ΕΣ/ΤΜ.7/126/2010
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Κάλυψη μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρείας.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Τμήμα κρίνει ότι το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου ... έπρεπε, ενόψει των νέων δεδομένων που ανέκυψαν μετά την απόφασή του 290/29.10.2009 περί εγκρίσεως μετατροπής της αμιγούς δημοτικής επιχείρησης σε ανώνυμη εταιρεία και της ψηφίσεως του σχεδίου καταστατικού της, ήτοι την οριστική απάντηση για το ποσοστό συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο της α.ε. από την Τ.Ε.Δ.Κ. Ν. ... και το Δήμο ... και τη μη απάντηση από το Δήμο ..., να λάβει νέα απόφαση, σύμφωνα προς τις προαναφερθείσες διατάξεις των άρθρων 263 παρ. 2 και 253 παρ. 1 του νέου Δ.Κ.Κ., για αύξηση του ποσοστού συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο της α.ε. από 95% σε 97%, με καταβολή του ποσού των 53.640,00 ευρώ που αντιστοιχεί σε αυτή τη διαφορά του 2%. Η θέση της αιρέσεως για συμμετοχή με ποσοστό 97%, στην αρχική απόφαση περί συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο κατά ποσοστό 95%, δεν είναι νόμιμη, καθώς εξαρτά την επέλευση του αποτελέσματος της απόφασης αυτής (ποσοστό 97%) από γεγονός μελλοντικό και αβέβαιο (μη συμμετοχή Δήμων ... και ...), κατά παράβαση της προαναφερθείσας γενικής αρχής του διοικητικού δικαίου...(..)Τέλος, η αναφορά στο άρθρο 4 του καταστατικού ότι σκοπός της α.ε. είναι και «κάθε άλλος σκοπός, ακόμα και αν δεν ορίζεται ρητά δια του παρόντος, με τους ανωτέρω γενικότερους σκοπούς της εταιρείας», και αν θεωρηθεί ότι εκ παραδρομής παρελήφθησαν οι λέξεις «όμοιος ή συναφής», ως διατείνεται ο Δήμος, είναι πλημμελής, δεδομένου ότι δεν είναι νόμιμη η αόριστη ή γενική περιγραφή της εταιρικής δραστηριότητας, καθώς ο σκοπός της ανώνυμης εταιρείας συγκαταλέγεται μεταξύ των στοιχείων που την εξατομικεύουν και ως εκ τούτου το καταστατικό της α.ε. είναι μη νόμιμο κατά το σημείο αυτό.(..) Πλην όμως το Τμήμα κρίνει ότι πεπλανημένως πλην συγγνωστώς και άνευ πρόθεσης καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων ο Δήμος ... υπέλαβε ότι νομίμως προβαίνει στην κάλυψη του μετοχικού κεφαλαίου της α.ε. σε ποσοστό 97% σε εκπλήρωση της τεθείσας κατά τα άνω αιρέσεως, ενόψει του περιορισμένου χρόνου λήψης αποφάσεων, λόγω της εκπνοής της προθεσμίας μετατροπής της δημοτικής επιχείρησης σε ανώνυμη εταιρεία (μέχρι 31.12.2009), εντός του οποίου ο Δήμος κατέβαλε κάθε προσπάθεια (αλληλογραφία με Τ.Ε.Δ.Κ. και Δήμους ... και ...), ώστε οι λοιποί φορείς να απαντήσουν εμπροθέσμως για το εάν επιθυμούν συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της α.ε. και μέχρι ποίου ποσοστού.(Θεωρητέο λόγω συγγνωστής πλάνης)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/245/2007
Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το μετοχικό κεφάλαιο της κρατικής ανώνυμης εταιρίας ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε. αυξάνεται κατά το ποσό που της διατίθεται από τον Προϋπολογισμό για την εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
ΝΣΚ/497/2004
Απαγόρευση συμμετοχής των Ο.Τ.Α. και των επιχειρήσεών τους στο μετοχικό κεφάλαιο των Ποδοσφαιρικών Ανωνύμων Εταιριών (Π.Α.Ε.).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την ισχύ του Ν 2539/1997 (4-12-1997), δεν επιτρέπεται η συμμετοχή των Ο.Τ.Α. και των επιχειρήσεών τους στο μετοχικό κεφάλαιο των Π.Α.Ε.
ΝΣΚ/297/2007
Εφαρμογή του άρθρου 17 παρ.1 και 2 του Ν 3429/2005 κατά την πρόσληψη προσωπικού στις ανώνυμες εταιρείες με την επωνυμία: α) Εταιρεία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ ΑΕ), β) Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ ΑΕ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι ανώνυμες εταιρείες: α) Εταιρεία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ ΑΕ), β) Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ ΑΕ) προσλαμβάνουν το προσωπικό τους κατά τη προβλεπόμενη διαδικασία στις παρ.1 και 2 του άρθρου 17 του Ν 3429/2005 καθόσον α) υπάγονται στο κεφάλαιο Β’ του Ν 3429/2005 ως θυγατρικές της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου» (ΔΕΠΑ ΑΕ), που υπάγεται στην περίπτωση γ’ της παρ.5 του άρθρου 1 του Ν 3429/2005 (ήτοι στο κείμενο Β του ίδιου νόμου), β) το μετοχικό τους κεφάλαιο κατέχει σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) η μητρική τους εταιρεία ΔΕΠΑ ΑΕ και όχι το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο συμμετέχει σε ποσοστό εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) μόνο στο μετοχικό κεφάλαιο της μητρικής εταιρείας ΔΕΠΑ ΑΕ.
ΕΣ/Κλ.Τμ.1/252/2017
Καταβολή εξόδων παράστασης στην Αντιπρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου...(...)Από τις προαναφερόμενες διατάξεις σε συνδυασμό ερμηνευόμενες συνάγονται τα ακόλουθα: Επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, οι υπάλληλοι των οποίων εμπίπτουν στον περιορισμό της παρ. 11 του άρθρου 25 του νόμου 4354/2015 και υποχρεούνται να επιλέξουν μεταξύ των αποδοχών της (οργανικής) τους θέσης και των αποδοχών της θέσης στην οποία διορίζονται, είναι εκείνες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 1 του ν. 3429/2005 και όχι εκείνες που εμπίπτουν στο κεφάλαιο Β΄ του νόμου αυτού. Δεν εμπίπτουν δηλαδή στον ως άνω περιορισμό οι υπάλληλοι των επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας, οι οποίες είναι ανώνυμες εταιρείες, των οποίων οι μετοχές έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά (χρηματιστήριο), εφόσον το δημόσιο ή τα νομικά πρόσωπα της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 3429/2005 εξακολουθούν να συμμετέχουν στο μετοχικό τους κεφάλαιο με οποιαδήποτε ποσοστό συμμετοχής, καθώς και οι υπάλληλοι των συνδεδεμένων με αυτές επιχειρήσεων. Συνακόλουθα, η «Δ.Ε.Η.», η οποία από το έτος 2001 έχει μετατραπεί σε ανώνυμη εταιρεία, οι μετοχές της έχουν εισαχθεί για διαπραγμάτευση στο χρηματιστήριο και το Δημόσιο εξακολουθεί να συμμετέχει στο μετοχικό της κεφάλαιο, εμπίπτει στο Κεφάλαιο Β΄ του ν. 3429/2005 και, επομένως, οι υπάλληλοι της δεν εμπίπτουν στον ανωτέρω περιορισμό. (...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες νομικές σκέψεις, νόμιμα καταβάλλονται, στη φερόμενη ως δικαιούχο, έξοδα παράστασης, αφού αυτή είναι υπάλληλος της Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. Α.Ε., η οποία, ως θυγατρική της «Δ.Ε.Η. Α.Ε.» επιχείρηση, είναι δημόσια επιχείρηση του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 3429/2005 (βλ. και το 32553/22.12.2016 έγγραφο της Διευθύντριας της Διεύθυνσης Ανθρωπίνων Πόρων & Οργάνωσης της «Δ.Ε.Η. Α.Ε.») και οι υπάλληλοί της δεν εμπίπτουν στον περιορισμό της παρ. 11 του άρθρου 25 του νόμου 4354/2015. Εξάλλου, ανεξαρτήτως του αν η εν λόγω υπάλληλος εμπίπτει στον περιορισμό που καθιερώνεται στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 28 του ίδιου ως άνω νόμου, οι συνολικές μηνιαίες αποδοχές της, συνυπολογιζομένων των εντελλόμενων με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα εξόδων παράστασης, δεν υπερβαίνουν, όπως βεβαιώνεται στο 1049/5.9.2017 έγγραφο του Προϊσταμένου του ...., το τιθέμενο στην ως άνω διάταξη ανώτατο όριο αποδοχών και λοιπών απολαβών.
ΝΣΚ/101/2014
Πληρότητα ή μη δικαιολογητικού συμμετοχής περί ονομαστικοποίησης των μετοχών της εταιρείας «VODAFONE ΠΑΝΑΦΟΝ Α.Ε.Ε.Τ.», που κατατέθηκε σε ανοικτό διαγωνισμό με αντικείμενο την παροχή στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Τηλεπικοινωνιακών Υπηρεσιών και υπηρεσιών ασύρματης πρόσβασης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν υπάρχει πληρότητα του δικαιολογητικού συμμετοχής περί ονομαστικοποίησης των μετοχών της εταιρείας «VODAFONE ΠΑΝΑΦΟΝ Α.Ε.Ε.Τ.», που κατατέθηκε στον εν λόγω διαγωνισμό, σύμφωνα με τα οριζόμενα στους νόμους περί ονομαστικοποίησης μετοχών και τους όρους της Προκήρυξης, επειδή η παραπάνω εταιρεία δεν προσεκόμισε αναλυτική κατάσταση με τα στοιχεία των μετόχων της εταιρείας και τον αριθμό των μετοχών κάθε μετόχου που περιλαμβάνονται στο «Ευρύ Κοινό» με ποσοστό συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο 0,13%.
ΝΣΚ/86/2012
Μετατροπή σε ευρώ του μετοχικού κεφαλαίου και της ονομαστικής αξίας της μετοχής της λυθείσης και τεθείσης υπό εκκαθάριση ανώνυμης εταιρείας «Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού (ΟΠΕΠ) Α.Ε.», με τροποποίηση του καταστατικού της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σχετικά με το υπ’ αριθμ.πρωτ. 24629/6-10-2011 έγγραφο της Διεύθυνσης Ανωνύμων Εταιρειών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αθηνών – Πειραιώς, πρέπει με απόφαση της Γενικής Συνελεύσεως της εταιρείας ΟΠΕΠ ΑΕ, στην οποία το ΤΑΠΑ εκπροσωπείται από το διοικητικό του συμβούλιο, να τροποποιηθεί το καταστατικό, ώστε να μετατραπεί το μετοχικό κεφάλαιο και η ονομαστική αξία της μετοχής της σε ευρώ και να γίνει η σχετική καταχώριση στο Μητρώο Ανωνύμων Εταιρειών. (ομοφ.)
ΕΣ/Τ7/133/2008
Προγραμματική σύμβαση.Από το περιεχόμενο της , προκύπτει ότι η υλοποίηση του συνολικού αντικειμένου αυτής ανατεθεί εξ ολοκλήρου στην …., με αποτέλεσμα αυτή να έχει καταστεί ανεπιτρέπτως μοναδική αντισυμβαλλόμενη της, χρηματοδοτούσας εν τέλει αυτήν, Τ.Ε.Δ.Κ. και όχι απλώς συμμετέχουσα στη μεταξύ της Περιφέρειας και της Τ.Ε.Δ.Κ. προγραμματική σύμβαση, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 225 του ισχύοντος κατά τον κρίσιμο χρόνο Δ.Κ.Κ. (ν.3463/2006), πλημμέλεια η οποία, όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, πλήττει κυρίως τη νομιμότητα της δαπάνης χρηματοδότησης Σε κάθε περίπτωση πάντως, ανεπιτρέπτως ανατέθηκε σε ιδιώτη ηλεκτρολόγο μηχανικό η επίβλεψη του κρίσιμου έργου, δεδομένου ότι ο νομοθέτης δεν καταλείπει στη διοίκηση σχετική δυνατότητα, με συνέπεια η διενέργεια της σχετικής επίβλεψης από ιδιώτη, μη κατέχοντα καν την ιδιότητα διοικητικού οργάνου, να συνιστά όχι απλώς περίπτωση αναρμοδιότητας, αλλά αντιποίηση αρχής (ή άλλως νόσφιση εξουσίας) και επομένως, ως εκ της παρανόμου διενέργειας της επίβλεψης
2/97892/0025/2012
«Καθορίζουμε τον ειδικότερο τρόπο προσδιορισμού και λογιστικής αποτύπωσης των λειτουργικών εξόδων και των διοικητικών δαπανών που αφαιρούνται από το τίμημα σύμφωνα με την παράγραφο 14 του άρθρου 2 του Ν.3986/2011 (ΦΕΚ Α' 152), λογιστικής αποτύπωσης των εσόδων από την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων, της ειδικότερης διαδικασίας μεταφοράς του τιμήματος στον ειδικό λογαριασμό, της ειδικότερης διαδικασίας και του τρόπου μεταφοράς του τιμήματος, όταν αυτό προέρχεται από αξιοποίηση περιουσιακού στοιχείου δημόσιας επιχείρησης ή εταιρείας της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.»,
ΝΣΚ/16/2001
ΝΠΙΔ. Συμμετοχή του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Περιφέρειας Θεσσαλίας, στο μετοχικό κεφάλαιο ανώνυμης εταιρείας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν υφίσταται νομικό κώλυμα για τη συμμετοχή του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Θεσσαλίας σε ανώνυμη εταιρεία, που έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, εφόσον, αυτή, αποβλέπει όχι μόνο στη διαχείριση του Τεχνολογικού Πάρκου Θεσσαλίας, αλλά και στην επιστημονική και τεχνολογική υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Περιφέρειας. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/111/2014
Απορρόφηση ανώνυμης εταιρείας από άλλη ανώνυμη εταιρεία σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 1297/1972 – Άρση ή μη των φορολογικών απαλλαγών και διευκολύνσεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εφόσον με τα δεδομένα της 31-8-2008 (ημερομηνία καταχωρήσεως στο Μητρώο Ανωνύμων Εταιρειών της εγκριτικής αποφάσεως της συγχωνεύσεως, οπότε και ολοκληρώνεται νομικά η συγχώνευση) τόσο το μετοχικό κεφάλαιο της απορροφώσας εταιρείας, στο οποίο δεν περιλαμβάνεται το αποθεματικό από την έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο πριν από την κεφαλαιοποίησή του όσο και η καθαρή θέση αυτής, στην οποία περιλαμβάνεται το αποθεματικό από την έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο, υπερβαίνουν κατά πολύ το κατά το άρθρο 4 περ.α’ του ν.δ. 1297/1972 απαιτούμενο ελάχιστο όριο του ολοσχερώς καταβεβλημένου κεφαλαίου των 300.000 ευρώ υφ’ οιανδήποτε έννοια και εάν εκληφθεί ο όρος «καταβεβλημένο κεφάλαιο», δηλαδή είτε ότι απηχεί το μετοχικό κεφάλαιο είτε την καθαρή θέση της απορροφώσας, η οικεία συγχώνευση υπήγετο στις απαλλακτικές διατάξεις του ν.δ. 1297/1972 και δεν συντρέχει περίπτωση άρσεως των φορολογικών απαλλαγών και διευκολύνσεων. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια με την υπ' αριθ. 371/2013 γνωμ. Β΄ Τμήματος ΝΣΚ. Έγινε αποδεκτή η γνώμη της πλειοψηφίας.