ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/19/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 19/2025 του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας τριών σχεδίων τροποποιητικών συμβάσεων παραχώρησης μεταξύ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της εταιρείας «… ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ». Τα σχέδια αφορούν την υποκατάσταση του αρχικού παραχωρησιούχου (λόγω πώλησης των πλοίων) για τις δρομολογιακές γραμμές ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ, καθώς και αυτές από ΠΕΙΡΑΙΑΣ/ΛΑΥΡΙΟ προς Μήλο, Φολέγανδρο, Σίκινο, Ίο, Θήρα, και προς Σίφνο, Φολέγανδρο, Σίκινο, Ίο, Θήρα. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η υποκατάσταση επιτρέπεται βάσει ρητής ρήτρας των αρχικών συμβάσεων και του άρθρου 51 παρ. 1 περ. δ΄ του ν. 4413/2016, και ως εκ τούτου δεν συνιστά ανεπίτρεπτη ουσιώδη τροποποίηση που να απαιτεί νέα διαγωνιστική διαδικασία. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή των τροποποιητικών συμβάσεων, με την επισήμανση διόρθωσης των δρομολογίων σε δύο εξ αυτών.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΣΤΕ/1785/2021
Σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών, με αντικείμενο την «Ανάπτυξη, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση ζεύγους Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) ... της Εγνατίας Οδού»(...)Εξ άλλου, η προαναφερθείσα υποκατάσταση της παραχωρησιούχου στην από 23.7.2012 σύμβαση από τρίτο οικονομικό φορέα, ο οποίος δεν είχε μετάσχει στον διενεργηθέντα διαγωνισμό, πιθανολογείται σοβαρώς ως μη νόμιμη και για τον λόγο ότι αυτή έχει ως δικαιολογητικό έρεισμα την μη εκπλήρωση εκ μέρους της παραχωρησιούχου επί μακρύ χρονικό διάστημα (άνω των 7 ετών) των απορρεουσών από την ανωτέρω σύμβαση υποχρεώσεών της, γεγονός το οποίο στοιχειοθετεί λόγο καταγγελίας της εν λόγω σύμβασης από την παραχωρούσα αρχή. Συνεπώς, η ένδικη υποκατάσταση της παραχωρησιούχου, ανατρέπουσα την ισορροπία της ανωτέρω σύμβασης παραχώρησης, συνιστά ουσιώδη τροποποίηση της σύμβασης αυτής, κατά την έννοια της διατάξεως της παρ. 4 του άρθρου 51 του ν. 4413/2016 δύναται δε να διενεργηθεί μόνο κατόπιν προκηρύξεως νέας διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεσή της.Δέχεται την αίτηση ακυρώσεως.
ΣΤΕ/1787/2021
Σύμβαση παραχώρησης έργου «Ανάπτυξη, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση ζεύγους Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) ... στο τμήμα 14.3 της ...»(...)Εξ άλλου, η προαναφερθείσα υποκατάσταση της παραχωρησιούχου στην από 14-11-2011 σύμβαση από τρίτο οικονομικό φορέα, ο οποίος δεν είχε μετάσχει στον διενεργηθέντα διαγωνισμό παρίσταται ως μη νόμιμη και για τον λόγο ότι αυτή έχει ως δικαιολογητικό έρεισμα την μη εκπλήρωση εκ μέρους της παραχωρησιούχου επί μακρύ χρονικό διάστημα (άνω των 8 ετών) των απορρεουσών από την ανωτέρω σύμβαση υποχρεώσεών της, γεγονός το οποίο στοιχειοθετεί λόγο καταγγελίας της εν λόγω σύμβασης από την παραχωρούσα αρχή. Συνεπώς, η ένδικη υποκατάσταση της παραχωρησιούχου, ανατρέπουσα την ισορροπία της ανωτέρω σύμβασης παραχώρησης, συνιστά ουσιώδη τροποποίηση της σύμβασης αυτής, κατά την έννοια της διατάξεως της παρ. 4 του άρθρου 51 του ν. 4413/2016 δύναται δε να διενεργηθεί μόνο κατόπιν προκηρύξεως νέας διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεσή της.Δέχεται την αίτηση.
ΑΕΠΠ/158/2021
Οι προσφυξούσες ζητούν την ακύρωση ή τροποποίηση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής και του εισηγητικού πρακτικού σχετικά με τις δρομολογιακές γραμμές *** και ***, ώστε να προκριθούν οι προσφορές τους και να απορριφθούν οι προσφορές των παρεμβαινουσών. Επιπλέον, ζητούν την αναπομπή της υπόθεσης στην αναθέτουσα αρχή για διενέργεια των οφειλομένων ενεργειών, συμπεριλαμβανομένης της αναίρεσης της ανακλητικής πράξης για την άδεια μετασκευής του πλοίου τους.
ΑΕΠΠ/207/2020
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 2252.1.1/90905/19/19.12.2019 απόφασης του Υπουργού, η οποία απέρριψε την προσφορά της για τις δρομολογιακές γραμμές με α/α 12 α), β), γ) του Παραρτήματος IV της προκήρυξης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με σύναψη Σύμβασης ή Συμβάσεων Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας για διάρκεια από 1/11/2019 έως 31/10/2020 (για συμβάσεις ενός έτους) ή έως 31/10/2023 (για συμβάσεις τετραετούς διάρκειας). Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι το πλοίο της πληροί τις απαιτήσεις της προκήρυξης ως προς τη μεταφορική ικανότητα σε επιβάτες (350 χειμώνα - 800 θέρους) και ότι η προσωρινή μείωση των επιβατών λόγω ελέγχου σωσίβιων σχεδιών δεν επηρέαζε τη συμμόρφωση με τους όρους κατά τη διεξαγωγή του διαγωνισμού.
ΕλΣυν.Τμ.6/526/2018
Αναβάθμιση και επικαιροποίηση της μηχανογραφικής οργάνωσης και λειτουργίας του υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων:..ζητείται η ανάκληση της 11/2018 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.. η ελεγχόμενη σύμβαση παραχώρησης μη νομίμως ανατέθηκε από το Δήμο … στην …, κατά παρέκκλιση των διαδικασιών του ν. 4413/2016, καθόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 16 του εν λόγω νόμου, σύμφωνα με όσα βασίμως έγιναν δεκτά από το Κλιμάκιο. Επισημαίνεται εντούτοις ότι, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει με σαφήνεια η εκτιμώμενη αξία της παραχώρησης, ώστε να προσδιοριστεί εάν αυτή υπερβαίνει το προβλεπόμενο στο άρθρο 1 παρ. 2 του ν. 4413/2016 όριο, το οποίο και προσδιορίζει τις εφαρμοστέες διατάξεις. Και τούτο διότι για τον υπολογισμό της εκτιμώμενης αξίας απαιτείται, κατ’ άρθρο 8 του ν. 4413/2016, να λαμβάνονται υπόψη, πέραν του «συνολικού κύκλου εργασιών του παραχωρησιούχου καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης», και οι «πληρωμές ή οποιοδήποτε χρηματοοικονομικό πλεονέκτημα οποιασδήποτε μορφής το οποίο καταβάλλει η αναθέτουσα αρχή … προς τον παραχωρησιούχο» .. καθώς και η «αξία όλων των αγαθών, υπηρεσιών, περιουσιακών στοιχείων ή/και της χρήσης αυτών που θέτουν οι αναθέτουσες αρχές … στη διάθεση του παραχωρησιούχου, όπως ιδίως γη ή/και η χρήση αυτής, αρχαιολογικές εργασίες, εργασίες μετακίνησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, συνοδών έργων κ.λπ., υπό τον όρο ότι είναι αναγκαίες για την εκτέλεση των έργων ή την παροχή των υπηρεσιών» (.., τα στοιχεία δε αυτά δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία του φακέλου.Κατ’ ακολουθίαν, η κρινόμενη αίτηση ανάκλησης και η σχετική παρέμβαση, πρέπει να απορριφθούν.Αποφαίνεται ότι η 11/2018 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν πρέπει να ανακληθεί.
Αναθεωρήθηκε με την ΕλΣυνΤμ.Μειζ-Επταμ.Συνθ/903/2018
ΑΕΠΠ/190/2020
Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του Υπουργού Υπο****, η οποία έκανε δεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας για τις δρομολογιακές γραμμές 25α, 25β και 26 (Αιγαίου). Ειδικότερα, ισχυρίζεται ότι η παρεμβαίνουσα δεν προσκομίσει επικαιροποιημένα στοιχεία δοκιμών ταχύτητας του πλοίου της λόγω μετασκευής, παράβαση των όρων της προκήρυξης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών για πλοία κατηγορίας 1 (ταχύτητα άνω των 19 κόμβων) με σύναψη τετραετούς σύμβασης δημόσιας υπηρεσίας (01/11/2019-31/10/2023). Η εκτιμώμενη δαπάνη ανέρχεται σε 50-85 εκατ. ευρώ ανάλογα με την κατηγορία πλοίων.
ΑΕΠΠ/136/2021
Η προσφεύγουσα εταιρεία κατέθεσε προδικαστική προσφυγή ζητώντας την ακύρωση της απόφασης με την οποία απορρίφθηκε η προσφορά της για τις δρομολογιακές γραμμές 18, 19, 46 και 47. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με πλοία επιβατηγού-οχηματαγωγού, με εκτιμώμενη δαπάνη από 63.256.695,02 έως 78.400.124,49 ευρώ για συμβάσεις ενός έτους και από 78.356.639,94 έως 97.105.910,82 ευρώ για συμβάσεις τριών ετών. Η προσφεύγουσα ισχυρίστηκε ότι τα πιστοποιητικά ασφαλείας των πλοίων της ήταν έγκυρα κατά τη διενέργεια του διαγωνισμού, γεγονός που γνώριζε η αναθέτουσα αρχή, η οποία όμως δεν προχώρησε σε διευκρινήσεις.
ΔΟΛΚΕΠ/21116/2007
Εφαρμογή της ρήτρας περί «αυτοδίκαιης λήξης των συμβάσεων έργου» με την τοποθέτηση του μόνιμου προσωπικού στα ΚΕΠ.
Ανακοίνωση Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. 7/10/2022
Κράτηση ύψους 0,1% επί όλων των συμβάσεων που υπάγονται στον παρόντα νόμο και στον Ν.4413/2016 (Α' 148), αξίας άνω των χιλίων (1.000) ευρώ
ΔΟΛΚΕΠ/23751/2007
«Διευκρινήσεις επί θεμάτων σχετικών με την εφαρμογή της ρήτρας περί αυτοδίκαιης λήξης των συμβάσεων έργου με την τοποθέτηση του μόνιμου προσωπικού στα ΚΕΠ»