ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/68/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 68/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια 37 ασθενοφόρων (Τμήμα 5) από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, συνολικής συμβατικής δαπάνης 5.914.080 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Ο διαγωνισμός, στον οποίο υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά, είχε αρχικά αναβληθεί (Πράξη 389/2024) ώστε να αιτιολογηθεί λεκτικά η βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς. Τα συμπληρωματικά πρακτικά κρίθηκαν τελικά επαρκή. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε μη ουσιώδη πλημμέλεια λόγω συμμετοχής υπαλλήλου σε δύο όργανα αξιολόγησης, η οποία όμως δεν επηρέασε το ομόφωνο αποτέλεσμα. Κατόπιν αυτών, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο να γίνουν συγκεκριμένες διορθώσεις σε διάφορα άρθρα (π.χ. αναγραφή εγγύησης, διόρθωση παραπομπών) και να προστεθούν όροι για την έντοκη προκαταβολή.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/289/2025
Η Πράξη 289/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο του Δήμου Νέας Προποντίδας, με τίτλο «Επισκευή δικτύου ύδρευσης Δ.Ε. Τρίγλιας», προϋπολογισμού 1.800.000,00 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η διαδικασία ολοκληρώθηκε νόμιμα, με την εταιρεία «...Α.Ε.» να αναδεικνύεται ανάδοχος έναντι συμβατικής δαπάνης 1.398.622,42 ευρώ, αφού αιτιολόγησε επαρκώς την ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά της. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με την προϋπόθεση όμως να γίνουν διορθώσεις. Συγκεκριμένα, πρέπει να διορθωθεί ο αριθμός απόφασης της Δημοτικής Επιτροπής, να διορθωθεί η ολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου από «δεκαοχτώ (18)» σε «τριάντα έξι (36)» μήνες, και να προστεθούν τα στοιχεία της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/4/2025
Η Πράξη 4/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο τετραετούς διάρκειας μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και των εταιρειών «...», «... ΕΠΕ» και «...». Αντικείμενο της προμήθειας είναι 80 μικρές διασωστικές σειρές (Τμήμα 3), με συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη 1.290.320 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν εμφιλοχώρησε ουσιώδης νομική πλημμέλεια στη διαγωνιστική διαδικασία και δεν κωλύεται η υπογραφή της συμφωνίας. Ωστόσο, επιβάλλεται η διόρθωση συγκεκριμένων σφαλμάτων στο σχέδιο σύμβασης, όπως: η αναγραφή του ορθού ποσού των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης (6.451,60 ευρώ) για όλες τις αναδόχους, οι διορθώσεις στις τιμές και συνολικές αξίες (με και χωρίς ΦΠΑ) για την τρίτη εταιρεία, η διόρθωση του αντικειμένου της συμφωνίας από Τμήμα 9 σε Τμήμα 3, και η διόρθωση εσφαλμένων παραπομπών σε άρθρα της διακήρυξης.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/333/2014
Ενόψει των ανωτέρω ελλείψεων, το Κλιμάκιο κρίνει ότι πρέπει να αναβληθεί η διατύπωση οριστικής κρίσης επί της νομιμότητας του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης, προκειμένου να προσκομιστούν τα προαναφερόμενα στοιχεία, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας στην Περιφέρεια ....
ΔΕΔ/Θεσ/389/2025
Η απόφαση (Αριθμός 389) εκδόθηκε στις 11.03.2025 και αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής κατά πράξης επιβολής προστίμου 100,00€ από την Δ.Ο.Υ. Ζ’ Θεσσαλονίκης για το φορολογικό έτος 2020. Το πρόστιμο επιβλήθηκε σε ατομικό επιχειρηματία λόγω εκπρόθεσμης ηλεκτρονικής υποβολής κατάστασης φορολογικών στοιχείων εσόδων (Μ.Υ.Φ.). Ο προσφεύγων επικαλέστηκε ότι η καθυστέρηση οφειλόταν στην πανδημία και ότι η δήλωση είχε καθαρά πληροφοριακό χαρακτήρα, υποβλήθηκε δε εντός του χρονικού περιθωρίου που δόθηκε για διορθώσεις. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών απέρριψε τους ισχυρισμούς, κρίνοντας ότι η φορολογική αρχή ορθώς επέβαλε το πρόστιμο των 100€, καθώς η υποβολή (25.05.2021) ήταν εκπρόθεσμη σε σχέση με την καταληκτική ημερομηνία της 17.05.2021.
ΕλΣυν.Κλ.Ζ/375/2013
Δημόσια έργα .Με τα δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο κρίνει ότι η σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης έχει αρμοδίως εγκριθεί σύμφωνα με τις υποδείξεις της υπ’ αριθμ. 389/2013 Απόφασης του VI Τμήματος και κατά συνέπεια δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «….», το οποίο επισυνάπτεται και συνιστά αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/14/2025
Η Πράξη 14/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Επέκταση και Εκσυγχρονισμός ΕΕΛ Οινιάδων και κατασκευή καταθλιπτικού αγωγού», προϋπολογισμού 5.040.000,00 ευρώ. Η απόφαση εκδόθηκε μετά από επανεισαγωγή του φακέλου, κατόπιν της 502/2024 αναβλητικής Πράξης. Διαπιστώθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον ανάδοχο "" Α.Τ.Ε. έναντι συμβατικού τιμήματος 4.913.741,50 ευρώ, με την επισήμανση ότι πρέπει να υπογραφεί τόσο από τη Δ.Ε.Υ.Α. όσο και από τον Δήμο Ι.Π. Μεσολογγίου και να προστεθούν στο προοίμιο το 4ο/19.11.2024 Πρακτικό και η 509/26.11.2024 εγκριτική απόφαση.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/186/2025
Η Πράξη 186/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια είκοσι (20) ασθενοφόρων οχημάτων προνοσοκομειακής φροντίδας, τύπου Β 4X4 Diesel, για την 6η Υγειονομική Περιφέρεια. Ο προϋπολογισμός της δαπάνης ανερχόταν σε 1.806.451,61 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Στον επαναπροκηρυχθέντα διεθνή διαγωνισμό υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά από τον οικονομικό φορέα «.. Α.Ε.», η οποία κρίθηκε ως η πλέον συμφέρουσα οικονομικά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας–τιμής. Η Επιτροπή του Διαγωνισμού πρότεινε την οριστική κατακύρωση. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν προέκυψαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Συνεπώς, δε κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1763/2022
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Επιδιώκεται η ανάκληση της 389/2022 Πράξης του Στ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...)Με τα δεδομένα αυτά το Δικαστήριο κρίνει ότι η κατά τα ανωτέρω διαπιστωθείσα μοναδική πλημμέλεια της επίμαχης διαδικασίας δεν δύναται να θεωρηθεί, στην προκειμένη περίπτωση, ως ουσιώδης δοθέντος ότι δεν προκύπτει ότι επέφερε εν τοις πράγμασι ουσιώδη αλλοίωση των συνθηκών ανταγωνισμού και δεν αναδεικνύεται δι’ αυτής πλήγμα στην αντικειμενική ακεραιότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Ως εκ τούτου, και λαμβανομένου, περαιτέρω υπόψη όσων βασίμως προβάλλονται ανωτέρω αναφορικά με την απόδειξη της χρηματοοικονομικής επάρκειας της εταιρείας «….» (βλ. σκέψη 12 iv), το Δικαστήριο κρίνει ότι δεν συντρέχει διακωλυτικός λόγος για την υπογραφή του σχεδίου της ελεγχόμενης σύμβασης.Ανακαλεί την 389/2022 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/195/2025
Η Πράξη 195/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Δήμου Νέας Προποντίδας «Επισκευή αντλιοστασίων ύδρευσης-άρδευσης Δ.Ε. Τρίγλιας». Το έργο, προϋπολογισμού 2.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), κατακυρώθηκε στην εταιρεία «..Α.Ε.» έναντι συμβατικής δαπάνης 1.569.780,21 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή. Κατά τον έλεγχο δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, επομένως δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης. Ωστόσο, το Κλιμάκιο επισήμανε ότι στο σχέδιο σύμβασης πρέπει να προστεθούν ο αριθμός και το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, το οποίο καθορίζεται σε ποσοστό 5% επί της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης, χωρίς Φ.Π.Α.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/437/2012
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Εργασίες αποκατάστασης προβληματικών τμημάτων της Ε.Ο. Τρίπολης – Καλαμάτας στο τμήμα … - …», συμβατικής δαπάνης 6.247.800,74 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.(....)Κατ’ ακολουθία, πρέπει να αναβληθεί η διατύπωση οριστικής κρίσης, προκειμένου η αναθέτουσα αρχή να προσκομίσει, εντός 15 ημερών από τη λήψη της παρούσας, τα ανωτέρω απαραίτητα για την άσκηση του ελέγχου στοιχεία.Αναβάλλει την οριστική κρίση του.