×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/116/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 116/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης και παράτασης της προγραμματικής σύμβασης για το έργο «Ανακαίνιση κτιρίων συνεδριακού κέντρου Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης». Η σύμβαση, που υπεγράφη την 1η.2.2022 μεταξύ της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης, της Ιεράς Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου και της Περιφέρειας Κρήτης, αρχικά είχε διάρκεια 36 μηνών, λήγοντας την 1η.2.2025. Ζητήθηκε και εγκρίθηκε από τα συμβαλλόμενα μέρη η παράτασή της για ένα επιπλέον έτος, μέχρι την 1η.2.2026, βάσει σχετικής πρόβλεψης του άρθρου 4 της αρχικής σύμβασης. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώνονται νομικές πλημμέλειες, καθώς η παράταση τελεί σε συμφωνία με τους όρους της αρχικής σύμβασης, και συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου τροποποίησης-παράτασης.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/103/2025

Η Πράξη 103/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης-παράτασης της προγραμματικής σύμβασης της 1ης Φεβρουαρίου 2021. Η σύμβαση αφορά το έργο «Αποκατάσταση του Ιερού Ναού Αγίας Παρασκευής Χαλκίδας», συνολικού προϋπολογισμού 4.700.000 ευρώ, μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού, της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και της Ιεράς Μητρόπολης Χαλκίδος. Το σχέδιο προβλέπει την παράταση της διάρκειας της σύμβασης μέχρι την 1η Απριλίου 2026 (πρόσθετοι 24 μήνες) και την αντικατάσταση τριών μελών της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώνονται νομικές πλημμέλειες, καθώς η παράταση και η αντικατάσταση των μελών είναι σύμφωνες με τα άρθρα 5 και 9 της αρχικής σύμβασης. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της τροποποίησης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/198/2025

Η Πράξη 198/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης και παράτασης της προγραμματικής σύμβασης 311/3.3.2022 μεταξύ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του «ΦΟΔΣΑ Ν. ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.». Αντικείμενο της σύμβασης είναι η υλοποίηση της Πράξης «Δράσεις διαχείρισης βιοαποβλήτων σε οικίες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου», με προϋπολογισμό 11.048.750,00 ευρώ. Η τροποποίηση αφορά στην παράταση της διάρκειας της σύμβασης κατά δώδεκα (12) μήνες, έως τις 3.3.2026, για τη διασφάλιση της ολοκλήρωσης των τριών υποέργων. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι οι αποφάσεις έγκρισης της παράτασης ελήφθησαν μη νομίμως μετά τη λήξη της αρχικής σύμβασης (3.3.2025), πλην όμως έκρινε ότι αυτή η καθυστέρηση δεν συνιστά ουσιώδη νομική πλημμέλεια, καθώς οι προπαρασκευαστικές ενέργειες είχαν ξεκινήσει εγκαίρως (17.2.2025). Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου τροποποίησης – παράτασης.


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/272/2025

Η Πράξη 272/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης-παράτασης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Περιφέρειας Αττικής και Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α., σχετικά με το έργο «Παρεμβάσεις σε αθλητικούς χώρους του Δήμου Αθηναίων», συνολικού προϋπολογισμού 1.897.200,00 ευρώ. Η αρχική σύμβαση υπεγράφη στις 25.9.2020. Η παράταση κρίθηκε αναγκαία λόγω της εκκρεμότητας της έγκρισης του 2ου Α.Π.Ε. και της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης, καθώς και του απαιτούμενου χρόνου συντήρησης. Η Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης εισηγήθηκε την παράταση κατά 24 μήνες, έως τις 25.6.2027. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώνει νομικές πλημμέλειες, καθώς η παράταση είναι σύμφωνη με τους όρους της αρχικής σύμβασης, και συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της τροποποίησης-παράτασης.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/837/2022

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:1η τροποποίηση της σύμβασης «Καθαριότητα - Οδοκαθαρισμός»(...)Με την τροποποίηση αυτή επιδιώκεται η κάλυψη της πρόσθετης δαπάνης που προκύπτει από την αναπροσαρμογή της συμβατικής αμοιβής λόγω των επιγενομένων αυξήσεων του νόμιμου κατώτατου μισθού και του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου.(...)η αξία της υποβληθείσας προς έλεγχο τροποποίησης της ... αρχικής σύμβασης, ποσού 76.455,41 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.), υπολείπεται τόσο του 10% της αξίας της αρχικής σύμβασης, το τίμημα της οποίας ανέρχεται σε 5.250.000,00 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.) όσο και του ισχύοντος κατώτατου ορίου των 215.000,00 ευρώ της περ. γ΄ του άρθρου 5 του ν. 4412/2016, που προβλέπεται για τις δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών που δημοπρατούνται από μη κεντρικές αναθέτουσες αρχές, ενώ, τέλος, με τη συγκεκριμένη τροποποίηση δεν μεταβάλλεται η συνολική φύση της σύμβασης, αφού οι σχετικές υπηρεσίες περιλαμβάνονται στο αντικείμενο της αρχικής σύμβασης.Απαραδέκτως υποβάλλεται προς έλεγχο ενώπιον του Κλιμακίου το σχέδιο τροποποίησης 


ΕλΣυν.Κλ.Ε/136/2017

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Κατόπιν των ανωτέρω και δεδομένου ότι στο άρθρο 8 της αρχικής προγραμματικής σύμβασης προβλεπόταν η δυνατότητα παράτασής της μέχρι δύο (2) έτη, ενώ στο άρθρο 11 αυτής προβλεπόταν η δυνατότητα τροποποίησης των όρων αυτής-πλην του αντικειμένου και του τρόπου εκτέλεσης του ως άνω έργου- κατόπιν συμφωνίας των συμβαλλομένων μερών, τα τελευταία νομίμως προβαίνουν στην ελεγχόμενη τροποποίηση-παράταση ύστερα από νεότερη έγγραφη συμφωνία τους. Περαιτέρω, ως προς τα λοιπά, ισχύουν οι όροι της αρχικής σύμβασης, όπως τούτο ρητά προβλέπεται στο σχέδιο της ελεγχόμενης τροποποιητικής προγραμματικής σύμβασης. Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο δεν διαπιστώνει ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, οι οποίες κωλύουν την υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου τροποποίησης – παράτασης της ως άνω προγραμματικής σύμβασης με το συνημμένο στο σχέδιο χρονοδιάγραμμα, το οποίο (σχέδιο) επισυνάπτεται και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/29/2025

Η Πράξη 29/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου του Δήμου Ελευσίνας «Αποκατάσταση κτιριακού συγκροτήματος ΙΡΙΣ». Το συμβατικό τίμημα της συμπληρωματικής σύμβασης είναι 159.565,87 ευρώ, με τη συνολική σωρευτική υπέρβαση (μαζί με την 1η ΣΣ) να ανέρχεται σε 36,49% της αρχικής σύμβασης, ποσοστό που τηρεί το νόμιμο όριο του 50%. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι οι συμπληρωματικές εργασίες, που απαιτήθηκαν λόγω έντονης φθοράς, ρηγματώσεων και διάβρωσης στα δομικά στοιχεία των Κτιρίων 1 & 2, πληρούν τις προϋποθέσεις του ν.4412/2016. Για τεχνικούς λόγους δεν επιτρέπεται η αλλαγή αναδόχου. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης, υπό τον όρο της παράτασης της διάρκειας της αρχικής σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/159/2025

Η απόφαση αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης-παράτασης της από 20.4.2023 προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Περιστερίου, σχετικά με την Προμήθεια και Τοποθέτηση Εξοπλισμού για την αναβάθμιση κοινόχρηστων χώρων. Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι η παράταση των οκτώ (8) μηνών δεν έχει οικονομικό αντικείμενο και ενεργοποιεί σαφή όρο της αρχικής, ήδη ελεγχθείσας, σύμβασης (άρθρο 5), αποφάσισε ότι το σχέδιο εισάγεται απαραδέκτως προς έλεγχο νομιμότητας, καθώς δεν καταλείπεται πεδίο άσκησης προσυμβατικού ελέγχου.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/89/2025

Η Πράξη 89/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου τροποποίησης και παράτασης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αχαρνών. Η σύμβαση αφορά την εκτέλεση του έργου «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΡΟΜΩΝ ΣΤΙΣ ΠΕ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ – ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ - ΜΠΟΣΚΙΖΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΧΑΡΝΩΝ», προϋπολογισμού 3.170.000,00 ευρώ. Η αρχική διάρκειά της (41 μήνες) έληγε στις 21.2.2025. Ζητήθηκε η παράταση της διάρκειάς της κατά είκοσι έναν (21) μήνες, ήτοι μέχρι τις 21.11.2026. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι η τροποποίηση τελεί σε συμφωνία με το άρθρο 5 της αρχικής προγραμματικής σύμβασης και συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή της.


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/385/2024

Η Πράξη 385/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Νέος Αγωγός Μεταφοράς νερού ύδρευσης από το υφιστάμενο αντλιοστάσιο Κολενίου στα δίκτυα ύδρευσης της τουριστικής ζώνης Δημοτικής Ενότητας Κολυμβαρίου του Δήμου Πλατανιά». Ο αναθέτων φορέας είναι ο «Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε.». Η συμβατική δαπάνη της τροποποίησης ανήλθε στις 59.689,55 ευρώ, ποσό που κρίθηκε κατώτερο του 15% της αρχικής σύμβασης (1.006.499,99 ευρώ). Καθώς η τροποποιητική σύμβαση εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο των εξαιρέσεων του άρθρου 337 παρ. 2 και 6 β΄ του ν.4412/2016, το Κλιμάκιο έκρινε ότι το σχέδιο της σύμβασης απαραδέκτως εισάγεται ενώπιόν του για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/94/2025

Η Πράξη 94/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου 2ης τροποποίησης – παράτασης της από 16.8.2017 προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού, της Περιφέρειας Αττικής και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, για τη δημιουργία του «Μουσείου Μεταλλείας – Μεταλλουργίας Λαυρίου». Η πρώτη παράταση έληγε στις 16.2.2025. Ζητήθηκε νέα παράταση 18 μηνών, μέχρι τις 16.8.2026, λόγω καθυστέρησης στη δημοπράτηση του Υποέργου 3. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η 2η τροποποίηση – παράταση δεν παρουσιάζει νομικές πλημμέλειες και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή της, καθώς συμφωνεί με τους όρους της αρχικής προγραμματικής σύμβασης.