×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.6/1502/2017

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 3669/2008

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Ζητείται η ανάκληση της 234/2017 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου(...)Με τα δεδομένα αυτά το Τμήμα κρίνει ότι οι εργασίες οδοποιίας - οδοστρωσίας (αποξήλωση πλακοστρώσεων πεζοδρομίων, αποκατάσταση επίστρωσης πεζοδρομίου νησίδας ή πλατείας στις θέσεις ορυγμάτων υπογείων δικτύων, αποκατάσταση ασφαλτικών οδοστρωμάτων στις θέσεις ορυγμάτων υπογείων δικτύων ‘αναλογική τιμή σε μια στρώση ασφαλτοτάπητα’, ασφαλτική ισοπεδωτική στρώση μεταβλητού πάχους και ανακατασκευή, επαναφορά οδού από άοπλο σκυρόδεμα πάχους 10 cm) ανέκυψαν, όπως εξάλλου αναφέρεται στα συμπεράσματα της αιτιολογικής έκθεσης που συνοδεύει τον 3ο ΑΠΕ και τεκμηριώνεται από τα λοιπά στοιχεία που προσκομίσθηκαν σχετικώς, από τα πλημμυρικά φαινόμενα και τη μεταβαλλόμενη στάθμη του υδροφόρου ορίζοντα που διαπιστώθηκαν στο παράλιο μέτωπο των οικισμών ..... και…. του Δήμου ….κατά το χρονικό διάστημα από 7.12.2014 έως 13.6.2017. Ειδικότερα, τα γεγονότα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα την πρόκληση κατολισθήσεων με καταπτώσεις χωματισμών, τη διεύρυνση του πλάτους των ορυγμάτων εντός των οποίων τοποθετούνται οι αγωγοί και εν τέλει την καταστροφή του οδοστρώματος σε πλάτος μεγαλύτερο του αρχικώς προβλεπόμενου. Άλλωστε, η εργασία με ΝΤ2 «Αποκατάσταση ασφαλτικών οδοστρωμάτων στις θέσεις ορυγμάτων υπογείων δικτύων», η οποία είχε ήδη περιληφθεί στον 1ο Α.Π.Ε. και συνεπώς δεν συνιστά εργασία που περιλαμβάνεται το πρώτον στην 1η συμπληρωματική σύμβαση, ήταν οικονομικότερη λόγω του πάχους της χρησιμοποιούμενης στρώσης ασφαλτοτάπητα από την αρχικώς προβλεφθείσα «Αποκατάσταση ασφαλτικών οδοστρωμάτων στις θέσεις ορυγμάτων δικτύων» με ΑΤ 19, δεδομένου ότι προέκυψε μετά από αναλογική μείωση της τιμής του ως άνω άρθρου. Τέλος, όλες οι ανωτέρω εργασίες είναι απολύτως αναγκαίες για την αποκατάσταση του οδοστρώματος, ώστε το έργο «Kατασκευή εσωτερικών δικτύων αποχέτευσης, αντλιοστασίων και καταθλιπτικών αγωγών των οικισμών ….και…. του Δήμου …» να ολοκληρωθεί με ασφάλεια για τους χρήστες του οδικού δικτύου των δυο ως άνω παράλιων οικισμών. Συνεπώς, συντρέχουν και για την ως άνω κατηγορία εργασιών απρόβλεπτες περιστάσεις που δικαιολογούν την κατάρτιση συμπληρωματικής σύμβασης.Ανακαλεί την 234/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.​


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΤΜ.7/34/2012

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ: πληρωμή του 1ου λογαριασμού του έργου «Αποκατάσταση τομών από την ύδρευση – ασφαλτικών οδοστρωμάτων στο Τ.Δ. Ανατολικού»(...)Για τους λόγους αυτούς

Αποφαίνεται ότι το 498, οικονομικού έτους 2011, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου Δέλτα, ποσού 43.946,42 ευρώ, δεν πρέπει να θεωρηθεί, λόγω λήξης του οικονομικού έτους στο οποίο αφορά.


ΑΕΠΠ/127/2021

Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της απόφασης με αριθμό 189/2020, η οποία αποδέχθηκε τις προσφορές των παρεμβαινουσών εταιρειών και ανακήρυξε τη δεύτερη παρεμβαίνουσα ως προσωρινή ανάδοχο του έργου 'Αποκατάσταση βλαβών δικτύων υποδομής οικισμού'. Το έργο περιλαμβάνει αποκατάσταση του οδοστρώματος, αντιπλημμυρική θωράκιση, κατασκευές υπόγειων σωληνώσεων, καθαρισμό και συντήρηση σχαρωτών και δικτύων υποδομής. Η προσφυγή βασίζεται σε ισχυρισμούς για μη συμμόρφωση των παρεμβαινουσών με τα κριτήρια οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, όπως ορίζονται στη διακήρυξη και τον νόμο.


ΑΕΠΠ/723/2020

Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή ζητά την ακύρωση της διακήρυξης ΑΔΑΜ …………….., η οποία προκήρυξε ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την ανάθεση του έργου «Επαναφορά οδοστρωμάτων δικτύων» με προϋπολογισμένη δαπάνη 480.000,00 € πλέον ΦΠΑ. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την εκτέλεση διαφόρων επεμβάσεων οδοποιίας, συμπεριλαμβανομένων ανακατασκευών, επισκευών, βελτιώσεων και αποκαταστάσεων οδοστρωμάτων σε όλη την περιοχή δραστηριότητας της αναθέτουσας αρχής. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι οι όροι της διακήρυξης περιορίζουν άδικα τη διαμόρφωση της προσφοράς της, καθώς δεν προσδιορίζονται με σαφήνεια οι θέσεις των επεμβάσεων, οι οποίες είναι κρίσιμες για την ορθή κοστολόγηση. Επιπλέον, υποστηρίζει ότι η αναθέτουσα αρχή γνωρίζει ήδη τις θέσεις επέμβασης και θα έπρεπε να τις έχει δηλώσει στους διαγωνιζόμενους. Ζητεί την επαναδημοπράτηση του έργου με νέους, πληρέστερους όρους.


ΕΣ/ΚΛ.Ε/48/2018

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ-ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου … – … για το έργο «Συντήρηση και αποκατάσταση ασφαλτικών οδοστρωμάτων και πεζοδρομίων πόλεως …», προϋπολογισθείσας δαπάνης 1.300.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).(....)Το δε υποβληθέν για έλεγχο οικείο σχέδιο σύμβασης, το οποίο έχει εγκριθεί από τα συμβαλλόμενα μέρη, φέρει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο. Ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του σχεδίου αυτού, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα Πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της.


ΑΕΠΠ/948/2021

Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί με την προδικαστική προσφυγή της την ακύρωση της πράξης με την οποία ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος του έργου ο παρεμβαίνων οικονομικός φορέας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΛΑΒΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ...», με προϋπολογισμό 195.161,29 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Συγκεκριμένα, το έργο περιλαμβάνει αποκατάσταση οδοστρώματος, αντιπλημμυρική θωράκιση, κατασκευές υπόγειων σωληνώτων και εργασίες συντήρησης υφιστάμενων δικτύων, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά.


ΕλΣυν.Τμ.6/527/2018

Βελτίωση και αποκατάσταση οδοστρωμάτων- συμπληρωματική σύμβαση: ...ζητείται η ανάκληση της 64/2018 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Με τα δεδομένα αυτά το Τμήμα κρίνει ότι κατά τα ορθώς αναφερόμενα στην προσβαλλόμενη Πράξη δεν συντρέχουν εν προκειμένω οι προϋποθέσεις σύναψης συμπληρωματικής σύμβασης. Και τούτο διότι αντικείμενο της κύριας σύμβασης είναι αφενός η αποκατάσταση των βλαβών του οδοστρώματος και των λοιπών στοιχείων της οδού (στηθαία ασφαλείας, πινακίδες, φρεάτια κλπ), αφετέρου η άμεση αντιμετώπιση απρόβλεπτων συμβάντων (καθιζήσεις, λακούβες, υποσκαφές, επιπτώσεις από ακραία καιρικά φαινόμενα, καταστροφή στοιχείων ασφαλείας των οδών από τροχαία ατυχήματα κλπ) προκειμένου να εξασφαλίζεται η οδική ασφάλεια των χρηστών των πεζών και οχημάτων(..)Επομένως, ο σκοπός της αρχικής σύμβασης είναι διαρκής, καθόσον οι εργασίες που περιλαμβάνει αποσκοπούν στην πάγια και διαρκή ανάγκη να συντηρείται σταθερά το ανωτέρω οδικό δίκτυο και να αίρονται οι ανακύπτουσες βλάβες, ώστε να βρίσκεται αδιαλείπτως λειτουργικό και ασφαλές. Τούτων δοθέντων, οι εργασίες της επίμαχης συμπληρωματικής σύμβασης δεν συμπληρώνουν το αντικείμενο της αρχικής σύμβασης, αλλά αντιθέτως αφορούν στην εκτέλεση των αυτών – χρονικά επαναλαμβανόμενων και αδιαλείπτως εκτελεστέων - εργασιών σε διάδοχο χρόνο μετά τη λήξη του αρχικού έργου και την εξάντληση του συμβατικού του αντικειμένου.(..)Κατ’ ακολουθίαν, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί, να μην ανακληθεί η 64/2018 Πράξη του Έ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να καταπέσει το καταβληθέν παράβολο.


ΕΣ/ΚΛ.Ε/481/2018

Νομιμότητα σχεδίου συμπληρωματικής σύμβασης έργου:..Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι το υποβληθέν προς έλεγχο σχέδιο σύμβασης το οποίο αποτελεί τροποποίηση της αρχικώς συναφθείσας, μεταξύ της .... και της εργοληπτικής επιχείρησης ..., σύμβασης, νομίμως καταρτίζεται σύμφωνα με τις, επαλλήλως επικαλούμενες, προϋποθέσεις του άρθρου 132 παρ. 2 και 4 του ν. 4412/2016.Και τούτο διότι η εν λόγω τροποποίηση επέρχεται ενώ η αρχική από 26.2.2018 σύμβαση, διάρκειας 12 μηνών, είναι σε ισχύ, η δαπάνη της ανέρχεται σε 63.373,04 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α., ήτοι παρίσταται κατώτερη των σωρευτικώς τιθέμενων ορίων των 5.250.000,00 ευρώ και 65.233,70 ευρώ (= 434.891,39 * 15%), αντιστοίχως, και, περαιτέρω, δεν μεταβάλλεται η συνολική φύση της σύμβασης, καθόσον οι σχετικές εργασίες, όπως αυτές προκύπτουν από τον 2ο Α.Π.Ε. (επεμβάσεις στο δίκτυο ύδρευσης με εκσκαφές, ερευνητικές τομές για επέμβαση στο δίκτυο, εκσκαφές ορυγμάτων, φορτοεκφορτώσεις, επιχώσεις ορυγμάτων υπογείων δικτύων, στρώσεις έδρασης και εγκιβωτισμός σωλήνων κ.α.), εμπίπτουν στο αντικείμενο της αρχικής σύμβασης, είναι δε απολύτως απαραίτητες για την ολοκλήρωσή του. Κατ’ ακολουθία των προεκτιθεμένων, το Κλιμάκιο κρίνει ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου σύμβασης, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της.


ΕλΣυν/Ε Κλ/119/2010

Μη νόμιμο το σχέδιο συμπληρωματικής σύμβασης, καθόσον οι εργασίες που αποτελούν αντικείμενό της δεν κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων καταστάσεων, αφού οφείλονται σε πλημμελή εκπόνηση, αστοχίες και παραλείψεις της αρχικής μελέτης. Έιδικότερα, το γεγονός της φθοράς των προς συντήρηση οδών λόγω των παρεμβάσεων των ΟΚΩ για την κατασκευή υπογείων δικτύων δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι οφείλεται σε απρόβλεπτες περιστάσεις, ενώ η κάλυψη της δαπάνης προμήθειας καθαρής ασφάλτου λόγω σημαντικής αύξησης της τιμής της προβάλλεται στην αιτιολογική έκθεση αορίστως. Αίτηση ανάκλησης κατά της προμνησθείσας Πράξης του Κλιμακίου απορρίφθηκε με την 1505/2010 απόφαση του VI Τμήματος ως εκπρόθεσμη.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/32/2025

Η Πράξη 32/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο της Περιφέρειας Αττικής «Αποκατάσταση Ασφαλτικών Οδοστρωμάτων Δήμου Διονύσου», προϋπολογισμού €2.983.870,97 (χωρίς ΦΠΑ). Το κλιμάκιο διαπίστωσε ότι, παρόλο που η διακήρυξη δεν προέβλεπε πριμ (πρόσθετη καταβολή) για νωρίτερη παράδοση, όπως απαιτείται νομικά για έργα άνω του 1.000.000 ευρώ με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή, η πλημμέλεια αυτή δεν κρίθηκε ουσιώδης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πρόκειται για έργο συντήρησης με δυναμικό αντικείμενο, όπου η προθεσμία συνήθως εξαντλείται, και λόγω του επαρκούς ανταγωνισμού (12 προσφορές). Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με την προσωρινή ανάδοχο «… Α.Τ.Ε.Β.Ε.» (συμβατικό τίμημα €1.418.999,65), με την επισήμανση της υποχρέωσης προσθήκης των νόμιμων κρατήσεων.


ΑΕΠΠ/1175/2021

Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία ζητά την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 85/2021 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, η οποία ματαίωσε τη διαδικασία του διαγωνισμού για την «Προμήθεια Ασφαλτικών Υλικών Συντήρησης - Επισκευής Οδών (Νέα Προμήθεια)». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια ασφαλτικών υλικών για τις ανάγκες των τεχνικών συνεργείων του Δήμου, προκειμένου να εκτελούνται εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης οδοστρωμάτων λόγω φθορών (λακκούβες, τομές κ.α.). Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η ματαίωση παραβιάζει τις διατάξεις του άρθρου 106 παρ. 2β και 2δ του Ν. 4412/2016, καθώς δεν υπάρχει ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία για την ουσιαστική αλλαγή των τεχνικών ή οικονομικών παραμέτρων ή τη μη συμφέρουσα φύση της προσφοράς.