ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/132/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 132/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης του έργου «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου - Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, μετά τις θεομηνίες "Daniel" και "Elias"». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι νομίμως η αναθέτουσα αρχή προσέφυγε στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 32 παρ. 2 περ. γ του ν. 4412/2016 και άρθρο 25 του ν. 5049/2023). Διαπιστώθηκε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις του απρόβλεπτου γεγονότος (θεομηνίες Σεπτεμβρίου 2023) και της κατεπείγουσας ανάγκης για άμεση αποκατάσταση των βλαβών, ώστε να αρθεί ο κίνδυνος και να ολοκληρωθούν οι εργασίες εντός του δεσμευτικού χρονοδιαγράμματος χρηματοδότησης. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης ύψους 44.593.500,00 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.) με την ανάδοχο εταιρεία ("… Α.Ε.").
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/69/2025
Η Πράξη 69/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αναβολή της έκδοσης οριστικής κρίσης επί της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου - Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, μετά τις θεομηνίες "Daniel" και "Elias"». Το έργο έχει προϋπολογισμό 46.500.000,00 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου με απαραίτητα στοιχεία για τη διαμόρφωση ασφαλούς κρίσης. Ζητούνται, μεταξύ άλλων, τα Τεχνικά Δελτία Υποέργων, η τεκμηρίωση του ύψους και η ανάλυση του προϋπολογισμού, τα παραδοτέα του Τεχνικού Συμβούλου, καθώς και η απόφαση της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. επί της προδικαστικής προσφυγής και βεβαίωση περί μη αλληλοεπικάλυψης του αντικειμένου με την εν εξελίξει σύμβαση της ΕΡΓΟΣΕ.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/67/2025
Η Πράξη 67/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, μετά τις θεομηνίες "Daniel" και "Elias"», προϋπολογισμού 146,5 εκατ. ευρώ. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι ο φάκελος δεν ήταν πλήρης, ζητώντας αναβολή της οριστικής κρίσης. Ζητήθηκαν στοιχεία για την τεκμηρίωση του προϋπολογισμού, τα παραδοτέα του Τεχνικού Συμβούλου, έγγραφα του ΟΣΕ, καθώς και η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ επί της προδικαστικής προσφυγής που είχε ασκηθεί κατά της διαδικασίας ανάθεσης με διαπραγμάτευση.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/135/2025
Η Πράξη 135/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, μετά τις θεομηνίες "Daniel" και "Elias"». Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανήλθε σε 146.500.000,00 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι συντρέχουν σωρευτικά οι προϋποθέσεις προσφυγής στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης (άρθρα 32 παρ. 2 περ. γ΄ και 269 περ. δ΄ του Ν. 4412/2016 σε συνδυασμό με το άρθρο 25 του Ν. 5049/2023). Η ανάγκη κρίθηκε κατεπείγουσα λόγω των απρόβλεπτων καιρικών φαινομένων του Σεπτεμβρίου 2023, ενώ το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε για την ολοκλήρωση της ανάθεσης (Ιανουάριος 2025) κρίθηκε δικαιολογημένο εξαιτίας της πολυπλοκότητας των ζημιών, της εξασφάλισης χρηματοδότησης και της ωρίμανσης. Κατά συνέπεια, δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο «.. Α.Τ.Ε.», συμβατικού τιμήματος 140.640.000,00 ευρώ.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/131/2025
Η Πράξη 131/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης» μετά τις θεομηνίες "Daniel" και "Elias". Το έργο, προϋπολογισμού 140.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ανατέθηκε από την Ε.Υ.Δ.Ε. Κ.Σ.Σ.Υ. μέσω της εξαιρετικής διαδικασίας της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι συντρέχουν σωρευτικά οι προϋποθέσεις του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ του ν. 4412/2016 και του άρθρου 25 του ν. 5049/2023, καθώς η άμεση αποκατάσταση των δραματικής έκτασης βλαβών στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα είναι επιβεβλημένη. Το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε κρίθηκε εύλογο για την ωρίμανση και τη χρηματοδότηση του έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης. Κατά συνέπεια, δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, έναντι συμβατικού τιμήματος 134.400.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/66/2025
Η Πράξη 66/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης» μετά τις θεομηνίες "Daniel" και "Elias". Το έργο, προϋπολογισμού 140.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) ανατέθηκε μέσω διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, λόγω κατεπείγουσας ανάγκης. Το Κλιμάκιο, διαπιστώνοντας ελλείψεις στον φάκελο, αναβάλλει την έκδοση οριστικής πράξης. Ζητάει την προσκόμιση 12 συγκεκριμένων στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων Τεχνικών Δελτίων, εγγράφων του ΟΣΕ, της σύμφωνης γνώμης της Ε.Υ.Σ.Τ.Α., καθώς και διευκρινίσεων σχετικά με τον προϋπολογισμό και την τεκμηρίωση των βλαβών.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/125/2025
Η Πράξη 125/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο έως ΣΣ Κράννων» (συμβατικό τίμημα 35.637.600,00 ευρώ με Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι συντρέχουν σωρευτικά οι προϋποθέσεις προσφυγής στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 32 παρ. 2 περ. γ του ν. 4412/2016 σε συνδυασμό με το άρθρο 25 του ν. 5049/2023), καθώς οι ζημιές προκλήθηκαν από τα απρόβλεπτα καιρικά φαινόμενα «Daniel» και «Elias». Η ανάγκη άμεσης και επείγουσας αποκατάστασης των βλαβών για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου δικαιολογεί την παράκαμψη των χρονοβόρων ανοικτών ή κλειστών διαγωνιστικών διαδικασιών. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΑΕΠΠ/824/2018
Ο προσφεύγων αίτησε την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης με την οποία εγκρίθηκε το 2ο Πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου του έργου «Κανονικοποίηση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμού – Λουτρακίου με ηλεκτροκίνηση». Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η μετατροπή της υφιστάμενης μονής μετρικής γραμμής σε κανονικού εύρους ηλεκτροκινούμενη γραμμή και η τελική της σύνδεση με την υπάρχουσα Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων. Ο προσφεύγων υποστήριζε ότι ο προσωρινός ανάδοχος δεν απέδειξε τη μη αναστολή της επιχειρηματικής δραστηριότητας των μελών του σύμφωνα με το άρθρο 22.Α.4 της Διακήρυξης, επικαλούμενος ως λόγο αποκλεισμού την έλλειψη σχετικού πιστοποιητικού από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
ΑΕΠΠ/1161/2020
Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης με αριθμό 3770/10.07.2020 του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντος φορέα, η οποία καθόριζε την κατάπτωση της εγγύησης συμμετοχής της. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κατασκευή ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS L1 της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής, με συνολική προϋπολογισθείσα αξία 43.684.474,77 € (χωρίς ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η κατάπτωση της εγγύησης είναι παράνομη, καθώς δεν πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις και δεν υπάρχει υπαιτιότητα από την πλευρά της.
ΑΕΠΠ/1045/2020
Η προσφεύγουσα Ένωση Εταιριών επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντα φορέα (αριθ. 3756/29.06.2020), η οποία ανακαλεί μερικώς την υπ’ αριθμ. 3564/20.11.2018 απόφαση που είχε εγκρίνει το 1ο Πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού και αναπέμπει το 1ο Πρακτικό στην Επιτροπή Διαγωνισμού για επανεξέταση. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η κατασκευή ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS L1 της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, με προϋπολογισμένη αξία 43.684.474,77 € χωρίς ΦΠΑ. Η προσφυγή στηρίζεται σε υποτιθέμενες παραβάσεις διαδικαστικών κανόνων και στην μη νόμιμη εφαρμογή κριτηρίων από προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ που αφορούσε διαφορετικό διαγωνισμό.
ΕΑΔΗΣΥ/157/2025
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα (ένωση οικονομικών φορέων) αίτεται την ακύρωση της πρόσκλησης σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 25 ν.5049/2023) για την ανάθεση του έργου «Αποκατάσταση [...] μετά τις θεομηνίες [...] και [...]». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την πλήρη αποκατάσταση ζημιών από ακραία καιρικά φαινόμενα σε συγκεκριμένα τμήματα υποδομών, με εξαίρεση ορισμένων εργασιών. Η προσφεύγουσα διαμαρτύρεται για έλλειψη αιτιολόγησης των προϋποθέσεων της εξαιρετικής διαδικασίας (άρθρο 32 παρ.2 γ' ν.4412/2016) και κακή χρήση διακριτικής ευχέρειας, καθώς δεν προσκαλέστηκε παρά μόνο τέσσερις εργοληπτικές. Το έργο εκτιμάται σε [...]€ (συμπλ. ΦΠΑ) με προθεσμία εκτέλεσης [...] μηνών και χρηματοδοτείται από ΕΣΠΑ/ΤΑΑ.