ΕΣ/ΤΜ.6/105/2007
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Παροχή υπηρεσιών καθαρισμού των λεωφορείων και κτιριακών εγκαταστάσεων:...ζητείται η ανάκληση της 109/2007 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι μη νομίμως ανατέθηκαν με τη διενεργηθείσα, όπως κατ΄ ουσίαν αποδεικνύεται, διαδικασία της απευθείας ανάθεσης οι προαναφερόμενες υπηρεσίες καθαρισμού των λεωφορείων και κτιριακών εγκαταστάσεων της «...», καθόσον δεν πληρούνταν οι προϋποθέσεις προσφυγής σε αυτήν, δεδομένου ότι η τήρηση χρονοβόρων, ενδεχομένως, διαδικασιών διενέργειας διαγωνισμών ανάθεσης υπηρεσιών, εξαιτίας της υποβολής αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων εκ μέρους των συμμετεχόντων στον επίμαχο διαγωνισμό, δεν συνιστά απρόβλεπτη περίσταση, καθισταμένης ούτως επείγουσας της ανάγκης απευθείας ανάθεσης των σχετικών υπηρεσιών, όπως ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη πράξη του Κλιμακίου. Πλην όμως, ενόψει της ύπαρξης άμεσης ανάγκης παροχής υπηρεσιών καθαρισμού και απολύμανσης των λεωφορείων που καθημερινώς χρησιμοποιεί η εταιρεία για λόγους προστασίας της υγείας των εργαζομένων, καθώς και του επιβατικού κοινού, σε συνδυασμό με το μεγάλο χρονικό διάστημα που, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση της σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας, το Δ.Σ. της «...» σχημάτισε την πεπλανημένη πλην συγγνωστή πεποίθηση ότι ηδύνατο να εγκρίνει την σύναψη, μέσω της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης, συμβάσεων με αντικείμενο την παροχή των ως άνω υπηρεσιών, αποκλειστικώς για το χρονικό διάστημα μέχρι την ανάδειξη νέου αναδόχου ή νέων αναδόχων, κατόπιν διαγωνισμού που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη και συνεπώς δικαιολογείται στη συγκεκριμένη περίπτωση η αναγνώριση συγγνωστής πλάνης υπέρ της «...» και η εξ αυτού του λόγου ανάκληση της προσβαλλόμενης Πράξης του Κλιμακίου.(..)Ανακαλεί την 109/2007 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.6/91/2007
Υπηρεσίες φύλαξης και καθαριότητας: ζητείται η ανάκληση της 95/2007 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι μη νομίμως ανατέθηκαν με τη διενεργηθείσα διαδικασία των διαπραγματεύσεων οι προαναφερόμενες υπηρεσίες φύλαξης και καθαριότητας των κτιρίων και εξωτερικών χώρων του ... στις ως άνω εταιρείες, καθόσον δεν πληρούνταν οι προϋποθέσεις προσφυγής στην εν λόγω διαδικασία, δεδομένου ότι η τήρηση χρονοβόρων, ενδεχομένως, διαδικασιών διενέργειας διαγωνισμών ανάθεσης υπηρεσιών, εξαιτίας της υποβολής ενστάσεων, προσφυγών και αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων εκ μέρους των συμμετεχόντων στον επίμαχο διαγωνισμό, δεν συνιστά απρόβλεπτη περίσταση, καθισταμένης ούτως επείγουσας της ανάγκης απευθείας ανάθεσης των σχετικών υπηρεσιών, μέσω της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων, όπως ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη πράξη του Κλιμακίου. Εντούτοις, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου που προσκομίσθηκαν ενώπιον του Τμήματος τούτου, το ..Πανεπιστήμιο .. είχε και στο παρελθόν προσφύγει επανειλημμένως στην αυτή ως άνω διαδικασία των διαπραγματεύσεων για την (απευθείας) ανάθεση των εν λόγω υπηρεσιών, ενόψει της αντικειμενικής αδυναμίας τήρησης των προθεσμιών διενέργειας αντίστοιχων δημοσίων ανοικτών ή κλειστών διαγωνισμών και ολοκλήρωσης των σχετικών διαδικασιών. Ως εκ τούτου δε το Τμήμα αποφαίνεται ότι πεπλανημένως, πλην συγγνωστώς το Πρυτανικό Συμβούλιο του .. υπέλαβε, ομοίως και στην υπό κρίση περίπτωση, ότι συνέτρεχαν απρόβλεπτες περιστάσεις που καθιστούσαν επιτακτικά επείγουσα την ανάγκη, αφενός φύλαξης, αφετέρου καθαριότητας του Πανεπιστημίου και συνεπώς ηδύνατο να ακολουθήσει την προεκτεθείσα διαδικασία, παρά τις σαφείς διατυπώσεις των οικείων διατάξεων, με σκοπό την αδιάλειπτη και απρόσκοπτη παροχή των ως άνω υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας του συνόλου των πανεπιστημιακών κτιριακών εγκαταστάσεων και των εξωτερικών χώρων αυτών...Ανακαλεί την 95/2007 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου,
ΕΑΔΗΣΥ/Σ1054/2022
Παροχή υπηρεσιών καθαρισμού των κτιριακών εγκαταστάσεων της «...»
ΕλΣυν.Τμ.6/3/2009
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι η απευθείας ανάθεση, κατόπιν διαπραγμάτευσης, του μεταφορικού έργου για τα επίδικα δρομολόγια, έναντι συμφωνηθέντος ανταλλάγματος που υπερβαίνει σε ποσοστό 71,99% την αντίστοιχη προϋπολογισθείσα δαπάνη, η οποία εγκρίθηκε από την αναθέτουσα αρχή χωρίς ειδική προς τούτο αιτιολογία, συνιστά ανεπίτρεπτη ουσιώδη τροποποίηση των όρων της αρχικής διακήρυξης, καθισταμένης ούτως πλημμελούς της οικείας διαδικασίας, όπως ορθώς έκρινε το Κλιμάκιο με την προσβαλλόμενη Πράξη του. Ωστόσο, η εν λόγω σύμβαση, η οποία καταρτίσθηκε, βάσει των ανωτέρω, με την ανακοίνωση της σχετικής περί απευθείας ανάθεσης απόφασης της αρμόδιας Νομαρχιακής Επιτροπής στους επιλεγέντες αναδόχους, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του προμνησθέντος άρθρου 43 του ν. 3731/2008, ως εκ τούτου, καλύπτεται, σε κάθε περίπτωση, από τις νομιμοποιητικές διατάξεις του. Συνεπώς, η υπό κρίση αίτηση ανάκλησης πρέπει να γίνει δεκτή, να ανακληθεί η προσβαλλόμενη με αυτήν 314/2008 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και, δεδομένου ότι δεν συντρέχει άλλος νόμιμος λόγος κωλύων την υπογραφή, να υπογραφούν οι οικείες συμβάσεις...Ανακαλεί την 314/2008 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου,
ΕλΣυν.Τμ.IV/157/2016
Παροχή υπηρεσιών καθαρισμού κτιριακών εγκαταστάσεων :Ανάκληση της 26/2015 Πράξεως(...) σύμφωνα με όσα προηγουμένως κρίθηκαν και έγιναν δεκτά η κρινόμενη αίτηση και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές, να ανακληθεί η 26/2015 Πράξη της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο … και να υπογραφεί το σχέδιο συμφωνίας - πλαισίου μεταξύ του Υπουργείου ../ ..και της εταιρείας … με διακριτικό τίτλο .. για την παροχή υπηρεσιών καθαρισμού κτιριακών εγκαταστάσεων και χώρων του … Νοσοκομείου … (…), με τον όρο ότι πριν από την υπογραφή των εκτελεστικών αυτής συμβάσεων εκδοθούν οι αναφερόμενες στη σκέψη VΓ σχετικές αποφάσεις ανάληψης δαπάνης.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/290/2019
Προμήθεια υγρών καυσίμων:..Με τα δεδομένα αυτά συντρέχει κατεπείγουσα ανάγκη που δικαιολογεί την απευθείας ανάθεση για την προμήθεια των επίμαχων ποσοτήτων υγρών καυσίμων, που συνίσταται στη διασφάλιση της ομαλής παροχής των υπηρεσιών καθαριότητας και θέρμανσης στις δημοτικές ενότητες ... και ... του Δήμου .., ενόψει της πρόωρης εξάντλησης των ποσοτήτων της προηγούμενης από 26.4.2018 ετήσιας σύμβασης, λόγω της κήρυξης των εν λόγω δημοτικών ενοτήτων σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και της εκ του λόγου αυτού ανάγκης μεγαλύτερης ποσότητας καυσίμων. Η κατεπείγουσα δε αυτή ανάγκη δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του Δήμου, καθώς τα αρμόδια όργανά του είχαν προβεί εγκαίρως στις απαραίτητες ενέργειες για τη διενέργεια ανοικτού διαγωνισμού (υποβολή πρωτογενούς αιτήματος στις 13.11.2018 και ανάρτηση της περίληψης του διαγωνισμού στις 30.11.2018), ο οποίος κατά την έγκριση της απευθείας ανάθεσης είχε ολοκληρωθεί και εκκρεμούσε ο προσυμβατικός του έλεγχος (βλ. την 84/2019 πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου). Συνεπώς, η απευθείας ανάθεση των εν λόγω προμηθειών και, κατ’ επέκταση, οι ελεγχόμενες δαπάνες είναι νόμιμες. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/250/2024
Επείγουσες εργασίες καθαρισμού ρεμάτων (....) Ως εκ τούτου, ο Δήμος Αχαρνών, ναι μεν, δεν επλήγη άμεσα από τις πυρκαγιές σε τέτοιο βαθμό ώστε να απαιτηθεί η κήρυξή του σε κατάστασης έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, ωστόσο επειδή βρίσκεται κατάντη της πληγείσας περιοχής κηρύχθηκε σε κατάσταση ειδικής κινητοποίησης πολιτικής προστασίας που καταδεικνύει την επιτακτική ανάγκη καθαρισμού των ρεμάτων του. Τέλος, οι γενικές παραδοχές που διαλαμβάνονται στην σκέψη 22 της προσβαλλομένης, σε σχέση με την συμπεριφορά της προσφεύγουσας Περιφέρειας και στην συστηματική προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία διαπραγμάτευσης για την ανάθεση υπηρεσιών καθαρισμού ρεμάτων, δεν επηρεάζουν τη νομιμότητα της επίμαχης ανάθεσης, η οποία κρίνεται σε σχέση με τις συγκεκριμένες περιστάσεις που διέπουν την επίδικη υπόθεση. Για τους λόγους αυτούς.Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης και την υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση.Ανακαλεί την 624/2023 Πράξη του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΕΣ/ΤΜ.6/15/2008
Παροχή υποδομών και υπηρεσιών..:ζητεί την ανάκληση της 364/2007 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Με αυτά τα δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη III, το Τμήμα κρίνει ότι ορθά απεφάνθη το Κλιμάκιο με την προσβαλλομένη ότι κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης. Οι δε ισχυρισμοί του αιτούντος, καθώς και της παρεμβαίνουσας, ότι τόσο η ματαίωση του διαγωνισμού της 13.8.2007, όσο και το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός της από 10-7-2007 σύμβασης εκτιμάται ότι θα καλύψει παρεχόμενες υπηρεσίες μέχρι 25-10-2007 συνιστούν απρόβλεπτες περιστάσεις, κατά την έννοια του άρθρου 25 παρ.1 περ. γ΄ του π.δ. 60/2007, πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι. Με την υπό κρίση, όμως, αίτηση ανάκλησης το .. επικαλείται, κατ΄ εκτίμηση του δικογράφου (σελ. 5 αυτού), συγγνωστή πλάνη των αρμοδίων οργάνων του ως προς τη συνδρομή των προϋποθέσεων προσφυγής στη διαδικασία διαπραγμάτευσης, ενόψει προγενέστερων θετικών πράξεων του ίδιου ως άνω Κλιμακίου που αφορούσαν σχέδια συμβάσεων, για τα οποία είχε τηρηθεί η διαδικασία διαπραγμάτευσης, χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού, με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών του εν λόγω Συστήματος Διαχείρισης Ζήτησης Υπηρεσιών Υγείας του αιτούντος (Πρ. Ζ΄ Κλ. Ε.Σ. 67/2006 και 197/2007). Λαμβάνοντας υπόψη ότι με τις τελευταίες αυτές Πράξεις του Ζ΄ Κλιμακίου του Δικαστηρίου τούτου κρίθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή σχεδίων συμβάσεων του .., ύστερα από διαδικασία διαπραγμάτευσης, λόγω κατεπείγουσας ανάγκης οφειλόμενης σε απρόβλεπτες περιστάσεις, το Τμήμα κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του αιτούντος εύλογα και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης του νόμου θεώρησαν ότι συνέτρεχαν και στη συγκεκριμένη περίπτωση απρόβλεπτα γεγονότα και υπέλαβαν ότι έχει εφαρμογή η διαδικασία της διάταξης του άρθρου 31 παρ. 1 περ. γ΄ της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ (ήδη άρθρο 25 παρ.1 περ. γ΄ του π.δ. 60/2007). Συντρέχει, επομένως, εν προκειμένω συγγνωστή πλάνη των οργάνων του αιτούντος, κατά παραδοχή του προβαλλόμενου ισχυρισμού, και δικαιολογείται η ανάκληση της προσβαλλόμενης Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω και με δεδομένο ότι το Κλιμάκιο δεν διαπίστωσε άλλο λόγο μη νομιμότητας που να κωλύει την υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι πρέπει να ανακληθεί η 364/2007 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΝΣΚ/185/2013
Συμβάσεις παροχής υπηρεσιών που ανατέθηκαν απευθείας – Δυνατότητα παράτασης αυτών μετά τη λήξη τους, κατ’ επίκληση όρων των αποφάσεων έγκρισης της απευθείας ανάθεσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι νόμιμη η παράταση συμβάσεων παροχής υπηρεσιών ετήσιας διάρκειας οι οποίες ανατέθηκαν απευθείας και έχουν ήδη λήξει, κατ’ επίκληση όρου περί δυνατότητας ετήσιας παράτασης που περιέχεται στις σχετικές αποφάσεις έγκρισης της απευθείας ανάθεσης. (ομοφ.)
ΕλΣυν.Τμ.6/3016/2012
Παροχή υπηρεσιών καθαριότητας:...ζητείται η ανάκληση της 379/2012 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Επειδή, σύμφωνα με όσα έχουν αναπτυχθεί σε προηγούμενη σκέψη, τα κριτήρια ανάθεσης πρέπει να σκοπούν στην εξεύρεση της πλέον συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφοράς. Ειδικότερα, ως προς το κριτήριο 1.α. της ομάδας Α΄, κατά το μέτρο που με αυτό επιδιώκεται η εκτίμηση της ποιότητας και πληρότητας των παρεχομένων από τους υποψηφίους υπηρεσιών, αποδεκτώς κατά την πλειοψηφούσα άποψη συνεκτιμάται για τον εντοπισμό και βαθμολόγηση της πλέον συμφέρουσας προσφοράς ... Το αυτό ισχύει και ως προς το κριτήριο 1.β. της Ομάδας Α, εφόσον κατά την πλειοψηφούσα άποψη συνδέεται με την αρτιότητα της οργανώσεως του υποψηφίου και ελέγχεται η αποτελεσματικότητα και ρεαλιστικότητα της προτεινόμενης από αυτόν οργανωτικής δομής του προσωπικού, που πρόκειται να απασχολήσει για την παροχή των υπηρεσιών καθαριότητας ... Τέλος, όσον αφορά στο κριτήριο 2.β της ομάδας Β΄, αυτό συνδέεται με την αξιολόγηση και εκπαίδευση του προσωπικού που πρόκειται να απασχοληθεί και συνεπώς ορθώς, επίσης, κατά την πλειοψηφούσα άποψη συνεκτιμάται για τη βαθμολόγηση των προσφορών ... Επομένως, τα ως άνω κριτήρια ορθώς κατά την πλειοψηφούσα άποψη αξιολογήθηκαν και βαθμολογήθηκαν ειδικά για κάθε συμμετέχουσα εταιρεία, αφού συνάπτονται άρρηκτα με τον τρόπο παροχής των συγκεκριμένων προς ανάθεση υπηρεσιών, και μάλιστα την ποιοτική εκτέλεσή τους και επομένως είναι πρόσφορα για τον εντοπισμό της πλέον συμφέρουσας προσφοράς.(..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η υπό κρίση αίτηση ανάκλησης, ως και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές, να ανακληθεί η 379/2012 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και δεδομένου ότι δεν συντρέχει άλλος νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή, πρέπει να υπογραφεί το υπό έλεγχο σχέδιο σύμβασης.
ΝΣΚ/193/2010
Ελληνική Αστυνομία – Δυνατότητα απευθείας ανάθεσης του έργου παροχής υπηρεσιών της διοικητικής και τεχνικής υποστήριξης των ελικοπτέρων σε ιδιωτική επιχείρηση – Προϋποθέσεις – Κατεπείγουσα έκτακτη ανάγκη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δύναται να ανατεθεί, με απευθείας ανάθεση, η διοικητική και τεχνική υποστήριξη (συντήρηση) των ελικοπτέρων της Ελληνικής Αστυνομίας σε ιδιωτική επιχείρηση, ασχέτως εάν αυτή συμμετέχει σε προηγούμενη διαδικασία διαπραγμάτευσης, για λόγους έκτακτης και φανερά κατεπείγουσας ανάγκης, οφειλόμενης σε απρόβλεπτα γεγονότα, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 83 παρ. 3 περίπτ. δ΄ του Ν 2362/1995 και του άρθρου 25 περίπτ. 1γ΄ του Π.Δ. 60/2007.