ΕΣ/(ΚΠΕ)ΤΜ.7/220/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, μη νομίμως, ήτοι κατά παράβαση της αρχής της οικονομικότητας, ανατέθηκε στην ως άνω ανάδοχο εταιρεία η κατασκευή του δικτυακού τόπου προβολής των 50ων Δημητρείων, διότι το σύνολο σχεδόν των σχετικών εργασιών μπορούσε να πραγματοποιηθεί από το προσωπικό του Τµήµατος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Δήµου ........, σύμφωνα με το 1340/27.5.2015 υπηρεσιακό σηµείωµά του. Μάλιστα, το Τμήμα αυτό, σύμφωνα με το άρθρο 12 του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου ........, διαχειρίζεται τη διαδικτυακή πύλη του Δήμου, (www.thessaloniki.gr), η δε κατασκευασθείσα ιστοσελίδα από τη φερόμενη ως δικαιούχο λειτουργεί με το subdomain: dimitria.thessaloniki.gr. Επίσης, όσον αφορά το λογότυπο του δικτυακού τόπου προβολής των 50ων Δημητρείων, το οποίο δεν μπορούσε να σχεδιαστεί από το Τµήµα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, χρησιµοποιήθηκε για λόγους οµοιόµορφης παρουσίασης, το ίδιο λογότυπο που είχε σχεδιαστεί από την ανωτέρω γραφίστρια ....., όπως αναφέρεται στην 20/19.4.2016 πράξη επιστροφής και δεν αμφισβητείται από το Δήμο. Επιπλέον, η σύνδεση της ιστοσελίδας προβολής των 50ων Δημητρείων µε τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης, για την οποία σύμφωνα με το ανωτέρω 1340/27.5.2015 υπηρεσιακό σηµείωµα του Τµήµατος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, είναι εξουσιοδοτημένο το προσωπικό της Διεύθυνσης Πολιτισµού και Τουρισµού, θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί από τα Τμήματα Διοργάνωσης Εκδηλώσεων και Φεστιβάλ και Διοικητικής Υποστήριξης και Προβολής της ανωτέρω Διεύθυνσης, σε συνεργασία με το Γραφείο Τύπου του Δήµου ........ (βλ. άρθρα 8 και 33 του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήµου ........). Τέλος, όσον αφορά την απαιτούμενη 24ωρη τεχνική υποστήριξη που μνημονεύεται στο 887/27477/30.3.2016 έγγραφο της Διεύθυνσης Πολιτισµού και Τουρισµού του Δήµου ........, και που πάντως δεν αναφέρεται ρητώς στην οικεία σύµβαση ότι θα παρασχεθεί από την ανάδοχο, θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί με υπερωριακή εργασία από το προσωπικό του Δήµου. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
44048/2012
ΘΕΜΑ: Κινητικότητα υπαλλήλων δημοσίου τομέα – Άμεση καταγραφή υπηρεσιακών αναγκών σε προσωπικό ΣΧΕΤ.: Α.Π. 2589/13-11-2012 έγγραφο του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/42/2019
Παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής αρχειοθέτησης:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι επίμαχες εργασίες νομίμως ανατέθηκαν σε ιδιώτη τρίτο, καθότι δεν αποτελούν συνήθεις υπηρεσίες ηλεκτρονικής αρχειοθέτησης δεδομένου ότι έχουν ως αντικείμενο το ιστορικό αρχείο της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών από το ακαδημαϊκό έτος 1946-1947 και συνίστανται στη σάρωση εγγράφων και καρτελών με ειδικές διαστάσεις (διαστάσεων αναδιπλούμενων μέχρι και Α1 (94x63) για τα οποία απαιτείται ειδικός εξοπλισμός, μεγάλης οικονομικής αξίας, τον οποίο δεν διαθέτει το Πανεπιστήμιο. Συνεπώς, πρόκειται για εργασίες ειδικής φύσης, που το συμφέρον του Φορέα επιβάλλει να διεκπεραιωθούν από τρίτους με εξειδικευμένο εξοπλισμό και την απαιτούμενη εμπειρία. Όμως, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, η εν λόγω δαπάνη μη νομίμως βαρύνει τον Κ.Α.Ε. 4121.05.01.00 «Δαπάνες κάθε είδους για εκτέλεση επιστημονικών ερευνών από τους τομείς του Ιδρύματος και ενίσχυση εργαστηριακών μαθημάτων» ελλείψει εννοιολογικής αντιστοιχίας μεταξύ του σκοπού της πίστωσης, όπως αυτός εξειδικεύεται με την περιγραφική διατύπωση του τίτλου στον οικείο κωδικό αριθμό (ΚΑΕ) και του αντικειμένου της επίμαχης δαπάνης. Εν τούτοις, το Κλιμάκιο λαμβάνοντας υπόψη αφενός ότι δεν υφίσταται Κ.Α.Ε. εξόδων για την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση αρχείων αφετέρου την ιδιαιτερότητα της επίμαχης σύμβασης καθώς και τους ισχυρισμούς του Πολυτεχνείου που αναπτύσσονται στο έγγραφο επανυποβολής, σύμφωνα με τους οποίους ο εν λόγω κωδικός χρησιμοποιήθηκε διότι κρίθηκε ότι η εντελλόμενη δαπάνη συμβάλλει έμμεσα στην καλή λειτουργία της Σχολής, κρίνει ότι πρέπει να αναγνωριστεί, κατ’ εξαίρεση, η συνδρομή συγγνωστής πλάνης στα όργανα του Πολυτεχνείου και για το λόγο αυτό το ελεγχόμενο ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/106/2019
Εκτέλεση “εργασιών ελέγχου οργάνων αντλιοστασίων και ταχυδιυλιστηρίων:Με δεδομένα αυτά, αντικείμενο αμφοτέρων των συμβάσεων είναι ομοειδείς εργασίες επισκευής και συντήρησης για το έτος 2018, στα αντλιοστάσια, τα ταχυδιυλιστήρια και τις δεξαμενές του Δήμου, οι οποίες παρανόμως κατατμήθηκαν και ανατέθηκαν απευθείας στον ίδιο ανάδοχο ενώ θα έπρεπε, ως εκ της συνολικής εκτιμώμενης αξίας τους που δεν υπερβαίνει τις 60.000 ευρώ, να ανατεθούν με τη διαδικασία του συνοπτικού διαγωνισμού. Εξάλλου, ακόμη και αν θεωρηθεί ότι η 8063/11.6.2018 σύμβαση αφορά έκτακτες εργασίες επισκευής βλαβών στις οικείες εγκαταστάσεις, ο Δήμος θα μπορούσε να προγραμματίσει την από κοινού ανάθεσή τους με τις ελεγχόμενες εργασίες τακτικής συντήρησης οι οποίες, όπως προκύπτει και από τη σύμβαση του προηγούμενου έτους, προβλεπόταν να εκτε-λεστούν στο τέλος του έτους 2018. Οι εργασίες δε αυτές λόγω του εξειδικευμένου χαρακτήρα τους, που προϋποθέτει άριστη τεχνική γνώση των μηχανισμών αυτών των εγκαταστάσεων και τοποθέτηση κατάλληλων ανταλλακτικών και όχι απλώς χειρισμό και καθημερινή εποπτεία του τρόπου λειτουργίας τους με τα οποία είναι ούτως ή άλλως επιφορτισμένες οι αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες, δεν μπορούσαν να εκτελεστούν από το προσωπικό των τελευταίων και νομίμως ανατέθηκαν σε τρίτο ιδιώτη. Ωστόσο, κατά παράβαση της αρχής της διαφάνειας, τόσο στον φάκελο της σύμβασης όσο και στο έγγραφο επανυποβολής του Δήμου, η προϋπολογιζό-μενη δαπάνη έχει υπολογιστεί κατά τρόπον αόριστο. Συγκεκριμένα, δεν προσδιο-ρίζονται οι απαιτούμενες ώρες ανά είδος εργασίας και η τιμή μονάδος της κάθε ανθρωποώρας, ούτε αναφέρεται η τιμή των ανταλλακτικών και το κόστος τοποθέ-τησής τους, που θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση υπολογισμού της σχετικής δαπάνης, ώστε να τεκμηριώνεται ο προϋπολογισμός της στο ποσό των 20.000 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α. Τέλος, κατά παράβαση του άρθρου 221 παρ. 11 του ν. 4412/ 2016 και εν όψει του εξειδικευμένου χαρακτήρα των επίμαχων εργασιών στην επιτροπή παραλαβής δεν ορίστηκε υπάλληλος με αντίστοιχη ειδικότητα, μολονότι ο Δήμος διέθετε τέτοιο προσωπικό.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/223/2018
Υποστήριξη της Υπηρεσίας για την κατάθεση πρότασης στο ΕΣΠΑ 2014-2020 και την προετοιμασία των διαδικασιών διαχειριστικής επάρκειας :Με δεδομένα αυτά, οι ανατεθείσες υπηρεσίες ανάγονται στα συνήθη καθήκοντα του Τμήματος Προγραμματισμού, Πληροφορικής και Ανάπτυξης, στις αρμοδιότητες του οποίου υπάγονται όλες οι ενέργειες για την υποστήριξη και τη σύνταξη προτάσεων, η μέριμνα για τη διενέργεια των διαδικασιών ένταξης έργων και δράσεων του Δήμου σε αναπτυξιακά και άλλα προγράμματα καθώς και κάθε ενέργεια που απαιτείται για την εγκατάσταση και τήρηση του συστήματος διασφάλισης της διαχειριστικής επάρκειας του Δήμου στο σχεδιασμό και παραγωγή έργων. Περαιτέρω, δεν αποδεικνύεται ότι οι ενέργειες αυτές απαιτούν επιπλέον εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία, πέραν αυτής που θα πρέπει, σε κάθε περίπτωση, να έχει το υπηρετούν στο Τμήμα αυτό προσωπικό για την εκτέλεση των σχετικών καθηκόντων του. Όπως όμως προκύπτει από την 152/2017 απόφαση του Δημάρχου ....., στο ως άνω Τμήμα δεν τοποθετήθηκε κανένας υπάλληλος και συνεπώς το αρμόδιο Τμήμα δεν διέθετε προσωπικό για την εκτέλεση των υπηρεσιών αυτών. Το ότι το προσωπικό του Δήμου μπορεί να μην επαρκεί και για τη στελέχωση του συγκεκριμένου Τμήματος δεν απαλλάσσει εν προκειμένω τον Δήμο, καθόσον δεν προκύπτει ότι προέβη σε κάποια ενέργεια για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων που αφορούν σε σχετικές ειδικότητες (2 ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού), λαμβανομένων υπόψη της σημασίας των αρμοδιοτήτων του Τμήματος και του κόστους ανάθεσής τους σε τρίτο (πάνω από 19.000 ευρώ για 36 ανθρωποημέρες), πλην της προσφυγής στο Δήμο Παλλήνης, ένα χρόνο πριν από την ανάθεση και πάντως πριν από από την τροποποίηση του ΟΕΥ, ο οποίος ενημέρωσε το Δήμο ..... ότι δεν έχει πλεονάζον επιστημονικό προσωπικό με αντίστοιχη εξειδίκευση. Εντούτοις, λαμβανομένου υπόψη του πραγματικού γεγονότος της έλλειψης οποιουδήποτε προσωπικού στο σχετικό Τμήμα του Δήμου και των ως άνω κενών στις οργανικές θέσεις αυτού, τα αρμόδια όργανα δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων, αλλά με την πεποίθηση ότι, πρόκειται για όλως ιδιαίτερο και εξειδικευμένο αντικείμενο, για την εκτέλεση του οποίου, εφόσον δεν υπήρχε το προσωπικό του αρμόδιου Τμήματος, δεν θα ήταν δυνατό να εξευρεθεί κατάλληλο προσωπικό.
ΔΙΔΑΔ /1992/οικ.15675/2011
ΘΕΜΑ: Έκδοση βεβαίωσης καταγραφής στο Ηλεκτρονικό Προσωπικό Μητρώο της Κεντρικής Βάσης Δεδομένων Ανθρώπινου Δυναμικού του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου) σύμφωνα με την παρ.9 του άρθρου 49 του ν.3943/2011 (ΦΕΚ 66 Α΄/31-3-2011)
ΕλΣυνΚλ.Τμ.7/43/2018
ΠΑΡΟΧΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με δεδομένα τα ανωτέρω μη νομίμως η ως άνω Κοινωφελής Επιχείρηση προέβη στην ανάθεση της παροχής όλων των προαναφερόμενων υπηρεσιών στη φερόμενη ως δικαιούχο του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, καθόσον με τη συναφθείσα σύμβαση σκοπείται η κάλυψη των πάγιων και διαρκών αναγκών λειτουργίας της που ανήκουν στην αρμοδιότητα των υπαλλήλων της και δεν δύνανται να ανατεθούν σε τρίτους. Ειδικότερα, η Επιχείρηση μπορούσε να αναθέσει σε τρίτους - λογιστές μόνο τις λογιστικές υπηρεσίες που συνδέονται με την τήρηση του Διπλογραφικού Συστήματος, καθόσον η ίδια δε διέθετε προσωπικό με τα απαραίτητα τυπικά προσόντα και όχι το σύνολο των αρμοδιοτήτων του Τομέα Οικονομικών της, το οποίο εμπίπτει στα καθήκοντα των υπαλλήλων της, ορισμένες δε από αυτές, όπως η εκκαθάριση των δαπανών και η έκδοση των χρηματικών ενταλμάτων, συναρτώνται άμεσα με την εξυπηρέτηση σκοπού δημοσίου συμφέροντος και δεν δύνανται να ανατίθενται σε τρίτους. Περαιτέρω, ενώ η Επιχείρηση προβάλλει την έλλειψη Λογιστή Α΄ Τάξεως και Πτυχιούχου ΠΕ Λογιστικού / Οικονομικού, που συνδέονται με την παροχή των λογιστικών υπηρεσιών, και επικαλείται την αναστολή των προσλήψεων, ουδέν αναφέρει ως προς το λοιπό προσωπικό που προβλέπεται στον Εσωτερικό Κανονισμό Υπηρεσιών της (βοηθό Λογιστηρίου, Ταμία και Υπεύθυνο Προμηθειών) και δύναται να στελεχώνει τον ως άνω Τομέα, ούτε προκύπτει ότι υπέβαλε αίτημα πρόσληψης του ελλείποντος προσωπικού της. Αντίθετα προέβη στη σύναψη της ως άνω σύμβασης, η οποία υποκρύπτει κατ’ ουσία προσλήψεις προσωπικού κατά καταστρατήγηση των σχετικών περιορισμών, δοθέντος ότι προβλέπει ρητά την καθημερινή φυσική παρουσία δύο υπαλλήλων της αναδόχου οκτώ ώρες ημερησίως (Δευτέρα - Παρασκευή 8:00 π.μ. - 16:00) με άδεια Β΄ ή Γ΄ Τάξεως, για όλο το χρονικό διάστημα ισχύος της, ενώ η παρουσία του Λογιστή - Φοροτέχνη Α΄ Τάξης, που απαιτείται για την τήρηση του διπλογραφικού συστήματος, προβλέπεται μία με δύο φορές εβδομαδιαίως, χωρίς ωράριο.(...)Εντούτοις, λαμβανομένου υπόψη ότι η παροχή των ίδιων υπηρεσιών είχε ανατεθεί κατά το προηγούμενο έτος από την ανωτέρω Επιχείρηση και πάλι σε τρίτο, δυνάμει διακήρυξης που περιείχε τους ίδιους ακριβώς όρους και απαιτούσε τα ίδια δικαιολογητικά, τα σχετικά δε εντάλματα θεωρήθηκαν από την Υπηρεσία Επιτρόπου, κρίνεται ότι τα όργανα της Επιχείρησης δεν ενήργησαν εν προκειμένω με πρόθεση καταστρατήγησης των προαναφερθεισών διατάξεων, αλλά με την πεποίθηση ότι μπορούσαν νομίμως να προβούν στην ελεγχόμενη ανάθεση.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα, όμως, θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2017, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/237/2017
Παροχή υπηρεσιών ενημέρωσης και καταχώρισης στοιχείων σε ηλεκτρονικό μητρώο.(..)Με τα δεδομένα αυτά, με την ως άνω σύμβαση παροχής υπηρεσιών καλύφθηκαν πάγιες και διαρκείς ανάγκες του ελεγχόμενου νομικού προσώπου σχετικά με την παρακολούθηση και ενημέρωση του μητρώου μελών του (συνδρομητών), που συμμετέχουν στα αθλητικά και πολιτιστικά προγράμματα που αποτελούν κύριο αντικείμενο των καταστατικών του σκοπών και επομένως οι σχετικές ανάγκες έπρεπε να καλυφθούν από το υπηρετούν, κατά τον κρίσιμο χρόνο, διοικητικό προσωπικό του (2 υπάλληλοι). ...Εξάλλου, από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν αποδεικνύεται ότι οι επίμαχες υπηρεσίες απαιτούσαν εξειδικευμένες γνώσεις που δεν διέθετε το παραπάνω προσωπικό ή ότι το τελευταίο αδυνατούσε αντικειμενικά να εκτελέσει τις επίμαχες εργασίες..Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το κρινόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί
ΝΣΚ/63/2010
Άρση μετακίνησης υπαλλήλων, αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, της Κ.Υ. του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εφόσον, το άρθρο 1 του Π.Δ. 184/2009 «Σύσταση Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη – Αρμοδιότητες», προβλέπει ότι, το νεοσύστατο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, συγκροτούν συγκεκριμένες υπηρεσίες (μεταξύ αυτών και η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), οι οποίες μεταφέρονται σε αυτό με τις θέσεις και το προσωπικό που τις κατέχει κατά τον χρόνο συστάσεώς του, είναι προφανές ότι, οι υπάλληλοι εκείνοι, οι οποίοι δεν κατέχουν θέσεις στην Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας προβλεπόμενες από τον Οργανισμό αυτής, πρέπει να επανέλθουν στις προσωποπαγείς τους θέσεις στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, στις οποίες είχαν αρχικώς τοποθετηθεί κατά τον διορισμό τους στο Δημόσιο και από τις οποίες είχαν μετακινηθεί προσωρινά για την κάλυψη αναγκών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
ΚΥΑ 48036/2013
Αναδιάρθρωση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών – Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και μετονομασία της σε Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, Διοικητικής Υποστήριξης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
ΝΣΚ/407/2010
Απόσπαση του προσωπικού που υπηρετούσε στη Δ/νση Εποπτείας ΜΜΕ, κατά την έναρξη της ισχύος του ΠΔ 189/2009, στο ΥΠ.ΕΣ.Α.Η.Δ. – Αρμόδια Υπηρεσία για την έκδοση της σχετικής διαπιστωτικής πράξης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά την αληθινή έννοια των διατάξεων του άρθρου έκτου παρ.4ζ του Ν 3839/2010 το προσωπικό που υπηρετούσε στη Διεύθυνση Εποπτείας ΜΜΕ κατά το χρόνο της έναρξης της ισχύος του ΠΔ 189/2009 αποσπάται στο Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, πλην του προσωπικού που εξαιρείται σύμφωνα με τις ίδιες διατάξεις, και συνεπώς το Υπουργείο αυτό και όχι η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είναι η αρμόδια υπηρεσία για την έκδοση της σχετικής διαπιστωτικής πράξης, η οποία μπορεί να εκδοθεί και μετά την έναρξη της ισχύος του ΠΔ 96/2010 αλλά, σε κάθε περίπτωση, θα ανατρέχει στο χρονικό διάστημα από την έναρξη της ισχύος του ΠΔ 189/2009 μέχρι την έναρξη της ισχύος του ΠΔ 96/2010.