×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.6/3202/2011

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Ζητείται η ανάκληση της 274/2011 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι η μέχρι και την έκδοση της σχετικής κατακυρωτικής απόφασης επί μέρους φάση της διαδικασίας ανάθεσης των υπηρεσιών καθαριότητας των χώρων του αιτούντος Γενικού Νοσοκομείου ... για δύο (2) έτη, προϋπολογισμού 2.900.000 ευρώ με Φ.Π.Α., είναι μη νόμιμη.(...)Αυτή όμως η νομική πλημμέλεια της επίμαχης διαδικασίας ανάθεσης δεν επηρέασε ουσιωδώς το αποτέλεσμα της ελεγχόμενης φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας, όπως εσφαλμένα το Κλιμάκιο έκρινε, καθώς οι στόχοι της ελλείπουσας δημοσίευσης περίληψης της διακήρυξης του επιμάχου διαγωνισμού, ήτοι η επίτευξη διαφάνειας και του μέγιστου δυνατού ανταγωνισμού στο πλαίσιο του διαγωνισμού, που ως κριτήριο κατακύρωσης είχε αποκλειστικά τη χαμηλότερη τιμή, επιτεύχθηκαν στο μέγιστο δυνατό βαθμό με την παραδεκτή συμμετοχή τριών (3) τουλάχιστον διαγωνιζόμενων σε όλα τα στάδια του διαγωνισμού (ελέγχου δικαιολογητικών συμμετοχής, τεχνικής αξιολόγησης, οικονομικής αξιολόγησης) και την προσφορά εξαιρετικά χαμηλών τιμών τόσο από την πρώτη μειοδότρια εταιρεία (προσφορά που της καταλείπει το πολύ χαμηλό περιθώριο κέρδους των 3.200,16 ευρώ ετησίως ή 266,68 ευρώ μηνιαίως σε μία σύμβαση με προϋπολογισθείσα δαπάνη 2.900.000,00 ευρώ, ενώ έχει προσβληθεί και ως ασυνήθιστα χαμηλή από τη δεύτερη μειοδότρια) όσο και από τη δεύτερη μειοδότρια εταιρεία (προσφορά που της καταλείπει το επίσης χαμηλό περιθώριο κέρδους των 3.270,00 ευρώ ετησίως ή 270 ευρώ μηνιαίως). Κατ’ ακολουθία αυτών ο κατ’ εκτίμηση του δικογράφου προβαλλόμενος λόγος είναι βάσιμος και η κρινόμενη αίτηση πρέπει κατά το μέρος αυτό να γίνει δεκτή.(...)Συνακόλουθα, εφόσον υφίσταται έστω και ένας βάσιμος λόγος μη νομιμότητας της ελεγχόμενης φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας ανάθεσης υπηρεσιών η προσβαλλόμενη πράξη δεν πρέπει να ανακληθεί δεδομένου μάλιστα ότι τα αρμόδια όργανα του αιτούντος Νοσοκομείου μπορούν να προβούν στη θεραπεία της προαναφερόμενης ουσιώδους νομικής πλημμέλειας της επίμαχης διαδικασίας ανάθεσης κρίνοντας εκ νέου και με πλήρη αιτιολογία, όσον αφορά το ασυνήθιστα χαμηλό ή μη της προσφοράς της πρώτης μειοδότριας, την επίμαχη προδικαστική προσφυγή της δεύτερης μειοδότριας εταιρείας, αφού προηγουμένως ζητήσουν σχετικές διευκρινίσεις από την πρώτη μειοδότρια και υποβάλλουν εκ νέου για έλεγχο τόσο την παρούσα φάση όσο και την απομένουσα προς ολοκλήρωση του διαγωνισμού όμοια, μαζί με το σχετικό σχέδιο σύμβασης. Δέχεται εν μέρει την αίτηση ανάκλησης του Γενικού Νοσοκομείου … «…» κατά τα αναφερόμενα στο σκεπτικό.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΑΕΠΠ/660/2018

Η προσφεύγουσα εταιρεία αίτησε την ακύρωση της απόφασης της 27/15-06-2018, η οποία εγκρίνει το πρακτικό τεχνικής αξιολόγησης και την αποδοχή της προσφοράς μιας άλλης εταιρείας. Ζητήθηκε επίσης η απόρριψη της προσφοράς της συμμετέχουσας εταιρείας ως μη συμβατής με τους όρους της διακήρυξης, η συνέχιση της διαδικασίας μόνο με την προσφεύγουσα, η αναστολή της διαδικασίας ανάθεσης έως την απόφαση της Αρχής και η επιστροφή του καταβληθέντος παραβόλου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη σίτιση νοσηλευομένων και εφημερευόντων ιατρών του Γ.Ν. Ρόδου, με εκτιμώμενη αξία 514.290 ευρώ ετησίως (συνολική αξία έως 1.028.580 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).


ΕΑΔΗΣΥ/22/2024

Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της αναθέτουσας αρχής με αριθμό …./2022 που περιέχεται στο πρακτικό της 56ης συνεδρίασης με ημερομηνία 1/11/2022 και θέμα 35ο: «Έγκριση του Πρακτικού ΙΙ της Ε.Δ. του ηλεκτρονικού διαγωνισμού με α/α …. για την ανάθεση του έργου ‘ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΑΠΟΧΕΤΕΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ….’ προϋπολογισμού 4.450.000,00 € (πλέον το Φ.Π.Α) σχετικά με την αποδοχή της αιτιολόγησης της ασυνήθιστα χαμηλής προσφοράς της μειοδότριας Κ/ξίας και της ανάθεσης της σύμβασης στη μειοδότρια Κ/Ξ ….ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ-Α…. ΑΤΕ», κατά το μέρος της που έγινε δεκτή η προσφορά της παρεμβαίνουσας.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/171/2025

Η Πράξη 171/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Κατασκευή υποδομών της οδικής σύνδεσης του νέου Νοσοκομείου Σπάρτης». Το έργο, προϋπολογισμού 4.233.064,52 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και συμβατικού τιμήματος 3.725.127,86 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), εντάσσεται στο πλαίσιο της Σύμβασης Δωρεάς με το Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος και χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας. Ως αποτέλεσμα του ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού, αναδείχθηκε προσωρινά ανάδοχος η πρώτη μειοδότρια εταιρεία. Διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρξαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου, και ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΣΤΕ/48/2012

Σύμβαση Παροχής Υπηρεσιών Καθαριότητας:Με την αίτηση αυτή η αιτούσα εταιρεία επιδιώκει να ακυρωθεί η υπ’ αριθμ. 8045/28502/4-ξ/29.3.2010 απόφαση του Διευθυντή της Διευθύνσεως Αστυνομίας Βορειοανατολικής Αττικής, με την οποία απερρίφθη η προσφυγή της αιτούσης εταιρείας κατά της υπ’αριθμ. 8045/28502/4-νγ/18.3.2010 κατακυρωτικής αποφάσεως(....)Περαιτέρω, για την εξεύρεση του συνολικού εργατικού κόστους η αιτούσα προσέθεσε και κονδύλια που αντιστοιχούσαν στις εργοδοτικές εισφορές, τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα και την αποζημίωση αδείας. Σύμφωνα με τους ανωτέρω υπολογισμούς, το συνολικό εργατικό κόστος ανέρχεται μηνιαίως στο ποσό των 18.227,72 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και συνεπώς, κατά τους ισχυρισμούς της αιτούσης, οι οικονομικές προφορές τόσο της αναδειχθείσης μειοδότριας εταιρείας, η οποία ανέρχεται στο ποσό των 14.500 ευρώ μηνιαίως, όσο και της δεύτερης κατά σειρά μειοδοσίας εταιρείας, η οποία ανέρχεται στο ποσό των 16.139 ευρώ μηνιαίως, υπολείπονταν του ελαχίστου εργατικού κόστους για την παροχή των επιμάχων υπηρεσιών, χωρίς, μάλιστα, να συνυπολογισθούν και οι νόμιμες κρατήσεις ύψους 6,5536% οι οποίες βαρύνουν τον ανάδοχο. Οι ως άνω ισχυρισμοί που προέβαλε η αιτούσα με την προσφυγή της δεν εξετάσθηκαν κατ’ ουσίαν από την αναθέτουσα αρχή, δεδομένου ότι, όπως έχει εκτεθεί ανωτέρω, η προσφυγή αυτή απερρίφθη ως απαράδεκτη. Οι ισχυρισμοί αυτοί, όμως, ήταν ουσιώδεις και έχρηζαν ειδικής απαντήσεως. Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, η υπ’αριθμ. 8045/28502/4-ξ/29.3.2010 απόφαση του Διευθυντή της Διευθύνσεως Αστυνομίας Βορειοανατολικής Αττικής, με την οποία απερρίφθη η προσφυγή της αιτούσης εταιρείας κατά της υπ’αριθμ. 8045/28502/4-νγ/18.3.2010 κατακυρωτικής αποφάσεως, χωρίς να εξετασθούν κατ΄ ουσίαν οι ως άνω προβληθέντες ισχυρισμοί ως προς το ελάχιστο εργατικό κόστος και το παραδεκτό των οικονομικών προσφορών των δύο άλλων διαγωνιζομένων εταιρειών, καθίσταται ακυρωτέα, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την υπό κρίση αίτηση. Δέχεται την υπό κρίση αίτηση.


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.4/34/2017

Παροχή υπηρεσιών φύλαξης-ασφάλειας: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Επίτροπο, το Νοσοκομείο, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 68 παρ. 1 του ν. 3863/2010, καθώς επίσης και του σχετικού όρου της διακηρύξεως, αποδέχθηκε την οικονομική προσφορά της φερομένης ως δικαιούχου εταιρείας «... Ε.Π.Ε.», η οποία, ως προς το εργολαβικό όφελος, που ανερχόταν στο ποσό των 5 ευρώ μηνιαίως (60 ευρώ ετησίως) για τη φύλαξη του κτιρίου του Νοσοκομείου και στο ποσό των 2 ευρώ μηνιαίως (24 ευρώ ετησίως) για το κτίριο του Κέντρου Υγείας …, εμφανιζόταν εξ αντικειμένου ως υπερβολικά χαμηλή. Όφειλε, συνεπώς, Νοσοκομείο να ζητήσει διευκρινίσεις από την ως άνω εταιρεία και ακολούθως, αφού εκτιμούσε τη λυσιτέλεια των ισχυρισμών της, να αποφασίσει αιτιολογημένα για την αποδοχή ή την απόρριψη της προσφοράς της. Επομένως, το Νοσοκομείο, κρίνοντας ότι η εν λόγω προσφορά ήταν αποδεκτή και παραλείποντας να καλέσει την εν λόγω εταιρεία προς αιτιολόγηση των προαναφερθέντων στοιχείων της προσφοράς της, υπερέβη τα άκρα όρια της διακριτικής του ευχέρειας, με συνέπεια η ανάθεση των επίμαχων υπηρεσιών στη φερόμενη ως δικαιούχο να μην είναι νόμιμη. Απαραδέκτως, εξάλλου, το Νοσοκομείο επικαλείται, με το 14736/16.9.2016 έγγραφο επανυποβολής του, την επιστολή της φερομένης ως δικαιούχου, με την οποία αυτή παρέχει διευκρινίσεις σχετικώς με τη σύνθεση της προσφοράς της, καθόσον οι ισχυρισμοί αυτοί δεν δύνανται να εκτιμηθούν το πρώτον από το Κλιμάκιο, χωρίς να έχουν αξιολογηθεί από τα αρμόδια όργανα στο αντίστοιχο στάδιο του διαγωνισμού ..Περαιτέρω, σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην προηγούμενη σκέψη, η οικονομική προσφορά της φερομένης ως δικαιούχου διαμορφώθηκε με βάση τα κατώτατα όρια αποδοχών για εργαζομένους κάτω των 25 ετών και με προϋπηρεσία 0-3 έτη, γεγονός, άλλωστε, το οποίο συνομολογεί και η ίδια η εταιρεία. Βάσει, δε, των δεδομένων αυτών, τα οποία, σύμφωνα με το άρθρο 68 παρ. 3 του ν. 3863/2010, αποτελούν ουσιώδες και απαιτούμενο επί ποινή ακυρότητας στοιχείο της συμβάσεως, συνήφθη και η μεταξύ του Νοσοκομείου και της εταιρείας 167/26.6.2015 σύμβαση. Ενόψει, όμως, της επιλογής ως κριτηρίου αναθέσεως αυτού της χαμηλότερης τιμής, καθώς επίσης και της υποχρεώσεως των διαγωνιζομένων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 68 του ν. 3863/2010, να υπολογίσουν στην προσφορά τους εύλογο ποσοστό διοικητικού κόστους, αναλωσίμων και εργολαβικού κέρδους, η απασχόληση από την ανάδοχο εταιρεία, κατά την εκτέλεση της συμβάσεως, οκτώ τουλάχιστον εργαζομένων άνω των 25 ετών, των οποίων το μισθολογικό κόστος είναι υψηλότερο κατά 75,13 ευρώ μηνιαίως κατ’ άτομο, συνιστά ουσιώδη τροποποίηση της οικείας συμβάσεως..


ΑΕΠΠ/797/2021

Η προσφεύγουσα εταιρεία αιτείται την ακύρωση της απόφασης του Διευθυντή Κλάδου Παραγωγής της εταιρείας «...», η οποία αφορά την ανάθεση της σύμβασης υπηρεσιών «εκτέλεσης εργασιών υποστήριξης λειτουργίας και καθαρισμών παντός είδους, σε όλες τις εγκαταστάσεις του Κλάδου Παραγωγής της εταιρείας». Η σύμβαση έχει προϋπολογισμό 185.150,00€ (πλέον ΦΠΑ) και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η απόφαση προσβάλλει βασικά στοιχεία της διαδικασίας, όπως η μη δυνατότητα πρόσβασης στα δικαιολογητικά κατακύρωσης της μειοδότριας εταιρείας και η μη τήρηση της διαφάνειας.


ΑΕΠΠ/1421/2021

Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων οικονομικός φορέας ζητά την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής η οποία κρίνει αποδεκτούς ορισμένους οικονομικούς φορείς στη διαδικασία ανάθεσης δημόσιας σύμβασης για την προμήθεια 3.000 ζευγαριών υποδημάτων (εκτός αθλητικών και προστατευτικών) ετησίως ή 12.000 ζευγαριών σε τετραετία, με εκτιμώμενη αξία 624.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ειδικότερα, επικαλείται σφάλματα στη συμπλήρωση των Τυποποιημένων Εντύπων Υπεύθυνης Δήλωσης (ΤΕΥΔ) των άλλων φορέων, ιδίως ως προς την εγγραφή σε επίσημο κατάλογο και την αδυναμία υποβολής βεβαίωσης πληρωμής ασφαλιστικών εισφορών, ζητώντας τον αποκλεισμό τους.


ΕΣ/(ΚΠΕ)ΤΜ.7/247/2017

Εκτέλεσης εργασιών συντήρησης εγκαταστάσεων: Ενόψει αυτών η μελέτη αυτή δεν πάσχει αοριστίας. Περαιτέρω, η μεν εταιρεία «….» αναδείχθηκε ανάδοχος κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας και, συνεπώς, δεν τίθεται ζήτημα καταστρατήγησης των διατάξεων του άρθρου 57 του ν. 3669/2008 περί ανάθεσης συμπληρωματικών εργασιών, οι δε ανατεθείσες σε αυτή εργασίες δεν αποσκοπούν στην κατασκευή νέων κτιριακών έργων, αλλά στη συντήρηση ήδη υφιστάμενων, με συνέπεια να μην στοιχειοθετείται παραβίαση της αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων. Επομένως, νομίμως η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου, με την 51/22.3.2016 απόφασή της, ανέθεσε την εκτέλεση των επίμαχων εργασιών στην πρώτη μειοδότρια εργοληπτική επιχείρηση «........ Α.Ε.» (έκπτωση 8%) έναντι του συνολικού εργολαβικού ανταλλάγματος των 9.407,37 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και, ως εκ τούτου, η εντελλόμενη δαπάνη, που αφορά στην πληρωμή του ανταλλάγματος αυτού, πλέον Φ.Π.Α. 24% (2.257,77 ευρώ), είναι νόμιμη.


ΑΕΠΠ/1032/2021

Η προδικαστική προσφυγή της προσφεύγουσας επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που έκανε δεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας για την ανάθεση της σύμβασης παροχής υπηρεσιών ασφάλειας και φύλαξης στο συγκεκριμένο συγκρότημα. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας έπρεπε να απορριφθεί καθώς παραβίαζε τις διατάξεις του νόμου και τους όρους της διακήρυξης, συγκεκριμένα επειδή είχε μηδαμινά κόστη αναλωσίμων (2,57 ευρώ ετησίως), διοικητικό κόστος (30,01 ευρώ ετησίως) και εργολαβικό κέρδος (0,01 ευρώ), τα οποία δεν μπορούν να θεωρηθούν εύλογα σύμφωνα με τη νομοθεσία και την κοινή πείρα. Κατά συνέπεια, η προσφεύγουσα ζητά να ακυρωθεί η ανάθεση στην παρεμβαίνουσα και να ανατεθεί σε αυτήν ως δεύτερη στη σειρά μειοδοσίας.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/385/2022

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ-ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ:«Λειτουργία Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) Νάξου», συμβατικής αξίας 153.000,00 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α.(...)η ελεγχόμενη σύμβαση δεν συνιστά τροποποίηση της ... (αρχικής) σύμβασης παροχής των επίμαχων υπηρεσιών λειτουργίας του ΧΥΤΑ Νάξου, αλλά, ενόψει της μη ολοκλήρωσης της νέας διαδικασίας ανάθεσης για την επιλογή νέου αναδόχου των επίμαχων υπηρεσιών, αφορά, κατ` ορθό νομικό της χαρακτηρισμό, σε νέα αυτοτελή απευθείας ανάθεση με αντικείμενο την εξακολούθηση παροχής των ίδιων υπηρεσιών, μετά τη λήξη της αρχικής σύμβασης -και της ‘παράτασης’ αυτής- και την ολοκλήρωση του φυσικού και οικονομικού τους αντικειμένου, οπότε πλέον δεν καταλείπεται κανένα περιθώριο τροποποίησης ή συμπλήρωσής τους.Απαραδέκτως εισάγεται για έλεγχο ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου, δεδομένου ότι το οικονομικό αντικείμενό του δεν υπερβαίνει το όριο υπαγωγής στον προσυμβατικό έλεγχο