ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/240/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 240/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο διάρκειας ενός έτους για την προμήθεια 5.547 Φορητών Επιτραπέζιων Μικροϋπολογιστών, συνολικής εκτιμώμενης αξίας 3.772.766,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Συμβάσεων ενήργησε ως Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών. Η απόφαση εστιάζει στα Τμήματα 1 και 2 του διαγωνισμού, τα οποία αφορούν συγκεκριμένους φορείς. Αφού εξέτασε τη διαδικασία, η οποία οδήγησε στην κατακύρωση των Τμημάτων 1 και 2 στον οικονομικό φορέα «..» με μέγιστες δαπάνες 149.675,00€ και 385.640,00€ αντίστοιχα (πλέον ΦΠΑ), το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της συμφωνίας-πλαίσιο.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/11/2025
Η Πράξη 11/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου συμφωνίας πλαίσιο για την προμήθεια 8.000 σωλήνων χαμηλής πίεσης 45mm, με συνολική συμβατική αξία 773.760,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), για τις ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος. Το Κλιμάκιο εξέτασε την αποδοχή της προσφοράς του πρώτου προσωρινού αναδόχου, ο οποίος είχε κηρυχθεί έκπτωτος από προηγούμενη σύμβαση το 2020. Η αναθέτουσα αρχή αιτιολόγησε ότι η έκπτωση οφειλόταν σε ανωτέρα βία (προβλήματα εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω Covid-19) και λόγω επιτυχούς εκτέλεσης άλλων μεταγενέστερων συμβάσεων, έκρινε ότι δεν κλονίζεται η αξιοπιστία του οικονομικού φορέα. Το Κλιμάκιο έκρινε την αιτιολογία επαρκή. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμφωνίας πλαίσιο, υπό τον όρο της διόρθωσης των αναγραφόμενων ποσών εγγυητικών επιστολών στα ορθά 3.400,00 ευρώ, καθώς και άλλων διορθώσεων στα στοιχεία της διακήρυξης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/24/2025
Η απόφαση (Πράξη 24/2025) του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο για την «Προμήθεια εξοπλισμών συστημάτων πρόληψης, αντιμετώπισης, διαχείρισης και έγκαιρης προειδοποίησης - Συστήματα Πυρανίχνευσης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης». Η προμήθεια, συνολικής συμβατικής δαπάνης 21.739.200,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ, ανατέθηκε στην «.. Α.Ε.». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η μη υποβολή της προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και της ΚτΠ Μ.Α.Ε. σε προσυμβατικό έλεγχο δεν αποτελεί ουσιώδη πλημμέλεια, καθώς η ΚτΠ Μ.Α.Ε. κρίθηκε ως οργανισμός δημοσίου δικαίου και η συμφωνία ως γνήσια συνεργασία. Επίσης, δεν βρέθηκαν άλλες ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διεξαχθείσα διαγωνιστική διαδικασία, συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/126/2023
Η Πράξη 126/2023 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας δύο σχεδίων συμφωνίας-πλαίσιο και της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου από το ΤΕΕ για το έργο «ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΕΙΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ». Η συνολική εκτιμώμενη αξία του έργου ανέρχεται σε 121.562.705,99 € (χωρίς ΦΠΑ), με δυνατότητα προαίρεσης έως 50%. Η απόφαση έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμφωνίας-πλαίσιο, καθώς δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να πλήττουν θεμελιώδεις κανόνες της διαδικασίας σύναψης δημόσιων συμβάσεων. Ειδικότερα, το Τμήμα 1 (Ψηφιοποίηση Αρχείων Πολεοδομικής Πληροφορίας) ανατέθηκε στην ένωση εταιρειών «... & ... & ...» έναντι 112.101.209,44 € και το Τμήμα 2 (Μητρώο Κτιρίων και Γεωμετρική τεκμηρίωσή τους) ανατέθηκε στην εταιρεία «...» έναντι 8.865.600 €, αμφότερα χωρίς ΦΠΑ, ως οι πλέον συμφέρουσες από οικονομική άποψη προσφορές.
ΑΕΠΠ/1413/2021
Ο προσφεύγων, μέσω της προδικαστικής προσφυγής του, ζητά την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής με την οποία απορρίφθηκε η προσφορά του ως απαράδεκτη και έγινε δεκτή η οικονομική προσφορά άλλης εταιρείας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια φαρμακευτικού υλικού, συγκεκριμένα φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων, στο πλαίσιο ενός μίνι διαγωνισμού (call-off) με προϋπολογισμό 14.040,00€ (συμπεριλαμβανομένων κρατήσεων, πλέον ΦΠΑ). Η διαδικασία διενεργήθηκε βάσει της Συμφωνίας-Πλαισίου προμήθειας φαρμακευτικού υλικού, με συνολική προϋπολογισθείσα αξία 126.048,00€ πλέον ΦΠΑ. Ο προσφεύγων θεωρεί ότι η απόρριψη της προσφοράς του ήταν άκυρη, καθώς υποστήριξε ότι πληρούσε τις απαιτήσεις της πρόσκλησης, συμπεριλαμβανομένης της υποβολής ψηφιακά υπογεγραμμένων υπευθύνων δηλώσεων και πιστοποιητικών που καλύπτουν την απαίτηση για μη αναστολή των δραστηριοτήτων του.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/21/2025
Η Πράξη 21/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο για την προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής για την Περιφέρεια Θεσσαλίας, προϋπολογισμού 27.235.268,29 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι συντρέχουν ουσιώδεις πλημμέλειες που κωλύουν την υπογραφή της σύμβασης. Οι πλημμέλειες αφορούν τα κριτήρια τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας: Η απαίτηση για απόδειξη εμπειρίας μέσω πέντε (5) τουλάχιστον συμβάσεων συγκεκριμένου τύπου και ποσότητας θεωρήθηκε υπέρμετρα περιοριστική. Επιπλέον, η απαίτηση για κατοχή δύο αποθηκευτικών χώρων (ο ένας 2.000 τ.μ.) και 18 φορτηγών οχημάτων κατά το στάδιο υποβολής της αίτησης κρίθηκε δυσανάλογη και αδικαιολόγητα περιοριστική του ανταγωνισμού. Το γεγονός ότι υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά επιβεβαίωσε την έλλειψη ανταγωνισμού, οδηγώντας στην κώλυση της υπογραφής του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/21/2025
Η Πράξη 21/2025 του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση υπηρεσιών καθαριότητας στο Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μετοχικό Ταμείο Στρατού (ΝΙΜΤΣ). Η σύμβαση αφορά διετή παροχή με δικαίωμα προαίρεσης για ένα (1) επιπλέον έτος, με συνολικό προϋπολογισμό 4.690.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Στη διαγωνιστική διαδικασία υποβλήθηκαν δύο προσφορές, ωστόσο η μία εταιρεία αποκλείστηκε διότι δεν κατέθεσε την απαραίτητη βεβαίωση αυτοψίας. Ως οριστική ανάδοχος ανακηρύχθηκε η εταιρεία «… ΕΠΕ» με συμβατική αξία 3.084.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τη διαδικασία και το σχέδιο σύμβασης, έκρινε ότι δεν εντοπίζονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/43/2025
Η Πράξη 43/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Κατασκευή 2 Συγκροτημάτων των 13 Διαμερισμάτων στο Στρατόπεδο 'ΣΤΑΘΑΤΟΥ' στη Δημοτική Ενότητα Ορεστιάδας». Το έργο, προϋπολογισμού 3.225.806,45 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και συμβατικού τιμήματος 2.558.529,58 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), ανατέθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού, με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τα στοιχεία του φακέλου, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης του αναδόχου. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου (Υπουργείου Εθνικής Άμυνας) και του οικονομικού φορέα που αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος.
ΑΕΠΠ/1537/2021
Η προσφεύγουσα εταιρεία με την προδικαστική προσφυγή επιδιώκει την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 173/2021 Απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, καθώς και τον αποκλεισμό της ανταγωνίστριας εταιρείας που αναδείχθηκε προσωρινή ανάδοχος από τις περαιτέρω διαδικασίες του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΙΝΗΣΗΣ, ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ, ΛΙΠΑΝΤΙΚΩΝ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΝΟΜΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΩΝ» με συνολικό προϋπολογισμό 546.189,12€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%). Η προσφυγή εστιάζει συγκεκριμένα στο Τμήμα ΙΙ των ελαιολιπαντικών (εκτιμώμενης αξίας 16.766,00€ πλέον ΦΠΑ), ισχυριζόμενη ότι η ανάδοχος δεν πληροί υποχρεωτικές τεχνικές προδιαγραφές (πιστοποιητικά ISO και προδιαγραφές υδραυλικών υγρών).
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/176/2025
Η Πράξη 176/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης της μεικτής σύμβασης «Ανάπλαση αθλητικών εγκαταστάσεων Περιφερειακής Ενότητας Κεφαλληνίας και Ιθάκης», προϋπολογισμού 2.199.828,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο εξέτασε τη νέα διαδικασία, η οποία ξεκίνησε μετά τη ματαίωση της προηγούμενης σε συμμόρφωση με αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου λόγω μη νόμιμου όρου εμπειρίας, ο οποίος εισήγαγε διάκριση μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου. Διαπιστώθηκε ότι η νέα διακήρυξη διέπεται νόμιμα και ότι ο οικονομικός φορέας αναδείχθηκε οριστικός ανάδοχος με προσφορά 2.177.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ, αφού η τεχνική προσφορά άλλου συμμετέχοντα απορρίφθηκε. Εφόσον δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν ασκήθηκε προδικαστική προσφυγή κατά του κύρους της διαδικασίας, το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΑΔΗΣΥ/1454/2024
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που κρίθηκε αποδεκτή η προσφορά του παρεμβαίνοντος και ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος για το έργο «…». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη διενέργεια εργασιών που δεν αναφέρονται ρητά στο κείμενο, αλλά από τα στοιχεία προκύπτει ότι σχετίζεται με δημόσιο διαγωνισμό για έργο με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 322.576,61€ (χωρίς ΦΠΑ), όπου κριτήρια κατακύρωσης ήταν η πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά. Η προσφυγή εστιάζει σε ελλείψεις αιτιολόγησης του παρεμβαίνοντος για έμμεσο και άμεσο κόστος, καθώς και σε τυχόν παράνομη συμμετοχή.