ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/455/2019
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Προμήθεια ορθοπεδικού υλικού...Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η 25/13η/31.7.2018 απόφαση του Δ.Σ. της αναθέτουσας αρχής, με την οποία εγκρίθηκε η συνέχιση του διαγωνισμού με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, δεν αιτιολογείται ειδικώς, όπως επιβάλλεται από την αποδίδουσα γενική αρχή του διοικητικού δικαίου και εφαρμοστέα στο διενεργηθέντα από ν.π.δ.δ. ελεγχόμενο διαγωνισμό διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 20 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, ως προς την απόκλισή της από την αντίθετη εισήγηση της ομάδας εργασίας για ματαίωση του διαγωνισμού λόγω πλημμελειών των εγγράφων της σύμβασης, οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία. (...). Επομένως, η 22/3η/21.5.2019 κατακυρωτική απόφαση του Δ.Σ. της αναθέτουσας αρχής, με την οποία ολοκληρώνεται η σύνθετη διοικητική ενέργεια του διαγωνισμού, είναι μη νόμιμη για τους προεκτεθέντες λόγους και δεν μπορεί να αποτελέσει το νόμιμο έρεισμα για τη σύνταξη των υποβληθέντων για έλεγχο σχεδίων σύμβασης.
ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/534/2020
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τ4/62/1999
Επιτροπές διαγωνισμού.Σε περίπτωση μη νομίμου συγκροτήσεως αυτής λόγω μη ορισμού δύο εκ των πέντε μελών αυτής, πάσχει η γνωμοδότηση που αυτή διετύπωσε προς το αποφασίζον την κατακύρωση της προμήθειας όργανο, καθώς επίσης και η σχετική απόφαση κατακύρωσης του αποτελέσματος του διαγωνισμού, με την οποία ολοκληρώνεται η σύνθετη διοικητική ενέργεια. (βλ. ΠΡ ΙV Tμ 138/1996.
ΕΣ/ΤΜ.6/534/2020
Προμήθεια ορθοπεδικού υλικού..επιδιώκεται η ανάκληση της 455/2019 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Κατόπιν αυτών και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη υπό στοιχείο ΙΙ της παρούσας, το Τμήμα διαπιστώνει ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του νοσοκομείου, αν και όφειλε, ως αποφασιστικό όργανο, να αιτιολογήσει με ειδικό τρόπο την απόκλισή του από την εισήγηση της ομάδας εργασίας για ματαίωση του διαγωνισμού, παραθέτοντας όλους τους αναγκαίους πρόσθετους λόγους που δικαιολογούσαν την ανάγκη ολοκλήρωσης της ελεγχόμενης διαδικασίας προμήθειας ορθοπεδικών υλικών, όπως αυτά περιγράφονται στη διακήρυξη του διαγωνισμού (βλ. και Ε.Σ. Τμ. Μείζ. – Επταμ. Σύνθεσης 1923/2016, Δ.Εφ.Αθ. 1438/2019), εντούτοις δεν διέλαβε οιαδήποτε τέτοια αιτιολογία ούτε στην απόφασή του για συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, ούτε και στην κατακυρωτική απόφαση. Κατά συνέπεια, υφίσταται, όπως ορθά κρίθηκε με την προσβαλλόμενη Πράξη, ουσιώδη νομική πλημμέλεια που κωλύει την υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων σύμβασης. (...). Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι πρέπει η υπό κρίση αίτηση ανάκλησης και η ασκηθείσα υπέρ αυτής παρέμβαση να απορριφθούν και να μην ανακληθεί η 455/2019 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΝΣΚ/66/2012
Α.Ε.Ι. – Εκλογή προσωρινού Γραμματέα – Αρμόδιο όργανο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο διορισμός του Γραμματέα των Α.Ε.Ι. είναι μία σύνθετη διοικητική ενέργεια που άρχεται από την προκήρυξη της θέσης, συνεχίζεται με την εκλογή αυτού από τη Σύγκλητο του οικείου Α.Ε.Ι. και ολοκληρώνεται με την πράξη διορισμού του Πρύτανη. Αν δεν έχει εκλεγεί γραμματέας κατά τη δημοσίευση του νόμου παρέχεται η δυνατότητα προσωρινής ανάθεσης καθηκόντων του γραμματέα σε γενικό διευθυντή ή, αν δεν υπάρχει, σε προϊστάμενο διεύθυνσης των διοικητικών υπηρεσιών του ιδρύματος έως την εκλογή του νέου γραμματέα. Η προσωρινή ανάθεση γίνεται με απόφαση του Πρύτανη, ύστερα από γνώμη της Συγκλήτου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/18/2017
Μετάταξη υπαλλήλου Ι.Δ.Α.Χ. - Συνέπειες ανακλήσεως της αιτήσεως για μετάταξη από τον υπάλληλο.:H δεύτερη αίτηση - ανάκληση της αρχικής αιτήσεως του υπαλλήλου Ι.Δ.Α.Χ. διακόπτει την διαδικασία μετάταξης σε θέση της ίδιας κατηγορίας που έχει ξεκινήσει, εφόσον υποβλήθηκε πριν την έκδοση της τελικής απόφασης του Υπουργού με την οποία ολοκληρώνεται η σύνθετη διοικητική πράξη της μετάταξης. Η ανάκληση της αιτήσεως από τον εργαζόμενο, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί καταχρηστική, ενόψει του δεδομένου πραγματικού. H Υπηρεσία δεν μπορεί να μετατάξει αυτεπαγγέλτως τον εν λόγω εργαζόμενο με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε θέση της ίδιας κατηγορίας κατ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 69 παράγ. 1 του ν. 3528/07. H διαδικασία μετάταξης σε θέση ανώτερης εκπαιδευτικής βαθμίδας, διακόπτεται με την ανάκληση της αιτήσεως του ενδιαφερομένου που κίνησε τη διαδικασία μετατάξεως, καθόσον έλαβε χώρα πριν την έκδοση της τελικής υπουργικής απόφασης. (ομοφ.)
ΣτΕ/2013/2010
Επειδή, προβάλλεται ότι η αναθέτουσα αρχή, «εάν τυχόν… έκρινε ως απαράδεκτη την προσφορά της [αιτούσας], είχε υποχρέωση, αφ’ ενός…να εκδώσει σχετικό πρακτικό προ του ανοίγματος των οικονομικών προσφορών, αφ’ ετέρου…να είχε επιστρέψει σφραγισμένη την οικονομική της προσφορά» και ότι, συνεπώς, τίθεται ζήτημα παραβιάσεως της προαναφερθείσης διατάξεως του π.δ/τος 394/1996 περί υποχρεωτικής επιστροφής, χωρίς ν’ αποσφραγισθούν, όσων προσφορών δεν κρίθηκαν αποδεκτές. Ο λόγος αυτός, καθ’ ό μέρος επικαλείται αδυναμία της αναθέτουσας αρχής να απορρίψει ως απαράδεκτη την προσφορά της αιτούσας μετά το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος δεδομένου ότι στις διαδικασίες των δημοσίων προμηθειών η αναθέτουσα αρχή δεν κωλύεται ακόμα και κατά την κατακύρωση να απορρίψει προσφορά ως απαράδεκτη λόγω μη τηρήσεως απαράβατου όρου της διακηρύξεως, εφ’ όσον η νομιμότητα της κατακυρωτικής πράξεως, με την οποία ολοκληρώνεται η σύνθετη διοικητική ενέργεια του διαγωνισμού, εξαρτάται από τη νομιμότητα των προηγουμένων πράξεων της οικείας διοικητικής διαδικασίας (ΣτΕ 4166/1996 επταμ., 3335/1998, 1262/1999, 2662/2004, 810, 1580, 4025/2008). Κατά τα λοιπά, ο λόγος προβάλλεται αλυσιτελώς, δεδομένου ότι η κατά την αιτούσα παράνομη αποσφράγιση της οικονομικής προσφοράς της δεν επάγεται, πάντως, την ακυρότητα της κατακυρωτικής πράξεως.
80233/ΓΔ4/2020
Τροποποίηση και συμπλήρωση της υπ’ αρ. 79942/ΓΔ4/21.5.2019 (Β΄ 2005) απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. 73111/ΓΔ4/17.6.2020 (Β΄ 2397) όμοιά της με θέμα «Τροποποίηση της υπ’ αρ. 79942/ ΓΔ4/21.5.2019 (Β΄ 2005) απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων “Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης”».
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ(Γ΄ΔΙΑΚΟΠΩΝ)/306/2021
Προμήθεια και εγκατάσταση Φωτιστικών Σωμάτων και Λαμπτήρων(....)Ειδικότερα – με δεδομένο ότι στην ανωτέρω εισήγηση δεν γίνεται καμία αναφορά σε πρόβλεψη της τροποποίησης σε ρητές και ακριβείς ρήτρες αναθεώρησης της αρχικής σύμβασης, παρά μόνον στο άρθρο 13 αυτής, το οποίο παραπέμπει στο άρθρο 132 του ν 4412/2016, ούτε άλλωστε υπάρχει περίπτωση υποκατάστασης αναδόχου (βλ. άρθρο 132 παρ. 1 περ. α΄ και δ΄ του ν. 4412/2016) – δεν τεκμηριώνεται ότι συντρέχει, σύμφωνα με την παρ. 1 περ. β΄ του ως άνω άρθρου 132, περίπτωση επιτρεπτής προμήθειας συμπληρωματικών αγαθών, καθόσον δεν γίνεται επίκληση κάποιου τεχνικού ή οικονομικού λόγου, για τον οποίο κρίνεται ασύμφορη η εμπλοκή προσώπου διαφορετικού από τον αρχικό ανάδοχο, ούτε γίνεται αναφορά σε απρόβλεπτες συνθήκες, ένεκα των οποίων δεν μπορούσαν να προβλεφθούν οι ανάγκες της αναθέτουσας αρχής για συμπληρωματικές προμήθειες, σύμφωνα με τους κανόνες της ανθρώπινης εμπειρίας και λογικής, ώστε να ενταχθούν στο αρχικό αντικείμενο της ήδη συναφθείσας σύμβασης. Εξάλλου, η, όλως αόριστη, επίκληση της θέσης εκτός λειτουργίας φωτιστικών φθορισμού εξαιτίας διαρροών υδάτων ή η δυσκολία συντήρησης των υφισταμένων φωτιστικών τύπου φθορίου δεν συνιστούν, σύμφωνα με την παρ. 1 περ. γ΄ άρθρου 132 του ν. 4412/2016, περίσταση που δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθεί, παρά την επιμελή προετοιμασία της αρχικής σύμβασης από την αναθέτουσα αρχή (βλ. ΕλΣυν ΣΤ΄ Κλιμ. 77/2018).Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης με τίτλο «Προμήθεια και εγκατάσταση Φωτιστικών Σωμάτων και Λαμπτήρων Τεχνολογίας Led σε χώρους των κτιρίων των Τμημάτων Χημείας, Φυσικής, Χημικών Μηχανικών & Γεωλογίας του Πανεπιστημίου …».
ΕΣ/ΚΛ.Ε/42/2021
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης …, της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης …, της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Πελοποννήσου, για την υλοποίηση του έργου με τίτλο «Αντικατάσταση του αγωγού διάθεσης λυμάτων της Ε.Ε.Λ. … - …», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.270.161,29 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. ποσού 304.838,71 ευρώ.(...)α. Στο εισαγωγικό μέρος του σχεδίου, μετά το «έχοντας υπόψη», στο Τμήμα Α, σημείο 14, θα πρέπει να προστεθεί ως συμβαλλόμενο μέρος στην προγραμματική σύμβαση το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης.... ε. Στο άρθρο 5 θα πρέπει να αναδιατυπωθεί το εδάφιο α΄ ως προς τον χρόνο περαίωσης του έργου, δοθέντος ότι η σύμβαση ανάθεσης της μελέτης του έργου έχει ήδη υπογραφεί.Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης...με τις αναφερόμενες στη σκέψη 4 της παρούσας επισημάνσεις.
ΝΣΚ/204/2013
Δυνατότητα ή υποχρέωση της αναθέτουσας αρχής να ματαιώσει τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, λόγω προκήρυξης και διεξαγωγής του με καταργηθέν νομικό πλαίσιο – Αρμοδιότητα οργάνου προς εξέταση της προδικαστικής προσφυγής εταιρείας που είχε συμμετάσχει στο διαγωνισμό Η Αναθέτουσα Αρχή του διαγωνισμού έχει δυνατότητα να ανακαλέσει – καταργήσει την παράνομη προκήρυξη του διαγωνισμού, σύμφωνα με τις γενικές αρχές ανάκλησης των διοικητικών πράξεων, επικαλούμενη την αρχή της νομιμότητας, χωρίς να κωλύεται από το γεγονός ότι κατά πράξεως της διαγωνιστικής διαδικασίας εκκρεμεί αίτηση ακυρώσεως. Λόγω δε του ότι ο διαγωνισμός αποτελεί σύνθετη διοικητική ενέργεια, η ανάκληση - κατάργηση της προκήρυξης αυτού θα έχει σαν συνέπεια να εκλείψει το νόμιμο έρεισμα έκδοσης των λοιπών πράξεων της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η Αναθέτουσα Αρχή του διαγωνισμού, ως όργανο το οποίο έχει την οικονομική εξουσία να κατακυρώσει τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, έχει αρμοδιότητα να εξετάσει την προδικαστική προσφυγή του άρθρου 4 του ν.3886/2010.
ΕΑΔΗΣΥ/197/2023
Με την υπό κρίση προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της από 23/11/2022 απόφασης του Δ.Σ. της αναθέτουσας αρχής (ληφθείσα κατά την 62η Συνεδρίασης του Δ.Σ), με την οποία επικυρώθηκε το 1 ο και 2ο Πρακτικό της Επιτροπής του διαγωνισμού, καθ’ ο μέρος έγινε δεκτή η προσφορά του οικονομικού φορέα «… ΕΠΕ».