ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1028/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΑΓΟΡΑ ΑΚΙΝΗΤΟΥ: Κατά τη γνώμη της Συμβούλου Δέσποινας Καββαδία-Κωνσταντάρα, η Επίτροπος, χωρίς να υποκαθιστά τις τεχνικές κρίσεις των οργάνων του Ε.Α.Π., αλλά πλήττοντας την αιτιολογία αυτών ως προς τα άνω επιλεγέντα κριτήρια, ορθώς έκρινε ότι η ανωτέρω δράση του Ε.Α.Π. στο σχεδιασμό της δημοπράτησης και στην υλοποίηση της διαγωνιστικής διαδικασίας της κρινόμενης αγοράς παρίσταται πρόδηλα πλημμελής. Ειδικότερα, οι επίμαχοι ως άνω όροι της διακήρυξης είναι δυσανάλογα περιοριστικοί και έπληξαν ουσιωδώς τον ανταγωνισμό, εφόσον συμμετείχε σε αυτόν ένας μόνο οικονομικός φορέας με προσφερόμενο μάλιστα ακίνητο μη λειτουργικό στην παρούσα κατάστασή του, σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής Εκτιμητών. Πολλώ μάλλον όταν ήταν ήδη σε γνώση του Ε.Α.Π. η άγονη απόληξη της αμέσως προηγούμενης διαγωνιστικής διαδικασίας για την αγορά ακινήτου, στην οποία προσέφυγε το Πανεπιστήμιο, με ίδιους τους επίμαχους όρους, που είχαν επίσης ως αποτέλεσμα τη συμμετοχή ενός μόνο προσφέροντος φορέα, και ότι επομένως οι όροι αυτοί θα περιόριζαν τον κύκλο των δυνάμενων να ανταποκριθούν και να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό ενδιαφερομένων και άρα είναι πρόδηλα απρόσφοροι για την επίτευξη επαρκούς ανταγωνισμού στις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς. Περαιτέρω, μολονότι στην έκθεση της Επιτροπής Εκτιμητών διαπιστώνονται ζημίες στο προσφερόμενο ακίνητο που το καθιστούν στην παρούσα κατάστασή του μη λειτουργικό, η Επιτροπή Διαγωνισμού απεφάνθη ότι το κτήριο είναι κατάλληλο για το σκοπό της αγοράς του, χωρίς ειδικότερη αιτιολόγηση, με αποτέλεσμα, να μην προκύπτει αν η τρέχουσα αγοραία αξία του ακινήτου έχει τελικά εκτιμηθεί σωστά και αν το πραγματικό συνολικό κόστος αγοράς του, συμπεριλαμβανομένων και των δαπανών αποκατάστασης των βλαβών του, αποτελεί την οικονομικότερη λύση ενόψει του επιδιωκόμενου με την εν λόγω αγορά σκοπού από το Ε.Α.Π., κατά τα επίσης ορθώς κριθέντα με την προσβαλλόμενη πράξη της Επιτρόπου, στις πλήρως αιτιολογημένες κρίσεις της οποίας παραπέμπει προς αποφυγή περιττών επαναλήψεων. Η γνώμη, όμως, αυτή δεν κράτησε.Ανακαλεί την 9/2024 πράξης της 1ης Υπηρεσίας Επιτρόπου στην Π.Ε. Αχαΐας του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1H ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΔΕΔ/Αθ/23/2025
Η απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά Πράξης Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου Κληρονομιάς, ύψους 75.140,15 ευρώ, που καταλογίστηκε βάσει της αντικειμενικής αξίας ενός αγροτεμαχίου (751.401,56 ευρώ). Ο προσφεύγων αμφισβητούσε τον χαρακτηρισμό της πράξης και ισχυρίστηκε ότι η αντικειμενική αξία υπερβαίνει την αγοραία, προσκομίζοντας εκθέσεις εκτιμητών. Η ΔΕΔ έκρινε ορθό τον προσδιορισμό του φόρου με βάση την αντικειμενική αξία, καθώς το ακίνητο υπάγεται στο αντικειμενικό σύστημα. Τέλος, σημείωσε ότι η αμφισβήτηση της αξίας ως μεγαλύτερης της αγοραίας, υπάγεται στην αρμοδιότητα του αρμόδιου Διοικητικού Πρωτοδικείου, επικυρώνοντας έτσι την προσβαλλόμενη πράξη.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/289/2024
Η Πράξη 289/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διαδικασίας αγοράς ακινήτου (πρώην ξενοδοχειακής μονάδας) για το Κέντρο Καινοτομίας στον Τουρισμό του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, προϋπολογισμού 8.500.000€. Το Κλιμάκιο διακωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, διαπιστώνοντας ουσιώδη πλημμέλεια στη συγκρότηση της Επιτροπής Εκτιμητών. Συγκεκριμένα, ένα μέλος της Επιτροπής, αν και εγγεγραμμένο στο Μη.Μ.Ε.Δ., ήταν πτυχιούχος «Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων ΤΕ», χωρίς συναφή γνώση για την εκτίμηση της καταλληλότητας ακινήτων. Η νομιμότητα μπορεί να αποκατασταθεί μόνο με την εκ νέου συγκρότηση της Επιτροπής Εκτιμητών από μηχανικούς με συναφή προσόντα και την επανυποβολή του φακέλου.
ΕΣ/Κλ.Τμ.7/192/2017
Καταβολή του μισθώματος για τη στέγαση Περιφερειακής Βιβλιοθήκης.(...) Με τα δεδομένα αυτά, ο όρος να διαθέτει το προς μίσθωση ακίνητο «βοηθητικό χώρο (πατάρι)» είχε εγκριθεί από την αρμόδια Οικονομική Επιτροπή, ενόψει του ότι τη θέσπισή του είχε ζητήσει και η Προϊσταμένη του πλέον αρμόδιου Τμήματος Περιφερειακών Βιβλιοθηκών του Δήμου, δεν απαιτείτο δε να έχει εγκριθεί και από το Δημοτικό Συμβούλιο. Άλλωστε, ουδείς προσέβαλε τον όρο αυτόν ως μη νόμιμο ή προσήλθε να υποβάλει προσφορά και αποκλείστηκε με την αιτιολογία ότι το προσφερόμενο από αυτόν ακίνητο δε διέθετε πατάρι, αλλά ισόγειο βοηθητικό χώρο.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/491/2025
Η απόφαση (0491/2025) του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την έφεση της πρώην αναπληρώτριας Γενικής Διευθύντριας της Δημοτικής Επιχείρησης Ραδιοφωνίας Αθήνα (ΔΕΡΑ) κατά πράξης καταλογισμού ύψους 137.466,87 ευρώ που αφορούσε μη νόμιμες δαπάνες του 2010. Το Τμήμα έκρινε ότι οι επίμαχες δαπάνες (για έρευνα αγοράς, έξοδα διοίκησης, πληροφορικής, διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων), παρότι αντιμετώπιζαν διαδικαστικές πλημμέλειες, είχαν λειτουργικό χαρακτήρα και εντάσσονταν στην προσπάθεια αύξησης της κερδοφορίας του σταθμού. Βάσει αμετάκλητης αθωωτικής ποινικής απόφασης και λαμβάνοντας υπόψη τον λειτουργικό χαρακτήρα τους, το Τμήμα αποφάνθηκε ότι οι δαπάνες αυτές δύνανται να νομιμοποιηθούν κατ' εφαρμογή του άρθρου 131 παρ. 3 του ν. 4604/2019. Κατά συνέπεια, η έφεση έγινε δεκτή και η καταλογιστική πράξη ακυρώθηκε ως προς την εκκαλούσα.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1115/2023
Σχέδιο συμβολαίου αγοράς ακινήτου για τη στέγαση του 2ου βρεφονηπιακού σταθμού …, του Δήμου … – …, αξίας 1.100.000 ευρώ μεταξύ του ως άνω προσφεύγοντος Δήμου και της ήδη παρεμβαίνουσας εταιρείας με την επωνυμία «… ΜΟΝ/ΣΩΠΗ Α.Ε.».(....)Περαιτέρω, το Τμήμα λαμβάνοντας υπόψη ότι α) στο πρακτικό της από 27 Ιουνίου 2022 συνεδρίασης της ως άνω Επιτροπής Εκτίμησης Ακινήτων, αναφέρεται ότι αφού λήφθηκε υπόψη το πόρισμα μηχανικού της Τεχνικής Υπηρεσίας, το οποίο αυτός συνέταξε κατόπιν διενέργειας αυτοψίας στο ακίνητο κατά το στάδιο αξιολόγησης των προσφορών, οι οποίες κατατέθηκαν σε συνέχεια της ... διακήρυξης, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το ακίνητο πληροί τις προδιαγραφές της διακήρυξης και συναφώς του π.δ.99/2017 και β) στο ... έγγραφο της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών περί της λειτουργικότητας του εν λόγω κτηρίου, το κτήριο είναι άμεσα λειτουργικό για την εγκατάσταση και λειτουργία παιδικού - βρεφικού σταθμού, εκτός από την σύνδεση με δίκτυο τηλεφωνίας και ίντερνετ, κρίνει ότι το συγκεκριμένο ακίνητο πληροί τις απαιτούμενες τόσο από την οικεία διακήρυξη όσο και από το π.δ. 99/2017 προδιαγραφές. Σε κάθε περίπτωση άλλωστε, τόσο οι εκτιμήσεις του πιστοποιημένου εκτιμητή περί της ακολουθητέας μεθόδου εύρεσης του κατασκευαστικού κόστους του ακινήτου, όσο και η βεβαίωση του Προϊσταμένου της Δ/νσης των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου περί πλήρωσης των απαιτήσεων του π.δ. 99/2017, δεν μπορούν να αμφισβητηθούν στην ουσία τους, διότι το Δικαστήριο θα υπεισερχόταν ανεπίτρεπτα στις τεχνικές κρίσης της εκτίμησης .... Επομένως, ούτε ο τρίτος και ο τέταρτος διακωλυτικός λόγος συντρέχουν, διότι κατά τα γενόμενα δεκτά το ύψος της αγοραίας αξίας του προσφερόμενου ακινήτου αιτιολογείται επαρκώς, οι δε προδιαγραφές της ... διακήρυξης και του π.δ. 99/2017 βεβαιώνεται ότι πληρούνται στο σύνολό τους, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα σχετικά από τον προσφεύγοντα και την παρεμβαίνουσα.(....)Ανακαλεί την 29/2023 πράξη της Επιτρόπου στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Δήμο Αγίας Παρασκευής.
ΕλΣυν/Τμ.7/122/2011
Αγορά ακινήτου.Από τις διατάξεις αυτές(3463/2006,270/1981) προκύπτει ότι για την αγορά ιδιωτικών ακινήτων εκ μέρους των Δήμων και των Κοινοτήτων διενεργείται κατά κανόνα δημοπρασία, σύμφωνα με τις διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα και εκείνες του π.δ/τος 270/1981, ώστε να καθίσταται δυνατή η διασφάλιση των συμφερόντων αυτών με την επιλογή του καταλληλότερου και συμφερότερου από οικονομική άποψη ακινήτου. Ότι κατ’ εξαίρεση είναι δυνατή, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η απευθείας (χωρίς διαγωνισμό) αγορά ακινήτου από Δήμο ή Κοινότητα, μετά από προηγούμενη έκδοση ειδικά αιτιολογημένης όμοιας απόφασης που προσδιορίζει τους λόγους, για τους οποίους το ακίνητο είναι το μόνο κατάλληλο για την εκπλήρωση του δημοτικού ή κοινοτικού σκοπού για τον οποίο προορίζεται. Ότι η απόφαση αυτή, προκειμένου περί αγοράς ακινήτου, όπου ως προϋπόθεση για την κατάρτιση της σύμβασης μεταβίβασης της κυριότητας, απαιτείται η εκτίμηση της αγοραίας αξίας του από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, λαμβάνεται με την πλειοψηφία του συνόλου των μελών του και με την πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) αυτών σε κάθε άλλη περίπτωση. Ότι σε περίπτωση αγοράς ακινήτου, είτε με δημοπρασία, είτε απευθείας, δεν αποκλείεται η προηγούμενη έρευνα της τοπικής αγοράς προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη κατάλληλων και πρόσφορων ακινήτων, χωρίς να απαιτείται προς τούτο η τήρηση ορισμένης διαδικασίας, σε περίπτωση δε που κρίνονται κατάλληλα περισσότερα του ενός από αυτά, δεν αποκλείεται, περαιτέρω, κατά τη διαδικασία της απευθείας αγοράς, η εκτίμηση της αξίας τους από τα εσωτερικά όργανα αυτού, η συγκριτική αξιολόγησή τους, τόσο από την άποψη της καταλληλότητας τους, όσο και από την άποψη της προκαλούμενης οικονομικής επιβάρυνσης του οικείου Ο.Τ.Α. σε περίπτωση αγορά τους. Ότι η εκτίμηση της αγοραίας αξίας του ακινήτου από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών απαιτείται σε κάθε περίπτωση αγοράς ιδιωτικού ακινήτου, η αγοραία αξία του οποίου υπερβαίνει το ποσό των 58.694,06 ευρώ (βλ. και Πράξεις VII Τμ. 17, 16/2010, 54/2009 και 247/2007). Τέλος, ότι σε περίπτωση απευθείας αγοράς ακινήτου, το μεν δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ/τος 270/1981 και, ως εκ τούτου, δεν απαιτείται η προηγούμενη έκδοση και δημοσίευση διακήρυξης (άρθρο 3 και 4 του π.δ/τος 270/1981), η σύσταση εκτιμητικής επιτροπής και επιτροπής δημοπρασίας (άρθρο 7 του π.δ/τος 270/1981) και η τήρηση εν γένει της διαγραφόμενης από αυτές διαδικασίας, το δε δεν απαιτείται να επισυνάπτεται στα δικαιολογητικά του χρηματικού εντάλματος, που εκδίδεται για την καταβολή του τιμήματος, βεβαίωση του Δημοσίου Ταμείου (οικείας Δ.Ο.Υ.) ότι δεν έχει κοινοποιηθεί εκχώρηση ή επίσχεση του τιμήματος, καθόσον το δικαιολογητικό αυτό, σύμφωνα με την 81/1986 (αριθμ. πρωτ. 59774/1986) εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών, η βεβαίωση αυτή απαιτείται σε περίπτωση αγοράς ακινήτου με δημοπρασία.
ΝΣΚ/129/2010
Δυνατότητα χορήγησης εκπαιδευτικής άδειας σε μέλος ΕΤΕΠ ΑΕΙ, στο πλαίσιο μεταπτυχιακού προγράμματος στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι επιτρεπτή η χορήγηση, σε μόνιμα μέλη Ε.Τ.Ε.Π., που είναι μεταπτυχιακοί φοιτητές του Ε.Α.Π., εκπαιδευτικής άδειας για παρακολούθηση θεματικών ενοτήτων αυτού προς απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου, ενόψει του χαρακτήρα και της φύσεως του Ε.Α.Π. και του τρόπου διδασκαλίας των μαθημάτων του, διότι η χορήγηση της ως άνω άδειας προϋποθέτει, σε κάθε περίπτωση, συστηματική εκπαίδευση, παρουσία και παρακολούθηση στους χώρους εκπαίδευσης.
ΔΕΦΚ Γ 5015370 ΕΞ 2012
Παροχή οδηγιών για τις λειτουργίες Αμοιβαίας Διοικητικής Συνδρομής και Συνεργασίας μεταξύ των Κρατών-Μελών της Ε.Ε., που εντάσσονται στην 3η Φάση του EMCS - Λειτουργικό Στάδιο 2.
ΝΣΚ/321/2006
Εγκυρότητα ή μη διαδικασίας διορισμού Βοηθών Ορκωτών Εκτιμητών στο Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών κατά την περίπτωση που δεν υποβλήθηκε το κατά την περ.α’ της παρ.1 του άρθρου 9 του ΠΔ 279/1979 σχετικό ερώτημα του Υπ. Οικονομίας και Οικονομικών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η απόφαση του Εποπτικού Συμβουλίου του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών περί διορισμού Βοηθών Ορκωτών Εκτιμητών, που ελήφθη χωρίς να προηγηθεί το, κατά την περ.α’ της παρ.1 του άρθρου 9 του ΠΔ 279/1979, σχετικό ερώτημα του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών για την πλήρωση των σ’ αυτό οριζομένων θέσεων, είναι μη νόμιμη, δεδομένου ότι το ερώτημα του Υπουργού αποτελεί ουσιώδη εξωτερικό τύπο για την έκδοση της αποφάσεως του Ε.Σ. περί διορισμού και ακολούθως η τοιαύτη έλλειψη νομιμότητας της αποφάσεως του Ε.Σ., οδηγεί σε ακυρότητα την όλη σύνθετη διοικητική ενέργεια του διορισμού των επιλεγέντων προς τούτο με την πιο πάνω απόφαση Βοηθών Ορκωτών Εκτιμητών, με αποτέλεσμα να μην δύναται να γίνει νομίμως ο διορισμός αυτών με την έκδοση σχετικού Π.Δ., κατόπιν προτάσεως του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών.
ΝΣΚ/368/2011
Κρίσεις στην ιεραρχία της δημοτικής αστυνομίας – Εφαρμογή σχετικών διατάξεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για τις κρίσεις στην ιεραρχία της δημοτικής αστυνομίας δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του Ν 3839/2010, όπως η ισχύς αυτών επεκτάθηκε με το άρθρο 5 παρ.1δ’ του Ν 3905/2010, αλλά μόνον οι σχετικές διατάξεις του Ν 3731/2008 σε συνδυασμό με τις μη αντίθετες, κατά περίπτωση, προς αυτόν διατάξεις του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων. (πλειοψ.)