ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/185/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 185/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κωλύει την υπογραφή του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο μεταξύ της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και της ένωσης «BENUAL Α.Ε. - ΜΠΙΚΑΣ Α.Ε.». Η συμφωνία αφορούσε την προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής για την αντιμετώπιση της υλικής στέρησης απόρων, με συμβατικό τίμημα 25.149.758,76 ευρώ (προ ΦΠΑ). Η κώλυση προέκυψε διότι οι όροι τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας (άρθρα 2.2.6.1 και 2.2.6.2) κρίθηκαν υπέρμετρα περιοριστικοί και σε δυσαναλογία με τον επιδιωκόμενο σκοπό. Συγκεκριμένα, ορίστηκε υπερβολικά σύνθετη και λεπτομερής εμπειρία και απαιτήθηκε η κατοχή συγκεκριμένων εγκαταστάσεων (κέντρο αποθήκευσης 750 τ.μ.) και οχημάτων (πέντε φορτηγά) πριν την ανακήρυξη του αναδόχου. Οι περιοριστικοί αυτοί όροι επιβεβαιώθηκαν από το γεγονός ότι υποβλήθηκε μόνο μία παραδεκτή αίτηση συμμετοχής.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/180/2025
Η Πράξη 180/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της ένωσης οικονομικών φορέων «..Α.Ε.», με αντικείμενο την προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής (ΕΒΥΣ) για την αντιμετώπιση της υλικής στέρησης απόρων, προϋπολογισμού άνω των 76,5 εκατ. ευρώ (προ ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι οι όροι τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας (άρθρα 2.2.6.1 και 2.2.6.2) της διακήρυξης ήταν υπέρμετρα περιοριστικοί και δυσανάλογοι, τυποποιώντας την εμπειρία με υπερβολικά λεπτομερή σχήματα και απαιτώντας εκ των προτέρων τη διάθεση εγκαταστάσεων και οχημάτων. Η διαπίστωση αυτή ενισχύθηκε από τον μικρό αριθμό συμμετεχόντων (δύο αιτήσεις, μία απορρίφθηκε), γεγονός που παραβιάζει τις αρχές του υγιούς ανταγωνισμού. Κατόπιν αυτών, το Κλιμάκιο κωλύει την υπογραφή του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/22/2025
Η Πράξη 22/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο τριετούς διάρκειας, συμβατικού τιμήματος 21.434.065,14 ευρώ (προ ΦΠΑ), μεταξύ της Περιφέρειας Πελοποννήσου και της ένωσης εταιρειών «...ΑΒΕΕ». Αντικείμενο της συμφωνίας είναι η προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής για τις ανάγκες του προγράμματος αντιμετώπισης της υλικής στέρησης απόρων. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι κωλύεται η υπογραφή της συμφωνίας. Η υπογραφή κωλύεται διότι οι όροι τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας (άρθρα 2.2.6.1 και 2.2.6.2 της διακήρυξης) κρίνονται υπέρμετρα περιοριστικοί και δυσανάλογοι, τυποποιώντας σύνθετα την αιτούμενη εμπειρία και απαιτώντας εκ των προτέρων τη διάθεση συγκεκριμένων εγκαταστάσεων (αποθήκης 700 τ.μ.) και οχημάτων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/140/2025
Η Πράξη 140/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο μεταξύ της Περιφέρειας Κρήτης και της ένωσης οικονομικών φορέων «… SA», με αντικείμενο την προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής (ΕΒΥΣ), συμβατικού τιμήματος 12.086.766,05 ευρώ (με ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή της συμφωνίας. Οι όροι τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας των άρθρων 2.2.6.1 και 2.2.6.2 της διακήρυξης κρίθηκαν υπέρμετρα περιοριστικοί και δυσανάλογοι. Συγκεκριμένα, ζητούνταν ιδιαίτερα σύνθετη και λεπτομερής εμπειρία, καθώς και η εκ των προτέρων διαθεσιμότητα μεγάλου κέντρου αποθήκευσης και διανομής (logistics) με ψυκτικό θάλαμο 100 τ.μ. στην Κρήτη, μαζί με συγκεκριμένο αριθμό φορτηγών οχημάτων, περιορίζοντας έτσι τον ανταγωνισμό, γεγονός που επιβεβαιώθηκε από την υποβολή μόνο μίας αίτησης συμμετοχής.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/99/2025
Η Πράξη 99/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο μεταξύ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (ΠΔΕ) και δύο οικονομικών φορέων για την προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής (ΕΒΥΣ) για απόρους. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι οι όροι τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας (άρθρα 2.2.6.1 και 2.2.6.2 της διακήρυξης) είναι υπέρμετρα περιοριστικοί και τελούν σε δυσαναλογία με τον επιδιωκόμενο σκοπό, καθότι τυποποιούν την απαιτούμενη εμπειρία κατά ιδιαίτερα σύνθετο τρόπο και υποχρεώνουν τους ενδιαφερόμενους να διαθέτουν τις απαραίτητες εγκαταστάσεις και οχήματα προτού ανακηρυχθούν ανάδοχοι. Το γεγονός ότι υποβλήθηκαν μόνο δύο αιτήσεις συμμετοχής επιβεβαίωσε τον περιοριστικό χαρακτήρα των όρων. Κατά συνέπεια, κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/883/2025
Η απόφαση 0883/2025 του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου απέρριψε την προσφυγή ένωσης οικονομικών φορέων κατά της πράξης 140/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου, η οποία έκρινε ότι κωλυόταν η υπογραφή συμφωνίας-πλαίσιο με την Περιφέρεια Κρήτης για την προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής (προϋπολογισμού άνω των 10 εκατ. ευρώ). Το Δικαστήριο έκρινε ότι οι όροι τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας της διακήρυξης (άρθρα 2.2.6.1 και 2.2.6.2) ήταν υπέρμετρα περιοριστικοί και δυσανάλογοι. Συγκεκριμένα, το Δικαστήριο επικύρωσε ότι ο συνδυασμός απαιτήσεων για προηγούμενες συμβάσεις ήταν υπερβολικά λεπτομερής, και ότι ήταν μη νόμιμη η απαίτηση για εκ των προτέρων κατοχή αποθηκευτικών χώρων μεγάλου εμβαδού και υπερβολικά υψηλού αριθμού οχημάτων (20 φορτηγά), καθώς θα μπορούσε να είχε τεθεί ως ειδικός όρος εκτέλεσης. Η πλημμέλεια κρίθηκε ουσιώδης λόγω του περιορισμού του ανταγωνισμού, καθώς υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά.
25576/3251/2015
Σύσταση Αρχής Διαχείριση του Επιχειρησιακού Προγράμματος Επισιτιστικής ή/και Βασικής Υλικής Συνδρομής του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας Απόρων.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/45/2025
Η Πράξη 45/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ελέγχει τη νομιμότητα του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο τριετούς διάρκειας μεταξύ της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και ένωσης οικονομικών φορέων για την προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής, συμβατικής αξίας 17.685.432,71 ευρώ (προ ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι κωλύεται η υπογραφή της συμφωνίας. Οι όροι τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας της διακήρυξης κρίθηκαν υπέρμετρα περιοριστικοί και δυσανάλογοι, καθώς τυποποιούν την απαιτούμενη εμπειρία κατά ένα υπερβολικά λεπτομερές σχήμα και απαιτούν από τους ενδιαφερόμενους να διαθέτουν συγκεκριμένες εγκαταστάσεις (όπως χώρο αποθήκευσης 700 τ.μ.) και πολλά οχήματα πριν την ανακήρυξη τους ως αναδόχων.
ΑΕΠΠ/1427/2019
Η προσφεύγουσα σύνδεση επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης αριθ. 469/2019 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, η οποία αφορά την ανάθεση της σύμβασης για την 'Προμήθεια ειδών τροφίμων & ειδών Βασικής Υλικής Συνδρομής' με χρηματοδότηση του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας Απόρων. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει τέσσερα τμήματα: Τμήμα 1 (Ομάδα Α' Τροφίμων), Τμήμα 2 (Ομάδα Β' Ειδών Κρεοπωλείου), Τμήμα 3 (Ομάδα Γ' Ειδών Οπωροπωλείου) και Τμήμα 4 (Ομάδα Δ' Βασικής Υλικής Συνδρομής), με συνολική προϋπολογιζόμενη αξία 399.036,41€ χωρίς ΦΠΑ. Η προσφεύγουσα ζητά επίσης τη διατήρηση της αναστολής της διαγωνιστικής διαδικασίας έως την εκδίκαση της προσφυγής.
ΑΕΠΠ/561/2018
Η προσφεύγουσα εταιρεία κατατέθηκε προδικαστική προσφυγή έναντι της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της [...], η οποία επικύρωσε τα πρακτικά αποσφράγισης και αξιολόγησης των δικαιολογητικών κατακύρωσης ενός ηλεκτρονικού, ανοικτού, διεθνούς, δημόσιου διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η 'Προμήθεια τροφίμων και βασικής υλικής βοήθειας για τις ανάγκες του επιχειρησιακού προγράμματος επισιτιστικής και βασικής υλικής συνδρομής για το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας Απόρων της Κοινωνικής Σύμπραξης της Π.Ε. Ηλείας'. Η προσφυγή επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης, ισχυριζόμενη ότι η αναθέτουσα αρχή ενέκρινε παράνομα την κατακύρωση της Ομάδας Δ (προμήθεια κρεάτων) στην παρεμβαίνουσα εταιρεία, η οποία προσέφερε μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης, ενώ τα δικαιολογητικά πιστοληπτικής ικανότητας που προσκόμισε ήταν ελλιπή και μη συμβατά με τους όρους της διακήρυξης.
ΑΕΠΠ/210/2019
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητά την ακύρωση της διακήρυξης υπ’ αριθ. 44547/18.12.2018 για την 'Προμήθεια Τροφίμων και Ειδών Βασικής Υλικής Συνδρομής 2018-2019' στο σύνολό της, καθώς και ειδικότερα την ακύρωση των όρων 2.2.6.2, 2.2.6.3, 2.2.6.4, 2.2.5.3, 2.2.6.7 και 6.6. Αμφισβητεί την νομιμότητα κριτηρίων τεχνικής ικανότητας, όπως την απαίτηση αποθήκης εντός 2 χλμ. από την έδρα του Δήμου Κορινθίων, θεωρώντας ότι περιορίζουν τον ανταγωνισμό και παραβιάζουν αρχές διαφάνειας, ισότητας και αναλογικότητας. Επίσης, καταγγέλλει ασάφειες και αδικαιολόγητους περιορισμούς σε όρους συμμετοχής και εκτέλεσης της σύμβασης.