ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/388/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Το ΣΤ' Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την Πράξη 388/2024 κωλύει την υπογραφή της σύμβασης προμήθειας αυτοματοποιημένου συστήματος αποθήκευσης και διαχείρισης φαρμάκων και αναλωσίμων από το ΓΝΠΑ «Η Αγία Σοφία», προϋπολογισμού 2.419.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Οι λόγοι περιλαμβάνουν: α) Ανεπαρκή τεκμηρίωση προϋπολογισμού λόγω έλλειψης συγκριτικής έρευνας αγοράς και διαβούλευσης με πολλαπλούς προμηθευτές, β) Παράβαση όρων ένταξης στο ΤΠΑ Υγείας 2021-2025 χωρίς έρευνα αγοράς, γ) Συντετμημένη προθεσμία υποβολής προσφορών (19 ημέρες αντί 30) χωρίς επείγουσα ανάγκη, δ) Λανθασμένο κριτήριο οικονομικής επάρκειας (έτη 2020-2022 αντί 2021-2023), ε) Περιοριστικό κριτήριο τεχνικής εμπειρίας (εκτέλεση μόνο στην Ελλάδα και λανθασμένη τριετία 2020-2022), που παραβιάζουν αρχές διαφάνειας, ανταγωνισμού και ΕΕ δικαίου, καθιστώντας τη διαδικασία μη νόμιμη.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1165/2025
Η απόφαση 1165/2025 του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου απέρριψε την προσφυγή του Γ.Ν.Α. «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ» που ζητούσε την ανάκληση της Πράξης 169/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου, η οποία κώλυε την υπογραφή σύμβασης για την προμήθεια «αυτοματοποιημένου συστήματος αποθήκευσης και διαχείρισης φαρμάκων και αναλωσίμων» (προϋπολογισμού 4.017.000 ευρώ). Το Τμήμα έκρινε, κατά πλειοψηφία, ότι η προϋπολογισθείσα δαπάνη δεν τεκμηριώθηκε επαρκώς, καθώς βασίστηκε αποκλειστικά σε ενδεικτικές τιμές από μία εταιρεία για ένα συγκεκριμένο μοντέλο, χωρίς ουσιαστική συγκριτική έρευνα αγοράς. Αν και το Τμήμα έκρινε μη ουσιώδη την πλημμέλεια σχετικά με τα έτη αναφοράς (2020-2022 αντί 2021-2023) για την οικονομική και τεχνική επάρκεια, η ανεπαρκής τεκμηρίωση της δαπάνης αποτελεί ουσιώδη πλημμέλεια και λόγο διακωλυτικό της υπογραφής της σύμβασης, οδηγώντας στην απόρριψη της προσφυγής.
ΕΑΔΗΣΥ/1174/2023
Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή ζητά την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής (7/11/2022, αριθ. 2832.1/79090/2022) που κατακύρωσε τα αποτελέσματα του διαγωνισμού υπέρ της αντίπαλης εταιρείας. Αιτιολογεί ότι η αναδόχος και άλλοι διαγωνιζόμενοι υπέβαλαν προσφορές με λανθασμένο υπολογισμό ασφαλιστικών εισφορών (22,77% αντί του νόμιμου 24,56% για μέρικη απασχόληση από 1/1/2023), παραβιάζοντας το ελάχιστο νόμιμο εργατικό κόστος και την κοινωνικοασφαλιστική νομοθεσία. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά υπηρεσίες καθαρισμού για τριετή περίοδο (2023-2025) με εκτιμώμενη αξία 638.709,68 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η ΕΑΔΗΣΥ δέχεται την προσφυγή, κρίνοντας ότι οι προσφορές υπολείπονται των νόμιμων υποχρεώσεων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/181/2025
Η Πράξη 181/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για το έργο «Κατασκευή 4 Συγκροτημάτων των 13 Διαμερισμάτων στο Στρατόπεδο «ΚΑΠΕΤΑΝ ΛΑΖΟΥ» του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, προϋπολογισμού 6.419.354,84 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρχαν νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου. Ωστόσο, τίθεται όρος για την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, ο οποίος αφορά τη διόρθωση του κονδυλίου των απολογιστικών εργασιών. Το λανθασμένο ποσό των 460.000,00 ευρώ πρέπει να διορθωθεί στο ορθό ποσό των 304.233,97 ευρώ, με αποτέλεσμα το συνολικό συμβατικό αντάλλαγμα (χωρίς ΦΠΑ) να διαμορφωθεί στα 5.365.802,31 ευρώ. Υπό αυτόν τον όρο, δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με τον οικονομικό φορέα «... Α.Ε.».
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/175/2025
Η απόφαση (Πράξη 175/2025) του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Βελτίωση οδικού δικτύου Γρεβενά – Βασιλίτσας (Αγία Παρασκευή - Βασιλίτσα)». Το έργο, με συμβατική δαπάνη 8.774.567,90 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και μήκους 19.753 μ., χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η ανάθεση έγινε μέσω ανοικτού διαγωνισμού με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά μόνο βάσει τιμής. Εννέα οικονομικοί φορείς κατέθεσαν προσφορές, με τον πρώτο μειοδότη «ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε.» να αναδεικνύεται προσωρινός ανάδοχος, αφού έγιναν δεκτές οι αιτιολογήσεις του για ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.
ΑΕΠΠ/675/2019
Η προδικαστική προσφυγή αφορά τη διαδικασία ανάθεσης της σύμβασης για την «ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ & ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΛΑΒΩΝ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ (ΜΥΗΣ) ...» με διάρκεια 85 μηνών και 5 ημερών και εκτιμώμενη αξία 1.129.449,70 € (συμπερ. ΦΠΑ). Ο προσφεύγων επιδιώκει: 1) την ακύρωση της διακήρυξης λόγω εσφαλμένου κανονιστικού πλαισίου (σύμβαση υπηρεσιών αντί έργου), το οποίο επιτρέπει συμμετοχή εταιρειών μη εγγεγραμμένων στο Μητρώο Εργολαβικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.Ε.Π.), 2) τη διαπίστωση παράνομης διαμόρφωσης του προϋπολογισμού (κυρίως για μισθούς εργατών και κόστος αναλωσίμων), και 3) την ακύρωση του αορίστου όρου «συναφής δραστηριότητα» ως κριτήριο επιλογής.
ΑΕΠΠ/1191/2020
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί μέσω της προδικαστικής προσφυγής της: την υπαγωγή της προσφυγής, την ακύρωση της απόφασης της Συγκλήτου σχετικά με την απόρριψη της προσφοράς της για το τμήμα 9 του διαγωνισμού και τη δήλωση αγοράς του τμήματος αυτού, καθώς και την επιστροφή του καταβληθέντος παραβόλου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια εργαστηριακού επιστημονικού εξοπλισμού με εκτιμώμενη αξία 644.983,87 € χωρίς ΦΠΑ, για τον οποίο ο διαγωνισμός διεξήχθη με κριτήριο ανάθεσης την οικονομικά πλέον συμφέρουσα προσφορά.
ΑΕΠΠ/596/2018
Ο προσφεύγων απαιτεί την εν μέρει ακύρωση της απόφασης της Αναθέτουσας Αρχής και του πρακτικού της Επιτροπής Διαγωνισμού, στα σημεία που έγινε αποδεκτή η οικονομική προσφορά της εταιρείας **...................................** για το ΤΜΗΜΑ 1 Περιφέρεια Αττικής. Ισχυρίζεται ότι η προσφορά του προσωρινού αναδόχου είναι απαράδεκτη λόγω εσφαλμένων υπολογισμών (υπολογισμός 7 αντί 8 διανομών), με αποτέλεσμα την τεχνητή μείωση του προϋπολογισμού, και ότι παραβιάζονται οι αρχές της νομιμότητας, τυπικότητας και ισότητας των διαγωνιζομένων. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η δωρεάν διανομή φρούτων και λαχανικών σε σχολεία για τα σχολικά έτη 2017-2020, με προϋπολογισμό €4.064.439,77, χωρισμένο σε τμήματα ανά περιφέρεια (Αττική, Πάτρα) και έτος, με κριτήριο την χαμηλότερη τιμή.
ΑΕΠΠ/1168/2018
Με τις προσφυγές τους, οι οικονομικοί φορείς ζητούν την ακύρωση της διακήρυξης για ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΚΑΤΩ ΤΩΝ ΟΡΙΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ για την «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΥΛΙΚΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ Τ.Κ. ……………….», με εκτιμώμενη αξία 141.532,26 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει τιμής. Η διακήρυξη δημοσιεύθηκε στο ΚΗΜΔΗΣ και στο ΕΣΗΔΗΣ στις 15-11-2018. Ο πρώτος προσφεύγων ζητάει την ακύρωση της διακήρυξης λόγω της λανθασμένης επιλογής του νομικού καθεστώτος της προμήθειας αντί του έργου ή μικτής σύμβασης με προεξέχον το στοιχείο του έργου και του κριτηρίου καταλληλόλητας. Ο δεύτερος προσφεύγων επικαλείται ασάφεια ως προς τα κριτήρια επιλογής, παράνομη απαίτηση για πιστοποιητικό εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, παράβαση του άρθρου 78 Ν. 4412/2016 και ασάφεια του άρθρου 2 Παραρτήματος Β. Ο τρίτος προσφεύγων επικαλείται παράνομη απαίτηση ανώτατου ορίου σε τιμή προδιαγραφής, παράνομη απαίτηση εκ των προτέρων αγοράς σωλήνων, παράνομη απαίτηση για ιδιότητα κατασκευαστή, παράνομη απαίτηση εργαστηριακού ελέγχου, παράνομη απαίτηση για πρότυπο εργαστηριακού ελέγχου, αντιφατική απαίτηση της διακήρυξης, αοριστία περί της τεχνικής προσφοράς και μη συμβατή απαίτηση για προσκόμιση πρότασης για την κατασκευή αρδευτικού δικτύου.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/207/2025
Η Πράξη 207/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Επισκευή δικτύου ύδρευσης Δ.Ε. Μουδανιών» του Δήμου Νέας Προποντίδας. Το έργο, προϋπολογισμού 1.800.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), δημοπρατήθηκε με ανοικτή διαδικασία και κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή. Κατατέθηκαν δύο προσφορές, και η κατακύρωση έγινε στην εταιρεία «…Α.Ε.» με συμβατικό τίμημα 1.636.063,70 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/184/2025
Η Πράξη 184/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΘΗΝΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟ Χ.Θ. 426+408 ΕΩΣ Χ.Θ. 433+544» της ΟΣΕ ΑΕ. Το έργο, προϋπολογισμού €9.851.000,00 (χωρίς ΦΠΑ), ανατέθηκε με ανοικτή διαδικασία και κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή. Το συμβατικό τίμημα ανήλθε σε €7.501.427,71 (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο, εξετάζοντας τα στοιχεία, διαπίστωσε ότι δεν υπήρχαν νομικές πλημμέλειες κατά την διαγωνιστική διαδικασία, η οποία είχε ολοκληρωθεί χωρίς προδικαστικές προσφυγές. Κατά συνέπεια, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της ΟΣΕ ΑΕ και του επιλεχθέντος οικονομικού φορέα.