ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/75/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 75/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Ενεργειακή αναβάθμιση σχολικού συγκροτήματος Γκράβας Δήμου Αθηναίων», με συμβατικό τίμημα 5.598.117,13 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η ανάθεση έγινε με ανοικτό διαγωνισμό και κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή, χρησιμοποιώντας το σύστημα της ελεύθερης συμπλήρωσης ανοιχτού τιμολογίου (κατ’ αποκοπή τίμημα). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε τη νομιμότητα της διαδικασίας, συμπεριλαμβανομένης της αιτιολόγησης του συστήματος προσφορών. Κατόπιν ελέγχου, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με την ανάδοχο εταιρεία, με την επισήμανση να απαλειφθούν από το σχέδιο οι αναφερόμενοι ως εκ τρίτου συμβαλλόμενοι, οι οποίοι παρέχουν μόνο δάνεια εμπειρία.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/149/2025
Η Πράξη 149/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Συντήρηση κτιριακών υποδομών 1ου και 3ου ΕΠΑΛ και Δημοσίου ΙΕΚ Τρίπολης», προϋπολογισμού 1.917.697,70 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η αναθέτουσα αρχή ήταν η εταιρεία «ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε.». Ο διαγωνισμός διεξήχθη ως ανοικτός, με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, χρησιμοποιώντας το σύστημα ελεύθερης συμπλήρωσης ανοιχτού τιμολογίου για κατ’ αποκοπή τίμημα. Υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά (από την «… Α.Τ.Ε.»), η οποία κρίθηκε ως προσωρινός ανάδοχος. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η επιλογή του συγκεκριμένου συστήματος υποβολής προσφορών αιτιολογείται νομίμως. Καθώς δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με την επισήμανση για μια μικρή διόρθωση στη διατύπωση στη δεύτερη σελίδα του σχεδίου.
ΝΣΚ/308/2001
Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Στεγαστικά δάνεια.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Δ. Γριμάνης, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγήτρια: Α. Καπετανάκη, Πάρεδρος. Το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο έχει την δυνατότητα να χορηγήσει στεγαστικό δάνειο σε απασχολούμενο με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου στην Επιχείρηση Ραδιοφωνίας Αθήνα 9,84 του Δήμου Αθηναίων, καθόσον πρόκειται περί μη κερδοσκοπικού νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, που έχει συσταθεί από τον Δήμο Αθηναίων και διοικείται από συμβούλιο τα μέλη του οποίου διορίζονται από τον Δήμο αυτό, με την προϋπόθεση ότι καλύπτει πάγιες και διαρκείς ανάγκες του συγκεκριμένου ραδιοφωνικού σταθμού, ο οποίος λειτουργεί χάριν της ενημέρωσης, ψυχαγωγίας κλπ των δημοτών της περιφέρειας του Δήμου Αθηναίων.
ΝΣΚ/160/2001
Αμμοληψία. Παραχώρηση, εκμίσθωση του δικαιώματος. Συνέπειες πραγματικού ελαττώματος του μισθίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάρκεια της παραχωρήσεως δικαιώματος αμμοληψίας ή χορηγήσεως σχετικής αδείας και το τίμημα που ορίσθηκαν στην διακήρυξη, στην εγκριτική των πρακτικών αυτής απόφαση και στο τυχόν υπογραφέν σχετικά μ αυτή συμβόλαιο είναι δεσμευτικά για την Διοίκηση και τον αναδειχθέντα πλειοδότη. Λόγοι αναφερόμενοι στην πραγματική κατάσταση του ακινήτου, από το οποίο θα γίνεται η αμμοληψία, δεν επιφέρουν μείωση του συμφωνηθέντος τιμήματος ούτε συνιστούν λόγο παρατάσεως της διαρκείας της παραχωρήσεως, όταν μάλιστα τούτο ρητά προβλέπεται στις προαναφερθείσες πράξεις.
ΝΣΚ/474/2000
Διατηρητέα. Ετοιμόρροπα. Εργασίες επισκευαστικές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ΥΠ.ΠΟ. έχει εκ του νόμου (άρθρα 24 παρ.1 Σ, 52 κ.ν. 5351/1932, 1 παρ.1 ν.1469/1950) τη δυνατότητα να επέμβει και να εκτελέσει, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, όλα τα προβλεπόμενα από την εγκεκριμένη μελέτη άμεσα μέτρα προστασίας για την αποφυγή της ενδεχόμενης κατάρρευσης του διατηρητέου συγκροτήματος Κλωναρίδη - Φιξ στα Πατήσια, ιδιοκτησίας του Δήμου Αθηναίων, εκτός από την εργασία περίφραξης του μνημείου, για την οποία έχει υποβληθεί μελέτη από τον ιδιοκτήτη και έχει εγκριθεί από το ΥΠ.ΠΟ.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/93/2025
Η Πράξη 93/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Δήμου Αθηναίων με τίτλο «ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ». Το έργο, προϋπολογισμού 4.000.000,00 ευρώ (με Φ.Π.Α.), ανατέθηκε με ανοικτό διαγωνισμό, βάσει της χαμηλότερης τιμής, στην εταιρεία «... Ι.Κ.Ε.» με συμβατικό τίμημα 2.331.491,43 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.. Το έργο αφορά εγκατάσταση ενεργητικών μέτρων και επεμβάσεων παθητικής πυροπροστασίας σε σχολικά κτίρια. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάθεσης και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/29/2025
Η Πράξη 29/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου του Δήμου Ελευσίνας «Αποκατάσταση κτιριακού συγκροτήματος ΙΡΙΣ». Το συμβατικό τίμημα της συμπληρωματικής σύμβασης είναι 159.565,87 ευρώ, με τη συνολική σωρευτική υπέρβαση (μαζί με την 1η ΣΣ) να ανέρχεται σε 36,49% της αρχικής σύμβασης, ποσοστό που τηρεί το νόμιμο όριο του 50%. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι οι συμπληρωματικές εργασίες, που απαιτήθηκαν λόγω έντονης φθοράς, ρηγματώσεων και διάβρωσης στα δομικά στοιχεία των Κτιρίων 1 & 2, πληρούν τις προϋποθέσεις του ν.4412/2016. Για τεχνικούς λόγους δεν επιτρέπεται η αλλαγή αναδόχου. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης, υπό τον όρο της παράτασης της διάρκειας της αρχικής σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/7/2025
Η Πράξη 7/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Κατασκευή 2 Κτηριακών Συγκροτημάτων των 13 Διαμερισμάτων, στο Στρατόπεδο "ΚΑΤΕΧΑΚΗ" και 1 Κτηριακού Συγκροτήματος των 13 Διαμερισμάτων στο Α/Δ Μαριτσών, της ν. Ρόδου», από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Το έργο, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 6.000.000,00 ευρώ (με Φ.Π.Α.), ανατέθηκε στην εταιρεία «.. Α.Τ.Ε.» με συμβατικό τίμημα 4.302.014,82 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και μέση έκπτωση 11,34%. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τα στοιχεία του διαγωνισμού και διαπίστωσε ότι δεν ασκήθηκαν ένδικα μέσα και δεν υπήρχαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με την επισήμανση ότι οι τροποποιήσεις της σύμβασης πρέπει να τηρούν τις διατάξεις του ν.4412/2016.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/91/2025
Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέτασε το σχέδιο τροποποιητικής (συμπληρωματικής) σύμβασης για την «Ενεργειακή αναβάθμιση εγκαταστάσεων ύδρευσης και αποχέτευσης» της Δ.Ε.Υ.Α. Ξυλοκάστρου - Ευρωστίνης. Η τροποποίηση, η οποία αυξάνει το αρχικό συμβατικό τίμημα κατά 228.200,00 ευρώ (10,1%), κρίθηκε «ουσιώδης» και υποβλήθηκε σε προσυμβατικό έλεγχο. Οι πρόσθετες προμήθειες και εργασίες κατέστησαν αναγκαίες κατά την εκτέλεση της αρχικής σύμβασης, καθώς διαπιστώθηκαν σοβαρές φθορές και διαβρώσεις σε δομικά μέρη και ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό. Η απόφαση έκρινε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 337 παρ. 1 περ. β΄ του ν. 4412/2016, καθώς η αλλαγή αναδόχου θα ήταν ασύμφορη για τεχνικούς λόγους συμβατότητας, ενώ η αύξηση παραμένει εντός του επιτρεπόμενου ορίου του 50%. Κατόπιν τούτων, δεν κωλύεται η υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/234/2025
Η Πράξη 234/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την εκτέλεση του Τμήματος 2 του έργου «ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ». Το Τμήμα 2, που αφορά στις 3η, 4η και 5η Δημοτική Κοινότητα, έχει προϋπολογιζόμενη δαπάνη 7.258.064,52 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και συμβατικό τίμημα 5.232.255,68 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Κριτήριο ανάθεσης ήταν η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, αποκλειστικώς βάσει τιμής. Προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε ο οικονομικός φορέας με δ.τ. «...ΑΤΕ» με προσφερθείσα έκπτωση 28,50%. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και του εν λόγω οικονομικού φορέα.
Στε/1222/2006
Το μεν άρθρο 5 παρ. 3 του π.δ. 609/85 (κατά το οποίο ο προϋπολογισμός της Υπηρεσίας αποτελεί το ανώτατο όριο προσφορών, εκτός εάν η διακήρυξη ορίζει το αντίθετο και ο προϋπολογισμός μπορεί να είναι αναλυτικός ή να περιλαμβάνει κατ’ αποκοπή τίμημα για το έργο ή τμήματά του) δεν ορίζει ρητώς ότι προσφορές με επιμέρους τιμές μεγαλύτερες των σχετικών τιμών του τιμολογίου της Υπηρεσίας απορρίπτονται ως απαράδεκτες, το δε άρθρο 7 παρ. 3 του αυτού π.δ. (κατά το οποίο, στο σύστημα προσφορών με επιμέρους ποσοστά έκπτωσης, επιτρέπεται μηδενική ή αρνητική έκπτωση σε ομάδες εργασιών εάν η συνολική έκπτωση είναι θετική) δεν παρέχει προφανές εξ αντιδιαστολής επιχείρημα υπέρ της άποψης της αιτούσας ότι στο εφαρμοσθέν εν προκειμένω σύστημα του άρθρου 9 του π.δ. 609/85 (σύστημα προσφοράς με ελεύθερη συμπλήρωση τιμολογίου), ελλείψει αντίστοιχης ρύθμισης, δεν επιτρέπονται αρνητικές εκπτώσεις σε επιμέρους κονδύλια του τιμολογίου.