ΝΣΚ/240/2018
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Παρακράτηση του 1/5 καταβαλλόμενης από το ΙΚΑ – ΕΤΑΜ σύνταξης, για την εξόφληση οφειλής προς τον ΟΓΑ – Εφαρμογή ή μη και των διατάξεων του ΚΕΔΕ περί ακατασχέτου των συντάξεων. Ισχύς της περί παρακράτησης διάταξης της ειδικής νομοθεσίας του ΟΓΑ και μετά την ένταξη του Οργανισμού αυτού στον ΕΦΚΑ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η εφαρμογή της ειδικής διάταξης του άρθρου 4 παρ. 1δ του ν.4169/1961, όπως ισχύει, που προβλέπει παρακράτηση 1/5 επί της πράγματι καταβαλλόμενης σύνταξης (αφαιρουμένων των κρατήσεων, μειώσεων κ.λπ.) από φορείς κοινωνικής ασφάλισης, προς εξόφληση οφειλής προς τον ΟΓΑ, προϋποθέτει έκδοση των καταλογιστικών πράξεων με βάση τη διάταξη του άρθρου 50 του Καταστατικού του ΟΓΑ, και είναι υποχρεωτική για το αρμόδιο όργανο καταλογισμού του ΟΓΑ, ενώ επίσης είναι και αυτοτελής, υπό την έννοια ότι δεν συσχετίζεται με τη διάταξη του άρθρου 31 του ΚΕΔΕ που αφορά κατάσχεση στα χέρια των ως άνω φορέων ως τρίτων και προϋποθέτει έκδοση των καταλογιστικών πράξεων κατά τις διατάξεις του και κατά την ελεύθερη κρίση του οργάνου του ΟΓΑ, αρκεί αυτή να μην παραβιάζει την αρχή της χρηστής διοίκησης. Συνεπώς, αφού οι δύο αυτές διατάξεις δεν εμπλέκονται και δεν λειτουργούν συνδυαστικά, δεν παρέχεται η δυνατότητα στους εν λόγω φορείς κοινωνικής ασφάλισης να εξετάζουν εάν το ποσό της καταβαλλόμενης από αυτούς σύνταξης, που υπόκειται στην ως άνω παρακράτηση, υπερβαίνει ή όχι το κατά περίπτωση ανώτατο όριο σύνταξης που δεν κατάσχεται σύμφωνα με το άρθρο 31 του ΚΕΔΕ. Τέλος, κατά την ορθή ερμηνεία της διάταξης του άρθρου 55 παρ. 2 του ν.4387/2016, η ως άνω περί παρακράτησης διάταξη της νομοθεσίας του ΟΓΑ, εξακολουθεί να ισχύει και μετά την ένταξη του Οργανισμού αυτού στον ΕΦΚΑ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΠΡΩΤΟ ΤΜΗΜΑ/122/2024
Το υπό κρίση ένδικο βοήθημα, το οποίο τιτλοφορείται «ένσταση», κρίθηκε δε με την 35/2018 Πράξη του Α΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ότι συνιστά έφεση κατά της ... απόφασης παρακράτησης της υπογράφουσας, με εντολή Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Διενέργειας Μεταβολών και Δειγματοληπτικών Ελέγχων (Τμήμα Α΄) του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.), νομίμως εισάγεται προς εκδίκαση ενώπιον του παρόντος Τμήματος μετά την παραπομπή του σε αυτό με την ως άνω Πράξη του Κλιμακίου. Με την προσβαλλόμενη πράξη αποφασίσθηκε η παρακράτηση του ¼ της καταβαλλόμενης στην εκκαλούσα (τέως υπάλληλο του Υπουργείου Οικονομικών) σύνταξης σε μηνιαίες δόσεις μέχρι την επιστροφή του ποσού των 2.918,18 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί σε αποδοχές ενεργείας, που φέρεται ότι εισέπραξε αυτή αχρεωστήτως μετά την έξοδό της από την υπηρεσία, κατά το χρονικό διάστημα από 27.11.2011 έως 31.12.2011
ΝΣΚ/145/2006
Κατάσχεση σύνταξης στα χέρια του «Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Κοινής Διανομής Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων» ως τρίτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι διατάξεις του άρθρου 31 περ.ε’ του ΚΕΔΕ, με τις οποίες επιτρέπεται η κατάσχεση εις χείρας τρίτου ποσοστού ενός τετάρτου (1/4) επί των περιοδικώς καταβαλλομένων μισθών, συντάξεων και πάσης φύσεως ασφαλιστικών βοηθημάτων για χρέη προς το Δημόσιο των δικαιούχων των απαιτήσεων αυτών, θεσπίζουν ειδικό και εξαιρετικό δίκαιο το οποίο κατισχύει κάθε προγενέστερης γενικής ή ειδικής διάταξης που εισάγει ακατάσχετα κατά τη ρητή διάταξη του άρθρου 95 παρ.2 του ΚΕΔΕ. Επίσης, οι διατάξεις αυτές, λόγω του ειδικού και εξαιρετικού δικαίου που θεσπίζουν, υπερισχύουν και κάθε μεταγενέστερης διάταξης που εισάγει το ακατάσχετο των μισθών, συντάξεων κλπ, διότι αποδυναμώνουν το προνομιακής φύσεως δικαίωμα του Δημοσίου να επιδιώξει τη νόμιμη ικανοποίηση των απαιτήσεων με την επιβολή κατάσχεσης επί του ως άνω ποσοστού. Οι επίμαχες διατάξεις του άρθρου 29 του Καταστατικού του ως άνω Ταμείου, που θεσπίζουν το ακατάσχετο της χορηγουμένης απ’ αυτό επικουρικής σύνταξης στους ασφαλισμένους του, κατά το μέρος που αντίκειται στις ως άνω διατάξεις του ΚΕΔΕ είναι ανενεργείς και ανεφάρμοστες έναντι του κατασχόντος Δημοσίου. Πέραν τούτου, οι επίμαχες διατάξεις βρίσκονται εκτός των ορίων της παρασχεθείσης με τη διάταξη του άρθρου 42 παρ.1 του Ν 2972/2001 νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως, μη δυνάμενες να επιφέρουν κατάργηση των διατάξεων του άρθρου 31 περ.ε’ του ΚΕΔΕ και είναι ανίσχυρες έναντι τούτων.
ΝΣΚ/164/2006
Απονομή βασικής σύνταξης γήρατος σε ασφαλισμένους αγρότες του ΟΓΑ. Αυτοτελές δικαίωμα μη συνεχόμενο αναγκαίως με την χορήγηση σύνταξης από τον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με την συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 4 του Ν 4169/1961 για την παροχή της βασικής σύνταξης γήρατος από τον ΟΓΑ, ο αγρότης κατά την συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας του έχει θεμελιώσει αυτοτελές δικαίωμα σύνταξης, μη συνεχόμενο αναγκαίως με την εγγραφή ή μη τούτου εις τα μητρώα ασφαλισμένων Κυρίας Ασφάλισης και του περιορισμού που θέτει η διάταξη του άρθρου 12 παρ.4 του Ν 2458/97 δηλαδή της συμπλήρωσης της ηλικίας των 65 ετών προ της 31-12-2002.
Φ.10080/οικ.17525/683/2014
Αναπροσαρμογή του οριζόμενου στην παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 619/1977 ποσοστού προσδιορισμού της καταβαλλόμενης από το Τ.Ε.Α.Π.Ι.Ε.Ν. επικουρικής σύνταξης
Π.Δ.334/1988
Προϋποθέσεις χορήγησης σύνταξης αναπηρίας σε ασφαλισμένους του ΟΓΑ.
ΙΚΑ/Σ74/11/2013
Παρακράτηση ποσού σύνταξης περιθαλπομένων σε Ν.Π.Δ.Δ. τα οποία Παρέχουν υπηρεσίες κλειστής περίθαλψης και απόδοση αυτού στα Θεραπευτήρια. Κοινοποίηση της διάταξης του άρθρου 66 παρ. 8 του ν. 3984/2011 και της αρ. Π3β/Φ.ΓΕΝ/Γ.Π.οικ.871 01/27.7.2011 (ΦΕΚ 1798/τ. Β /9.8.11) Υπουργικής Απόφασης. ΕΓΚ.42/2013/ΙΚΑ
ΝΣΚ/113/2024
Ερωτάται: 1) αν ο συμβιβασμός μεταξύ της εταιρείας F. Α και του Ελληνικού Δημοσίου, της καταβαλλόμενης αποζημίωσης, ποσού ύψους 17.101.314,00 ευρώ, περί του οποίου εκδόθηκε το με αριθμό 413/2023 πρακτικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, υπάγεται σε αναλογικό τέλος χαρτοσήμου 3% (πλέον 20% εισφοράς υπέρ ΟΓΑ και ήδη ΟΠΕΚΑ) σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1.δ΄του άρθρου 13 του Κώδικα Χαρτοσήμου (ως ανεξάρτητη πράξη που γίνεται προς εξόφληση προηγούμενης οφειλής) ή εδράζεται στις συμβάσεις παραχώρησης 2015, αποζημίωσης 2020 και αποζημίωσης Α΄ εξαμήνου 2021 και ως εκ τούτου θεωρείται ότι απαλλάσσεται του τέλους χαρτοσήμου και 2) αν ο συμβιβασμός μεταξύ της εταιρείας F. Β και του Ελληνικού Δημοσίου της καταβαλλόμενης αποζημίωσης, ποσού ύψους 10.886.820,00 ευρώ, περί του οποίου εκδόθηκε το με αριθμό 414/2023 πρακτικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, υπάγεται σε αναλογικό τέλος χαρτοσήμου 3% (πλέον 20% εισφοράς υπέρ ΟΓΑ και ήδη ΟΠΕΚΑ), σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1.δ΄του άρθρου 13 του Κώδικα Χαρτοσήμου (ως ανεξάρτητη πράξη που γίνεται προς εξόφληση προηγούμενης οφειλής) ή εδράζεται στις συμβάσεις παραχώρησης του 2015, αποζημίωσης 2020 και αποζημίωσης Α΄ εξαμήνου 2021 και ως εκ τούτου θεωρείται ότι απαλλάσσεται του τέλους χαρτοσήμου.(...)1) Ο συμβιβασμός μεταξύ της εταιρείας F. Α και του Ελληνικού Δημοσίου, της καταβαλλόμενης αποζημίωσης, ποσού ύψους 17.101.314,00 ευρώ, περί του οποίου εκδόθηκε το με αριθμό 413/2023 πρακτικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ερείδεται στην ίδια νομική αιτία όπως και οι από 31.05.2021 και 01.09.2022 Συμβάσεις Αποζημίωσης και ειδικότερα στους ρητούς όρους των Συμβάσεων Παραχώρησης 3, 30.4.1 και 43.1.7 και εκείνων των ειδικότερων όρων 21 και 34 της από 31.05.2021 Σύμβασης Αποζημίωσης και ως εκ τούτου θεωρείται ότι απαλλάσσεται του τέλους χαρτοσήμου (ομόφωνα). 2) Ο συμβιβασμός μεταξύ της εταιρείας F. Β και του Ελληνικού Δημοσίου της καταβαλλόμενης αποζημίωσης, ποσού ύψους 10.886.820,00ευρώ, περί του οποίου εκδόθηκε το με αριθμό 414/2023 πρακτικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ερείδεται στην ίδια νομική αιτία όπως και οι από 31.05.2021 και 01.09.2022 Συμβάσεις Αποζημίωσης και ειδικότερα στους ρητούς όρους των Συμβάσεων Παραχώρησης 3, 30.4.1 και 43.1.7 και εκείνων των ειδικότερων όρων 21 και 34 της από 31.05.2021 Σύμβασης Αποζημίωσης και ως εκ τούτου θεωρείται ότι απαλλάσσεται του τέλους χαρτοσήμου (ομόφωνα)..ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΠΟΛ 1280/2013
Καθορισμός τύπου και περιεχομένου της ατομικής ειδοποίησης καταβολής οφειλής - υπερημερίας κατά τις διατάξεις των άρθρων 47 του ν. 4174/2013 και 7 του ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ), όπως ισχύουν.
ΝΣΚ/325/2011
Ελληνική Αστυνομία – Παρακράτηση από τη μισθοδοσία του αστυνομικού προσωπικού συνδρομών σε ιδιωτικούς φορείς κατόπιν σχετικής αίτησης των αστυνομικών και διαταγής της υπηρεσίας – Νομιμότητα παρακράτησης – Διακοπή αυτής ή μη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αρμόδια υπηρεσία της ΕΛ.ΑΣ. δεν δύναται να παρακρατεί από την μισθοδοσία του αστυνομικού προσωπικού συνδρομές σε ιδιωτικούς φορείς, εφόσον αυτές δεν προβλέπονται ρητά από νομοθετική διάταξη. Τούτου παρέπεται ότι η ανωτέρω υπηρεσία, μη συντρεχούσης της ως άνω προϋποθέσεως, νομίμως διέκοψε την σχετική παρακράτηση, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι αυτή γινόταν μέχρι σήμερα μετά από σχετική διαταγή, η οποία δεν είχε έρεισμα σε νομοθετική ρύθμιση. (ομοφ.)
ΕΣ/Τ1/41/2004
Συναψη σύμβασης έργου κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 37 του ν. 2072/1992 , εάν δεν προβλέπεται η ύπαρξη οργανικής θέσης καθαρίστριας, αφού η παραπάνω διάταξη προϋποθέτει την ύπαρξη κενών οργανικών θέσεων, οι δε δαπάνες δε καθαρισμού πρέπει να διενεργούνται με πάγια επιχορήγηση.