ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/148/2018
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ. Με τα δεδομένα αυτά, νομίμως η επίμαχη προμήθεια ανατέθηκε στον ως άνω ανάδοχο, καθόσον δεν συνέτρεχε στο πρόσωπό του λόγος αποκλεισμού από τη διαδικασία σύναψης σύμβασης, σύμφωνα με το άρθρο 73 παρ. 1 του ν. 4412/2016, αφού οι ποινικές καταδίκες που καταγράφονται στο προσκομισθέν απόσπασμα ποινικού μητρώου του αφορούν αδικήματα που δεν περιλαμβάνονται στα περιοριστικά αναφερόμενα στην εν λόγω διάταξη... Κατ’ ακολουθία, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το κρινόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/344/2007
Διοικητικές κυρώσεις επί παραβάσεων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και λοιπών εμπορικών χρήσεων σε σχέση με αθωωτικές ποινικές αποφάσεις για τα σχετικά ποινικά αδικήματα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Αττικής δύναται να μην επιβάλλει διοικητικές κυρώσεις ή να ανακαλεί μη εκτελεσθείσες αποφάσεις του περί επιβολής διοικητικών κυρώσεων επί παραβάσεων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και λοιπών εμπορικών χρήσεων των Ολυμπιακών συγκροτημάτων, εφ’ όσον ο καταστηματάρχης με τελεσίδικη απόφαση ποινικού δικαστηρίου κρίνεται αθώος για τα ποινικά αδικήματα, τα στοιχεία της αντικειμενικής υποστάσεως των οποίων ταυτίζονται με τα αντίστοιχα των διοικητικών παραβάσεων και η απόφαση του ποινικού δικαστηρίου έκρινε ουσιαστικώς περί της μη συνδρομής των στοιχείων αυτών.
ΝΣΚ/342/2012
Υ.Π.Α. – Αερομεταφορέας – Προϋποθέσεις φερεγγυότητας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι καταδίκες συγκεκριμένου προσώπου (γενικού διευθυντή της εταιρείας Α.Α. S.A.) που αναφέρονται σε αντίγραφο ποινικού μητρώου του, δεν είναι από εκείνες που αναφέρονται περιοριστικά στην παράγραφο 11.1. περίπτωση δ’ της υπ’ αριθ. Δ1/Δ/30817/2180/9.9.1991 απόφασης του Διοικητή της Υ.Π.Α. «Έγκριση κανονισμού εγκατάστασης αεροπορικών εταιρειών και παροχής υπηρεσιών αεροπορικών μεταφορών», με συνέπεια η ίδια εταιρεία να μην μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν πληροί τις απαιτήσεις της φερεγγυότητας (αξιοπιστίας) του άρθρου 7 παράγραφος 1 του Κανονισμού (ΕΚ) 1008/2008. (ομοφ.)
ΣΤΕ 3468/2008
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ-Κώλυμα συμμετοχής σε διαγωνισμό: Επειδή, εν προκειμένω, η Επιτροπή Διενέργειας του Διαγωνισμού θεώρησε ως λόγο αποκλεισμού του αιτούντος το γεγονός ότι, όπως ανεφέρετο στο προσκομισθέν απόσπασμα ποινικού του μητρώου, ο εν θέματι, με την 3786/2004 απόφαση του Τριμελούς Εφετείου …, είχε καταδικασθεί για τα αδικήματα της σωματικής βλάβης, εξυβρίσεως και απειλής σε βάρος εργαζομένου του. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα όσα δέχθηκε η εν λόγω καταδικαστική απόφαση, ο αιτών αρνούμενος να καταβάλει στον παθόντα, πρώην εργαζόμενο στην επιχείρησή του, τα δεδουλευμένα και την αποζημίωση απολύσεως και μάλιστα αφού προηγουμένως τον είχε υποχρεώσει να υπογράψει υπεύθυνη δήλωση εξόφλησης, του επιτέθηκε προκαλώντας του σωματικές βλάβες, τον εξύβρισε και τον απείλησε. Η αιτιολογία αυτή, την οποία υιοθέτησε τελικώς ο Υπουργός με την απόφαση περί απορρίψεως της προσφοράς του αιτούντος, είναι νόμιμη. Και τούτο διότι τα αδικήματα για τα οποία, εν προκειμένω, ο αιτών καταδικάσθηκε με τη ρηθείσα 3786/2004 απόφαση του Τριμελούς Εφετείου …, συνιστούν, κατά την έννοια των προπαρατεθεισών διατάξεων της διακήρυξης και του πδ/τος 346/1998, αδικήματα σχετικά με την άσκηση της επαγγελματικής του δραστηριότητας, εφόσον διεπράχθησαν από αυτόν υπό την εργοδοτική του ιδιότητα και εξ αφορμής ζητημάτων που ανέκυψαν σε σχέση με πρώην εργαζόμενό του (καταβολή δεδουλευμένων)...κατόπιν τούτων, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να απορριφθεί.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/51/2019
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:να ελέγξει τη νομιμότητα δύο (2) σχεδίων συμβάσεων του διαγωνισμού για την «Προμήθεια ειδών διατροφής για τα έτη 2018 και 2019 για τις ανάγκες του Δ. … και των Ν.Π. του Δήμου»(....)Ενόψει αυτών, οι ποινικές καταδίκες που περιλαμβάνονται στο ποινικό μητρώο του Αντιπροέδρου της αναδόχου εταιρείας δεν ασκούν έννομη επιρροή, ενώ, κατά τα λοιπά, η καλή εκτέλεση της προμήθειας από την ανάδοχο εταιρεία σε σχέση την ποιότητα των προς προμήθεια ειδών δύναται να ελεγχθεί από την αναθέτουσα αρχή(....)Δεν κωλύεται η σύναψη των σχεδίων συμβάσεων του Κ.Κ.Π.Α. (ομάδα 2) και του Δήμου … (ομάδα 14) με την εταιρεία … Α.Β.Ε.Ε.
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΣ/ΚΛΙΜ.ΣΤ/237/2018 ΚΑΙ ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/410/2018.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/262/2018
Εκτέλεση εργασιών αποκατάστασης πεζοδρομίων:Με τα δεδομένα αυτά, η επίμαχη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι ο ανάδοχος δεν είχε προσκομίσει απόσπασμα ποινικού μητρώου και πιστοποιητικά φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας κατά το χρόνο έκδοσης της απόφασης περί απευθείας ανάθεσης σε αυτόν της παροχής των επίμαχων υπηρεσιών. Όμως, τα αρμόδια όργανα του ΔΛΤ …. δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των κείμενων διατάξεων, αλλά πεπλανημένως, πλην συγγνωστώς, υπέλαβαν ότι αρκούσε η μεταγενέστερη προσκομιδή των εν λόγω αποδεικτικών μέσων (ΚΠΕΔ στο VII Τμ. πράξη 155/2018).
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/130/2018
ΕΡΓΑ. Αμοιβή για κατασκευή τοίχου αντιστήριξης. Με τα δεδομένα αυτά, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι αφενός δε διενεργήθηκε δημόσια ηλεκτρονική κλήρωση για την επιλογή του αναδόχου και αφετέρου δεν έχει προσκομιστεί απόσπασμα ποινικού μητρώου αυτού. Όσον αφορά όμως στον πρώτο λόγο μη νομιμότητας της δαπάνης, ενόψει της έκδοσης της ΔΝΣα΄/οικ.68559/Φ.18/19.10.2016 εγκυκλίου του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σύμφωνα με την οποία το άρθρο 15 του π.δ/τος 171/1987 δεν έχει καταργηθεί από το άρθρο 377 παρ. 1 περ. 67 του ν. 4412/2016 και εξακολουθεί να ισχύει για τους ΟΤΑ Α΄ βαθμού, και του γεγονότος ότι η ορθή ερμηνεία των επίμαχων διατάξεων υποδείχθηκε από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Συμβάσεων, με ανάρτηση στην ιστοσελίδα της σχετικής ανακοίνωσης, μόλις στις 23.10.2017, δηλαδή μετά την υπογραφή της επίμαχης σύμβασης, τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου ... πεπλανημένα πλην συγγνωστά κατά το μέρος αυτό υπέλαβαν ότι μπορούσαν νόμιμα να αναθέσουν απευθείας την εκτέλεση του έργου χωρίς διενέργεια δημόσιας ηλεκτρονικής κλήρωσης. Επειδή όμως δεν προσκομίστηκε κατά τη σύναψη της σύμβασης απόσπασμα ποινικού μητρώου του αναδόχου, το ελεγχόμενο ένταλμα δεν μπορεί να θεωρηθεί… Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/298/2006
Αυτοδίκαιη αποχή από τα καθήκοντα μέλους ΔΕΠ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μέλος ΔΕΠ σε βάρος του οποίου έχει εκδοθεί από πρωτοβάθμιο δικαστήριο καταδικαστική απόφαση σε ποινή στερητική της ελευθερίας για ένα από τα περιοριστικά αναφερόμενα στη διάταξη του άρθρου 24 του Ν 2721/1999 αδικήματα, θα πρέπει να απέχει υποχρεωτικά από τα καθήκοντά του στο ΑΕΙ και δεν ασκεί επιρροή ως προς το υποχρεωτικό της αποχής ο τρόπος εκτελέσεως της ποινής και συγκεκριμένα η αναστολή εκτελέσεως αυτής βάσει των διατάξεων του Ποινικού Κώδικα.
ΝΣΚ/148/2015
Ειδικές άδειες οδήγησης Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων – Χορήγηση και ανανέωση αδειών στην περίπτωση ποινικής καταδίκης για αδικήματα της περίπτωσης α’ του άρθρου 100 του ν. 4070/2012 (Α΄82) πριν την ισχύ του νόμου ή με αναστολή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Μετά την ισχύ του ν. 4070/2012, η ανανέωση της ειδικής άδειας οδήγησης ΕΔΧ αυτοκινήτου διέπεται αποκλειστικώς από τις διατάξεις των άρθρων 95 και 100 του ως άνω νόμου, ενόψει των οποίων δεν δύναται να ανανεωθεί άδεια, ο κάτοχος της οποίας έχει καταδικασθεί αμετακλήτως σε κάποιο από τα αδικήματα της περ. α΄ του άρθρου 100 του ν. 4070/2012 χωρίς να ασκεί επίδραση ο χρόνος που έχει καταστεί αμετάκλητη η καταδικαστική ποινή. β) Κατά τη χορήγηση ή ανανέωση της ειδικής αδείας οδήγησης ΕΔΧ οχήματος, οι αρμόδιες Υπηρεσίες οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τις καταδίκες για τα ποινικά αδικήματα που είναι κρίσιμα για την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων και εμφανίζονται στο ποινικό μητρώο των υποψηφίων, ανεξάρτητα από την τύχη της επιβληθείσης ποινής, από το εάν δηλαδή, η ποινή αυτή έχει ανασταλεί κατά τις διατάξεις των άρθρων 99 επ. του Ποινικού Κώδικα, καθώς και εάν έχει παρέλθει επιτυχώς ή όχι ο χρόνος αναστολής εκτελέσεως της ποινής. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.7/9/2018
Εκτέλεση εργασιών: Με δεδομένα αυτά, οι ελεγχόμενες εργασίες, οι οποίες περιλαμβάνονται στο Παράρτημα Ι του Προσαρτήματος Β΄ του ν. 4412/2016, συνιστούν, εκ του νόμου, «δημόσιο έργο». Συνεπώς, η απόφαση ανάθεσής τους αναρμοδίως ελήφθη από τον Πρόεδρο της Επιχείρησης και όχι από το αρμόδιο Διοικητικό της Συμβούλιο, περαιτέρω δε δεν υποβλήθηκε για έλεγχο νομιμότητας στον Γενικό Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Επίσης, δεν τηρήθηκαν οι διατάξεις του εφαρμοστέου ν. 4412/2016 (Βιβλίο ΙΙ) αναφορικά με την απευθείας ανάθεση αυτών των εργασιών διότι η Επιχείρηση δεν απηύθυνε πρόσκληση υποβολής προσφοράς προς τον υποψήφιο ανάδοχο, ούτε ο τελευταίος υπέβαλε προσφορά προς αυτήν. Ακόμη, στο επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν επισυνάπτεται απόφαση ανάκλησης της Α/Α/157/19.12.2016 απόφασης ανάληψης υποχρέωσης λόγω μη εκτέλεσής της το οικονομικό έτος 2016, ούτε νέα απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για το οικονομικό έτος 2017. Περαιτέρω, η ΔΕΥΑ δεν είχε υποχρέωση καταχώρησης της 132/19.12.2016 απόφασης ανάθεσης στο ΚΗΜΔΗΣ, διότι, κατά τον χρόνο έκδοσής της δεν ίσχυε η διάταξη του άρθρου 38 παρ. 3 περ. γ΄ του ν. 4412/2016, η οποία το πρώτον προέβλεψε τη σχετική υποχρέωση. Τέλος, Ομοίως από το απόσπασμα του ποινικού μητρώου του αναδόχου που επισυνάπτεται στα δικαιολογητικά του χρηματικού εντάλματος, αποδεικνύεται ότι δεν συντρέχει στο πρόσωπό του ο υποχρεωτικός λόγος αποκλεισμού του άρθρου 73 παρ. 1 του ν. 4412/2016.
ΕλΣυν.Τμ.6/2971/2014
Παροχή υπηρεσιών παιδικών κατασκηνώσεων: ..ζητείται παραδεκτώς η ανάκληση της 120/2014 Πράξεως του Ζ΄ Κλιμακίου..Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα και με όσα έγιναν προηγουμένως δεκτά, αν και τα αναγραφόμενα στο προσκομισθέν απόσπασμα ποινικού μητρώου αδικήματα συνέχονται σαφώς με την επαγγελματική δραστηριότητα της επιχείρησης, η αιτιολογία της σχετικής απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ..., με την οποία κρίθηκε ότι η προσφορά της επιχείρησης ... δεν πρέπει να αποκλεισθεί, όπως συμπληρώνεται από τα λοιπά στοιχεία, που κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση, λήφθηκαν υπόψη για την έκδοσής της και από τα οποία προκύπτει ότι οι ως άνω καταδικαστικές αποφάσεις δεν πλήττουν, κατά το χρόνο της ανάθεσης, την επαγγελματική αξιοπιστία και φερεγγυότητά της, είναι νόμιμη. Κατά συνέπεια, η κρινόμενη αίτηση και η ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές, να ανακληθεί κατά το μέρος αυτό η 120/2013 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου, το δε σχέδιο σύμβασης μεταξύ του ... και της κατασκηνωτικής επιχείρησης ..., μπορεί να υπογραφεί, δοθέντος ότι δεν αναδείχθηκε με την ανακαλούμενη πράξη άλλος λόγος διακωλυτικός της υπογραφής του. Ανακαλεί την 120/2014 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου