×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Γ΄ ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1347/2024

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Με την κρινόμενη αίτηση, ο αιτών, στρατιωτικός συνταξιούχος, ζητεί την αναίρεση της 2536/2020 οριστικής απόφασης του ΙΙΙ Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά το μέρος που με αυτήν α) κρίθηκε ότι η αγωγή του, με την οποία αυτός ζήτησε να αναγνωριστεί ότι το εναγόμενο και ήδη αναιρεσίβλητο Ελληνικό Δημόσιο οφείλει να του καταβάλει νομιμοτόκως το ποσό των 23.571,08 ευρώ, ως αποζημίωση κατ’ άρθρο 105 Εισ.Ν.Α.Κ. για τη ζημία που υπέστη από την άρνηση αναπροσαρμογής της σύνταξής του.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (βλ. σκέψεις 12 έως 15 της παρούσας), ο λόγος αναίρεσης περί εσφαλμένης ερμηνείας και εφαρμογής των περί μισθολογικών προαγωγών διατάξεων των νόμων 2838/2000 και 3016/2002 και του άρθρου 34 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007), σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 8 του ν. 3408/2005, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, καθόσον το Τμήμα ορθώς δέχθηκε τη μη ύπαρξη αγωγικής αξίωσης του αναιρεσείοντος για το χρονικό διάστημα από 1.10.2005 έως 31.12.2007, για το οποίο δεν υφίσταται παράνομη άρνηση της Διοίκησης για την αναπροσαρμογή της σύνταξής του, δοθέντος ότι αυτή αναπροσαρμόστηκε από 1.10.2005, με την 60878/2007 πράξη του Γ.Λ.Κ., κατ’ εφαρμογή των οριζομένων στο άρθρο 8 του ν. 3408/2005. Και τούτο, διότι οι διατάξεις του άρθρου αυτού, κατά το μέρος που εισάγουν, κατά τρόπο αντικειμενικό και ομοιόμορφο για την αυτή κατηγορία των εξελθόντων από την υπηρεσία πριν από την έναρξη ισχύος του άρθρου 37 του ν. 3016/2002, κατά κύριο λόγο για το μέλλον και με περιορισμένο χρονικά και ποσοτικά χαρακτήρα, τον ως άνω θεμιτό περιορισμό, επιβαλλόμενο εκ λόγων δημοσίου συμφέροντος, μη δυσανάλογο προς τον εξυπηρετούμενο δημόσιο σκοπό, δεν αντίκεινται στα άρθρα 4 παρ. 1, 17 και 25 παρ. 1 του Συντάγματος, ούτε σε άλλες συνταγματικές διατάξεις, τις οποίες άλλωστε αορίστως επικαλείται ο αναιρεσείων και παρίστανται συμβατές προς τις υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις του άρθρου 1 του (πρώτου) Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α., απορριπτομένων των περί του αντιθέτου προβαλλόμενων λόγων (βλ. και ΕλΣυν Ολ. 1799, 1797/2018, 295/2017, 2595/2016, 4323/2013. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση αναίρεσης πρέπει να απορριφθεί και να διαταχθεί η κατάπτωση του κατατεθέντος παραβόλου υπέρ του Δημοσίου (βλ. άρθρο 310 παρ. 1 του ν. 4700/2020).



Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑΓ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/109/2023

ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΑ:ζητείται η αναίρεση της 1184/2020 απόφασης του ΙΙΙ Τμήματος, (...). Κατ’ ακολουθίαν αυτών, κατά την κρατήσασα γνώμη, και δοθέντος ότι από τις παραδοχές της αναιρεσιβαλλόμενης απόφασης δεν προκύπτει ότι η σύνταξη του δικαιοπαρόχου τους είχε ήδη προ του θανάτου αναπροσαρμοστεί με βάση τις περί μισθολογικών προαγωγών διατάξεις των νόμων 2838/2000 και 3016/2002, το δικάσαν Τμήμα  κατ’ ορθή ερμηνεία των διεπουσών την ένδικη υπόθεση διατάξεων των άρθρων 5 και 6 του ν. 2838/2000 (Α΄ 179), όπως αντικαταστάθηκαν εν μέρει από τις διατάξεις του άρθρου 37 του ν. 3016/2002 (Α΄ 110), και 66 του Συνταξιοδοτικού Κώδικα [π.δ/γμα 169/2007 (Α΄ 210)], δέχτηκε την ενώπιον του ασκηθείσα έφεση των ήδη αναιρεσιβλήτων, ακύρωσε τις εκκληθείσες με αυτήν πράξεις, και ανέπεμψε την υπόθεση στη συνταξιοδοτική διοίκηση για τον έλεγχο της συνδρομής των ουσιαστικών προϋποθέσεων για την αναπροσαρμογή της σύνταξής τους, τα περί του αντιθέτου δε προβαλλόμενα με τον μοναδικό λόγο αναίρεσης είναι αβάσιμα και απορριπτέα.


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/571/2025

Η απόφαση 571/2025 της Γ' Ελάσσονος Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου απορρίπτει την αίτηση αναίρεσης μιας πρώην υπαλλήλου της Βουλής κατά της 1610/2021 απόφασης του Τρίτου Τμήματος. Η αναιρεσείουσα ζητούσε τον επανυπολογισμό της σύνταξής της αποκλειστικά με βάση τον Κανονισμό της Βουλής, χωρίς την εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4024/2011. Το Δικαστήριο έκρινε ότι ο κανονισμός της σύνταξής της με βάση τις συντάξιμες αποδοχές του Οκτωβρίου 2011, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 2 του ν. 4024/2011 (που ενσωματώθηκε στον Κανονισμό της Βουλής), είναι νόμιμος. Απέρριψε επίσης τον ισχυρισμό περί αντισυνταγματικότητας των διατάξεων του ν. 4024/2011, κρίνοντας ότι συνιστούν μεταβατικά μέτρα δημοσίου συμφέροντος για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος. Η αίτηση αναίρεσης κρίθηκε ως αβάσιμη, με εντολή κατάπτωσης του παραβόλου.


ΕλΣυν.ΕλάσσοναΟλομ/784/2016

Συντάξεις στρατιωτικών:Στην κρινόμενη υπόθεση, η αναιρεσιβαλλομένη απόφαση δέχθηκε ότι ο ήδη αναιρεσίβλητος, που αποστρατεύθηκε αυτεπάγγελτα με το από 5.3.2003 π.δ/γμα ως ευδοκίμως τερματίσας τη σταδιοδρομία του με το βαθμό του Αντιστρατήγου .. και συνολική υπερεικοσιεννεατή πραγματική στρατιωτική υπηρεσία, δικαιούται κανονισμού της σύνταξής του, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 6 παρ. 1 περ. θ΄ (όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 37 παρ. 2 του ν. 3016/2002) και 2 του ν. 2838/2000, με βάση το μηνιαίο βασικό μισθό του βαθμού του Αντιστρατήγου  Αρχηγού Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, τον οποίο έλαβε ένα μήνα πριν από την αποστρατεία του και όχι με βάση αυτόν του βαθμού Αντιστρατήγου Αρχηγού Γ.Ε.Σ..


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/25/2025

Η Απόφαση 25/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου απορρίπτει την αίτηση αναίρεσης του αναιρεσείοντα, ο οποίος ζητούσε την αναίρεση της 2150/2020 οριστικής απόφασης του ΙΙΙ Τμήματος, με σκοπό τον κανονισμό της σύνταξής του με βάση ποσοστό ανικανότητας 70%, αντί του 55% που είχε αρχικά καθοριστεί. Το Δικαστήριο έκρινε ότι ορθώς το Τμήμα απέρριψε την αίτηση αναθεώρησης, καθόσον οι ισχυρισμοί του αναιρεσείοντος (σχετικά με τον καθορισμό του ποσοστού ανικανότητας) δεν συνιστούν νομικούς λόγους αναθεώρησης (όπως πλάνη περί τα πραγματικά γεγονότα ή λογιστικό λάθος), αλλά ανάγονται στην εκτίμηση των αποδεικτικών μέσων. Κατά συνέπεια, η αίτηση αναίρεσης απορρίφθηκε ως αβάσιμη και διατάχθηκε η κατάπτωση του κατατεθέντος παραβόλου.


ΕλΣυν.Τμ.3/662/2007

Συντάξεις Δημοσίου: Με τα πραγματικά αυτά δεδομένα και σύμφωνα με όσα έχουν εκτεθεί στις προαναφερόμενες νομικές σκέψεις (ΙΙ-ΙV), οι περί μισθολογικών προαγωγών διατάξεις των νόμων 2838/2000 και 3016/2002 έχουν εφαρμογή και στην υπό κρίση περίπτωση της εκκαλούσας, η οποία είχε απομακρυνθεί από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού πριν από την έναρξη της ισχύος των διατάξεων αυτών. Κατά συνέπεια, το αίτημά της για την κατ’ αναπροσαρμογή αύξηση της σύνταξής της, κατά τις ως άνω διατάξεις, πρέπει να εξετασθεί με τον έλεγχο της συνδρομής των σχετικών προϋποθέσεων από την αρμόδια Διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η υπό κρίση έφεση, να εξαφανισθούν οι  προσβαλλόμενες πράξεις ..και να αναπεμφθεί η υπόθεση στο Γ.Λ.Κ. για να κριθεί επί της ουσίας η σχετική αίτηση της εκκαλούσας, για την κατ’ αναπροσαρμογή αύξηση της σύνταξής της..


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/103/2025

Η απόφαση 103/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου απορρίπτει την αίτηση αναίρεσης στρατιωτικού συνταξιούχου κατά της απόφασης 447/2022 του ΙΙΙ Τμήματος. Ο αιτών ζητούσε αποζημίωση 27.054,52 ευρώ για διαφορές σύνταξης και 15.000,00 ευρώ για χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης, ισχυριζόμενος εσφαλμένο αρχικό υπολογισμό της σύνταξής του για το διάστημα 1.4.2014 έως 31.12.2015. Το Δικαστήριο έκρινε ότι, εφόσον έγινε δεκτή η έφεσή του (με την 797/2018 απόφαση) και επανακανονίστηκε αναδρομικά η σύνταξή του με την ορθή βαθμίδα (Αστυνομικού Διευθυντή), η νομιμότητα αποκαταστάθηκε. Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται πλέον η επικαλούμενη περιουσιακή ζημία, ούτε η βάση για καταλογισμό τόκων, καθώς ελλείπει το κεφάλαιο της αποζημίωσης. Απέρριψε επίσης τον ισχυρισμό περί ηθικής βλάβης ως αβάσιμο. Ως εκ τούτου, η αίτηση αναίρεσης απορρίφθηκε.


ΝΣΚ/355/2006

Υποχρέωση ή μη αποσπασμένων στη Γεν. Γραμ. Έρευνας και Τεχνολογίας υπαλλήλων του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) να επιλέξουν μεταξύ του επιδόματος των 176 € του άρθρου 14 Ν 3016/02 και του κινήτρου παραγωγικότητας του άρθρου 19 παρ.2β Ν 3054/02.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
Οι αποσπασμένοι στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας υπάλληλοι του ΙΤΕ δεν έχουν υποχρέωση να επιλέξουν μεταξύ του επιδόματος των 176 € του άρθρου 14 Ν 3016/2002 και του κινήτρου παραγωγικότητας του άρθρου 19 παρ.2β Ν 3054/2002, διότι ως υπάλληλοι νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, όπως το ΙΤΕ, δεν υπάγονται στις ρυθμίσεις του Ν 2738/1999 και του άρθρου 14 Ν 3016/2002. Σε κάθε άλλη περίπτωση πάντως το επίδομα του άρθρου 14 Ν 3016/2002 δεν αντιστοιχεί προς το κίνητρο παραγωγικότητας του άρθρου 19 παρ.2β Ν 3054/2002, ώστε να τίθεται θέμα επιλογής μεταξύ των δύο επιδομάτων.


ΝΣΚ/261/2007

Καταβολή ή μη συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος από το ΜΤΝ/ΕΛ-ΤΑΝ σε μέτοχο, ο οποίος μετά την έξοδό του προήχθη μισθολογικά αναδρομικώς σε βαθμό ανώτερο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Επί μισθολογικής προαγωγής χορηγηθείσης, με βάση τις διατάξεις των άρθρων 5 και 6 του Ν 2838/2000 και 37 του Ν 3016/2002, μετά την έξοδο μετόχου του ΜΤΝ/ΕΛ-ΤΑΝ εκ των τάξεων του στρατεύματος και τη λήψη του εφάπαξ βοηθήματος, δεν συντρέχει περίπτωση επανυπολογισμού και καταβολής συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος στον εξελθόντα μέτοχο με βάση το μισθό του βαθμού, στον οποίο προήχθη αναδρομικώς σε ημεροχρονολογία αναγομένη πριν από αυτήν της εξόδου του, διότι τούτο αποκλείεται ρητώς από τις διατάξεις των άρθρων 5 περ.ε’ εδ.α’, 6 παρ.8 εδ.α’ του Ν 2838/2000 και 8 παρ.4 του Ν 3408/2005.


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/2033/2022

ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ:Με την αναιρεσιβαλλόμενη 4382/2014 απόφαση του ΙΙ Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έφεση του ήδη αναιρεσείοντος, πρώην τακτικού υπαλλήλου του Ταμείου Ασφαλίσεως Επαγγελματιών και Βιοτεχνών της Ελλάδος και ήδη συνταξιούχου κατά το καθεστώς των κοινών ασφαλισμένων του Ι.Κ.Α. (ν. 1846/1951), απορρίφθηκε ως αβάσιμη καθ’ ο μέρος στρεφόταν κατά του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. και της ... πράξης της Διευθύντριας της Διεύθυνσης Συντάξεων Προσωπικού ΝΠΔΔ του Ι.Κ.Α., (απορριπτικής αιτήσεώς του για εκ νέου κανονισμό της σύνταξής του με βάση το ειδικό καθεστώς του ν. 3163/1955 «Περί συνταξιοδοτήσεως του προσωπικού του Ιδρύματος των Κοινωνικών Ασφαλίσεων»)(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω δεκτά, η κρινόμενη αίτηση συνιστά δεύτερη αίτηση αναίρεσης κατά της αυτής 4382/2014 απόφασης του ΙΙ Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία πρέπει να απορριφθεί ως εκπροθέσμως ασκηθείσα, διότι, παρά το γεγονός ότι η πρώτη αίτηση απορρίφθηκε για τυπικό λόγο, κατά τον χρόνο άσκησης της υπό κρίση δεύτερης αίτησης αναίρεσης, στις 4.3.2019, είχε εκπνεύσει η νόμιμη προθεσμία για την άσκηση αίτησης αναίρεσης κατά της 4382/2014 απόφασης και, ειδικότερα, τόσο η εξηκονθήμερη προθεσμία από τότε που ο αναιρεσείων έλαβε πλήρη γνώση της αναιρεσιβαλλόμενης απόφασης, η οποία συντρέχει, σε κάθε περίπτωση, κατά τον χρόνο άσκησης της από 26 Μαρτίου 2015 αίτησης αναίρεσης, όσο και η τριετής προθεσμία από τη δημοσίευση αυτής στις 20 Ιουνίου 2014.Απορρίπτει την αίτηση αναίρεσης. 


ΝΣΚ/351/2005

Ανθυπασπιστές – Αρχικελευστές Λ.Σ. Μισθολογική προαγωγή. Εφαρμογή των διατάξεων του Ν 3016/2002.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Για τη μισθολογική προαγωγή των προερχομένων από την παραγωγική Σχολή Λ/Φ Ανθ/στών Λ.Σ. εφαρμοστέα τυγχάνει η διάταξη του άρθρου 37 παρ.4 Ν 3016/2002 και όχι εκείνη του άρθρου 37 παρ.1α του ίδιου νόμου, που αφορά τους προερχόμενους από μη παραγωγικές Σχολές Ανθ/στές των Ενόπλων Δυνάμεων. 2) Για τη μισθολογική προαγωγή των Αρχικελευστών Λ.Σ., που προέρχονται από την παραγωγική Σχολή Λ/Φ, εφαρμοστέα τυγχάνει η διάταξη του άρθρου 37 παρ.1β του Ν 3016/2002 και όχι αυτή της παρ.1α του ίδιου άρθρου.