Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)/7/2017

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4302/2014, 113/2010, 3861/2010

Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω ερμηνευτικώς δεκτά (βλ. σκ. II), η ελεγχόμενη δαπάνη είναι μη κανονική, καθόσον πραγματοποιήθηκε χωρίς, προηγουμένως, να έχει δεσμευθεί σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του Θ.Χ.Π.Ε., κατά παράβαση των άρθρων 66 παρ. 1 και 2 του ν. 4270/2014 και 2 παρ. 2 του π.δ/τος 113/2010, ενώ η σχετική 86/14.12.2015 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε σε χρόνο, κατά τον οποίο είχαν πραγματοποιηθεί είκοσι (20) εκ των είκοσι τριών (23) συνεδριάσεων του Δ.Σ., που αφορά το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα και δεν αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ». Εξάλλου, όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό του ως άνω Θεραπευτηρίου για το οικονομικό έτος 2015, η οικεία πίστωση, στον Κ.Α.Ε. 02.001.0264 «Αποζημίωση για συμμετοχή σε συμβούλια ή επιτροπές – περιλαμβάνονται και ιδιώτες», ανερχόταν σε 2.000,00 ευρώ, ήτοι σε ποσό αρκετά μικρότερο από το ύψος της πραγματοποιηθείσας δαπάνης

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)145/2014

Υπερωρίες.(....)Με δεδομένα τα πραγματικά αυτά περιστατικά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, οι αποφάσεις ανάληψης της δαπάνης των υπερωριών μηνός Απριλίου 2014 αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο τον επόμενο ημερολογιακό μήνα, επομένως, δεν ίσχυαν κατά το χρόνο που πραγματοποιήθηκαν οι κρίσιμες υπερωρίες. Ως εκ τούτου, η δαπάνη αυτή δεν είναι κανονική, αφού πραγματοποιήθηκε χωρίς να έχει δεσμευθεί η σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, κατά παράβαση των άρθρων 21 του ν. 2362/1995 και 2 παρ. 2 του π.δ/τος 113/2010. Ομοίως, η απόφαση συγκρότησης του συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, αναρτήθηκε στο διαδίκτυο μετά την πραγματοποίηση των υπερωριών, συνεπώς, η κρίσιμη υπερωριακή εργασία παρασχέθηκε από προσωπικό που δεν είχε νομίμως ορισθεί προς τούτο, και για το λόγο αυτόν η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, οι δε περί του αντιθέτου ισχυρισμοί της εκδούσας το χρηματικό ένταλμα Υπηρεσίας πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/37/2018

Αποζημίωση μελών  Διοικητικού Συμβουλίου.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι κανονική, καθόσον οι συνεδριάσεις που προαναφέρθηκαν του έτους 2016 πραγματοποιήθηκαν χωρίς προηγουμένως να έχει δεσμευθεί σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του Γ.Ν. ..., κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 66 παρ. 1 και 2 του ν. 4270/2014, 2 του π.δ/τος 113/2010 και 2 του π.δ/τος 80/2016, δοθέντος ότι η 22162/30.12.2016 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης είναι μεταγενέστερη αυτών, καθώς εκδόθηκε στις 30.12.2016 και αναρτήθηκε στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ πολύ μεταγενέστερα, στις 18.1.2017. 


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/39/2018

Αποζημιωση μελων Διοικητικού Συμβουλίου.(..)Με τα δεδομένα αυτά, η ελεγχόμενη δαπάνη, όπως βασίμως διαλαμβάνει και η έκθεση διαφωνίας, δεν είναι κανονική, καθόσον οι εν λόγω συνεδριάσεις του έτους 2016 πραγματοποιήθηκαν χωρίς προηγουμένως να έχει δεσμευθεί σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του Γενικού Νοσοκομείου ... και ακολούθως ανατραπεί, προκειμένου να αναληφθεί η αντίστοιχη υποχρέωση κατά το έτος 2017, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 66 παρ. 1 και 2 του ν. 4270/2014 και 2 και 4 του π.δ/τος 113/2010, δοθέντος ότι η σχετική 412/20.7.2017 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης είναι μεταγενέστερη των συνεδριάσεων αυτών...Ωστόσο,...το Κλιμάκιο κρίνει ότι η παράλειψη έγκαιρης δέσμευσης της σχετικής πίστωσης δεν οφείλεται σε πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων του νοσοκομείου, αλλά, κατ’ εκτίμηση του σχετικού λόγου, σε συγγνωστή πλάνη αυτών


ΕλΣυν/Ζ Κλ/93/2012

Σχέδιο σύμβασης μεταξύ του Δήμου και κοινωφελούς επιχείρησης που αφορά στη χρηματοδότηση της τελευταίας από το Δήμο.(...) VΙΙ. Περαιτέρω, ανεξαρτήτως των ως άνω πλημμελειών, το Κλιμάκιο επισημαίνει ότι στον υποβληθέντα φάκελο δεν περιλαμβάνεται α) βεβαίωση της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου Συμβουλίου του Δήμου και την χρηματοδότηση της Κοινωφελούς Επιχείρησης έχει προβλεφθεί και δεσμευθεί σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του Δήμου, με προσδιορισμό του σχετικού κωδικού αριθμού εξόδου, β) η πράξη ανάληψης της σχετικής δαπάνης καθώς και γ) η εγκριτική απόφαση του εποπτεύοντος Υπουργού για την ανάληψη της υποχρέωσης


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/171/2018

ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ για συμμετοχή σε συνεδριάσεις Διοικητικού Συμβουλίου:..Με δεδομένα τα ανωτέρω, και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, οι ελεγχόμενες δαπάνες δεν είναι κανονικές, καθόσον οι συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Γενικού Νοσοκομείου … (Μονάδα ..) που έλαβαν χώρα κατά το χρονικό διάστημα από 19.1.2016 μέχρι 9.3.2017, πραγματοποιήθηκαν χωρίς προηγουμένως να έχει δεσμευθεί σχετική πίστωση για την αποζημίωση των μελών που συμμετείχαν σε αυτές στον προϋπολογισμό του Νοσοκομείου, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 66 παρ. 1 και 2 του ν. 4270/2014, 2 του π.δ/τος 113/2010 και 2 του π.δ/τος 80/2016, δοθέντος ότι η 1066/16.11.2017 απόφαση ανάληψης της επίμαχης υποχρέωσης είναι κατά πολύ μεταγενέστερη αυτών. Η πλημμέλεια δε αυτή συμπαρασύρει τόσο την 1066.2/29.12.2017 απόφαση αποδέσμευσης της αναληφθείσας πίστωσης, όσο και την 214/9.2.2018 απόφαση εκ νέου ανάληψης του ποσού των 2.000,00 ευρώ, για την καταβαλλόμενη με τους ελεγχόμενους τίτλους δαπάνη των 1.460,00 ευρώ. Εξάλλου, ουδέν υποστηρίζεται από το Γενικό Νοσοκομείο … ως προς την αιτία της καθυστερημένης, κατά τα προεκτεθέντα, δημοσιονομικής δέσμευσης. Περαιτέρω, η φύση των συγκεκριμένων δαπανών, δεν δικαιολογεί, όπως αβασίμως προβάλλεται από το Γ.Ν. .., την εκ των υστέρων ανάληψή τους, καθώς αυτές δεν εντάσσονται στις περιοριστικά αναφερόμενες στο άρθρο 66 παρ. 6 του ν. 4270/2014 κατηγορίες δαπανών, για τις οποίες επιτρέπεται απόκλιση από την τακτική διαδικασία ανάληψης υποχρεώσεων (Ε.Σ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμήμα 37/2018). Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη δεν είναι κανονική και τα εντάλματα αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.7/221/2018

ΧΡΟΝΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟΥ.Με αυτά τα δεδομένα, η εκ μέρους του αναδόχου εκπρόθεσμη έκδοση του εκ του νόμου απαιτούμενου φορολογικού στοιχείου (τιμολογίου) δεν άγει   σε ακυρότητα αυτού, και κατά συνέπεια δεν καθιστά μη νόμιμη ή ανύπαρκτη την αξίωση του δικαιούχου, αφού το τιμολόγιο εξακολουθεί να αποτελεί νόμιμο δικαιολογητικό εκκαθάρισης και ενταλματοποίησης της σχετικής δαπάνης. Περαιτέρω, η μη ανατροπή και εκ νέου ανάληψη της πίστωσης για το οικονομικό έτος 2017 δημιουργεί έλλειμμα στην κανονικότητα της δαπάνης, αν και έγινε δημοσιονομική ανάληψη της υποχρέωσης για το κρίσιμο οικονομικό έτος 2018, στον προϋπολογισμό του οποίου υπάρχει σχετική πίστωση. Πρωτίστως όμως,                η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη κανονική, καθώς η 2014/16674/24.10.2014 απόφαση, με την οποία δεσμεύτηκε η αναγκαία πίστωση από τις εγγεγραμμένες στον προϋπολογισμό του Δήμου .... πιστώσεις (δημοσιονομική ανάληψη της υποχρέωσης) είναι μεταγενέστερη της σύμβασης, που συνάφθηκε στις 22.7.2014. Παρά ταύτα, δοθέντος ότι κατά το οικονομικό έτος 2014 υπήρχε πίστωση στον οικείο Κ.Α.Ε. του Δήμου, με τη 270/16.4.2014 απόφαση απευθείας ανάθεσης της Οικονομικής Επιτροπής του ψηφίστηκε η σχετική πίστωση πριν την υπογραφή της και εντέλει έγινε δημοσιονομική ανάληψη της υποχρέωσης κατά το κρίσιμο οικονομικό έτος 2018, στον προϋπολογισμό του οποίου υπάρχει επίσης σχετική πίστωση, πρέπει να γίνει δεκτό ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου συγγνωστώς και όχι από πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων υπέλαβαν ότι ενεργούσαν νομίμως (πρβλ. Κλ. VII Τμ. 65/2017, 219/2015). Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.


ΕλΣυν/Τμ.1/16/2014

Υπερωρίες-Ανάληψη υποχρέωσης.(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως, όπως βασίμως η Επίτροπος προβάλλει, πριν από την παροχή των επίμαχων υπερωριών δεν έχει εκδοθεί από το Δήμο απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για τη δαπάνη καταβολής των σχετικών αποζημιώσεων, που αρχικά βάρυναν τη σχετική πίστωση του προϋπολογισμού του Δήμου έτους 2012, η οποία εν συνεχεία να ανατραπεί, λόγω μη πληρωμής της δαπάνης κατά το οικείο οικονομικό έτος (2012), προκειμένου να εκδοθεί νέα σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για το επόμενο οικονομικό έτος (2013), στον προϋπολογισμό του Δήμου, για το οποίο αυτές έχουν εκ νέου εγγραφεί. Απορρίπτει δε ως νόμω και ουσία αβάσιμο τον προβαλλόμενο από το Δήμο ισχυρισμό, ότι ήταν λανθασμένη η εγγραφή της σχετικής με την εντελλόμενη δαπάνη πίστωσης στον προϋπολογισμό έτους 2012 και η εκ νέου εγγραφή της με ΚΑΕ, που δηλώνει οφειλές προηγούμενου οικονομικού έτους στον προϋπολογισμό του έτους 2013, κι επομένως νόμιμη η μη έκδοση σχετικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης εντός του 2012, καθώς η σχετική επιχορήγηση, που αφορά στο μεγαλύτερο μέρος τους, εισπράχθηκε από το Δήμο εντός του 2013 (1.2.2013). Τούτο δε, διότι αφενός, κατά παράβαση όσων έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, όχι μόνο εντός του 2012 αλλά ουδέποτε δεν έχει εκδοθεί σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης αφετέρου δε η εντελλόμενη δαπάνη αφορά αποζημιώσεις για υπερωρίες που παρασχέθηκαν εντός του 2012, κι επομένως αποτελεί δαπάνη του 2012, που ορθώς, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, βάρυνε αρχικά τη σχετική πίστωση του προϋπολογισμού του Δήμου έτους 2012 και εν συνεχεία τη σχετική πίστωση με ΚΑΕ που δηλώνει οφειλές προηγούμενου οικονομικού έτους (02.80.8111.02) του προϋπολογισμού του Δήμου έτους 2013. Κατ’ ακολουθία δε των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/157/2019

Καταβολή εξόδων μετακίνησης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη της παρούσας, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι κανονική, καθόσον η μετακίνηση της παραπάνω υπαλλήλου για τη συμμετοχή της στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ανταλλαγής εργαζομένων νοσοκομείων κατά το χρονικό διάστημα από 7 Μαΐου 2018 έως 5 Ιουνίου 2018 πραγματοποιήθηκε χωρίς να έχει προηγουμένως δεσμευθεί σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του ως άνω νοσοκομείου, δοθέντος ότι η σχετική 2474/28.9.2018 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης είναι μεταγενέστερη της μετακίνησης αυτής. Όπως δε περαιτέρω ομολογείται στο 24807/6.12.2018 έγγραφο επανυποβολής του Διοικητικού Διευθυντή του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου … – Γενικού Νοσοκομείου …, τα αρμόδια όργανα του ως άνω νοσοκομείου, μολονότι τελούσαν σε γνώση των προαναφερθεισών διατάξεων περί ανάληψης υποχρέωσης, εντούτοις προέβησαν – κατά παράβαση των διατάξεων αυτών – στην εκ των υστέρων ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης, διότι, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς τους, δεν υφίστατο επαρκής πίστωση στον προϋπολογισμό του νοσοκομείου κατά το χρόνο έγκρισης της επίμαχης μετακίνησης. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα, με το οποίο εντέλλεται δαπάνη μη κανονική, δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/175/2016

ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΝΑΛΗΨΗΣ :(...)Με δεδομένα τα πραγματικά αυτά περιστατικά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, η απόφαση ανάληψης της δαπάνης αποζημίωσης για υπερωριακή απασχόληση με αμοιβή κατά τις εργάσιμες και εξαιρέσιμες ημέρες και τις νυχτερινές ώρες προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου των μονίμων και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου υπαλλήλων του ως άνω Περιφερειακού Υποκαταστήματος I.K.A.- E.T.A.M. μηνών Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου, Μαρτίου, Απριλίου, Μαΐου και Ιουνίου 2014, εκδόθηκε στις 9.7.2014 και επομένως, δεν ήταν σε ισχύ κατά τον κρίσιμο χρόνο, που διενεργήθηκε η ως άνω υπερωριακή απασχόληση.  Ως εκ τούτου, οι δαπάνες αυτές είναι μη κανονικές, αφού πραγματοποιήθηκαν χωρίς να έχει δεσμευθεί εγκαίρως η σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του Περιφερειακού Υποκαταστήματος Ι.Κ.Α.- Ε.Τ.Α.Μ. , κατά παράβαση των άρθρων 21 του ν. 2362/1995 και 2 παρ. 2 του π.δ/τος 113/2010. Περαιτέρω, ο ισχυρισμός της Προϊσταμένης της Οικονομικής Υποδιεύθυνσης του εν λόγω Περιφερειακού Υποκαταστήματος ότι η καθυστέρηση έκδοσης της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα της Υπηρεσίας αλλά στην καθυστερημένη έκδοση και κοινοποίηση της Μ70/186/27.1.2014 απόφασης του Διοικητή του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., με την οποία διατέθηκαν ώρες υπερωριακής απασχόλησης για το α΄ εξάμηνο του 2014 αλυσιτελώς προβάλλεται, δεδομένου ότι τυχόν καθυστέρηση έκδοσης και κοινοποίησης της ως άνω απόφασης δε συνιστά λόγο που να δικαιολογεί τη μη τήρηση της νόμιμης διαδικασίας έκδοσης της απαιτούμενης απόφασης ανάληψης δημοσιονομικής δέσμευσης, το δε ως άνω Περιφερειακό Υποκατάστημα του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. όφειλε και μπορούσε να εκδώσει εγκαίρως την ως άνω απόφαση. Περαιτέρω, και ο προβαλλόμενος ισχυρισμός ότι σε κάθε περίπτωση τα αρμόδια όργανα του ως άνω Περιφερειακού Υποκαταστήματος ενήργησαν με γνώμονα το συμφέρον του Ιδρύματος ευρισκόμενα σε συγγνωστή πλάνη περί τα πράγματα, τυγχάνει ομοίως απορριπτέος, καθόσον αφενός μεν οι ως άνω εφαρμοστέες διατάξεις του ν. 2362/1995 και του π.δ/τος 113/2010, οι οποίες ισχύουν ήδη από το 2010, είναι απολύτως σαφείς και δεν καταλείπεται καμία αμφιβολία ως προς την ερμηνεία τους, ενόψει και της πάγιας νομολογίας του Δικαστηρίου τούτου επ’ αυτών (βλ. Ε.Σ. αποφ. VI Τμ. 1545/2013, Πρ. Κλιμ. στο IV Τμ.  44/2013, Kλιμ. στο VII Tμ. 78/2012, Kλιμ. στο I Tμ. 126/2015, 123, 166, 172, 179, 224, 231/2013, I Tμ. πραξ. 5, 7, 16/2016), αφετέρου δε η μη τήρηση της νόμιμης διαδικασίας ανάληψης δε μπορεί να δικαιολογηθεί από λόγους εξυπηρέτησης του συμφέροντος του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., αφού τα συμφέροντα αυτού ικανοποιούνται πρωτίστως όταν για τις διενεργηθείσες από αυτό δαπάνες υπάρχει επαρκής εγγεγραμμένη πίστωση στον προϋπολογισμό του (Ε.Σ. Ι Τμ. Πραξ. 72/2015).


ΕλΣυν.Κλ.1/261/2015

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ.Γενικά:Μη νόμιμη η δαπάνη καταβολής ποσού 347,99 ευρώ από Υπουργείο σε, Αναπληρωτή Πρόεδρο Εθνικής Αρχής, για την εκτός έδρας μετακίνησή του στο εσωτερικό, διότι η μετακίνηση του Αντιπροέδρου της Αρχής από τον τόπο της υπηρεσιακής του θέσης προς την έδρα της Αρχής, δεν αποτελεί μετακίνηση εκτός έδρας, επομένως, αυτός δεν δικαιούται δαπανών μετακίνησης για την αιτία αυτή. Επιπλέον η δαπάνη αυτή δεν είναι κανονική, αφού πραγματοποιήθηκε χωρίς να έχει δεσμευθεί η σχετική πίστωση, κατά παράβαση των άρθρων 66 του ν. 4270/2014 και 2 παρ. 2 του π.δ/τος 113/2010.