ΑΕΠΠ/1161/2020
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης με αριθμό 3770/10.07.2020 του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντος φορέα, η οποία καθόριζε την κατάπτωση της εγγύησης συμμετοχής της. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κατασκευή ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS L1 της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής, με συνολική προϋπολογισθείσα αξία 43.684.474,77 € (χωρίς ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η κατάπτωση της εγγύησης είναι παράνομη, καθώς δεν πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις και δεν υπάρχει υπαιτιότητα από την πλευρά της.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1045/2020
Η προσφεύγουσα Ένωση Εταιριών επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντα φορέα (αριθ. 3756/29.06.2020), η οποία ανακαλεί μερικώς την υπ’ αριθμ. 3564/20.11.2018 απόφαση που είχε εγκρίνει το 1ο Πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού και αναπέμπει το 1ο Πρακτικό στην Επιτροπή Διαγωνισμού για επανεξέταση. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η κατασκευή ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS L1 της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, με προϋπολογισμένη αξία 43.684.474,77 € χωρίς ΦΠΑ. Η προσφυγή στηρίζεται σε υποτιθέμενες παραβάσεις διαδικαστικών κανόνων και στην μη νόμιμη εφαρμογή κριτηρίων από προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ που αφορούσε διαφορετικό διαγωνισμό.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/125/2025
Η Πράξη 125/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο έως ΣΣ Κράννων» (συμβατικό τίμημα 35.637.600,00 ευρώ με Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι συντρέχουν σωρευτικά οι προϋποθέσεις προσφυγής στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 32 παρ. 2 περ. γ του ν. 4412/2016 σε συνδυασμό με το άρθρο 25 του ν. 5049/2023), καθώς οι ζημιές προκλήθηκαν από τα απρόβλεπτα καιρικά φαινόμενα «Daniel» και «Elias». Η ανάγκη άμεσης και επείγουσας αποκατάστασης των βλαβών για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου δικαιολογεί την παράκαμψη των χρονοβόρων ανοικτών ή κλειστών διαγωνιστικών διαδικασιών. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΑΕΠΠ/1113/2020
Η παρόντα πρόδικαστική προσφυγή αφορά μια διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση έργου με τίτλο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ, ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ETCS L1 ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ....» με προϋπολογιζόμενη αξία 43.684.474,77 € χωρίς ΦΠΑ. Οι προσφεύγουσες, μια ένωση εταιριών και μια ανώνυμη εταιρία, προσβάλλουν αποφάσεις του αναθέτοντος φορέα που απέρριψαν τις προσφορές τους και αποφάσεις για κατάπτωση εγγυητικών επιστολών, επικαλούμενες λάθη στην εφαρμογή του νόμου, παραβιάσεις του δικαιώματος προηγούμενης ακρόασης και ανακριβής ερμηνεία του Ευρωπαϊκού Ενιαίου Εγγράφου Προμήθειας (ΕΕΕΣ) σχετικά με λόγους αποκλεισμού.
ΑΕΠΠ/1114/2020
Οι προσφεύγουσες, μία ένωση εταιρειών και μία εταιρία, επιδιώκουν την ακύρωση των αποφάσεων του αναθέτοντα φορέα με τις οποίες απορρίπτονται οι προσφορές τους και ματαιώνεται ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ, ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ETCS L1 ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ...», συνολικής προϋπολογισθείσας αξίας 43.684.474,77 €, χωρίς ΦΠΑ. Οι προσφεύγουσες υποστηρίζουν ότι ο αποκλεισμός τους από τον διαγωνισμό βασίστηκε σε εσφαλμένη εφαρμογή της νομοθεσίας και παραβίαση αρχών διαφάνειας και ίσης μεταχείρησης, ενώ ζητούν και την αναστολή της κατάπτωσης των εγγυητικών επιστολών τους.
ΝΣΚ/152/2001
Κοινοτικό Δίκαιο. Ανωτέρα βία. Μη πραγματοποίηση εξαγωγής. Κατάπτωση εγγύησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Η μη προσκόμιση από τον δικαιούχο πιστοποιητικού εξαγωγής, εντός 6 μηνών από την λήξη ισχύος τούτου, των αποδείξεων της εμπρόθεσμης εκπλήρωσης της υποχρέωσης εξαγωγής επιφέρει εκτός περιπτώσεων ανωτέρας βίας, κατάπτωση της συσταθείσης προς τούτου εγγύησης. Μετά την κατάπτωση της εγγύησης εξέταση λόγων ανωτέρας βίας που εμπόδισαν την εξαγωγή, νοείται μόνον εν συνδρομή ανωτέρας βίας που εμπόδισε διαρκώς και αδιαλείπτως την εμπρόθεσμη γνωστοποίηση των λόγων ανωτέρας βίας ή την προσκόμιση των σχετικών αποδείξεων.
ΑΕΠΠ/824/2018
Ο προσφεύγων αίτησε την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης με την οποία εγκρίθηκε το 2ο Πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου του έργου «Κανονικοποίηση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμού – Λουτρακίου με ηλεκτροκίνηση». Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η μετατροπή της υφιστάμενης μονής μετρικής γραμμής σε κανονικού εύρους ηλεκτροκινούμενη γραμμή και η τελική της σύνδεση με την υπάρχουσα Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων. Ο προσφεύγων υποστήριζε ότι ο προσωρινός ανάδοχος δεν απέδειξε τη μη αναστολή της επιχειρηματικής δραστηριότητας των μελών του σύμφωνα με το άρθρο 22.Α.4 της Διακήρυξης, επικαλούμενος ως λόγο αποκλεισμού την έλλειψη σχετικού πιστοποιητικού από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
ΝΣΚ/439/2010
Εγγυητική ευθύνη του Δημοσίου – Πτώχευση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κήρυξη σε πτώχευση εταιρείας, υπέρ της οποίας και για τη ρύθμιση οφειλών της προς πιστωτικά ιδρύματα, έχει εγγυηθεί το Ελληνικό Δημόσιο, δε συνεπάγεται αυτοδικαίως την κατάπτωση της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου. Κατάπτωση της εγγύησης του Δημοσίου θα επέλθει με την πλήρωση των όρων της υπουργικής απόφασης παροχής της. Στο χρονικό διάστημα από την κήρυξη της πτώχευσης και έως την κατάπτωση της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένης και της αναστολής, λόγω της πτώχευσης, των ατομικών καταδιωκτικών μέτρων, η Τράπεζα οφείλει να αναγγελθεί στην πτωχευτική διαδικασία και ταυτόχρονα να προβεί στη λήψη κάθε δυνατού μέτρου προς εξασφάλιση της απαίτησής της κατά της πτωχεύσασας εταιρείας.
ΝΣΚ/124/2006
Χρόνος παραγραφής των απαιτήσεων του Ελληνικού Δημοσίου, που προέρχονται από κατάπτωση προσωπικής εγγύησης του οφειλέτη-εξαγωγέα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι ταμειακά βεβαιωμένες απαιτήσεις του Ελληνικού Δημοσίου, οι οποίες προέρχονται από κατάπτωση προσωπικής εγγύησης του οφειλέτη, ύστερα από επιβολή σ’ αυτόν εισφορών – ποινών εξ αιτίας της αθέτησης των υποχρεώσεών του από εξαγωγικές δραστηριότητες, υπόκεινται στην εικοσαετή παραγραφή της διατάξεως του άρθρου 87 παρ.2 περ.γ’ ΝΔ 321/1969.
ΣΤΕ/754/2020
Κατασκευή ηλεκτροκίνησης σιδηροδρομικής γραμμής...Επειδή, υπό τα ανωτέρω δεδομένα, όπως βασίμως προβάλλει η αιτούσα κοινοπραξία, ο αναθέτων φορέας ήταν υποχρεωμένος να απαντήσει στην από 1.7.2019 προδικαστική προσφυγή της και, εφόσον διαπίστωνε τη συνδρομή του μνημονευθέντος λόγου αποκλεισμού κατά τα προεκτεθέντα, να προχωρήσει στον αποκλεισμό των παρεμβαινουσών από τον διαγωνισμό, χωρίς να έχει τη δυνατότητα να ζητήσει από αυτές εκ των υστέρων την προσκόμιση αποδεικτικών στοιχείων περί της λήψεως ή μη μέτρων αποκαταστάσεως της αξιοπιστίας τους, τα δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενα είναι απορριπτέα ως αβάσιμα.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/67/2025
Η Πράξη 67/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, μετά τις θεομηνίες "Daniel" και "Elias"», προϋπολογισμού 146,5 εκατ. ευρώ. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι ο φάκελος δεν ήταν πλήρης, ζητώντας αναβολή της οριστικής κρίσης. Ζητήθηκαν στοιχεία για την τεκμηρίωση του προϋπολογισμού, τα παραδοτέα του Τεχνικού Συμβούλου, έγγραφα του ΟΣΕ, καθώς και η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ επί της προδικαστικής προσφυγής που είχε ασκηθεί κατά της διαδικασίας ανάθεσης με διαπραγμάτευση.