ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/327/2018
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Προμήθεια καυσίμων κίνησης-θέρμανσης και λιπαντικών:...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω δεκτά (βλ. σκέψη III), το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως το υποβληθέν για έλεγχο σχέδιο σύμβασης "Α" μεταξύ του Δήμου ... και της ατομικής επιχείρησης "...." που αφορά τα είδη του 1ου τμήματος της 1ης ομάδας του παραρτήματος Β' της διακήρυξης (ήτοι 562.500 λίτρα πετρέλαιο κίνησης, 30.394 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης και 39.370 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης του Δήμου), μειωμένης συμβατικής δαπάνης έως του ποσού των 601.987 ευρώ (με Φ.Π.Α.) διαφοροποιείται, ως προς τη συμβατική αξία, από την ..../2018 κατακυρωτική απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, στην οποία ερείδεται και η οποία σαφώς παραπέμπει στις ενδεικτικές, έστω, ποσότητες και τον προϋπολογισμό που αναφέρονται στο παράρτημα Β της διακήρυξης, αφού δεν γίνεται οποιαδήποτε μνεία και αναφορά στο κείμενο ή στο προοίμιο αυτής για μειωμένο προϋπολογισμό για τα είδη της συγκεκριμένης ομάδας (1ης), λόγω των προηγηθεισών απευθείας αναθέσεων. Για το λόγο δε αυτό κωλύεται η υπογραφή του ανωτέρω σχεδίου σύμβασης. Περαιτέρω, δεν διαπιστώνονται άλλες νομικές πλημμέλειες και συνακόλουθα δεν κωλύεται η υπογραφή των λοιπών τεσσάρων (4) σχεδίων συμβάσεων μεταξύ α) του Δήμου ... και της εταιρείας "..." για την προμήθεια λιπαντικών και λοιπών ειδών (σχέδιο "Ε"), β) του Ο.Π.Α.Α. και της ατομικής επιχείρησης "...." για την προμήθεια πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης (σχέδιο "Β") και γ) των Σχολικών Επιτροπών Α'βάθμιας (σχέδιο "Γ") και Β' βάθμιας (σχέδιο "Δ") Εκπαίδευσης και της ατομικής επιχείρησης "...." για την προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης.Ανεξαρτήτως της διαπιστωθείσας ως άνω πλημμέλειας, το Κλιμάκιο επισημαίνει ότι όλα τα ανωτέρω σχέδια χρήζουν συμπληρώσεως με το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης που πρέπει να καταβάλουν οι ανάδοχοι, το ύψος της οποίας ανέρχεται σε ποσοστό 5% επί της συμβατικής αξίας, μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ (άρθρο 7 Β της .....2018 διακήρυξης).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.6/1652/2009
προμήθεια καυσίμων...Με τα δεδομένα αυτά το Στ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε ότι η 7709/30.12.2008 διακήρυξη μη προσδιορίζουσα, έστω κατά προσέγγιση, την ζητούμενη ποσότητα του προς προμήθεια προϊόντος κατά κατηγορία και περιοριζόμενη στην αόριστη αναφορά στις αναγκαίες ποσότητες των φορέων είναι ασαφής και ως εκ τούτου μη νόμιμη, το εν λόγω δε στοιχείο (ποσότητα) δεν καθορίζεται ούτε στα υποβληθέντα προς έλεγχο σχέδια συμβάσεων. Περαιτέρω, το Κλιμάκιο έκρινε ότι η παράλειψη διευκρίνησης στη διακήρυξη του εάν η έκπτωση θα αφορά στη μέση λιανική ή στη μέση χονδρική τιμή των προς προμήθεια ειδών καθιστά τη διακήρυξη πλημμελή, αφού είναι εκ προοιμίου αδύνατη η σύγκριση των προσφορών για την εύρεση της χαμηλότερης τιμής και την ανάδειξη του προμηθευτή βάση αυτής κατά τους όρους της διακήρυξης. Επιπλέον, με την προσβαλλόμενη πράξη κρίθηκε ότι οι οικονομικές προσφορές του …., στην οποία αναγράφεται μόνον το ποσοστό έκπτωσης χωρίς να συγκεκριμενοποιείται επί ποιάς τιμής προσφέρεται αυτή, καθώς και του …. και της ομόρρυθμης εταιρίας …., σύμφωνα με τις οποίες η προσφερόμενη έκπτωση θα υπολογίζεται επί των μέσων τιμών είτε χονδρικής είτε λιανικής πώλησης, είναι μη νόμιμες και απορριπτέες ως απαράδεκτες αφού δεν συνάγεται με σαφήνεια η προσφερόμενη από αυτούς έκπτωση και, κατά συνέπεια, τιμή. Τέλος, το Κλιμάκιο επεσήμανε ότι εσφαλμένα προβλέπεται στο άρθρο 7 των υποβληθέντων ενώπιόν του για έλεγχο σχεδίων συμβάσεων η εφαρμογή των μη ισχυουσών και μη διεπουσών τον ελεγχόμενο διαγωνισμό διατάξεων των προεδρικών διαταγμάτων 370/1995 και 394/1996, καθόσον οι ως άνω συμβάσεις και ο διαγωνισμός διέπονται από τις διατάξεις των προεδρικών διαταγμάτων 60/2007 και 118/2007. Ήδη, με την υπό κρίση αίτηση η αναθέτουσα αρχή, αποδεχόμενη τις ανωτέρω επισημάνσεις του Κλιμακίου, προέβη στην τροποποίηση των υποβληθέντων σχεδίων συμβάσεων. Ειδικότερα, προέβη στην τροποποίηση των σχεδίων συμβάσεων: 1) με την επιχείρηση «…..» με προσδιορισμό της απαιτούμενης για την κάλυψη των αναγκών: α) της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ... ποσότητας: αα) πετρελαίου κίνησης σε 150.000 λίτρα, αβ) βενζίνης σούπερ σε 15.400 λίτρα, αγ) βενζίνης αμόλυβδης σε 25.000 λίτρα, β) του Θεραπευτηρίου Χρονίων Παθήσεων ... ποσότητας: βα) πετρελαίου κίνησης σε 2.500 λίτρα, ββ) βενζίνης αμόλυβδης σε 5.000 λίτρα γ) του ΤΕΦΑΑ ... ποσότητας πετρελαίου θέρμανσης σε 20.000 λίτρα, δ) του Γενικού Νοσοκομείου ... ποσότητας: δα) βενζίνης αμόλυβδης σε 15.000 λίτρα, δβ) βενζίνης σούπερ σε 1.500 λίτρα, ε) του Ε.Κ.Α.Β. ποσότητας βενζίνης αμόλυβδης σε 42.000 λίτρα και στ) του Ι.Κ.Α. ... ποσότητας βενζίνης αμόλυβδης σε 700 λίτρα, 2) με την επιχείρηση «….» με προσδιορισμό της απαιτούμενης ποσότητας πετρελαίου θέρμανσης για την κάλυψη των αναγκών: α) της Ν.Α. ... σε 141.000 λίτρα, β) του Θεραπευτηρίου Χρονίων Παθήσεων ... σε 130.000 λίτρα, γ) του Βρεφονηπιακού Σταθμού Εργατικής Εστίας ... σε 21.250 λίτρα, δ) του Ε.Κ.Α.Β. σε 5.000 λίτρα και ε) του Ι.Κ.Α. ... σε 80.000 λίτρα, 3) με την επιχείρηση «…» με προσδιορισμό της απαιτούμενης ποσότητας πετρελαίου κίνησης για την κάλυψη των αναγκών: α) του Γενικού Νοσοκομείου ... σε 231.000 λίτρα, β) των Κέντρων Υγείας ... σε 2.500 λίτρα, 4) με την επιχείρηση «…» ποσότητας πετρελαίου θέρμανσης για την κάλυψη των αναγκών: α) των Κέντρων Υγείας ... σε 90.000 λίτρα, β) του Τ.Ε.Ι. ... σε 96.000 λίτρα και 5) με την επιχείρηση «…» ποσότητας πετρελαίου θέρμανσης για την κάλυψη των αναγκών: α) του Γενικού Νοσοκομείου ... σε 600.000 λίτρα. Περαιτέρω, η αναθέτουσα αρχή, λαμβάνοντας υπόψη της την επισήμανση του Στ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου προέβη στη διόρθωση των σχεδίων συμβάσεων με τις προαναφερόμενες πέντε επιχειρήσεις με αναγραφή στο άρθρο 7 αυτών (σχεδίων) των εχόντων εν προκειμένω εφαρμογή προεδρικών διαταγμάτων 60/2007 και 118/2007 στη θέση των εκ παραδρομής αναγραφομένων στο ίδιο άρθρο των αρχικώς υποβληθέντων ενώπιον του Κλιμακίου σχεδίων προεδρικών διαταγμάτων 370/1995 και 394/1996. Έτσι, μετά τις τροποποιήσεις αυτές, δεν καταστρατηγούνται οι κατά νόμο διαδικασίες ανάθεσης και οι αρχές του υγιούς και ελεύθερου ανταγωνισμού, εφόσον ελλείπουν, πλέον, λόγω των γενομένων τροποποιήσεων, οι μη νόμιμοι όροι από τα σχέδια συμβάσεων και δεν κωλύεται, πλέον, η υπογραφή τους λόγω των προαναφερόμενων διαπιστώσεων που έγιναν με την προσβαλλομένη. (...)Ενόψει των ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι δικαιολογείται, στη συγκεκριμένη περίπτωση, η αναγνώριση συγγνωστής πλάνης υπέρ της αναθέτουσας αρχής και η εξ αυτού του λόγου ανάκληση της προσβαλλόμενης πράξης όσον αφορά τις ουσιώδεις πλημμέλειες που εντοπίστηκαν από το Στ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στη διαδικασία του ελεγχόμενου διαγωνισμού.
ΑΕΠΠ/1010/2022
Προμήθεια Καυσίμων και Λιπαντικών για κίνηση μεταφορικών μέσων και πετρελαίου θέρμανσης του Δήμου … και του ΝΠΔΔ και δη για το τμήμα 4: ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ
ΑΕΠΠ/1033/2019
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της διακήρυξης της αναθέτουσας αρχής (Δήμος Ωρωπού) στο σύνολό της ή της καταχρηστικών όρων αυτής, ώστε να προκηρυχθεί νέος ηλεκτρονικός ανοικτός διεθνής διαγωνισμός για την προμήθεια υγρών καυσίμων (βενζίνης, πετρελαίου κίνησης, λιπαντικών) και πετρελαίου θέρμανσης για δημοτικά οχήματα και κτίρια. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια για 3 έτη με προϋπολογισθείσα αξία €3,116,460.19 (+ΦΠΑ €747,950.45). Οι καταχρηστικοί όροι που προσβάλλονται περιλαμβάνουν απαιτήσεις για άδεια συνεργείου, προηγούμενες συμβάσεις με Δημόσιο, και προγενέστερα πιστοποιητικά ποιότητας, οι οποίοι κατά τον προσφεύγοντα αποκλείουν αθέμιτα τους πρατηριούχους της περιοχής.
ΑΕΠΠ/143/2018
Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή της ζητά την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 747/2017 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Τανάγρας, η οποία ενέκρινε τα πρακτικά της διαγωνιστικής διαδικασίας για την προμήθεια υγρών καυσίμων (πετρελαίου κίνησης, αμόλυβδης βενζίνης, πετρελαίου θέρμανσης) και λιπαντικών, με συνολικό προϋπολογισμό 387.444,93€ πλέον ΦΠΑ. Επιπλέον, ζητεί τον αποκλεισμό των τεχνικών και οικονομικών προσφορών άλλων συμμετεχόντων, ισχυριζόμενη ότι παραβίασαν τους όρους της διακήρυξης και ότι η δική της οικονομική προσφορά απορρίφθηκε άδικα. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια των εν λόγω υλικών για τις ανάγκες οχημάτων, μηχανημάτων και κτιριακών εγκαταστάσεων του Δήμου Τανάγρας.
ΑΕΠΠ/202/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Νίκαιας-Αγίου Ιωάννη Ρέντη με αριθμό 34/23.01.2018, η οποία προσωρινά καταξίωνε την προμήθεια λιπαντικών στην εταιρεία «……….». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια υγρών καυσίμων (πετρέλαιο κίνησης, βενζίνη αμόλυβδη), πετρελαίου θέρμανσης και λιπαντικών για τις ανάγκες του Δήμου και των νομικών προσώπων του για ένα έτος. Ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι οι προσωρινά καταξιωμένες εταιρείες προσέφεραν προϊόντα που δεν πληρούν τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές της διακήρυξης, ιδίως για το λιπαντικό SAE 30, και επισύρανται ο αποκλεισμός τους από τη διαδικασία.
ΑΕΠΠ/305/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα (Ένωση Προμηθευτών) αιτείται να θεωρηθεί εμπρόθεσμη η υποβολή των δικαιολογητικών κατακύρωσης του διαγωνισμού και να αναδειχθεί ως μειοδότρια όλων των αιτηθέντων τμημάτων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την ανάδειξη προμηθευτή/ων υγρών καυσίμων και λιπαντικών (πετρελαίου θέρμανσης, πετρελαίου κίνησης, βενζίνης αμόλυβδης και λιπαντικών) για τις ανάγκες της δημόσιας οντότητας και των Συνοριακών Σταθμών, με συνολική ποσότητα 363.670 λίτρων και προϋπολογιζόμενη αξία 343.569,64 € (πριν ΦΠΑ). Η διαδικασία έγινε μέσω Ανοικτού Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά.
ΑΕΠΠ/68/2022
Η πρώτη προσφεύγουσα ζητά τη διαπίστωση ότι ο όρος της διακήρυξης που αφορά τη χρήση συνθετικών στο λιπαντικό είναι εσφαλμένος, μη σύννομος και μη γεγραμμένος, καθώς και την ακύρωση του πρακτικού αξιολόγησης και των αποσπασμάτων της οικονομικής επιτροπής σχετικά με την προμήθεια λιπαντικών. Επίσης, επικουρικά ζητεί την ακύρωση ολόκληρης της διακήρυξης. Η δεύτερη προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης της οικονομικής επιτροπής που αφορά την αποδοχή της προσφοράς ενός ανταγωνιστή, τον αποκλεισμό της προσφοράς του ίδιου ανταγωνιστή για τα τμήματα πετρελαίου κίνησης, πετρελαίου θέρμανσης και βενζίνης αμόλυβδης, καθώς και τον διορισμό της ως προσωρινού αναδόχου, θεωρώντας ότι είναι ο μοναδικός συμμετέχων που πληροί νόμιμα όλους τους όρους της διακήρυξης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών για τα έτη 2022 και 2023, με εκτιμώμενη αξία 556.451,60 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
ΑΕΠΠ/1149/2018
Οι προσφεύγουσες εταιρείες αιτούνται την ακύρωση της απόφασης με αριθμό πρωτ. 413/2018 της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία ενέκρινε εν μέρει τα πρακτικά αξιολόγησης και ανέδειξε ως προσωρινή ανάδοχο την παρεμβαίνουσα εταιρία για όλα τα τμήματα της σύμβασης με τίτλο «Προμήθεια Καυσίμων και Λιπαντικών 2018-2020». Η σύμβαση αφορά στην προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης, πετρελαίου κίνησης, βενζίνης αμόλυβδης και ελαιολιπαντικών για τις ανάγκες του δημοσίου φορέα και των υπηρεσιών του για διάστημα δύο ετών, με συνολική προϋπολογισθείσα αξία 1.785.614,00 € χωρίς ΦΠΑ. Οι προσφεύγουσες επιδιώκουν την αναγνώριση των προσφορών τους για συγκεκριμένα τμήματα της σύμβασης, τα οποία αρχικά είχαν προταθεί να τους ανατεθούν, και την ανάκληση της ανάδειξης της παρεμβαίνουσας εταιρίας.
ΑΕΠΠ/1105/2018
Ο προσφεύγων οικονομικός φορέας ασκεί προδικαστική προσφυγή ζητώντας την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής που κήρυξε προσωρινό ανάδοχο τον συμμετέχοντα οικονομικό φορέα '……..' στον διαγωνισμό για την προμήθεια καυσίμων και λιπαντικών. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια καυσίμων (βενζίνης, πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, υγραερίου) και λιπαντικών (για βενζινοκινητήρες, πετρελαιοκινητήρες, υδραυλικά συστήματα κλπ.) για τις ανάγκες υπηρεσιών του Δήμου και σχολικών μονάδων, με συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη 483.715,53€ (χωρίς ΦΠΑ). Η σύμβαση υποδιαιρείται σε τρεις ομάδες: Ομάδα 1 (καύσιμα, αξίας 459.973€), Ομάδα 2 (υγραέριο, αξίας 14.706€) και Ομάδα 3 (λιπαντικά, αξίας 9.036,53€). Ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι ο αναδειχθείς ανάδοχος δεν διέθετε άδεια λειτουργίας πρατηρίου κατά την υποβολή της προσφοράς του.
ΑΕΠΠ/1150/2018
Στις προδικαστικές προσφυγές 1149/2018 και 1150/2018, οι προσφεύγουσες εταιρείες ζητούν την ακύρωση της απόφασης 413/2018 της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία ενέκρινε εν μέρει τα πρακτικά αξιολόγησης και καθόρισε ως προσωρινή ανάδοχο την εταιρία «……………………» για όλα τα τμήματα της σύμβασης «Προμήθεια Καυσίμων και Λιπαντικών 2018-2020». Η σύμβαση αφορούσε προμήθεια καυσίμων (πετρελαίου θέρμανσης, πετρελαίου κίνησης, βενζίνης αμόλυβδης) και ελαιολιπαντικών για τις ανάγκες του ……………… και των …………… του …………… με προϋπολογισμένη αξία 1.785.614,00 € (χωρίς ΦΠΑ). Οι προσφεύγουσες, των οποίων οι προσφορές είχαν αρχικά γίνει αποδεκτές και είχαν προταθεί για ανάθεση μερικών τμημάτων, θεωρούν παράνομη την τελική απόρριψη των προσφορών τους και την ανάδειξη της παρεμβαίνουσας για όλα τα τμήματα.