ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/79/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 79/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια έξι πολυκέντρων ανακύκλωσης υλικών για τον Δήμο Αιγάλεω, με συνολικό προϋπολογισμό 1.800.000,00 ευρώ (προ ΦΠΑ). Ο διαγωνισμός δέχτηκε μία μόνο προσφορά, από την «...Α.Β.Ε.Ε.», η οποία αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος. Το Κλιμάκιο ανέβαλε την οριστική του κρίση, καθώς έκρινε ότι ο υποβληθείς φάκελος δεν είναι πλήρης. Διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου, ζητώντας στοιχεία όπως το αίτημα ένταξης στο Πρόγραμμα ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ, τα ισχύοντα Τοπικά/Περιφερειακά Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων, ανάλυση κόστους-οφέλους, στοιχεία προσδιορισμού της τιμής μονάδας, διευκρινίσεις για τη διαχείριση των συλλεγόμενων αποβλήτων, αποφάσεις χωροθέτησης των πολυκέντρων και σαφές χρονοδιάγραμμα παράδοσης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/203/2025
Η Πράξη 203/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια με τίτλο «Δημιουργία Γωνιών Ανακύκλωσης με την προμήθεια έξι (6) πολυκέντρων ανακύκλωσης υλικών...» για τον Δήμο Αιγάλεω, προϋπολογισμού 1.800.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο, εξετάζοντας τα στοιχεία που επανυποβλήθηκαν μετά την 79/2025 Πράξη, διαπίστωσε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία, στην οποία αναδείχθηκε οριστικός ανάδοχος ο οικονομικός φορέας «… Α.Β.Ε.Ε.» με προσφορά 1.791.000,00 ευρώ. Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, υπό τον όρο της έγγραφης παράτασης της ισχύος της προσφοράς και της συμπλήρωσης συγκεκριμένων πεδίων στο Προοίμιο και στο άρθρο 8 (Ποινικές ρήτρες) του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/298/2024
Δημιουργία Γωνιών Ανακύκλωσης και προμήθεια Κινητού Εξοπλισμού Ανακύκλωσης(....) ζητείται η ανάκληση της 2/2024 Πράξης της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία Επιτρόπου Ο.Τ.Α. Θεσσαλονίκης Ι (Θεσσαλονίκης). Με την κρινόμενη προσφυγή, όπως αναπτύσσεται με το από 8.2.2024 νομίμως κατατεθέν υπόμνημα και την υπέρ αυτής παρέμβαση προβάλλεται, μεταξύ άλλων, ότι η ενιαία δημοπράτηση του αντικειμένου της ελεγχόμενης σύμβασης α) εξυπηρετεί τους διακηρυγμένους από το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) στόχους της συλλογής διακριτών ρευμάτων ανακυκλώσιμων υλικών, β) συνάδει με τις προβλέψεις του Τεχνικού Δελτίου Πράξης βάσει του οποίου εγκρίθηκε η ένταξη, κατά τα ανωτέρω, στο ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ», γ) οδηγεί σε οικονομίες κλίμακας, καθιστώντας ταυτόχρονα ευκολότερη τη διαχείριση της και δ) τα προς προμήθεια απορριμματοφόρα διαθέτουν κατάλληλο εξοπλισμό τόσο για την αποκομιδή των κάδων όσο και για τη διασφάλιση της καθαρότητας των συλλεγόμενων υλικών, μέσω «διαμερισματοποίησης του αποθηκευτικού χώρου κάθε οχήματος».Υπό τα ανωτέρω δεδομένα και λαμβάνοντας ιδίως υπόψη ότι ο προς προμήθεια εξοπλισμός εμφανίζει στοιχεία διαλειτουργικότητας, που αφορούν στη συμβατότητα των απορριμματοφόρων σε σχέση με τις εξυπηρετούμενες από αυτά γωνίες ανακύκλωσης, ενόψει της 231/8.2.2024 επιστολής της προμηθεύτριας, του προσφεύγοντος αναδόχου, εταιρείας, το Δικαστήριο κρίνει ότι η παρεμβαίνουσα Α.Α. κινήθηκε εντός των ορίων της διακριτικής της ευχέρειας, προβαίνοντας στην κατ’ ενιαίο τρόπο προκήρυξη του αντικειμένου της ελεγχόμενης σύμβασης. Ανακαλεί την 2/2024 Πράξη της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία Επιτρόπου Ο.Τ.Α. Θεσσαλονίκης
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/130/2024
Η πράξη 130/2024 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κωλύει την υπογραφή της 2ης εκτελεστικής σύμβασης της συμφωνίας-πλαισίου μεταξύ Δήμου Πειραιά και της εταιρείας … Α.Β.Ε.Ε. για την προμήθεια και εγκατάσταση 15 γωνιών-πολυκέντρων ανακύκλωσης για χωριστή συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών (πλαστικό, μέταλλο, γυαλί, χαρτί) με σύστημα εγγυοδοσίας, ποσού 4.477.500 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Οι λόγοι περιλαμβάνουν: α) Παράβαση διατάξεων ν. 4819/2021, καθώς οι δαπάνες βαρύνουν Φορείς ΣΣΕΔ (ΕΕΑΑ Α.Ε., Ανταποδοτική Ανακύκλωση Α.Ε.) και όχι δημόσιους πόρους του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης». β) Έλλειψη λεπτομερούς περιγραφής και τεκμηρίωσης στόχων, μέσων συλλογής-μεταφοράς και ανταπόδοσης κινήτρων στο Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΤΣΔΑ), παραβιάζοντας αρχές χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και αποτελεσματικότητας. γ) Μη νόμιμη χωροθέτηση χωρίς τεχνική μελέτη και απαιτούμενες εγκρίσεις/γνωμοδοτήσεις (ν. 4674/2020, ν. 4819/2021), θέτοντας σε αμφιβολία την εκτέλεση. δ) Μη επίκαιρη συγκριτική έρευνα τιμών σε διεθνές επίπεδο και μη αιτιολόγηση οικονομικότητας, με τιμή μονάδας 298.500 ευρώ υπερβολική σε σχέση με εναλλακτικές λύσεις (5.400-97.000 ευρώ). Η απόφαση βασίζεται σε συνεδριάσεις 5/3, 26/3, 4/4 και 9/4/2024, προστατεύοντας δημόσιο συμφέρον.