ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/133/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 133/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για το έργο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΟΥ ΕΡΓΟΤΑΞΙΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΝΔΡΑΣ-ΕΙΔΥΛΛΙΑΣ» λόγω ουσιωδών νομικών πλημμελειών. Η διακήρυξη κρίθηκε μη νόμιμη διότι το αντικείμενο του έργου (ανέγερση κτιρίου 1.121,07 τ.μ., χώροι στάθμευσης, θερμοκήπιο, φυτώριο) υπερέβαινε κατά πολύ τους όρους της Υπουργικής Απόφασης παραχώρησης της έκτασης από τον ΟΑΕΔ/ΔΥΠA, η οποία επέτρεπε μόνο κτίριο 500 τ.μ. και στέγαστρα. Επιπλέον, κρίθηκε μη νόμιμη η επιλογή του συστήματος «μελέτη-κατασκευή» με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή, καθώς το έργο περιελάμβανε την εκπόνηση σύνθετων πολεοδομικών μελετών ΕΠΣ και ΡΣΕ, οι οποίες απαιτούν το κριτήριο βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής, ενώ δεν υπήρχαν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1295/2021
Η προσφεύγουσα ένωση οικονομικών φορέων «...-… - …» αιτείται την ακύρωση του Πρακτικού της Επιτροπής Αξιολόγησης τεχνικών στοιχείων προσφορών και της βαθμολόγησης βάσει κριτηρίων ανάθεσης του φακέλου Β των προσφορών, με αντικείμενο τη «ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΟΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ ... ΣΤΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ..., ΕΠΙ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ...». Η προδικαστική προσφυγή της στρέφεται κατά της σιωπηρής απόρριψης από το 6ο Κλιμάκιο της ΑΕΠΠ της προδικαστικής προσφυγής της κατά του Πρακτικού, ενώ η παρεμβαίνουσα ένωση οικονομικών φορέων ... ζητά την απόρριψη της προσφυγής και τη διατήρηση του κύρους της προσβαλλόμενης πράξης. Το έργο αφορά στην εκπόνηση μελέτης για την ανέγερση νέου κτιρίου διοίκησης με συνολικό εμβαδό 28.730 τ.μ. περίπου, που θα περιλαμβάνει διάφορους χώρους όπως διευθυντικά γραφεία, γραφεία open space, αμφιθέατρο, αίθουσες συσκέψεων, χώρους στάθμευσης, κ.λπ., καθώς και τη διαμόρφση του περιβάλλοντος χώρου, με προβλεπόμενη πιστοποίηση LEΕD.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/70/2025
Η Πράξη 70/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο της νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Δήμου Περάματος, με τίτλο «Ολοκληρωμένη παρέμβαση για την δημιουργία χώρων αναψυχής και περιπάτου στην περιοχή “ΑΡΜΟΣ”». Το ελεγχόμενο έργο, προϋπολογισμού 4.944.814 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και συμβατικού τιμήματος 4.895.365,86 ευρώ, αφορά την ανάπλαση έκτασης 33.000 τ.μ., συμπεριλαμβάνοντας δημιουργία νέων κτιρίων, χώρους πρασίνου, ποδηλατόδρομο, παιδική χαρά και αναβάθμιση γηπέδων. Το έργο χρηματοδοτείται μέσω δανείου του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, στο πλαίσιο του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης». Η διαδικασία ανάδειξης του αναδόχου (οικονομικός φορέας «... ΙΚΕ»), ο οποίος υπέβαλε μοναδική προσφορά, κρίθηκε νόμιμη και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/151/2025
Η Πράξη 151/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κέας και της ανώνυμης εταιρείας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα «… Α.Ε.» για την υλοποίηση του έργου «ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΝΕΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΕΑΣ», προϋπολογισμού 2.226.071,77 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι, παρόλο που το έργο συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΤΠΑ), δεν πληροί το κριτήριο υπαγωγής στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Σύμφωνα με τον ν. 4700/2020, το όριο για τον έλεγχο είναι τα 5.000.000 ευρώ (άνευ Φ.Π.Α.). Δεδομένου ότι ο προϋπολογισμός είναι σημαντικά μικρότερος, η σύμβαση κρίνεται απαραδέκτως εισαγόμενη για έλεγχο νομιμότητας.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1090/2025
Η απόφαση 1090/2025 του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου δέχεται την προσφυγή του Δήμου Μάνδρας - Ειδυλλίας και ανακαλεί την πράξη 133/2025 του Ε' Κλιμακίου, η οποία είχε κρίνει ότι κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης για την «Κατασκευή νέου εργοταξίου». Το Κλιμάκιο είχε θέσει θέματα νομιμότητας λόγω αναντιστοιχίας χρήσεων της παραχωρηθείσας έκτασης και λόγω της ανάθεσης της εκπόνησης Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) με σύστημα μελέτης-κατασκευής και κριτήριο χαμηλότερης τιμής. Το Τμήμα έκρινε ότι η αναντιστοιχία χρήσεων έχει αρθεί με μεταγενέστερη υπουργική απόφαση. Επιπλέον, δέχτηκε ότι η εκπόνηση ΕΠΣ/ΡΣΕ δεν αποτελεί βασική υποχρέωση του έργου, καθώς ούτε ο περιορισμένος προϋπολογισμός (€150.000 για μελέτες) ούτε ο χρόνος της σύμβασης (24 μήνες) επαρκούν για τέτοιες σύνθετες μελέτες. Συνεπώς, επιτρέπεται η υπογραφή της σύμβασης με τον οικονομικό φορέα «…..ΙΚΕ».
ΑΕΠΠ/628/2018
Η προσφεύγουσα επιδιώκει να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη, να απορριφθεί η οικονομική προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας και να ανακηρυχθεί η ίδια ως προσωρινή ανάδοχος της σύμβασης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας σε τρία κτίρια του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, συγκεκριμένα στα κτίρια της οδού Νίκης 5-7 (9.500 τ.μ.), της οδού Κορνάρου 1 (1.831 τ.μ.) και της πλατείας Κάνιγγος (16.500 τ.μ.), για χρονικό διάστημα ενός έτους με δυνατότητα επέκτασης για ένα επιπλέον έτος. Ο διαγωνισμός είχε κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά (χαμηλότερη τιμή) για το σύνολο των τριών κτιρίων.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/248/2025
Η Πράξη 248/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για το έργο «Κατασκευή 3 Συγκροτημάτων των 13 Διαμερισμάτων στο ΟΣΕΑΑΥ (Χωράφα), στην Περιοχή Μώλου της ν. Σκύρου (Σ-138Ε)», του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας/ΓΕΑ. Το έργο, προϋπολογισμού €6.000.000,00 (με ΦΠΑ) και διάρκειας 24 μηνών, ανατέθηκε με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή, με συμβατικό τίμημα €4.137.327,39 (χωρίς ΦΠΑ), στην εταιρεία «… ΑΤΕΒΕ». Το αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή τριών νέων διώροφων οικοδομημάτων με υπόγειο, συνολικής επιφάνειας 1.190,00 τ.μ., που χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν ασκήθηκαν ενστάσεις ή άλλα ένδικα μέσα, έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΑΕΠΠ/1278/2019
Η προδικαστική προσφυγή αίτεται την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας που κατακύρωσε το έργο «ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΝΕΟΥ ΔΗΜΑΡΧΙΑΚΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΔΗΜΟΥ» στην Ένωση Οικονομικών Φορέων «...». Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η ανέγερση νέου δημαρχιακού μεγάρου με προϋπολογισμό 17.000.000 ευρώ. Η προσφυγή επικαλείται ότι τα μέλη της ένωσης απέκρυψαν κρίσιμες πληροφορίες για συμφωνίες στρέβλωσης του ανταγωνισμού κατά την υποβολή του ΕΕΕΠ, γεγονός που συνιστά λόγο αποκλεισμού κατά τον νόμο.
ΑΕΠΠ/287/2021
Ο πρώτος προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της προσβαλλόμενης απόφασης κατά το σκέλος που απορρίπτεται η δική του προσφορά, ενώ ο δεύτερος προσφεύγων ζητά την ακύρωση της ίδιας απόφασης ως προς το σκέλος της απόρριψης της δικής του προσφοράς και την αποδοχή της προσφοράς του πρώτου παρεμβαίνοντος. Η σύμβαση αφορά την παροχή υπηρεσιών φύλαξης σύνθετων εγκαταστάσεων για δώδεκα μήνες σε τρείς βάρδιες καθημερινά, με κριτήριο κατακύρωσης την οικονομικά συμφέρουσα προσφορά. Οι προσφεύγοντες θεμελιώνουν εννομο συμφέρον για την εκδίκαση των προσφυγών τους.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/54/2025
Η Πράξη 54/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, «Κατασκευή 4 Συγκροτημάτων των 13 Διαμερισμάτων στο Στρατόπεδο "ΠΑΤΣΟΥΚΑ" στη Δημοτική Ενότητα Αλεξανδρούπολης». Το έργο, προϋπολογισμού 6.419.354,84 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ανατέθηκε με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή, με συμβατικό τίμημα 5.598.244,28 ευρώ. Η σύμβαση δεν υποδιαιρείται σε τμήματα, καθώς το φυσικό αντικείμενο κρίθηκε ενιαίο και αδιαίρετο. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και, δεδομένου ότι δεν ασκήθηκαν ενστάσεις ή προσφυγές, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/190/2025
Η Πράξη 190/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο της ΟΣΕ ΑΕ με τίτλο «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΘΗΝΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟ Χ.Θ. 418+885 ΕΩΣ Χ.Θ. 426+408». Το έργο, προϋπολογισμού 10.491.000,00 ευρώ, ανατέθηκε με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή. Παρά το γεγονός ότι η προσφορά του προσωρινού αναδόχου («… Α.Τ.Ε.») κρίθηκε αρχικά ασυνήθιστα χαμηλή, οι εξηγήσεις που υποβλήθηκαν έγιναν αποδεκτές. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με συμβατικό τίμημα 7.536.794,80 ευρώ άνευ ΦΠΑ.