×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/104/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 104/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Ολοκλήρωση του 8ου 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Άνω Λιοσίων Δήμου Φυλής», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 4.750.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α. Το έργο, το οποίο ήταν αρχικά «Ανέγερση», ανατέθηκε εκ νέου ως «Ολοκλήρωση» μετά τη διάλυση της αρχικής σύμβασης λόγω αστοχιών στον προϋπολογισμό και ανεπάρκειας των απροβλέπτων. Το εναπομείναν έργο χρηματοδοτείται κυρίως από το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Η ανάθεση έγινε με κριτήριο τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής (30% τιμή, 70% ποιότητα), με προσωρινό ανάδοχο την «... Α.Ε.». Ωστόσο, το Κλιμάκιο ανέβαλε την οριστική κρίση, καθώς διαπίστωσε ελλείψεις στον φάκελο και ζήτησε συμπληρωματικά στοιχεία, όπως την αιτιολόγηση της αλλαγής του κριτηρίου ανάθεσης, διευκρινίσεις για τις εργασίες που έχουν αποπερατωθεί και την ειδική λεκτική αιτιολόγηση της βαθμολόγησης των τεχνικών προσφορών (Κ2).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/178/2025

Η Πράξη 178/2025 του Ε΄ Κλιμακίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για το έργο «Ολοκλήρωση του 8ου 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Άνω Λιοσίων Δήμου Φυλής», με συμβατική δαπάνη 3.669.224,24 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο αυτό είχε αρχικά διακοπεί και διαλυθεί το 2024 λόγω αστοχιών στη σύνταξη του προϋπολογισμού της μελέτης και μη επάρκειας κονδυλίων. Το Κλιμάκιο εξέτασε τη νέα διαδικασία ανάθεσης, η οποία έγινε μέσω ανοικτού διαγωνισμού με κριτήριο την βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής, και αποφάνθηκε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο, υπό τον όρο να καταρτιστεί συμπληρωματική δανειακή σύμβαση μεταξύ του Δήμου Φυλής και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/50/2025

Η Πράξη 50/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Βιοκλιματική αναζωογόνηση κοινόχρηστων χώρων και ανάπλαση ενδοδημοτικής οδοποιίας κεντρικού τμήματος εντός οικισμού Αρχανών» του Δήμου Αρχανών-Αστερουσίων, συνολικού προϋπολογισμού €4.435.483,87 (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Κατά τη διαγωνιστική διαδικασία, αποκλείστηκε ο πρώτος μειοδότης, καθώς η προσφορά του κρίθηκε ασυνήθιστα χαμηλή και ζημιογόνα. Το έργο κατακυρώθηκε στον δεύτερο κατά σειρά μειοδοσίας οικονομικό φορέα με συμβατικό τίμημα €2.964.813,39. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του Δήμου, της Περιφέρειας Κρήτης και του αναδόχου.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/70/2025

Η Πράξη 70/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο της νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Δήμου Περάματος, με τίτλο «Ολοκληρωμένη παρέμβαση για την δημιουργία χώρων αναψυχής και περιπάτου στην περιοχή “ΑΡΜΟΣ”». Το ελεγχόμενο έργο, προϋπολογισμού 4.944.814 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και συμβατικού τιμήματος 4.895.365,86 ευρώ, αφορά την ανάπλαση έκτασης 33.000 τ.μ., συμπεριλαμβάνοντας δημιουργία νέων κτιρίων, χώρους πρασίνου, ποδηλατόδρομο, παιδική χαρά και αναβάθμιση γηπέδων. Το έργο χρηματοδοτείται μέσω δανείου του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, στο πλαίσιο του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης». Η διαδικασία ανάδειξης του αναδόχου (οικονομικός φορέας «... ΙΚΕ»), ο οποίος υπέβαλε μοναδική προσφορά, κρίθηκε νόμιμη και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/486/2024

Η Πράξη 486/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 2ης συμπληρωματικής δανειακής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Μοσχάτου-Ταύρου και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ), ποσού 318.458,69 ευρώ. Το έργο αφορούσε παρεμβάσεις αναζωογόνησης στο πλαίσιο του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι το σχέδιο σύμβασης εισάγεται απαραδέκτως για έλεγχο νομιμότητας, καθώς είχε προηγηθεί οριστική κρίση του αρμοδίου Επιτρόπου περί αποχής από τον έλεγχο. Η απόφαση του Επιτρόπου περί αποχής βασίστηκε στο γεγονός ότι η εκτελεστική σύμβαση είχε ήδη υπογραφεί. Το Κλιμάκιο τονίζει ότι η οριστική κρίση του Επιτρόπου μπορεί να αμφισβητηθεί μόνο με προσφυγή ανάκλησης ενώπιον του αρμοδίου Τμήματος.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/92/2025

Η Πράξη 92/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΠΑΡΚΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (ΑΣΥΡΜΑΤΟΣ)» του Δήμου Αγίου Δημητρίου. Το έργο, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 6.990.776,63 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και συμβατικό τίμημα 5.355.189,95 ευρώ, χρηματοδοτείται μερικώς από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και μερικώς από ίδιους πόρους του Δήμου. Η διαδικασία ανάθεσης έγινε με ανοικτό διαγωνισμό και κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή. Κατά τη διαδικασία, αντιμετωπίστηκαν ζητήματα απόρριψης προσφοράς λόγω εγγυητικής και διερεύνησης ασυνήθιστα χαμηλής προσφοράς, ενώ έγινε ουσιώδης τροποποίηση κριτηρίων επιλογής (άρθρο 22.Ε) η οποία κρίθηκε νόμιμη. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες, και ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με την ανάδοχο εταιρεία.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/168/2025

Η Πράξη 168/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Κατασκευή Σχολικού Κέντρου Γουβιών - Κοντοκαλίου», προϋπολογισμού 4.314.516,13 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και αφορά την ανέγερση συγκροτήματος για τη στέγαση/συγχώνευση των σχολικών μονάδων Γουβιών και Κοντοκαλίου. Κατά τη διαγωνιστική διαδικασία, υπήρξε προδικαστική προσφυγή από τον δεύτερο μειοδότη, η οποία έγινε εν μέρει δεκτή από την ΕΑΔΗΣΥ, οδηγώντας στην ακύρωση της αρχικής ανάδειξης. Μετά τη συμμόρφωση προς την απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, ανάδοχος αναδείχθηκε τελικά ο οικονομικός φορέας «ΔΕΥΚΩΝ ΑΤΕ» (δεύτερος μειοδότης). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπάρχουν νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κεντρικής Κερκύρας & Διαποντίων Νήσων και του «ΔΕΥΚΩΝ ΑΤΕ».


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/259/2024

Η Πράξη 259/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης για το έργο «ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΣΤΑΓΑΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΜΟΝΩΣΗΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ» (ΕΚΠΑ), ύψους 872.528,29 ευρώ. Η ανάγκη για τη σύμβαση προέκυψε λόγω απρόβλεπτων αστοχιών υγρομόνωσης σε κτίρια (όπως μετά την κακοκαιρία Daniel). Το Κλιμάκιο, κατά πλειοψηφία, έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης. Η αιτιολογία ήταν ότι πρόκειται για ανεπίτρεπτη εκ των υστέρων επέκταση του τεχνικού αντικειμένου της αρχικής σύμβασης σε χώρους που δεν είχαν συμπεριληφθεί αρχικά, και δεν συνιστά αναγκαία προϋπόθεση για την έντεχνη ολοκλήρωση του αρχικού έργου, παραβιάζοντας έτσι τις αρχές της διαφάνειας και του ανόθευτου ανταγωνισμού.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/228/2024

Το Ζ' Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε στις 18.6.2024 για να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου δανειακής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αγίας Παρασκευής και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ), ποσού 2.539.024 ευρώ, για τη χρηματοδότηση του έργου «Ενίσχυση της Διαλογής στην Πηγή Βιοαποβλήτων και Δημιουργία Γωνιών Ανακύκλωσης στον Δήμο Αγίας Παρασκευής», ενταγμένου στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι το σχέδιο σύμβασης εισάγεται απαραδέκτως, διότι ο Δήμος έχει ήδη υποβάλει αίτηση τροποποίησης του φυσικού αντικειμένου του έργου, η οποία εκκρεμεί, καθιστώντας το υποβληθέν σχέδιο ανεπίκαιρο.


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/259/2025

Η Πράξη 259/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Ανάπλαση της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου - Β' Φάση, από οδό Μακεδονίας έως Εκκλησία Αγ. Νικολάου, Γάζι» της Περιφέρειας Κρήτης. Το έργο έχει προϋπολογισμό €2.816.516,58 πλέον ΦΠΑ και χρηματοδοτείται εν μέρει από το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και εν μέρει από ιδίους πόρους της Περιφέρειας. Η αρχικά μειοδότρια εταιρεία (με έκπτωση 37,06%) απορρίφθηκε, επειδή η προσφορά της κρίθηκε ασυνήθιστα χαμηλή και οι εξηγήσεις της, σχετικά με την εργατική δαπάνη και το χρονοδιάγραμμα, κρίθηκαν μη επαρκείς από την Επιτροπή Διαγωνισμού. Αναδείχθηκε προσωρινή και τελικά οριστική ανάδοχος η δεύτερη σε σειρά εταιρεία «... Α.Ε.», με ποσοστό μέσης έκπτωσης 27,27% και συμβατικό τίμημα 2.050.741,48 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο κατέληξε στο ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/917/2022

ΔΑΝΕΙΑΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι δεν συντρέχει λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης. Κατά την ειδικότερη γνώμη της Συμβούλου Δέσποινας Τζούμα, ενόψει της πάγιας νομολογίας του Ζ΄ Κλιμακίου ως προς τα ζητήματα της υπαγωγής στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου των δανειακών συμβάσεων μεταξύ δικαιούχων του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» και του Τ.Π.Δ., καθώς και της έκτασης του διενεργούμενου επί αυτών ελέγχου και για λόγους ασφάλειας δικαίου, δεν κωλύεται η υπογραφή του ανωτέρω σχεδίου σύμβασης.