά δώδεκα (12) μήνες, έως τις 3.3.2026, για τη διασφάλιση της ολοκλήρωσης των τριών υποέργων. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι οι αποφάσεις έγκρισης της παράτασης ελήφθησαν μη νομίμως μετά τη λήξη της αρχικής σύμβασης (3.3.2025), πλην όμως έκρινε ότι αυτή η καθυστέρηση δεν συνιστά ουσιώδη νομική πλημμέλεια, καθώς οι προπαρασκευαστικές ενέργειες είχαν ξεκινήσει εγκαίρως (17.2.2025). Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου τροποποίησης – παράτασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/144/2025

Η Πράξη 144/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης και παράτασης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Νισύρου και της Μ.Ο.Δ. Α.Ε. για την υλοποίηση του ενοποιημένου έργου: «Κατασκευή εσωτερικών και εξωτερικών δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης λυμάτων οικισμών Μανδρακίου και Πάλλων νήσου Νισύρου». Η τροποποίηση επήλθε λόγω της ενοποίησης δύο αρχικών υποέργων, αυξάνοντας τον συνολικό προϋπολογισμό σε 3.820.000,00 € (χωρίς ΦΠΑ), ποσό που καλύπτεται εν μέρει από ίδιους πόρους του Δήμου. Παράλληλα, η διάρκεια της σύμβασης παρατάθηκε από 40 σε 50 μήνες. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/172/2025

Η Πράξη 172/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων σύμβασης για την προμήθεια λιπαντικών προς τον Δήμο Πολυγύρου Χαλκιδικής. Η συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη της προμήθειας ανέρχεται στα 220.676,00 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι στερείται αρμοδιότητας για τη διενέργεια του ελέγχου. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ν. 4700/2020, η αρμοδιότητα του Κλιμακίου για προσυμβατικό έλεγχο υφίσταται μόνο όταν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει το όριο των 1.700.000 ευρώ, ποσό που δεν καλύπτεται από την εν λόγω προμήθεια. Ως εκ τούτου, το Κλιμάκιο απείχε του ελέγχου νομιμότητας της διαδικασίας.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/151/2025

Η Πράξη 151/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης του Δήμου Αγίου Βασιλείου για το «ΟΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ». Η απόφαση έκρινε απαράδεκτη την υποβολή προς έλεγχο της μετάθεσης της προθεσμίας ολοκλήρωσης της προμήθειας κατά επτά μήνες (έως 22.7.2025), καθώς αυτή η δυνατότητα προβλεπόταν ήδη ρητά στα αρχικά έγγραφα της σύμβασης. Κρίθηκε όμως νόμιμη η τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου, η οποία περιλαμβάνει την αντικατάσταση τεσσάρων ειδών εξοπλισμού/λογισμικού με νεότερες εκδόσεις λόγω διακοπής παραγωγής και την αναδιάταξη συγκεκριμένων στοιχείων του εξοπλισμού. Η τροποποίηση αυτή θεωρήθηκε μη ουσιώδης, καθώς δεν μεταβάλλει την οικονομική ισορροπία ή τις αρχικές τεχνικές προδιαγραφές. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της τροποποιητικής σύμβασης, υπό τον όρο τυπικών διορθώσεων (ημερομηνία έναρξης ισχύος, αναδιατύπωση άρθρου 1).


43050/2021

Έγκριση τροποποίησης του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Οργανισμός Βρεφονηπιακής, Παιδικής και Οικογενειακής Μέριμνας (Ο.ΒΡΕ.Π.Ο.Μ.) Δήμου Θεσσαλονίκης» του Δήμου Θεσσαλονίκης.


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/612/2022

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Με τα δεδομένα αυτά, η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προγραμματικής σύμβασης ανέρχεται σε ποσό 4.215.040 ευρώ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. και πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Κατά συνέπεια, το οικείο σχέδιο προγραμματικής σύμβασης απαραδέκτως εισάγεται για έλεγχο νομιμότητας, δεδομένου ότι το οικονομικό αντικείμενό του υπολείπεται του ορίου υπαγωγής σε προσυμβατικό έλεγχο, σύμφωνα με το άρθρο 324 παρ. 3 του ν. 4700/2020, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 135 παρ. 1 του ν. 4926/2022 (βλ. ΕλΣυν Ε΄ Κλ. 472/2022, πρβλ. 412/2022).   


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/158/2025

Η Πράξη 158/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την εξέταση της νομιμότητας του σχεδίου της 1ης τροποποίησης προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Ενεργειακής Κοινότητας και του Δήμου Κοζάνης για την προμήθεια και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών συνολικής ισχύος 7MW. Η αρχική σύμβαση, η οποία υπεγράφη στις 30.7.2024, είχε προϋπολογισμό 5.040.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και, παρά το ύψος της δαπάνης, δεν υποβλήθηκε σε προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, εφόσον η αρχική σύμβαση υπαγόταν στον έλεγχο αλλά δεν διήλθε από αυτόν, η υποβολή της κατοπινής τροποποίησης για έλεγχο νομιμότητας είναι απαράδεκτη, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 324 του ν. 4700/2020.