ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/178/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 178/2025 του Ε΄ Κλιμακίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για το έργο «Ολοκλήρωση του 8ου 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Άνω Λιοσίων Δήμου Φυλής», με συμβατική δαπάνη 3.669.224,24 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο αυτό είχε αρχικά διακοπεί και διαλυθεί το 2024 λόγω αστοχιών στη σύνταξη του προϋπολογισμού της μελέτης και μη επάρκειας κονδυλίων. Το Κλιμάκιο εξέτασε τη νέα διαδικασία ανάθεσης, η οποία έγινε μέσω ανοικτού διαγωνισμού με κριτήριο την βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής, και αποφάνθηκε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο, υπό τον όρο να καταρτιστεί συμπληρωματική δανειακή σύμβαση μεταξύ του Δήμου Φυλής και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/104/2025
Η Πράξη 104/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Ολοκλήρωση του 8ου 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Άνω Λιοσίων Δήμου Φυλής», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 4.750.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α. Το έργο, το οποίο ήταν αρχικά «Ανέγερση», ανατέθηκε εκ νέου ως «Ολοκλήρωση» μετά τη διάλυση της αρχικής σύμβασης λόγω αστοχιών στον προϋπολογισμό και ανεπάρκειας των απροβλέπτων. Το εναπομείναν έργο χρηματοδοτείται κυρίως από το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Η ανάθεση έγινε με κριτήριο τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής (30% τιμή, 70% ποιότητα), με προσωρινό ανάδοχο την «... Α.Ε.». Ωστόσο, το Κλιμάκιο ανέβαλε την οριστική κρίση, καθώς διαπίστωσε ελλείψεις στον φάκελο και ζήτησε συμπληρωματικά στοιχεία, όπως την αιτιολόγηση της αλλαγής του κριτηρίου ανάθεσης, διευκρινίσεις για τις εργασίες που έχουν αποπερατωθεί και την ειδική λεκτική αιτιολόγηση της βαθμολόγησης των τεχνικών προσφορών (Κ2).
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/197/2025
Η Πράξη 197/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το μικτό έργο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ – ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΕΕΛ ΡΟΔΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΒΟΔΙ ΜΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ» της ΔΕΥΑΡ, με συμβατικό τίμημα 11.574.246,04 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, με προαίρεση 13.878.246,04 ευρώ). Η απόφαση διαπίστωσε ότι η διαδικασία ανάδειξης του οικονομικού φορέα «.. Α.Ε.» ως προσωρινού αναδόχου, ο οποίος έλαβε την υψηλότερη συνολική βαθμολογία (88,732 έναντι 74,666 του δεύτερου), ήταν νόμιμη. Ειδικότερα, η Επιτροπή Διαγωνισμού νομίμως απέρριψε την τεχνική προσφορά άλλης ένωσης για μη συμμόρφωση με τους όρους της διακήρυξης. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο να καταρτιστεί συμπληρωματική δανειακή σύμβαση μεταξύ της ΔΕΥΑΡ και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης.
Β1/26322/1345/2016
Εξαγορά μεταφορικής επιχείρησης σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ.10 περ.β του ν.3887/10, όπως ισχύει(ΑΔΑ:ΩΦΨΙ4653ΟΞ-8ΟΥ)
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/323/2025
Η Πράξη 323/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ – Β΄ ΦΑΣΗ» του Δήμου Θεσσαλονίκης, ύψους 1.859.171,18 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο σημείωσε ότι η προηγούμενη σύμβαση για το ίδιο έργο είχε διαλυθεί το 2019 λόγω διαφόρων αιτιών, όπως η μη ολοκλήρωση της έγκρισης του ρυμοτομικού σχεδίου και οικονομικοί λόγοι σχετικοί με το δάνειο της ΕΤΕΠ. Η νέα απόφαση διαπιστώνει ότι έχουν εκλείψει οι λόγοι διάλυσης, καθώς η χρηματοδότηση εξασφαλίζεται από το Πράσινο Ταμείο και οι πολεοδομικές ρυθμίσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν σύντομα, πριν την έναρξη των εργασιών. Επιπλέον, η λειτουργία του Μετρό έχει αμβλύνει τα κυκλοφοριακά προβλήματα. Ως εκ τούτου, κρίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με την εταιρεία «… Α.Ε.».
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/564/2024
Η απόφαση 564/2024 του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αίτηση αναίρεσης κατά της 1285/2018 απόφασης του VII Τμήματος, η οποία έκανε εν μέρει δεκτή την ανακοπή του αιτούντος κατά κατασχετήριας έκθεσης για οφειλές άνω των 52 εκατομμυρίων ευρώ προς το Ελληνικό Δημόσιο και τον Δήμο Φυλής. Το Δικαστήριο, εξετάζοντας αυτεπαγγέλτως την πρόοδο της δίκης, διαπίστωσε ότι ο Δήμος Φυλής, ως διάδικος, ούτε είχε παραστεί ούτε είχε κλητευθεί νόμιμα για τη συζήτηση της αίτησης αναίρεσης. Κατά συνέπεια, κήρυξε απαράδεκτη τη συζήτηση, διέταξε την κοινοποίηση αντιγράφου της αίτησης αναίρεσης στον νόμιμο εκπρόσωπο του Δήμου Φυλής και του Δημοσίου, και αποφάσισε τον ορισμό νέας δικασίμου με τη νόμιμη κλήτευση όλων των διαδίκων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/340/2025
Η Πράξη 340/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Αντικατάσταση εξωτερικού δικτύου και αγωγού προσαγωγής εσωτερικού δικτύου ύδρευσης πόλης Λαγκαδά», προϋπολογισμού 4.000.000,00 ευρώ. Το έργο, που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ», υλοποιείται από την ΑΝΕΘ Α.Ο.Τ.Α. ως αναθέτουσα αρχή, λόγω ανεπάρκειας της Δ.Ε.Υ.Α. Λαγκαδά. Κατά τη διεξαγωγή του διαγωνισμού, με κριτήριο τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής, δύο από τους τρεις συμμετέχοντες αποκλείστηκαν λόγω τεχνικών ελλείψεων. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η διαδικασία ολοκληρώθηκε νόμιμα και ενέκρινε την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο, «TEDRA», με συμβατικό τίμημα 3.792.274,07 ευρώ.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/259/2024
Η Πράξη 259/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης για το έργο «ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΣΤΑΓΑΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΜΟΝΩΣΗΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ» (ΕΚΠΑ), ύψους 872.528,29 ευρώ. Η ανάγκη για τη σύμβαση προέκυψε λόγω απρόβλεπτων αστοχιών υγρομόνωσης σε κτίρια (όπως μετά την κακοκαιρία Daniel). Το Κλιμάκιο, κατά πλειοψηφία, έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης. Η αιτιολογία ήταν ότι πρόκειται για ανεπίτρεπτη εκ των υστέρων επέκταση του τεχνικού αντικειμένου της αρχικής σύμβασης σε χώρους που δεν είχαν συμπεριληφθεί αρχικά, και δεν συνιστά αναγκαία προϋπόθεση για την έντεχνη ολοκλήρωση του αρχικού έργου, παραβιάζοντας έτσι τις αρχές της διαφάνειας και του ανόθευτου ανταγωνισμού.
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1994/2016
Η απόφαση 1994/2016 του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αίτηση αναίρεσης του Νικολάου Παπαδήμα, πρώην Δημάρχου Άνω Λιοσίων. Ο Παπαδήμας είχε καταλογιστεί με το ποσό των 7.255.403,86 ευρώ (πλέον προσαυξήσεων) λόγω ελλείμματος στη χρηματική διαχείριση του Δήμου κατά την περίοδο 2000-2003. Το έλλειμμα προκλήθηκε από τη διενέργεια μη νόμιμων πληρωμών, κυρίως μέσω διπλής εξόφλησης τιμολογίων προς τη Δημοτική Επιχείρηση Τεχνικών Έργων Άνω Λιοσίων (ΔΕΤΕΑΛΑ) χωρίς νόμιμα δικαιολογητικά. Το Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση, κρίνοντας ότι ο αναιρεσείων ενήρ γησε με τουλάχιστον βαρεία αμέλεια, καθώς υπέγραφε τα χρηματικά εντάλματα χωρίς έλεγχο νομιμότητας. Κρίθηκε ότι η ευθύνη του ως υπολόγου είναι ανεξάρτητη από την τυχόν επέλευση ζημίας στον Δήμο. Απορρίφθηκε επίσης το αίτημα για μείωση του καταλογιζόμενου ποσού βάσει των νομιμοποιητικών διατάξεων.
ΕΑΔΗΣΥ/955/2024
Η πρώτη προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της απόφασης του Δ.Σ. της αναθέτουσας Αρχής, η οποία έκανε δεκτά τα δικαιολογητικά συμμετοχής και την τεχνική προσφορά της εταιρείας «…». Η δεύτερη προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της ίδιας απόφασης, καθώς έκανε δεκτή και νόμιμη την προσφορά της πρώτης προσφεύγουσας και βαθμολόγησε αυτήν την προσφορά, ενώ επικύρωσε τα πρακτικά της επιτροπής διενέργειας του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την επιλογή αναδόχου για το έργο «…» με προϋπολογισμό 1.091.000,00€ πλέον ΦΠΑ (σύνολο 1.352.840,00€), το οποίο χρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0». Το έργο δεν υποδιαιρείται σε τμήματα και το κριτήριο ανάθεσης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψη προσφορά με βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής.
ΙΚΑ/Σ48/104/2013
«Α.Διαχείριση του αρχείου συνταξιούχων στους οποίους έχει διακοπεί η χορήγηση του ΕΚΑΣ λόγω υπέρβασης του ορίου των 850,00 € σύνταξης το 2013, διερεύνηση του ίδιου κριτηρίου για τα έτη 2011 και 2012 στα ανωτέρω πρόσωπα, καθώς και αναζήτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών. Β. Διαχείριση του αρχείου συνταξιούχων στους οποίους έχει διακοπεί η χορήγηση του ΕΚΑΣ λόγω διπλής καταβολής από άλλο φορέα. Γ. Έλεγχος συνταξιούχων που λαμβάνουν περισσότερες από μία συντάξεις από τον ίδιο φορέα (ΙΚΑ - ΕΤΑΜ ή ΕΤΕΑ) και για την ίδια κατηγορία σε διαφορετικό ΑΜΑ.»