×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/138/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 138/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Ανάπλαση νταμαριού ΠΕΤΑ και κατασκευή υπαίθριου θεάτρου Δήμου Νικολάου Σκουφά» (Π.Ε. Άρτας), προϋπολογισμού 2.862.903,23 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η διαδικασία αντιμετώπισε σημαντικές προκλήσεις: αρχικά, ακυρώθηκε η προσφορά του πρώτου μειοδότη λόγω μη δήλωσης υπεργολαβίας. Εν συνεχεία, ο δεύτερος κατά σειρά μειοδοσίας (οικονομικός φορέας «.. Α.Ε.») κινδύνευσε με αποκλεισμό λόγω έκπτωσης από άλλο έργο. Αφού προσκόμισε επανορθωτικά μέτρα και αυτά κρίθηκαν επαρκή από την Επιτροπή του άρθρου 73 παρ. 9 του ν. 4412/2016, το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον εν λόγω οικονομικό φορέα.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/116/2019

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με αυτά τα δεδομένα και λαμβανομένων υπόψη ότι α) για την εκτέλεση του επίμαχου έργου προσωπικό απασχόλησε η ανάδοχος και όχι ο υπεργολάβος, β) στο από 30.10.2018 κατατεθέν στη Δ.Ο.Υ. συμφωνητικό περί διάλυσης της υπεργολαβίας αναφέρεται ρητώς ότι το έργο εκτελέστηκε από την ανάδοχο, η δε δήλωση αυτή συνεπάγεται αδυναμία τυχόν νόμιμης  πληρωμής του υπεργολάβου και γ) μεταξύ των στοιχείων του φακέλου δεν υπάρχει τιμολόγιο του υπεργολάβου, αποδεικνύεται ότι η κρίσιμη σύμβαση υπεργολαβίας παρέμεινε ανεκτέλεστη και οι παραληφθείσες εργασίες εκτελέστηκαν στο σύνολο τους από την ανάδοχο. Επομένως, η μη γνωστοποίηση και έγκριση της ανενεργούς σύμβασης υπεργολαβίας από το Δήμο Κυθήρων δεν ασκεί εν προκειμένω επιρροή.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/3/2025

Η Πράξη 03/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Εργασίες για την αποκατάσταση του μηχανολογικού, δομικού και λοιπού εξοπλισμού και βελτίωσης της λειτουργικότητας και των μέτρων ασφαλείας στις μονάδες επεξεργασίας νερού (ΜΕΝ)», συνολικής συμβατικής δαπάνης 4.735.628,45 ευρώ. Η διαδικασία ανάδειξης αναδόχου από την ΕΥΔΑΠ Α.Ε. αντιμετώπισε αρχικά προβλήματα με αποκλεισμούς και προδικαστικές προσφυγές. Κατόπιν απόρριψης προηγούμενων προσφορών λόγω μη αποδοχής παράτασης της ισχύος τους, αναδείχθηκε ως προσωρινός ανάδοχος η εταιρεία «.. Α.Ε.». Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία και, συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης.


ΝΣΚ/353/2004

Δυνατότητα καταβολής αποζημίωσης Ν 2112/1920 άλλως άρθρου 8 Ν 3198/55 σε εργαζόμενο στον Γ.Ο.Ε.Β. Πεδιάδας Άρτας, που αποχώρησε με παραίτηση από την υπηρεσία του προκειμένου να του χορηγηθεί σύνταξη αναπηρίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Δεν είναι επιτρεπτή, λόγω ρητής απαγόρευσης του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (Κ.Ε.Υ.) του Γ.Ο.Ε.Β. Πεδιάδας Άρτας, η χορήγηση της αποζημιώσεως που προβλέπει ο Ν 2112/1920 σε πρώην εργαζόμενό του, που αποχωρεί λόγω παραιτήσεώς του προκειμένου να λάβει σύνταξη αναπηρίας. Μη δυνατή η επικουρική εφαρμογή του άρθρου 8 Ν 3198/55.


ΝΣΚ/219/2007

Καταβολή αποζημιώσεως του Ν 2112/20 σε πρώην εργαζόμενο στον ΓΟΕΒ Πεδιάδας Άρτας, που αποχώρησε της υπηρεσίας λόγω παραιτήσεως. Καταβολή της προβλεπόμενης από το άρθρο 8 Ν 3198/55 αποζημιώσεως στους κληρονόμους του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν είναι επιτρεπτή, η, κατά παρέκκλιση σχετικής διατάξεως του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (Κ.Ε.Υ.) του Γ.Ο.Ε.Β. Πεδιάδας Άρτας, χορήγηση της αποζημιώσεως που προβλέπει ο Ν 2112/1920 σε πρώην εργαζόμενό του που αποχώρησε της υπηρεσίας λόγω παραιτήσεώς του ούτε, όμως είναι δυνατή η χορήγηση της προβλεπόμενης από το άρθρο 8 του Ν 3198/1955, αποζημιώσεως, στους κληρονόμους του, λόγω του εν τω μεταξύ επελθόντος θανάτου του. (ομοφ.)


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/305/2025

Η Πράξη 305/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης (Ι.Φ.Σ.) για το έργο «Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμός των δικτύων Άρδευσης του Τ.Ο.Ε.Β. Ταυρωπού», συνολικού προϋπολογισμού πληρωμών διαθεσιμότητας 105.400.000,00 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.). Η διαδικασία ανάθεσης, που υλοποιήθηκε ως Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), περιλάμβανε Α' Φάση, Διάλογο και Υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, παρά τις μεταβολές στη σύνθεση του αναδόχου και την αντικατάσταση φορέα λόγω δυνητικού λόγου αποκλεισμού (που αντιμετωπίστηκε με ικανοποιητικά επανορθωτικά μέτρα), η διαδικασία ολοκληρώθηκε επιτυχώς και χωρίς ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου Σύμβασης Σύμπραξης με τον ανακηρυχθέντα ανάδοχο.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/111/2025

Η Πράξη 111/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, με τίτλο «Ανάπλαση περιοχής κλειστού γυμναστηρίου Νάξου – Κατασκευή γηπέδων προπονήσεων & υπαίθριου γυμναστηρίου». Το έργο, χρηματοδοτούμενο από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, έχει συμβατική δαπάνη 1.584.710,75 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η διαδικασία, η οποία έγινε μέσω Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ. με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή, ολοκληρώθηκε με την ανάδειξη του οικονομικού φορέα «... Ε.Π.Ε.» ως οριστικού αναδόχου. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΑΕΠΠ/1100/2020

Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα επιδίωκε την ακύρωση των πρακτικών της Επιτροπής Διαγωνισμού και της Οικονομικής Επιτροπής που έγιναν δεκτές οι προσφορές των παρεμβαινόντων, θεωρώντας τις απαράδεκτες λόγω έλλειψης ΤΕΥΔ για τους υπεργολάβους εργαστηρίων. Ζητούσε την ανακήρυξή της ως μόνης παραδεκτής προσφοράς και ανάδοχου, επικαλούμενη ότι το έργο απαιτούσε εργαστηριακές αναλύσεις σε διαπιστευμένα εργαστήρια (ISO 17025), με ποσοστό υπεργολαβίας άνω του 30% της αξίας της σύμβασης, το οποίο επέβαλλε υποβολή ξεχωριστού ΤΕΥΔ. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε τη μελέτη ασφαλείας νερού υπολειπόμενων οικισμών, συμπεριλαμβανομένων εργαστηριακών αναλύσεων φυσικοχημικών και μικροβιολογικών παραμέτρων.


ΕΑΔΗΣΥ/1398/2023

Με την προδικαστική προσφυγή ο προσφεύγων ζητά να ακυρωθούν: α) η απόφαση του ΔΣ της αναθέτουσας αρχής με αριθμό ***/2023 που περιέχεται στο πρακτικό της 11ης τακτικής συνεδρίασης με ημερομηνία 31/7/2023 με θέμα «Έγκριση πρακτικού της 5ης συνεδρίασης της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού περί ελέγχου δικαιολογητικών προσωρινού αναδόχου και κατακύρωση της σύμβασης στον ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό άνω των ορίων με τίτλο «Προμήθεια υλικών στο πλαίσιο υλοποίησης της πράξης "Αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση του υπαίθριου θεάτρου εντός του εξωτερικού περιβόλου του *** (***)"», β) η απόφαση του ίδιου οργάνου με αριθμό 80/2023 σχετικά με την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου της σύμβασης και γ) κάθε άλλη συναφής πράξη ή παράλειψη των αρμοδίων οργάνων, κατά το μέρος τους που έγιναν δεκτές στον διαγωνισμό οι προσφορές του παρεμβαίνοντος, καθώς επίσης και των οικονομικών φορέων *** και *** IKE. 


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/297/2025

Η Πράξη 297/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΟΚΤΩ (8) ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΩΝ ΚΤΗΡΙΩΝ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΣΤΟΝ ΟΙΚΙΣΜΟ «ΛΗΞΟΥΡΙ Ι» ΣΤΗ ΘΕΣΗ «ΑΜΜΟΥΣΑ» ΣΤΟ ΛΗΞΟΥΡΙ ΤΗΣ Δ.Ε. ΠΑΛΙΚΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ». Το έργο, προϋπολογισμού €2.419.354,85 (πλέον ΦΠΑ), ανατέθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού με κριτήριο χαμηλότερης τιμής στην εταιρεία «...Α.Τ.Ε.» με έκπτωση 7,23%, κατόπιν δημοπράτησης από την «ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε.». Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη τη συμμόρφωση με τον ν. 4412/2016 και κρίνοντας επαρκή τα επανορθωτικά μέτρα που δήλωσε ο ανάδοχος για παλαιότερες εκπτώσεις από δημόσιες συμβάσεις, αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/88/2025

Η Πράξη 88/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για το έργο «Sub.3.14 Αναβάθμιση υποδομών και εξοπλισμού στα κτήρια-μνημεία του Εθνικού Θεάτρου στην Αθήνα (κτήριο Rex και Σικιαρίδειο)». Η συνολική συμβατική δαπάνη ανέρχεται σε 5.372.582,97 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, και η χρηματοδότηση προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η ανάθεση έγινε με ανοιχτή διαδικασία και κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή με αξιολόγηση μελέτης. Κατόπιν απόρριψης μιας προσφοράς λόγω μη συμμόρφωσης της τεχνικής μελέτης, προσωρινή ανάδοχος αναδείχθηκε η εταιρεία «..Α.Ε.». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο λήψης της απαιτούμενης απόφασης για τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης από τον Δήμο Αθηναίων.