×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/459/2023

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 3852/2010/Α.100, 3463/2006/Α.75, 2725/1999/Α.56

Συντήρηση & Λειτουργία των Η/Μ εγκαταστάσεων του Νοσοκομείου.(...)(...) Ο ανωτέρω λόγος είναι αβάσιμος, καθόσον οι επίμαχες υπηρεσίες, όμοιες κατ’ είδος με αυτές της κύριας σύμβασης, πρόκειται να παρασχεθούν μετά το πέρας της διάρκειας της τελευταίας και την εξάντληση του οικονομικού της αντικειμένου, συνεπώς δεν έλκονται εν προκειμένω σε εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 132 του ν. 4412/2016, υφ’ οιανδήποτε εκδοχή.Περαιτέρω, αβασίμως ζητείται η ανάκληση της προσβαλλόμενης Πράξης για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, συνδεόμενους με την ανάγκη αδιάλειπτης λειτουργίας των Η/Μ εγκαταστάσεων του Νοσοκομείου, καθόσον τέτοιοι  λόγοι δεν αναιρούν την υποχρέωση της προσφεύγουσας Α.Α. να τηρεί τους κανόνες ανάθεσης των δημόσιων συμβάσεων, οι οποίοι έχουν επίσης θεσπιστεί για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος (ΕλΣυν Ολ. 1832/2022, 505/2021, 1642/2020). Μετά από όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, πρέπει η κρινόμενη προσφυγή να απορριφθεί και να μην ανακληθεί η προσβαλλόμενη Πράξη.Για τους λόγους αυτούςΑπορρίπτει την προσφυγή ανάκλησης, και Δεν ανακαλεί την 2/2023 Πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου 


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕλΣυν/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1832/2021

Προμήθεια ανταλλακτικών οχημάτων.:Ζητείται η αναθεώρηση της 1136/2021 απόφασης του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου:Με την απόφαση αυτή απορρίφθηκαν οι προσφυγές ανάκλησης της πρώτης και του δεύτερου προσφεύγοντα κατά της 199/2021 πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή έξι (6) σχεδίων σύμβασης με αντικείμενο την προμήθεια ανταλλακτικών για τη συντήρηση και επισκευή των οχημάτων, μηχανημάτων έργου και αγροτικών μηχανημάτων του Δήμου ....για τα έτη 2020, 2021, 2022.(..) Ο ισχυρισμός του δεύτερου προσφεύγοντος περί συνδρομής συγγνωστής πλάνης, για τον λόγο ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο, κατά τον έλεγχο αντίστοιχων όρων προηγούμενων διακηρύξεων, δεν ανέδειξε τους όρους αυτούς ως νομικά πλημμελείς, πρέπει σε κάθε περίπτωση να απορριφθεί ως αόριστος, αφού δεν μνημονεύονται συγκεκριμένα οι πράξεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου με τις οποίες ελέγχθηκαν οι επικαλούμενες διακηρύξεις.. Τέλος, αβασίμως ζητείται από τον δεύτερο προσφεύγοντα η αναθεώρηση της προσβαλλόμενης απόφασης για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, συνδεόμενους με την ανάγκη συντήρησης των οχημάτων και μηχανημάτων του Δήμου, διότι τέτοιοι λόγοι δεν αναιρούν την υποχρέωση της αναθέτουσας αρχής να τηρεί τους κανόνες ανάθεσης των δημόσιων συμβάσεων, οι οποίοι έχουν επίσης θεσπιστεί για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος (ΕλΣ Ολ. 505/2021, 1642/2020).Απορρίπτει τις προσφυγές αυτές


ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1057/2024

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ.(...) Από το σύνολο των στοιχείων του φακέλου το Δικαστήριο κρίνει ότι η ελεγχόμενη σύμβαση αποτελεί γνήσια προγραμματική σύμβαση, αφού ο ρόλος που ανατίθεται μ’ αυτήν στον ως άνω Αναπτυξιακό Οργανισμό είναι επικουρικός του αντισυμβαλλόμενου οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης και συνίσταται στην παροχή εξειδικευμένης τεχνικής και συμβουλευτικής υποστήριξης για την ωρίμανση και υλοποίηση του τεχνικού προγράμματος του Δήμου Ηράκλειας Σερρών για τα έτη 2024-2028 και στην συνδρομή του στην εκπόνηση μελετών έργων υποδομής εν γένει, οι οποίες θα συμβάλλουν στην εφαρμογή της αναπτυξιακής πολιτικής που έχει προγραμματιστεί από τον ως άνω Δήμο προς όφελος της τοπικής κοινωνίας.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η προσφυγή και η ασκηθείσα υπέρ αυτής παρέμβαση, να ανακληθεί η προσβαλλομένη Πράξη, να υπογραφεί η οικεία σύμβαση 



ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/29/2017

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ. αμοιβή για την παροχή υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης για την «Καταγραφή Ηλεκτρομηχανολογικού (Η/Μ) Εξοπλισμού & Εγκαταστάσεων (..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως ανατέθηκε στο φερόμενο ως δικαιούχο εκπαιδευτικό ίδρυμα η παροχή των συγκεκριμένων υπηρεσιών, καθόσον  αυτές, όπως περιγράφονται ανωτέρω, δεν είναι, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, ειδικής φύσης, ώστε η διεκπεραίωσή τους να απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις ή εμπειρία, αλλά ανάγονται στα πάγια και συνήθη καθήκοντα του προσωπικού της Τεχνικής Υπηρεσίας και δη του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Εγκαταστάσεων, όπως αυτά προβλέπονται στον Οργανισμό του Νοσοκομείου, μη αποδεικνυομένης της αδυναμίας αυτού να εκτελέσει τις επίμαχες εργασίες με το υπάρχον προσωπικό του, ενόψει και του αριθμού των συνολικά προβλεπομένων θέσεων στη συγκεκριμένη Υπηρεσία, σύμφωνα με το άρθρο 17 του Οργανισμού του. Ειδικότερα, εκ των 9 συνολικά προβλεπόμενων θέσεων της Τεχνικής Υπηρεσίας κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ κλάδου Μηχανικών, είναι στελεχωμένες οι 8. Λαμβανομένου, ωστόσο, υπόψη ότι μόνο 2 εκ των θέσεων αυτών αφορούν στο Τμήμα Η/Μ Εγκαταστάσεων, καθώς και της υποχρέωσης των ως άνω υπαλλήλων, παράλληλα προς τη διεκπεραίωση των λοιπών προβλεπόμενων στον Οργανισμό τακτικών εργασιών, της σύνταξης των απαιτούμενων τεχνικών προδιαγραφών και συμβατικών τευχών για τη διενέργεια διαγωνισμών για τη συντήρηση των πεπαλαιωμένων εγκαταστάσεων του Νοσοκομείου, οι  οποίοι μάλιστα φέρονται ήδη ως εν εξελίξει ή ακόμη και ως ήδη περαιωθέντες ..., το Κλιμάκιο κρίνει ότι συγγνωστώς εν προκειμένω το Νοσοκομείο υπέλαβε ότι μπορούσε να προβεί νομίμως στην ανωτέρω ανάθεση των επίμαχων εργασιών και ως εκ τούτου το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα  θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικείο οικονομικό έτος.V. Κατόπιν αυτών, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συνδρομής συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2016.


ΑΕΠΠ/585/2019

Η προδικαστική προσφυγή ασκείται από την εταιρεία προσφεύγουσα κατά της Αναθέτουσας Αρχής (Νοσοκομείο) και των άλλων συμμετεχόντων εταιρειών. Αίτημα της προσφυγής είναι η έκδοση απόφασης που να ακυρώνει την προσβαλλόμενη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, η οποία απέρριψε την προσφορά της προσφεύγουσας ενώ κρίθηκε αποδεκτή η προσφορά άλλων εταιρειών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά στην ανάδειξη αναδόχου για παροχή υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης των ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) εγκαταστάσεων του Νοσοκομείου, για πέντε (5) μήνες, με προϋπολογισθείσα δαπάνη 114.980,40 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η προσφυγή επιλέγει ως κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει τιμής.


ΑΕΠΠ/232/2018

Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή της αιτείται την ανάκληση της απόφασης του ΔΣ του νοσοκομείου με την οποία αποκλείστηκε από τη συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάδειξη αναδόχου που θα παρέχει υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης εγκαταστάσεων κτιρίου (κρίσιμων Η/Μ) του νοσοκομείου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά 32 διαφορετικές επιμέρους εγκαταστάσεις, όπως συντήρηση μονάδας αντίστροφης όσμωσης, θερμικής απολύμανσης αποβλήτων, φορητών οσμώσεων, εγκαταστάσεων επεξεργασίας νερού, δεξαμενών ύδατος, αντλιών, ηλεκτροκινητήρων, πύργων ψύξης, συστημάτων αυτόματου ποτίσματος, καυστήρων, PLC καθώς και συντήρηση ηλεκτρικών υποσταθμών χαμηλής και μέσης τάσης και γεννητριών. Η διακήρυξη υποδιαιρείται σε 32 επιμέρους εγκαταστάσεις με προϋπολογιζόμενη δαπάνη συνολικά 182.309,207€ πλέον ΦΠΑ.


ΕΣ/ΟΛΟΜ/2117/2020

Εργασίες υποστήριξης λειοτεμαχισμού..ζητείται η αναθεώρηση της 1635/2020 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Επειδή, σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, οι επικαλούμενες από τους προσφεύγοντες αποφάσεις του Δικαστηρίου δεν έχουν αποφανθεί επί της νομιμότητας του επίμαχου όρου, αβασίμως ισχυρίζεται το δεύτερο προσφεύγον νπδδ ότι έσφαλε η προσβαλλομένη που δεν αναγνώρισε συγγνωστή πλάνη στο πρόσωπό του, υπό την ιδιότητά του ως αναθέτουσας αρχής. Δεδομένης δε της ρητής αντίθεσης του επίμαχου όρου της διακήρυξης στις διατάξεις του ν. 4412/2016 και της δυσμενούς επίδρασής του στον ανταγωνισμό, ορθώς το Τμήμα χαρακτήρισε την πλημμέλεια ουσιώδη. Εξάλλου, αβασίμως ζητείται η αναθεώρηση της προσβαλλόμενης απόφασης για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, συνδεόμενους με την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, διότι τέτοιοι λόγοι δεν αναιρούν την υποχρέωση της αναθέτουσας αρχής να τηρεί τους κανόνες ανάθεσης των δημόσιων συμβάσεων, οι οποίοι έχουν επίσης θεσπιστεί για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος (ΕλΣ Τμ. Μείζ. - Επταμ. Σύνθ. 1642/2020).Τέλος, δεδομένου ότι ο όρος της διακήρυξης περί προσκόμισης βεβαίωσης καταλληλότητας συνιστά μη νόμιμο κριτήριο επιλογής, παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των λόγων αναθεώρησης που πλήττουν τις κρίσεις της προσβαλλομένης με τις οποίες ο ίδιος όρος χαρακτηρίζεται ως όρος εκτέλεσης της σύμβασης που περιλαμβάνει «σήμα», αντίθετο στις διατάξεις του άρθρου 55 του ν. 4412/2016. Το γεγονός δε, ότι το Τμήμα εξέτασε τον επίμαχο όρο υπό δύο διαφορετικές νομικές βάσεις, δηλαδή ως κριτήριο επιλογής αφενός και ως σήμα αφετέρου, δεν καθιστά αντιφατική την αιτιολογία του, δεδομένου ότι αυτοτελές έρεισμα της προσβαλλόμενης απόφασης είναι οι νόμιμες κρίσεις της σχετικά με την παρανομία του όρου ως κριτηρίου επιλογής. Ομοίως, αλυσιτελής είναι και η εκτίμηση του περιεχομένου των νέων βεβαιώσεων καταλληλότητας του ονομαστικά ορισμένου προσωπικού της  πρώτης προσφεύγουσας, οι οποίες το πρώτον προσκομίζονται ενώπιον του Δικαστηρίου.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, οι κρινόμενες προσφυγές πρέπει να απορριφθούν και να διαταχθεί η κατάπτωση του, κατατεθέντος από την πρώτη προσφεύγουσα, παραβόλου. 


ΕΣ/ΚΠΕΔ/ΤΜ.7/256/2016

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ-ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΑΠΑΝΩΝ:αρνήθηκε ... να θεωρήσει το 91, οικονομικού έτους 2016, χρηματικό ένταλμα του Δήμου …, ποσού 4.324,93 ευρώ, που εκδόθηκε υπέρ της εταιρείας «… Α.Ε.» και αφορά στην καταβολή μέρους του τιμήματος για την προμήθεια εξοπλισμού, συνολικού ύψους 30.647,20 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.), για τη λειτουργία του βρεφονηπιακού σταθμού Νέων Εργατικών Κατοικιών ....Ως αιτιολογία της άρνησής της, η Επίτροπος προέβαλε ότι, καθόσον η λειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών εμπίπτει στους σκοπούς και στις αρμοδιότητες του Δημοτικού Οργανισμού Κοινωνικής Πρόνοιας και Αλληλεγγύης … (ΔΟΚΟΙΠΑΝ), η δαπάνη για την επίμαχη προμήθεια έπρεπε να βαρύνει τον προϋπολογισμό του νομικού προσώπου αυτού και όχι του Δήμου.(...)Με τα δεδομένα αυτά, η επιβάρυνση του Δήμου με τη δαπάνη της προμήθειας του επίμαχου εξοπλισμού παρίσταται νόμιμη, αφού, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, η σύσταση του ΔΟΚΟΙΠΑΝ, που έχει ως αντικείμενο, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία και λειτουργία βρεφονηπιακών σταθμών, δεν κωλύει το Δήμο να ασκήσει τις κατά το άρθρο 75 του Κ.Δ.Κ. και τον Ο.Ε.Υ. αρμοδιότητές του στον τομέα της κοινωνικής προστασίας και παιδείας για την πληρέστερη ικανοποίηση των αναγκών των δημοτών. Κατ’ ακολουθίαν, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.


ΑΕΠΠ/183/2021

Η προσφυγή επιδιώκει την ακύρωση της πράξης 40/2020 του Διοικητικού Συμβουλίου του νοσοκομείου, η οποία κήρυξε άγονο τον διαγωνισμό για τη σύμβαση 'Επισκευή και συντήρηση Η/Μ εγκαταστάσεων ≥ 400 kW' (CPV: ***), με προϋπολογισμό 136.526,60 € (συμπερ. ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η απόφαση απορρίψεως της προσφοράς της ήταν εσφαλμένη, καθώς πληρούσε τις τεχνικές και επαγγελματικές απαιτήσεις της διακήρυξης και ζητά: (α) την αναγνώρισή της ως οριστικής αναδόχου, (β) την επιστροφή του παραβόλου, και (γ) την αποτροπή επαναπροκήρυξης μέχρι την οριστική απόφαση. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά συντήρηση νοσοκομειακών ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων για 1 έτος με δικαίωμα προαίρεσης 10 μηνών.


ΕΣ/ΠΡΑΚΤΙΚΑ/ΤΜ.4/3η/2018/ΘΕΜΑ Β΄

Υπηρεσιες συντήρησης ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων Νοσοκομείων .(..)ζητείται παραδεκτώς η ανάκληση της 68/2017 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο IV Τμήμα του Δικαστηρίου τούτου, με την οποία κρίθηκε μη θεωρητέο το .., οικονομικού έτους 2016, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του αιτούντος Νοσοκομείου, που αφορά στην καταβολή ποσού 9.225,00 ευρώ στον έτερο αιτούντα, ως αμοιβή του για την παροχή υπηρεσιών επίβλεψης, λειτουργίας και συντήρησης των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του ως άνω Νοσοκομείου,....  Ήχθη δε στην ανωτέρω κρίση το Κλιμάκιο, με την αιτιολογία ότι: α) κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 2 του π.δ/τος 118/2007 Α΄150, καθώς επίσης και των αρχών της διαφάνειας, της ίσης μεταχειρίσεως των διαγωνιζομένων και της διασφαλίσεως του δημοσίου συμφέροντος, που διέπουν τις διαδικασίες αναθέσεως των δημοσίων συμβάσεων, στη διακήρυξη του διενεργηθέντος διαγωνισμού δεν ορίσθηκε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα παροχής των επίμαχων υπηρεσιών, αλλά, αντιθέτως, ορίσθηκε ότι η προϋπολογισθείσα δαπάνη των 45.000 ευρώ αντιστοιχεί σε χρονικό διάστημα «έως ενός (1) έτους», ενώ η τελικώς συναφθείσα σύμβαση είχε διάρκεια μόλις πέντε (5) μηνών..β) Οι ανατεθείσες υπηρεσίες, κατά την κρίση του Κλιμακίου, εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα του τακτικού προσωπικού του Νοσοκομείου και τούτο διότι, όπως προκύπτει από τις διατάξεις του άρθρου 13 παρ. 3 του Οργανισμού του Νοσοκομείου..., στις αρμοδιότητες του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Εγκαταστάσεων περιλαμβάνονται η συντήρηση, η βελτίωση και η διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των εγκαταστάσεων αυτών εν γένει...το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν αποδεικνύεται ότι υπήρχε έλλειψη προσωπικού όσον αφορά τη συγκεκριμένη ειδικότητα και ότι δεν αιτιολογείται επαρκώς η ανάγκη αναθέσεως των επίμαχων υπηρεσιών σε τρίτο...Τέλος, με το συνημμένο στην κρινόμενη αίτηση του Νοσοκομείου 47687/13.11.2017 έγγραφο της Υποδιεύθυνσης Οικονομικού αυτού, επισημαίνεται το ενδεχόμενο υπαγωγής της κρινόμενης περίπτωσης στη νομιμοποιητική διάταξη της παραγράφου 3 περ.  β΄ του άρθρου 96 του ν. 4486/2017 (Α΄115/7.8.2017).... Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει της παραπομπής ήδη από το παρόν Τμήμα στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με τα Πρακτικά της 20ηςΣυν./14.11.2017 (Θέμα Α΄), του ζητήματος της αντίθεσης της ανωτέρω διάταξης της παραγράφου 3 περ.  β΄ του άρθρου 96 του ν. 4486/2017 στο άρθρο 98 παρ. 1 εδ. α΄ του Συντάγματος και στις διατάξεις της οδηγίας 2014/24/ΕΕ,...εισηγούμαι ότι πρέπει να αναβληθεί η έκδοση οριστικής πράξης, προκειμένου να προηγηθεί η κρίση της Ολομέλειας επί του ως άνω ζητήματος, ακολούθως δε το Τμήμα να επιληφθεί εκ νέου των υπό κρίση αιτήσεων ανάκλησης..Το Τμήμα, μετά από σχετική συζήτηση μεταξύ των μελών του, δέχθηκε ομόφωνα την εισήγηση της Παρέδρου...


ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)186/2015

ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ.Δικαιολογητικά :Μη νόμιμη η καταβολή ποσού από Νοσοκομείο σε ιδιωτική εταιρεία για την παροχή υπηρεσιών  συντήρησης Η/Μ εξοπλισμού του Νοσοκομείου, καθόσον: α) κατά παράβαση του άρθρου 4 του π.δ/τος 118/2007, η προκήρυξη  του διαγωνισμού δεν δημοσιεύθηκε σε δύο ημερήσιες οικονομικές εφημερίδες και β) η  απόφαση ανάληψης υποχρέωσης (αρχική και συμπληρωματική) που εκδόθηκε το τέλος του έτους 2014 είναι μη νόμιμη,  διότι σε αυτήν  δεν αναγράφεται το συνολικό ποσό της επιβάρυνσης  του  Νοσοκομείου καθώς και η κατανομή της κατ' έτος (π.δ. 113/2010, ΦΕΚ Α΄ 194/2010).