ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/86/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 86/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για την «Προμήθεια και εγκατάσταση υπολογιστικού εξοπλισμού, αποθηκευτικού χώρου και λογισμικού» από την ΕΔΥΤΕ Α.Ε. Η συνολική συμβατική αξία ανέρχεται σε 35.464.206,43 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Η προμήθεια χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Τ.Α.Α.) και τον οργανισμό EuroHPC JU. Το Κλιμάκιο, καταλήγοντας στον έλεγχό του, έκρινε ότι δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, καθώς η Επιτροπή Διαγωνισμού απέρριψε νομίμως μία προσφορά λόγω μη κάλυψης τεχνικών προδιαγραφών και πρότεινε ως προσωρινή ανάδοχο την εταιρεία «.. Ε.Π.Ε.». Συνεπώς, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/149/2023
«Προμήθεια υποδομής για παροχή υπηρεσιών Ιδιωτικού Υπολογιστικού Νέφους υπό την μορφή IaaS» της Πράξης «…» (ΟΠΣ 5073641).(...)Περαιτέρω, κατά τον έλεγχο της ανωτέρω διαδικασίας ανάθεσης του Υποέργου 1 «Προμήθεια υποδομής για παροχή υπηρεσιών Ιδιωτικού Υπολογιστικού Νέφους υπό την μορφή IaaS» δεν διαπιστώθηκαν από το Κλιμάκιο ουσιώδεις πλημμέλειες και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του υπό κρίση σχεδίου σύμβασης (βλ. ΕλΣυν Ζ΄ Κλ 100/2023).Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.» και της ένωσης των οικονομικών φορέων…. με αντικείμενο «Εκσυγχρονισμός και ενίσχυση της υφιστάμενης on-premises υποδομής του Κυβερνητικού Υπολογιστικού Νέφους (…) και δημιουργία δεύτερου κόμβου και παροχή υπηρεσιών …& Πλατφόρμας αυτοματοποίησης επιχειρησιακών διαδικασιών ως υπηρεσία (…)», Υποέργο 1 «Προμήθεια υποδομής για παροχή υπηρεσιών Ιδιωτικού Υπολογιστικού Νέφους υπό την μορφή IaaS» της Πράξης «…».
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/187/2025
Η Πράξη 187/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της δεύτερης τροποποίησης της σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αλεξάνδρειας και του οικονομικού φορέα «CONSTRAT Ε.Π.Ε.», για την προμήθεια συστήματος τηλεμετρίας υδάτινων δικτύων. Ο ανάδοχος πρότεινε την αντικατάσταση τεσσάρων ειδών εξοπλισμού και λογισμικού (όπως υδρομετρητών με νεότερη τεχνολογία FUOTA), λόγω διακοπής παραγωγής. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι οι προτεινόμενες αλλαγές δεν αποτελούν ουσιώδη τροποποίηση κατά το άρθρο 337 παρ. 4 του ν. 4412/2016, καθώς τα νέα είδη υπερκαλύπτουν τις τεχνικές προδιαγραφές, έχουν μεγαλύτερη τεχνική αξία και δεν συνεπάγονται οικονομική επιβάρυνση. Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της τροποποίησης.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/100/2023
«Προμήθεια υποδομής για παροχή υπηρεσιών Ιδιωτικού υπολογιστικού Νέφους υπό τη μορφή IaaS» & το Υποέργο 2 «Υπηρεσίες …& Πλατφόρμας αυτοματοποίησης επιχειρησιακών διαδικασιών ως υπηρεσία (Automation as a service)» της Πράξης «…», εκτιμώμενης αξίας - συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης - 46.613.050,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).(...) Κατ’ ακολουθίαν, δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο, με το 22713/20.12.2022 έγγραφο του - κατ’ εντολή του Διευθύνοντος Συμβούλου - Γενικού Διευθυντή Λειτουργίας της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «….», σχεδίου σύμβασης. Δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης μεταξύ της εταιρείας «Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε.» και της εταιρείας «...» με αντικείμενο «Εκσυγχρονισμός και ενίσχυση της υφιστάμενης on-premises υποδομής του Κυβερνητικού Υπολογιστικού Νέφους (G-Cloud) και δημιουργία δεύτερου κόμβου και παροχή υπηρεσιών …& Πλατφόρμας αυτοματοποίησης επιχειρησιακών διαδικασιών ως υπηρεσία (…)», Υποέργο 2 «Υπηρεσίες …& Πλατφόρμας αυτοματοποίησης επιχειρησιακών διαδικασιών ως υπηρεσία (Automation as a service)» της Πράξης «…», αντί συμβατικού τιμήματος 10.804.000,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/72/2025
Η Πράξη 72/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια, εγκατάσταση κατάλληλου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και διαμόρφωση νέου κέντρου δεδομένων, εκτιμώμενης αξίας 15.000.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., του Εθνικού Δικτύου Υποδομών, Τεχνολογίας και Έρευνας Α.Ε. (ΕΔΥΤΕ Α.Ε.). Η προμήθεια, η οποία χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ανατέθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού. Το Κλιμάκιο έκρινε επαρκή την αιτιολόγηση της αναθέτουσας Αρχής να μη διαιρέσει τη σύμβαση σε τμήματα. Στον διαγωνισμό υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά από την εταιρεία «ΜainSys», η οποία κρίθηκε ως η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής. Το συμβατικό τίμημα ορίστηκε στα 14.408.145,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/20/2025
Η απόφαση αφορά τον έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο για την προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής για τους απόρους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε δύο ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Πρώτον, η απαίτηση τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας (πέντε συγκεκριμένες συμβάσεις προμήθειας και διανομής σε τουλάχιστον 3.000 ωφελούμενους) κρίθηκε υπέρμετρα περιοριστική, τυποποιώντας την εμπειρία κατά τρόπο αυστηρό. Δεύτερον, ο όρος για την εκ των προτέρων κατοχή ή μίσθωση αποθηκευτικού χώρου 2.000 τ.μ. εντός της Περιφέρειας, πριν ακόμη την ανακήρυξη του αναδόχου, θεωρήθηκε δυσανάλογος και ικανός να περιορίσει σημαντικά τον ανταγωνισμό. Ως εκ τούτου, κρίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο με την ένωση οικονομικών φορέων «.. .. Α.Ε.».
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/186/2025
Η Πράξη 186/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια είκοσι (20) ασθενοφόρων οχημάτων προνοσοκομειακής φροντίδας, τύπου Β 4X4 Diesel, για την 6η Υγειονομική Περιφέρεια. Ο προϋπολογισμός της δαπάνης ανερχόταν σε 1.806.451,61 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Στον επαναπροκηρυχθέντα διεθνή διαγωνισμό υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά από τον οικονομικό φορέα «.. Α.Ε.», η οποία κρίθηκε ως η πλέον συμφέρουσα οικονομικά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας–τιμής. Η Επιτροπή του Διαγωνισμού πρότεινε την οριστική κατακύρωση. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν προέκυψαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Συνεπώς, δε κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/192/2025
Η Πράξη 192/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας διαπραγμάτευσης, χωρίς προηγούμενη προκήρυξη διαγωνισμού, για την προμήθεια 7.300.000 κ.μ. ύδατος από τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Χανίων (Δ.Ε.Υ.Α. Χανίων) προς τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. (Ο.Α.Κ. Α.Ε.), εκτιμώμενης αξίας 2.263.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ, με δικαίωμα προαίρεσης. Το Κλιμάκιο εφάρμοσε αναλόγως τις διατάξεις του Βιβλίου ΙΙ του ν. 4412/2016 και έκρινε ότι η προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία διαπραγμάτευσης (άρθρο 269 περ. γ΄ υποπερ. ββ΄) είναι νόμιμη, καθώς ο Ο.Α.Κ. Α.Ε. αποτελεί τον μοναδικό τεχνικά ικανό πάροχο ύδατος. Καταλήγοντας, αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό την προϋπόθεση συμπλήρωσης των αριθμών των σχετικών αποφάσεων των Δ.Σ. στο προοίμιο.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/193/2025
Η Πράξη 193/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης 24100/28.12.2023 μεταξύ του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας και του οικονομικού φορέα «... Ε.Π.Ε.», για την προμήθεια του «ΟΛΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ». Η τροποποίηση περιλαμβάνει την αντικατάσταση επιμέρους στοιχείων του υπό προμήθεια εξοπλισμού, όπως φρεάτια (από FO-350 σε FO-100), λογισμικά (από SUM σε Metering και από WMMA σε LBep) λόγω διακοπής παραγωγής, καθώς και την αντικατάσταση υδρομετρητών/πομποδεκτών με νεότερες και πιο αξιόπιστες τεχνολογίες. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η τροποποίηση αυτή είναι νόμιμη και μη ουσιώδης, σύμφωνα με το άρθρο 337 του ν. 4412/2016, διότι τα νέα είδη υπερκαλύπτουν τις τεχνικές προδιαγραφές, δεν συνεπάγεται επαύξηση της δαπάνης της αρχικής σύμβασης και δεν διευρύνεται το αντικείμενο. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου, με την επισήμανση να προστεθεί η 176/2025 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής στο Προοίμιό του.
ΑΕΠΠ/1637/2020
Η προσφεύγουσα εταιρεία με την προδικαστική προσφυγή ζητεί την ακύρωση της απόφασης με αρ. 1315/1-10-2020 του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής, η οποία απέρριψε την προσφορά της και έκανε δεκτή την προσφορά της ένωσης οικονομικών φορέων «…» για τη σύμβαση «Προμήθεια Μηχανογραφικού Εξοπλισμού υποδομών με τεχνολογίες Cloud Computing και συναφείς υπηρεσίες». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια, εγκατάσταση, ρύθμιση και παραμετροποίηση εξοπλισμού και λογισμικού, καθώς και την παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης, υποστήριξης και περίοδου εγγύησης για υποδομές τεχνολογιών υπολογιστικού νέφους (cloud computing). Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η απόφαση της αναθέτουσας αρχής παραβίασε την αρχή του ίσου μέτρου κρίσης και ότι υπήρχαν ελλείψεις στην αξιολόγηση των προσφορών.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/29/2025
Η Πράξη 29/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση του τμήματος ΣΤ΄ της προμήθειας με τίτλο «Αντιδραστήρια και αναλώσιμα για βιοχημικούς αναλυτές με συνοδό εξοπλισμό» εκ μέρους του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης ΑΧΕΠΑ. Το ελεγχόμενο τμήμα ΣΤ΄, που αφορά εξετάσεις ανοσολογικού αναλυτή εφημερείου, έχει διετή συμβατική δαπάνη 235.432,16 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έλαβε υπόψη την ολοκληρωμένη διαγωνιστική διαδικασία, τις προδικαστικές προσφυγές που απορρίφθηκαν από την ΕΑΔΗΣΥ (712, 713/2024) και τις αιτήσεις ακύρωσης που απορρίφθηκαν από το Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης. Καταλήγοντας, το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης.