×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/2925/2015

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η 2925/2015 απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αίτηση αναίρεσης του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ) κατά της 2915/2011 απόφασης που αναγνώριζε απαιτήσεις συνταξιούχων του ΟΓΑ για οικογενειακή παροχή με πενταετή παραγραφή (βάσει του Αστικού Κώδικα). Το Ολομέλειο δέχθηκε ότι ο ΟΓΑ απολαμβάνει τα ουσιαστικά προνόμια του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένης της διετούς παραγραφής (άρθρο 90 παρ. 5 του ν. 2362/1995) για αξιώσεις από καθυστερούμενες συντάξεις. Το Δικαστήριο έκρινε ότι αυτή η διετής παραγραφή είναι συνταγματικά ανεκτή, καθώς δικαιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος, όπως η ανάγκη για προστασία της οικονομικής ευρωστίας του ΟΓΑ και την ταχεία εκκαθάριση των περιοδικών του υποχρεώσεων. Ως εκ τούτου, έγινε δεκτή η αναίρεση, αναιρέθηκε εν μέρει η προηγούμενη απόφαση, και εφαρμόζοντας τη διετή παραγραφή, αναγνωρίστηκε η υποχρέωση του ΟΓΑ να καταβάλει μειωμένα ποσά στους συνταξιούχους για το χρονικό διάστημα από 1.1.2000 έως 28.2.2001.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/472/2003

ΟΓΑ. Παραγραφή απαιτήσεων του ΟΓΑ. Αυτεπάγγελτος λήψη υπ’ όψιν υπό του ΟΓΑ της συμπληρωθείσης παραγραφής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Κατ’ εφαρμογήν των αρχών της χρηστής και εύρυθμης λειτουργίας της Διοικήσεως ο ΟΓΑ οφείλει να λαμβάνει υπ’ όψιν αυτεπαγγέλτως την συμπληρωθείσα παραγραφή των αξιώσεών του.


ΣτΕ/3428/2006

Παραγραφή των αξιώσεών τους για καθυστερούμενες αποδοχές και άλλες απολαβές ή αποζημίωση από αδικαιολόγητο πλουτισμό. Παραπέμπεται στην Ολομέλεια το ζήτημα της Συνταγματικότητας της διάταξης του άρθρου 48 παρ. 3 του ΝΔ 496/1974, που καθιερώνει τη βραχυπρόθεσμη διετή παραγραφή των αξιώσεων αυτών, περιορίζοντας τα περιουσιακά τους δικαιώματα. Έναρξη διακοπής της παραγραφής. Η υποβολή σχετικής αίτησης στη Διοίκηση, ως λόγος διακοπής της παραγραφής. Παραπέμπεται στην Ολομέλεια το ζήτημα αν οι λόγοι που διακόπτουν την παραγραφή παρεμποδίζουν και την έναρξή της.


ΝΣΚ/108/2004

Προθεσμία παραγραφής των δικαιωμάτων του Ταμείου Νομικών που απορρέουν από συμβολαιογραφικά έγγραφα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Οι διατάξεις του άρθρου 38 του Ν 2830/2000, που αφορούν την 10ετή παραγραφή, δεν καταλαμβάνουν και τις οφειλές από καθυστερούμενες εισφορές στο Ταμείο, οι οποίες, ελλείψει ειδικωτέρας καταστατικής διατάξεως, εμπίπτουν στην 20ετή παραγραφή του άρθρου 249 Α.Κ. β) Παρέλκει η έρευνα επί του β’ σκέλους του ερωτήματος, το οποίο καλύπτεται από την διάταξη του άρθρου 24 παρ.1 του ΝΔ 4114/60, σύμφωνα με την οποία, η αίτηση του ασφαλισμένου περί απονομής συντάξεως είναι απαράδεκτη, εφόσον δεν αποδεικνύεται υπό του αιτούντος η ολοσχερής εκπλήρωση των προς το Ταμείο ασφαλιστικών του υποχρεώσεων.


ΝΣΚ/378/2001

ΟΓΑ. Οφειλή. Ακατάσχετες παροχές.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η οφειλή του ΟΓΑ προς μη συμβεβλημένη κλινική, αφορά μεν σε δαπάνες νοσηλείας ασφαλισμένων, πλην όμως δεν συνιστά ασφαλιστική παροχή κατά την έννοια της διατάξεως της παρ.1 του άρθρου 20 Ν 4169/1961 και επομένως επιτρέπεται η κατάσχεσή της εις χείρας του ΟΓΑ ως τρίτου.


ΝΣΚ/153/2004

Καταβολή από τον ΟΓΑ επιδόματος εξομάλυνσης στους συνταξιούχους υπαλλήλους του.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η διάταξη του άρθρου 29 του Ν 2768/99, δια της οποίας προβλέπεται η χορήγηση επιδόματος εξομάλυνσης στους συνταξιούχους και χορηγιούχους του Δημοσίου, δεν είναι εφαρμοστέα στους συνταξιούχους του ΟΓΑ.


ΝΣΚ/60/2013

ΟΓΑ – Υπολογισμός της προβλεπόμενης, στο άρθρο 42 του Κανονισμού Κατάστασης Προσωπικού του ΟΓΑ, αποζημίωσης υπαλλήλου, λόγω συνταξιοδότησής του – Αίτηση θεραπείας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η οφειλόμενη στον Α.Μ., κατά τη διάταξη του άρθρου 42 παρ.8 του Κανονισμού Κατάστασης Προσωπικού του ΟΓΑ, αποζημίωση θα υπολογισθεί βάσει των τακτικών αποδοχών του κατά τον εργασιακό μήνα, ήτοι από 21 Οκτωβρίου 2011 έως 21 Νοεμβρίου 2011. (ομοφ.)


ΝΣΚ/401/2002

ΟΓΑ. Πολυτεκνικό επίδομα. Συμβιβασμός.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Εάν ανακύπτει ζήτημα ευθύνης του ΟΓΑ ένεκα παρανόμων πράξεων ή παραλείψεων των οργάνων του κατά το άρθρο 106 του ΕισΝΑΚ, επιτρέπεται κατόπιν αιτήσεως της ενδιαφερομένης να λυθεί συμβιβαστικώς η διαφορά.


ΝΣΚ/339/2014

ΟΓΑ – Παροχή ανασφάλιστου υπερήλικα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν είναι δυνατή η χορήγηση ούτε, σε περίπτωση διακοπής αυτής, η επαναχορήγηση από τον ΟΓΑ της παροχής ανασφάλιστου υπερήλικα σε πρόσωπο που, μετά την 1-1-2013, λαμβάνει ή δικαιούται να λαμβάνει, έστω και αν παραιτήθηκε αυτής, σύνταξη από άλλον, εγχώριο ή αλλοδαπό, φορέα κοινωνικής ασφάλισης. Αντίθετα, η (επανα)χορήγηση από τον ΟΓΑ της αυτής παροχής, και μετά την 1-1-2013, επιτρέπεται σε δικαιούχο μερίσματος του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων. (ομοφ.)


ΕλΣυν.Τμ.1/1125/2016

Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο, με την προσβαλλόμενη Πράξη του, εσφαλμένα ερμήνευσε και εφάρμοσε τις περί παραγραφής διατάξεις του άρθρου 90 του ν. 2362/1995. Τούτο δε, καθόσον έπρεπε να κάνει δεκτό ότι οι αξιώσεις του εφεσίβλητου για την επιστροφή των εισφορών, που παρακρατήθηκαν κατά την καταβολή της σύνταξής του, κατ’ εφαρμογή των κατά τα ανωτέρω ανίσχυρων, ως αντίθετων προς το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α., διατάξεων των άρθρων 20 παρ. 3 του ν. 2084/1992 και 26 του ν. 2592/1998, υπόκεινται, ως εκ της φύσεώς τους ως αξιώσεων από καθυστερούμενες συντάξεις, στην προβλεπόμενη στην παρ. 5 του άρθρου 90 του ως άνω νόμου διετή παραγραφή, η θέσπιση της οποίας δεν αντίκειται σε συνταγματικές ή άλλες υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την ένδικη έφεση...


ΝΣΚ/240/2018

Παρακράτηση του 1/5 καταβαλλόμενης από το ΙΚΑ – ΕΤΑΜ σύνταξης, για την εξόφληση οφειλής προς τον ΟΓΑ – Εφαρμογή ή μη και των διατάξεων του ΚΕΔΕ περί ακατασχέτου των συντάξεων. Ισχύς της περί παρακράτησης διάταξης της ειδικής νομοθεσίας του ΟΓΑ και μετά την ένταξη του Οργανισμού αυτού στον ΕΦΚΑ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η εφαρμογή της ειδικής διάταξης του άρθρου 4 παρ. 1δ του ν.4169/1961, όπως ισχύει, που προβλέπει παρακράτηση 1/5 επί της πράγματι καταβαλλόμενης σύνταξης (αφαιρουμένων των κρατήσεων, μειώσεων κ.λπ.) από φορείς κοινωνικής ασφάλισης, προς εξόφληση οφειλής προς τον ΟΓΑ, προϋποθέτει έκδοση των καταλογιστικών πράξεων με βάση τη διάταξη του άρθρου 50 του Καταστατικού του ΟΓΑ, και είναι υποχρεωτική για το αρμόδιο όργανο καταλογισμού του ΟΓΑ, ενώ επίσης είναι και αυτοτελής, υπό την έννοια ότι δεν συσχετίζεται με τη διάταξη του άρθρου 31 του ΚΕΔΕ που αφορά κατάσχεση στα χέρια των ως άνω φορέων ως τρίτων και προϋποθέτει έκδοση των καταλογιστικών πράξεων κατά τις διατάξεις του και κατά την ελεύθερη κρίση του οργάνου του ΟΓΑ, αρκεί αυτή να μην παραβιάζει την αρχή της χρηστής διοίκησης. Συνεπώς, αφού οι δύο αυτές διατάξεις δεν εμπλέκονται και δεν λειτουργούν συνδυαστικά, δεν παρέχεται η δυνατότητα στους εν λόγω φορείς κοινωνικής ασφάλισης να εξετάζουν εάν το ποσό της καταβαλλόμενης από αυτούς σύνταξης, που υπόκειται στην ως άνω παρακράτηση, υπερβαίνει ή όχι το κατά περίπτωση ανώτατο όριο σύνταξης που δεν κατάσχεται σύμφωνα με το άρθρο 31 του ΚΕΔΕ. Τέλος, κατά την ορθή ερμηνεία της διάταξης του άρθρου 55 παρ. 2 του ν.4387/2016, η ως άνω περί παρακράτησης διάταξη της νομοθεσίας του ΟΓΑ, εξακολουθεί να ισχύει και μετά την ένταξη του Οργανισμού αυτού στον ΕΦΚΑ.