×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛ.Ε/304/2023

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4700/2020

Εν προκειμένω, από τον έλεγχο των στοιχείων του υποβληθέντος ενώπιον του Κλιμακίου φακέλου διαπιστώθηκε ότι πρέπει να διευκρινισθεί εγγράφως, στο πλαίσιο της κατεπείγουσας ανάγκης εκτέλεσης των εργασιών αντιπλημμυρικής θωράκισης των ως άνω ποταμών και ρεμάτων, για ποιο λόγο και ενώ εξασφαλίστηκε αρχικά πίστωση, η οποία δεσμεύτηκε με την 820291/31.8.2022 και με Α/Α 2434/2022 απόφαση ανάληψης πολυετούς υποχρέωσης (με την οποία δεσμεύθηκε σε βάρος του Κ.Α. 05.072.97750505901 του προϋπολογισμού της Περιφέρειας ποσό 1.000,00 ευρώ για το έτος 2022, 3.000.000,00 ευρώ για το έτος 2023 και 2.499.000,00 ευρώ για το έτος 2024), η διαδικασία ανάθεσης των συγκεκριμένων εργασιών ξεκίνησε σχεδόν 7 μήνες αργότερα, με την 632/14.3.2023 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Αττικής, με την οποία αποφασίστηκε η προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης. Επιπροσθέτως, να διευκρινισθεί για ποιο λόγο τροποποιήθηκε η ως άνω απόφαση ανάληψης με την 3080/2.1.2023 και με Α/Α 1386/2023 απόφαση, με την οποία δεσμεύθηκε σε βάρος του ιδίου Κ.Α. ποσό 1.000,00 ευρώ για το έτος 2023, 2.000.000,00 ευρώ για το έτος 2024, 2.000.000,00 ευρώ για το έτος 2025 και 1.499.000,00 ευρώ για το έτος 2026, και με τον τρόπο αυτό μετατοπίστηκε, κατά τρόπο ασύμβατο προς τον κατεπείγοντα χαρακτήρα του έργου (18μηνης διάρκειας), η εκτέλεσή του για τα έτη 2024, 2025 και 2026 (με τις ως άνω εξηγήσεις να προσκομισθεί και το 1403734/30.12.22 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, με το οποία διενεργήθηκε η κατανομή αυτή).Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι πρέπει να αναβληθεί η διατύπωση της οριστικής κρίσης του, έως ότου η Περιφέρεια Αττικής προσκομίσει τα ανωτέρω ελλείποντα στοιχεία.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/7/2021

Δημοσιονομική διόρθωση ποσού...Περαιτέρω, η αιτούσα προβάλλει ότι η εκτέλεση της ανωτέρω απόφασης δημοσιονομικής διόρθωσης – ανάκτησης θα της προκαλέσει ανεπανόρθωτη οικονομική βλάβη, ενώ ενδεχόμενη κατάσχεση του τραπεζικού της λογαριασμού στην Τράπεζα .... θα έχει ως αναπόδραστη συνέπεια την αδυναμία λειτουργίας της και την διακοπή των εργασιών της. Προς απόδειξη των ισχυρισμών της, η αιτούσα προσκομίζει τα ακόλουθα στοιχεία: (α) αντίγραφα φορολογικής δήλωσης εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν. 4172/2013, φορολογικών ετών 2016 και 2017, καθώς και  αντίγραφα κατάστασης οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα (Ε3), φορολογικών ετών 2016, 2017 και 2018, από τα οποία προκύπτει ότι (i) κατά το φορολογικό έτος 2016 εμφάνισε ζημία ποσού 12.411,87 ευρώ, (ii) κατά το φορολογικό έτος 2017 εμφάνισε ζημία ποσού 27.426,02 ευρώ και (iii) κατά το φορολογικό έτος 2017 εμφάνισε ζημία ποσού 17.738,39 ευρώ, (β) ισολογισμούς ετών 2016, 2017 και 2018, από τους οποίους προκύπτει ότι η καθαρή θέση της ανήλθε, κατά τα έτη αυτά, σε 134.298,11 ευρώ, 105.830,12 ευρώ και 81.881,68 ευρώ, αντίστοιχα, ενώ τα ταμειακά της διαθέσιμα ανήλθαν σε 3.717,41 ευρώ, 1.341,08 ευρώ και 14.427,52 ευρώ, αντίστοιχα. Για τις ίδιες χρήσεις, προσκομίζει καταστάσεις αποτελεσμάτων της εταιρείας και τα οικεία προσαρτήματα, (γ) εκτύπωση προσωποποιημένης πληροφόρησης από την διαδικτυακή πλατφλόρμα taxisnet, στην οποία εμφαίνεται συνολική μη ρυθμισμένη οφειλή της, ποσού 54.452,71 ευρώ, ισόποση του ήδη καταλογισθέντος ποσού χρηματοδότησης και (δ) πίνακα χρεών οφειλέτη, από τον οποίο προκύπτουν οφειλές της προς τον ΕΦΚΑ, για την περίοδο 1.1.2018 έως 30.11.2019, συνολικού ποσού 5.483,45 ευρώ. Το Δικαστήριο, λαμβάνοντας υπόψη τα υποβληθέντα από την αιτούσα αποδεικτικά στοιχεία, σε συνδυασμό με το ύψος του ποσού στο οποίο ανέρχεται ο επίμαχος καταλογισμός (52.250,00 ευρώ, πλέον τόκων 2.202,71 ευρώ), πιθανολογεί ότι από την άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης υπάρχει κίνδυνος αυτή να υποστεί δυσχερώς επανορθώσιμη βλάβη σε περίπτωση ευδοκίμησης της ήδη εκκρεμούσας έφεσής της.


ΔΕΔ/Θεσ/1337/2025

Η απόφαση αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής που στρεφόταν κατά Πράξης Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου γονικής παροχής/δωρεάς, με ποσό οφειλής 1.000,00 ευρώ. Ο φόρος επιβλήθηκε λόγω της αυτοτελούς φορολόγησης με 10% χρηματικού ποσού 10.000,00 ευρώ, επειδή η δωρεά πραγματοποιήθηκε με κατάθεση μετρητών (αντί μέσω μεταφοράς χρημάτων). Η προσφεύγουσα ζητούσε την ακύρωση ή τροποποίηση της πράξης, επικαλούμενη έλλειψη ενημέρωσης για τον προβλεπόμενο τρόπο μεταφοράς. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών απέρριψε την ενδικοφανή προσφυγή ως απαράδεκτη λόγω εκπρόθεσμης άσκησής της, κρίνοντας ότι η πάροδος μακρού χρόνου (πάνω από ένα έτος) από την έκδοση της πράξης, την οποία είχε προκαλέσει η ίδια με τη δήλωσή της, αποτελεί τεκμήριο γνώσης.


ΔΕΔ/Θεσ/512/2025

Η απόφαση 512 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας με ΑΦΜ ................... κατά πράξης επιβολής προστίμου ύψους 1.000,00 € για το φορολογικό έτος 2024. Το πρόστιμο επιβλήθηκε από την Προϊσταμένη του 2ου ΕΛΚΕ Θεσσαλονίκης λόγω μη ανταπόκρισης σε αίτημα της φορολογικής αρχής για την παροχή αντιγράφων βιβλίων και στοιχείων για το φορολογικό έτος 2022, κατά παράβαση του άρθρου 14 του Ν. 5104/2024. Η ΔΕΔ απέρριψε τους ισχυρισμούς της προσφεύγουσας περί μη νόμιμης επίδοσης, καθώς διαπιστώθηκε ότι η κοινοποίηση έγινε νόμιμα μέσω της εφαρμογής e-κοινοποίηση, τόσο προς το νομικό πρόσωπο όσο και προς τη νόμιμη εκπρόσωπο. Επιπλέον, το πρόστιμο ορθώς διπλασιάστηκε σε 1.000,00€ (500,00€ Χ 2) λόγω υποτροπής, βάσει του άρθρου 67 του Ν. 5104/2024, καθώς η εταιρεία είχε υποπέσει στην ίδια παράβαση κατά το φορολογικό έτος 2023.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/183/2025

Η Πράξη 183/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο του Δήμου Νέας Προποντίδας με τίτλο «Επισκευή αντλιοστασίων ύδρευσης - άρδευσης Δ.Ε. Μουδανιών». Το έργο, προϋπολογισμού 2.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους του Δήμου και είχε κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή. Το φυσικό αντικείμενο περιλαμβάνει επισκευές στον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό αντλιοστασίων και γεωτρήσεων. Κατατέθηκαν δύο προσφορές. Η προσωρινή ανάδοχος αναδείχθηκε μια εταιρεία, η οποία προσέφερε μέση έκπτωση 14,00% και συμβατικό τίμημα 1.720.000,00 ευρώ. Κατά τον έλεγχο, το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες, με αποτέλεσμα να μην κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/485/2025

Η Ολομέλεια του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέδωσε απόφαση επί έφεσης κατά καταλογιστικής πράξης του Δήμου Γαλατσίου, συνολικού ύψους 2.296,50 ευρώ, η οποία αφορούσε την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών αποδοχών σε υπάλληλο. Ο καταλογισμός προέκυψε μετά την ανάκληση της πρόσληψης του εκκαλούντος (θέση Δ.Ε. Οδηγού) λόγω δόλιας χρήσης πλαστής βεβαίωσης ανεργίας. Το Δικαστήριο ακύρωσε το κεφάλαιο των προσαυξήσεων (286,73 ευρώ) ως μη νόμιμο για αχρεωστήτως λαβόντες. Εφαρμόζοντας την αρχή της αναλογικότητας, και συνεκτιμώντας την παροχή εργασίας από τον υπάλληλο για την οποία ωφελήθηκε ο Δήμος και την αμετάκλητη αθωωτική ποινική απόφαση, μείωσε το ποσό της κύριας οφειλής από 2.009,77 ευρώ σε 1.000,00 ευρώ.


ΔΕΔ/Αθ/732/2025

Η Απόφαση 732/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή που αφορά την ακύρωση τεσσάρων αποφάσεων επιβολής προστίμου, συνολικού ύψους 1.000,00 ευρώ (4 x 250,00 ευρώ), που εκδόθηκαν από την Προϊσταμένη της Δ.Ο.Υ. ΚΟΡΙΝΘΟΥ για το φορολογικό έτος 2019. Τα πρόστιμα επιβλήθηκαν λόγω της εκπρόθεσμης υποβολής αρχικών προσωρινών Δηλώσεων Απόδοσης Παρακρατούμενων Φόρων Μισθωτών Υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ.) για τους μήνες Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2019. Η ΔΕΔ επικύρωσε τις πράξεις καταλογισμού, κρίνοντας ότι ορθώς επιβλήθηκαν οι κυρώσεις των 250,00 ευρώ ανά παράβαση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Ν. 5104/2024, καθώς η Φορολογική Διοίκηση έχει δέσμια αρμοδιότητα και ο ισχυρισμός περί δυσανάλογου ύψους των προστίμων απορρίπτεται.


ΕΣ/ΣΤ ΚΛΙΜΑΚΙΟ/81/2022

Προμήθεια οχημάτων & μηχανημάτων έργου:Με αυτά τα δεδομένα και ενόψει του ότι η εν λόγω προμήθεια διενεργείται κατόπιν νέας (επαναληπτικής) ανοικτής διαδικασίας, η οποία είναι νομικώς και πραγματικώς αυτοτελής και ανεξάρτητη από την αρχική και, ως εκ τούτου, οι προϋποθέσεις υπαγωγής της στον προσυμβατικό έλεγχο πρέπει να εξετασθούν αυτοτελώς, το Κλιμάκιο κρίνει ότι στερείται αρμοδιότητας για την άσκηση προληπτικού ελέγχου νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης, καθόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη αυτής, ύψους 100.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ, υπολείπεται του ορίου του 1.000.000,00 ευρώ.


ΔΕΔ/Αθ/770/2025

Η απόφαση 770 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής που υποβλήθηκε από επιχείρηση η οποία τηρεί απλογραφικά βιβλία, κατά πράξεων επιβολής προστίμου της Δ.Ο.Υ. Μυτιλήνης για τα φορολογικά έτη 2018 και 2019. Οι εν λόγω πράξεις επέβαλλαν πρόστιμα συνολικού ύψους 1.000,00 ευρώ (τέσσερις πράξεις των 250,00 ευρώ η καθεμία), σύμφωνα με το άρθρο 53 παρ. 2 του ν. 5104/2024, λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων απόδοσης περιβαλλοντικού τέλους πλαστικής σακούλας. Η προσφεύγουσα ισχυρίστηκε ότι τα πρόστιμα ήταν δυσανάλογα. Η ΔΕΔ απέρριψε τον ισχυρισμό, επικυρώνοντας τις πράξεις επιβολής προστίμου, καθώς διαπιστώθηκε η εκπρόθεσμη υποβολή των δηλώσεων.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/476/2020

Προμήθεια και εγκατάσταση φωτιστικών σωμάτων...Το Κλιμάκιο επισημαίνει, τέλος, ότι οι ως άνω διαπιστωθείσες πλημμέλειες παρίστανται εν προκειμένω ουσιώδεις, καθώς η θέσπιση όρων με αυξημένες και ειδικές απαιτήσεις συμμετοχής που είναι δυνατό να ευνοήσουν οικονομικούς φορείς, οι οποίοι αναλαμβάνουν την εκτέλεση ειδικής κατηγορίας συμβάσεων, όπως εν προκειμένω οι συμβάσεις οδοφωτισμού των Ο.Τ.Α., συνιστά αντικειμενική παραβίαση των αρχών του υγιούς ανταγωνισμού και της διαφάνειας. Πέραν τούτου, η πλημμέλεια αυτή επέδρασε εν προκειμένω ανασταλτικά στην ανάπτυξη ανταγωνισμού, δοθέντος ότι στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία δεν μπορεί να γίνει ευλόγως δεκτό ότι έχει αναπτυχθεί επαρκής ανταγωνισμός. Ειδικότερα, ναι μεν υποβλήθηκαν έξι προσφορές, πλην οι πέντε εξ αυτών κρίθηκαν απαράδεκτες, λόγω παραβίασης των ίδιων ουσιωδών όρων της διακήρυξης (μη προσκόμιση των δικαιολογητικών συμμετοχής σε φυσική μορφή ή/και των προβλεπόμενων στη διακήρυξη δειγμάτων), γεγονός που οδήγησε στον αποκλεισμό τους χωρίς εξέταση των δικαιολογητικών συμμετοχής. Ως εκ τούτου, λόγω του απαράδεκτου και ακατάλληλου χαρακτήρα των προσφορών αυτών δεν κατέστη δυνατό να επαληθευτεί αν κάποιος συμμετέχων οικονομικός φορέας πληρούσε πράγματι τα επίμαχα κριτήρια, πλην της αναδόχου, η οποία λόγω του γεγονότος ότι κατά την τελευταία τριετία έχει αναλάβει την εκτέλεση όμοιων συμβάσεων προμήθειας, εγκατάστασης και συντήρησης φωτιστικών και λαμπτήρων LED με αντισυμβαλλόμενους διάφορους Ο.Τ.Α. (βλ. Αποφάσεις VI Τμ. 608, 609/2018, Πράξεις ΣΤ' Κλιμ. 205/2018, 396/2018, 69/2019, 77/2019, 127/2019, 190/2019, 64/2020, 220/2020, 272/2020, 388/2020) υπερπληρούσε τα κριτήρια αυτά (ενδεικτικά αναφέρεται ότι με βάση τα κατατεθέντα δικαιολογητικά συμμετοχής της αναδόχου προκύπτει ότι ο γενικός κύκλος εργασιών αυτής ανερχόταν σε 3.208.545,98 ευρώ το έτος 2017, 8.134.281,61 ευρώ το 2018 και 14.411.961,04 ευρώ το έτος 2019, ενώ για την τεχνική της επάρκεια ως προς τον όγκο των προηγούμενων προμηθειών και την εγγυητική της ευθύνη προσκομίζονται βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης που αφορούν όμοιες με την ελεγχόμενη συμβάσεις αντικατάστασης οδοφωτισμού που ανατέθηκαν από Ο.Τ.Α.)Τούτων δοθέντων, το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι στην ελεγχόμενη διαδικασία ανάθεσης έχει εμφιλοχωρήσει ουσιώδης νομική πλημμέλεια, η οποία ως εκ της φύσης της επιδρά στο σύνολο της διαδικασίας και, συνεπώς, κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης.

ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/282/2021


ΕΣ/ΚΛ.Ε/664/2020

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:(....)να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης και της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την εκτέλεση του έργου του Δήμου … με τίτλο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.612.903,23 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α. (2.000.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α.), και συμβατικού τιμήματος 885.364,84 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α. (1.097.815,20 ευρώ με Φ.Π.Α.).(....)Η Επιτροπή Διαγωνισμού, αφού ήλεγξε τα προσκομισθέντα, σύμφωνα με τα ανωτέρω άρθρα της διακήρυξης και του ν.4412/2016, δικαιολογητικά, τα οποία έκρινε πλήρη, με το σχετικώς συνταχθέν Πρακτικό ΙΙ/31.7.2020 εισηγήθηκε την ανάθεση του έργου στην ως άνω εταιρεία με την επωνυμία «… Α.Τ.Ε.». Το τελευταίο αυτό Πρακτικό εγκρίθηκε με τη 268/5.8.2020 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου … (απεστάλη για υποχρεωτικό έλεγχο νομιμότητας στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, με το 26610/5.8.2020 έγγραφο της Οικονομικής Επιτροπής), με την οποία κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού στην ως άνω μειοδότρια εταιρεία, η δε απόφαση αυτή κοινοποιήθηκε σε όλους τους προσφέροντες. Δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση του έργου «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ», μεταξύ του Δήμου … και της εταιρείας με την επωνυμία  «… Α.Τ.Ε.», έναντι συμβατικού τιμήματος 885.364,84 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α. (1.097.815,20 ευρώ με Φ.Π.Α.).