Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Γ΄ ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1460/2024

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Mε την ένδικη αίτηση, όπως αυτή αναπτύσσεται με το νομοτύπως κατατεθέν στις 13.12.2022 υπόμνημα, ζητείται η αναίρεση της 1961/2021 απόφασης του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά το μέρος που με αυτήν απορρίφθηκε η παραπεμφθείσα με την 27/2019 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, λόγω δικαιοδοσίας, από 5.12.2012 «προσφυγή» της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «…» και τον διακριτικό τίτλο «…Α.Ε.», κατά της 973/2011.2012 εγγραφής εις βάρος της στον με αριθμό γραμμής 7 χρηματικό κατάλογο.(...)Ενόψει των ανωτέρω, κατ’ ορθή ερμηνεία και εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 43 παρ. 1 του ν. 3979/2011 και της 3234/3093/2012 απόφασης του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής το δικάσαν Τμήμα δέχθηκε ότι νομίμως το Τμήμα Ανταποδοτικών Τελών και ΤΑΠ της Διεύθυνσης Δημοτικών Προσόδων προέβη στη βεβαίωση του ένδικου ποσού, προσδιορίζοντας αυτό με κάθε πρόσφορο μέσο, δοθέντος ότι, κατά την αναιρετικώς ανέλεγκτη περί τα πράγματα κρίση της αναιρεσιβαλλομένης, η αναιρεσείουσα δεν διαβίβασε στον Δήμο τις σχετικές εκκαθαριστικές καταστάσεις, ως όφειλε σύμφωνα με το άρθρο 43 του ν. 3979/2011. Τέλος, ενόψει του ότι με τις διατάξεις της 3234/3093/2012 απόφασης ρυθμίζεται ειδικώς το ζήτημα της παραλαβής από τη ΔΕΗ και τους εναλλακτικούς παρόχους ενέργειας των καταστάσεων ανείσπρακτων Δημοτικών Τελών, ΦΗΧ και ΤΑΠ και της διενέργειας έρευνας για τη βεβαίωση αυτών σε χρηματικούς καταλόγους και την είσπραξή τους μέσω του Δήμου, αυτές τυγχάνουν εφαρμογής και στην κρινόμενη περίπτωση, συμπληρωματικά με τις διατάξεις του άρθρου 43 του ν. 3979/2011, απορριπτομένου και του επικουρικώς προβαλλόμενου ισχυρισμού της αναιρεσείουσας ότι η ανωτέρω απόφαση δεν τυγχάνει εφαρμοστέα στις περιπτώσεις καταλογισμών που διενεργούνται εις βάρος της ΔΕΗ και των εναλλακτικών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας. Κατόπιν όλων των ανωτέρω, ο ως άνω λόγος αναίρεσης παρίσταται στο σύνολό του απορριπτέος.Εν όψει των ανωτέρω, η ένδικη αίτηση αναίρεσης πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμη. Περαιτέρω, απορριπτομένης της αίτησης, πρέπει να διαταχθεί η κατάπτωση του κατατεθέντος παραβόλου υπέρ του Δημοσίου (βλ. άρθρο 310 παρ. 1 εδ. α΄ του ν. 4700/2020), εκτιμωμένων δε των περιστάσεων, να συμψηφισθεί η δικαστική δαπάνη μεταξύ των διαδίκων (βλ. άρθρο 314 παρ. 4 εδ. β΄ του ίδιου νόμου).



Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/Γ΄ ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1497/2024

Mε την ένδικη αίτηση, όπως αυτή αναπτύσσεται με το νομοτύπως κατατεθέν στις 13.12.2022 υπόμνημα, ζητείται η αναίρεση της 1960/2021 απόφασης του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκε η παραπεμφθείσα με την 28/2019 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, λόγω δικαιοδοσίας, από 5.12.2012 έφεση της αναιρεσείσουσας κατά της 972/2011.2012 εγγραφής εις βάρος της στον με αριθμό γραμμής 7 χρηματικό κατάλογο του Δήμου Αθηναίων συνολικού ποσού 537.232,13 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί σε δημοτικά τέλη και Τέλη Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), τα οποία η αναιρεσείουσα, που δραστηριοποιείτο στον τομέα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, κατά την κρίση του Τμήματος, εισέπραξε από τους πελάτες της από την ημερομηνία ενσωμάτωσης των τελών αυτών στους εκδοθέντες λογαριασμούς της (1.8.2011) έως την ημερομηνία επιστροφής των πελατών της στη ΔΕΗ (25.1.2012), χωρίς να τα αποδώσει στον Δήμο Αθηναίων, σύμφωνα με το άρθρο 43 του ν. 3979/2011 (Α΄ 138). (...)Ενόψει των ανωτέρω, κατ’ ορθή ερμηνεία και εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 43 παρ. 1 του ν. 3979/2011 και της 3234/3093/2012 απόφασης του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, το δικάσαν Τμήμα δέχθηκε ότι νομίμως το Τμήμα Ανταποδοτικών Τελών και ΤΑΠ της Διεύθυνσης Δημοτικών Προσόδων προέβη στη βεβαίωση του ένδικου ποσού και προσδιόρισε αυτό  στο ύψος των 537.232,13 ευρώ με κάθε πρόσφορο μέσο, δοθέντος ότι, κατά την αναιρετικώς ανέλεγκτη περί τα πράγματα κρίση της αναιρεσιβαλλομένης, η αναιρεσείουσα δεν διαβίβασε στον Δήμο τις σχετικές εκκαθαριστικές καταστάσεις, ούτε γνωστοποίησε σε αυτόν στοιχεία των ανείσπρακτων ποσών, ως όφειλε, σύμφωνα με το άρθρο 43 του ν. 3979/2011



ΝΣΚ/300/2017

ΕΦΚΑ – Ασφαλισμένοι ΤΑΠ-ΔΕΗ – Ρύθμιση άρθρου 47 παρ.11 του ν. 2084/1992.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η ρύθμιση της διατάξεως του άρθρου 47 παρ.11 του ν. 2084/1992 καταλαμβάνει και τους ασφαλισμένους του ΤΑΠ-ΔΕΗ.


ΝΣΚ/474/2012

Ασφαλισμένοι ΤΑΠ ΔΕΗ – Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 35 του Ν. 1539/1985 περί προσαύξησης του χρόνου που έχει διανυθεί στα Β.Α.Ε. και της με αριθ. 866/51/7-12-2006 απόφασης του Δ.Σ. του ΟΑΠ ΔΕΗ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1.α) Η κατά 20% προσαύξηση του χρόνου που έχει διανύσει ασφαλισμένος του ΤΑΠ ΔΕΗ στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα με βάση τις διατάξεις του άρθρου 35 του Ν. 1539/1985, ναι μεν δύναται να χορηγηθεί σε όλες τις περιπτώσεις που το συνταξιοδοτικό δικαίωμα λόγω γήρατος, θεμελιώνεται με οιαδήποτε διάταξη της νομοθεσίας του ΤΑΠ ΔΕΗ του κλάδου συντάξεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ εκτός αυτής των βαρέων, πλην όμως η προσαύξηση αυτή δεν επιτρέπεται να χορηγείται στους ασφαλισμένους του ΤΑΠ ΔΕΗ, οι οποίοι αποχωρούν οικειοθελώς από την υπηρεσία τους, πριν από την συμπλήρωση του απαιτουμένου για την κατά τον Κ.Β.Α.Ε. συνταξιοδότησή τους χρόνου και επιλέγουν να θεμελιώσουν το συνταξιοδοτικό δικαίωμά τους σε άλλες -πλην Κ.Β.Α.Ε.- ευεργετικές νομοθετικές διατάξεις. β) Η εν λόγω προσαύξηση δεν επιτρέπεται κατά νόμον να χορηγείται σε ασφαλισμένους, οι οποίοι συνταξιοδοτούνται λόγω αναπηρίας ή λόγω θανάτου. 2. Η υπ’ αριθμ. 866/51/7-12-2006 απόφαση του Δ.Σ. του ΟΑΠ ΔΕΗ, δεν επιτρέπεται να εφαρμόζεται επί άλλων υποθέσεων συνταξιοδοτήσεως.


ΝΣΚ/18/2012

Χαρακτηρισμός επιδόματος παρατετραπληγίας ως «συνταξιοδοτική παροχή» - Ασφαλιστική κάλυψη για παροχές ασθένειας σε συνταξιούχο-δικαιούχο του επιδόματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το επίδομα παρατετραπληγίας του άρθρου 42 του Ν. 1140/1981, συνιστά «συνταξιοδοτική παροχή». Μετά την 1-1-1986 (ημερομηνία έναρξης της ασφάλισης του Α.Α., πατέρα του Ν.Α., στο ΙΚΑ), αρμόδιοι φορείς για υγειονομική περίθαλψη, του ως άνω τέκνου (Ν.Α.), που ελάμβανε τέτοιο επίδομα από την ΔΕΗ, κατ’ εφαρμογή των οριζομένων στην Υ.Α. Φ21/9/οικ.3437/1986, ήταν, παραλλήλως η ΔΕΗ (στους «συνταξιούχους» της οποίας ανήκε αυτό), και το ΙΚΑ (στο οποίο το εν λόγω τέκνο ήταν έμμεσα ασφαλισμένο, από τον πατέρα του Α.Α.). Από 1-1-2002, ήτοι την έναρξη λειτουργίας του ΟΑΠ-ΔΕΗ, ο Οργανισμός αυτός ήταν μεν υπόχρεως, ως διάδοχος της ΔΕΗ, για τη συνέχιση της καταβολής του ανωτέρω επιδόματος στον δικαιούχο του Ν.Α., όχι όμως και για την ασφάλιση του προσώπου αυτού στον Κλάδο Υγείας του, αφού τούτο εξακολούθησε να υπάγεται στον αντίστοιχο Κλάδο (Ασθένειας) του ΙΚΑ. Από 1-8-2008, (ήτοι από την ένταξη του Κλάδου Σύνταξης του ΟΑΠ-ΔΕΗ, ως αυτοτελούς Τομέα, στο ΙΚΑ), αρμόδιος, για μεν τη συνέχιση της καταβολής του επίμαχου επιδόματος στον Ν.Α., ήταν ο ΤΑΠ-ΔΕΗ/ ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, για δε την υγειονομική του περίθαλψη, ο Κλάδος Ασθένειας του ΙΚΑ. Από 1-10-2008, (ήτοι, μετά την σύσταση του ΤΑΥΤΕΚΩ και την ένταξη του Κλάδου Ασθένειας του ΟΑΠ-ΔΕΗ, ως Τομέα Ασθένειας Προσωπικού ΔΕΗ, στο Ταμείο αυτό, με την ονομασία ΤΑΥΤΕΚΩ/ ΤΑΠ-ΔΕΗ), και πάλι το πρόσωπο αυτό εξακολούθησε να υπάγεται στην ασφάλιση του Κλάδου Ασθένειας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, και όχι σε εκείνη του ΤΑΥΤΕΚΩ/ ΤΑΠ-ΔΕΗ. (ομοφ.)


ΝΣΚ/30/2023

Ερωτάται: Α. Εάν δεδομένης της από 22.12.2022, δήλωσης του Μ.Α., έμμισθου δικηγόρου της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., περί αναδρομικής επιλογής του τ. ΤΑΠ-ΔΕΗ ως υποχρεωτικού φορέα ασφάλισής του (στο οποίο ΤΑΠ-ΔΕΗ ουδέποτε είχε προηγουμένως ασφαλισθεί), συντρέχει περίπτωση αναδρομικής ασφάλισής του στον ως άνω Φορέα, λαμβανομένου υπόψη και του γεγονότος ότι ο Μ.Α. προέβη στις 27.06.2013 σε υποβολή Υπεύθυνης Δήλωσης, διά της οποίας δήλωσε ότι δεν επιθυμούσε την υπαγωγή του στον ασφαλιστικό φορέα ΤΑΠ-ΔΕΗ. Β. Εάν εν προκειμένω πληρούνται οι προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 45 του ν. 4194/2013 (Κώδικα Δικηγόρων), περί αυτοδίκαιης λύσεως της συμβάσεως έμμισθης εντολής που συνδέει τον δικηγόρο Μ.Α. με τη ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.(...)1. Επί του πρώτου σκέλους: Η από 22.12.2022 δήλωση του Μ.Α. περί «επιλογής του ΤΑΠ-ΔΕΗ, ως υποχρεωτικού φορέα ασφάλισής του στον ΕΦΚΑ», είναι άκυρη και δεν δύναται να οδηγήσει σε αναδρομική ασφάλισή του στο τ. ΤΑΠ-ΔΕΗ, δεδομένου ότι: α. Μετά την υποβολή στη ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. της από 27.06.2013 δηλώσεως του Μ.Α. περί εξαίρεσής του από την παράλληλη ασφάλιση στο τ. ΤΑΠ-ΔΕΗ και την πάροδο της προβλεπόμενης στο νόμο προθεσμίας των τριών μηνών από της προσλήψεώς του προς άσκηση του σχετικού δικαιώματος επιλογής, η οποία αποτελεί αποσβεστική προθεσμία κατά την έννοια του άρθρου 279 του Αστικού Κώδικα, τούτος δεν εδικαιούτο να επανέλθει και να υποβάλει στην εργοδότριά του νεότερη δήλωση με διαφορετικό περιεχόμενο, γιατί το σχετικό δικαίωμά του είχε ήδη αποσβεσθεί. β. Ακόμη και αν ήθελε θεωρηθεί ότι η προαναφερθείσα προθεσμία δεν είναι αποσβεστική και ότι κατ’ αρχήν ο Μ.Α. είχε δικαίωμα να επανέλθει και να υποβάλει νεότερη δήλωση με διαφορετικό περιεχόμενο από την πρώτη και πάλι η δήλωση αυτή δεν θα μπορούσε να επιφέρει την επιδιωκόμενη από αυτόν - αναδρομική - υπαγωγή του στην ασφάλιση του τ. ΤΑΠ-ΔΕΗ. Και τούτο, διότι η καθυστέρηση ενεργοποίησης του ασφαλιστικού δεσμού επί μακρό χρόνο (εν προκειμένω επί οκτώ και πλέον έτη), δεν είναι σύμφωνη προς τις αρχές οι οποίες πρέπει να διέπουν τις σχέσεις του ασφαλισμένου προς τον ασφαλιστικό φορέα και κατ’ επέκταση δεν επιτρέπεται παρά μόνο όταν προβλέπεται από ρητή διάταξη νόμου ή όταν δικαιολογείται από εξαιρετικά σοβαρό λόγο. Ωστόσο, οι προϋποθέσεις αυτές δεν συντρέχουν στην περίπτωση του Μ.Α., δεδομένου ότι δεν υφίσταται διάταξη νόμου που να επιτρέπει την αναδρομική του υπαγωγή στην ασφάλιση του τ. ΤΑΠ-ΔΕΗ και η απλή μεταστροφή της βούλησής του περί της υπαγωγής του στην παράλληλη αυτή ασφάλιση δεν δύναται από μόνη της και άνευ ετέρου σοβαρού επιχειρήματος να θεωρηθεί «εξαιρετικά σπουδαίος λόγος», ο οποίος θα μπορούσε να δικαιολογήσει την αναδρομική υπαγωγή του σε αυτή. γ. Η μη υπαγωγή του στην παράλληλη ασφάλιση του πρώην ΤΑΠ-ΔΕΗ, δεν οφείλεται σε τυχόν παραδρομή ή άρνηση του ασφαλιστικού οργανισμού να τον ασφαλίσει, αλλά οφείλεται σε συνειδητή επιλογή του ιδίου του Μ.Α. για εξαίρεσή του από αυτή, η οποία εκφράσθηκε διά γραπτής, αμετάκλητης, δηλώσεώς του, σύμφωνης προς τις επιταγές του νόμου και ως εκ τούτου δεσμευτικής, τόσο για τον ίδιο, όσο και για τον εργοδότη του. δ. Σε κάθε περίπτωση, δεν συνέτρεχε στο πρόσωπό του η προβλεπόμενη από την διάταξη του άρθρου 23 παράγραφος 3 του ν. 4892/2022 προϋπόθεση για τη νόμιμη υποβολή τοιαύτης δηλώσεως, η οποία προϋπόθεση συνίσταται στην ύπαρξη ενεργού ασφαλιστικού δεσμού του δηλούντα με δύο (ή περισσότερους) φορείς, ανάμεσα στους οποίους καλείται να επιλέξει διά της υποβαλλομένης στον e-ΕΦΚΑ δηλώσεώς του. Και τούτο διότι ο Μ.Α. ουδέποτε ενεγράφη στα μητρώα του πρώην ΤΑΠ-ΔΕΗ, ουδέποτε καταβλήθηκαν ασφαλιστικές εισφορές στο όνομά του, ούτε έλαβε χώρα οποιοσδήποτε σχετικός διακανονισμός για την καταβολή τους και ως εκ τούτου ουδέποτε τον συνέδεε ενεργός ασφαλιστικός δεσμός με το εν λόγω Ταμείο (ομόφωνα). 2. Επί του δεύτερου σκέλους: Η περίπτωση του Μ.Α. εμπίπτει ευθέως στο ρυθμιστικό πεδίο της διάταξης του άρθ. 45 παρ. 1 του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013), διότι από την 31.12.2022 πληρούνται στο πρόσωπό του όλες οι προβλεπόμενες από αυτή προϋποθέσεις εφαρμογής της, δεδομένου ότι αυτός: α. είναι ασφαλισμένος μόνο στο τ. ΕΤΑΑ-ΤΑΝ (και ουδέποτε υπήρξε ασφαλισμένος στο τ. ΤΑΠ-ΔΕΗ), β. έχει θεμελιώσει δικαίωμα λήψης πλήρους σύνταξης από τον ανωτέρω ασφαλιστικό οργανισμό (τ. ΕΤΑΑ-ΤΑΝ), ο οποίος πλέον έχει ενταχθεί στον e-ΕΦΚΑ (ημερομηνία έναρξης ασφάλισης: 28.08.1981) και γ. έχει συμπληρώσει το όριο ηλικίας των 67 ετών την 31.12.2022 (έτος γέννησης: 1955). Ως εκ τούτου, η σύμβαση έμμισθης εντολής που τον συνέδεε με την εργοδότριά του ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., θα πρέπει να θεωρηθεί ως αυτοδικαίως λυθείσα την 31.12.2022 (ομόφωνα).


ΝΣΚ/448/2012

Δυνατότητα ή μη Εισήγησης στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και λήψη απόφασης για καταβολή μισθοδοσίας και των αποδόσεων, που απορρέουν από αυτή στους αποσπασμένους από τη ΔΕΗ μισθωτούς στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ/ΤΑΠ-ΔΕΗ, έως ότου κριθεί η ασκηθείσα αίτηση ανάκλησης κατά των πρακτικών της 11ης/22-5-2012 συνεδρίασης του Τμήματος Ι του Ε.Σ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Νομικώς παρέχεται η δυνατότητα Εισήγησης στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και λήψη απόφασης για καταβολή μισθοδοσίας και των αποδόσεων που απορρέουν από αυτή στους αποσπασμένους από τη ΔΕΗ μισθωτούς στο ΤΑΠ-ΔΕΗ, σύμφωνα με τη μισθοδοσία της ΔΕΗ, βάσει του Κανονισμού Κατάστασης Προσωπικού ΔΕΗ και της οικείας Επιχειρησιακής ΣΣΕ, έως ότου κριθεί η ασκηθείσα αίτηση ανάκλησης κατά των πρακτικών της 11ης/22-5-2012 συνεδρίασης του Τμήματος Ι του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ωστόσο, θα πρέπει το δικαίωμα αυτό να ασκηθεί με μεγάλη φειδώ και περίσκεψη, σταθμίζοντας και κριτήρια εξωνομικά, όπως τον κοινωνικό αντίκτυπο και τις εντεύθεν προκύπτουσες συνέπειες και παρενέργειες και κυρίως τον κίνδυνο καταλογισμού σε βάρος του υπεύθυνου Υπουργού Κοινωνικών Ασφαλίσεων, εάν ζητήσει την υπ’ ευθύνη του θεώρηση των χρηματικών ενταλμάτων από το Ελεγκτικό Συνέδριο.


ΝΣΚ/131/2015

Δυνατότητα ή μη χορήγησης μειωμένης σύνταξης από το 50ο έτος της ηλικίας στους ασφαλισμένους του ΤΑΠ-ΔΕΗ, που υπάγονται στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Δεν υπάρχει δυνατότητα χορήγησης μειωμένης σύνταξης από το 50ο έτος της ηλικίας στους ασφαλισμένους του Ταμείου (ΤΑΠ-ΔΕΗ) που υπάγονται στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, όπως ακριβώς δικαιούνται οι ασφαλισμένοι της παρ.ε' του άρθρου 46 του Ν. 2084/1992. (ομοφ.)


Δ.ΕΙΣΦ.Μ/626/1516562/2018

Απεικόνιση της ασφάλισης στην Αναλυτική Περιοδική Δήλωση του προσωπικού του τ. ΤΑΠ-ΔΕΗ ΑΔΑ: ΨΧΝΚ465ΧΠΙ-6ΕΒ


351584/2020

«Νέα παράταση της προθεσμίας υποβολής Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (Α.Π.Δ.) προσωπικού του τ. ΤΑΠ - ΔΕΗ». ΑΔΑ:6ΩΧ246ΜΑΠΣ-Ω2Ρ


Δ.ΕΙΣΦ.Μ/785/1538495/2019

Nέα Παράταση Υποβολής Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης προσωπικού του τ. ΤΑΠ – ΔΕΗ ΑΔΑ:9ΘΙΤ465ΧΠΙ-Κ2Β