×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/215/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η απόφαση 0215/2025 του Πρώτου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά έφεση εν αποστρατεία Υποπλοιάρχου Υγειονομικού κατά καταλογιστικής πράξης ύψους 173.555,77 ευρώ για πρόωρη αποχώρησή του από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Το Δικαστήριο απέρριψε τους λόγους έφεσης περί αντισυνταγματικότητας (άρθρα 5, 22 Σ) και παραβίασης της αρχής της αναλογικότητας, κρίνοντας ότι η υποχρέωση παραμονής και η καταβολή αποζημίωσης είναι θεμιτοί περιορισμοί. Ωστόσο, έκανε δεκτό ότι ο υπολογισμός ήταν εσφαλμένος. Συγκεκριμένα, έκρινε ότι ο χρόνος εξειδίκευσης στη Νευροχειρουργική (4 έτη 7 μήνες και 14 ημέρες) έπρεπε να λογιστεί ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας και όχι ως χρόνος εκπαίδευσης, μειώνοντας τον υπολειπόμενο χρόνο υποχρεωτικής παραμονής από 122 μήνες και 6 ημέρες σε 66 μήνες και 21 ημέρες. Επίσης, έκρινε ότι ο υπολογισμός των αποδοχών έπρεπε να γίνει με βάση τον κατεχόμενο βαθμό του Υποπλοιάρχου και όχι του Πλωτάρχη. Το Δικαστήριο ανέβαλε την έκδοση οριστικής απόφασης και διέταξε το Γενικό Επιτελείου Ναυτικού να προσκομίσει νέα βεβαίωση αποδοχών για τον σωστό προσδιορισμό του καταβλητέου ποσού εντός δύο μηνών.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/216/2025

Η απόφαση αφορά την έφεση Υποπλοιάρχου Υγειονομικού εν αποστρατεία κατά της καταλογιστικής πράξης του Αρχηγού Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, ύψους 161.289,33 ευρώ, λόγω πρόωρης αποχώρησης από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Το Πρώτο Τμήμα απέρριψε τους ισχυρισμούς του εκκαλούντος περί αντισυνταγματικότητας των διατάξεων για την υποχρεωτική παραμονή και την καταβολή αποζημίωσης. Ωστόσο, έκρινε βάσιμο τον ισχυρισμό ότι ο χρόνος εξειδίκευσης του αξιωματικού στην Ιατρική (2 έτη, 2 μήνες και 20 ημέρες) μη νομίμως δεν προσμετρήθηκε ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας, αλλά ως χρόνος εκπαίδευσης που δημιούργησε πρόσθετη υποχρέωση παραμονής. Ως εκ τούτου, ο υπολειπόμενος χρόνος υποχρεωτικής παραμονής του μειώνεται σημαντικά. Επίσης, έκρινε ότι η αποζημίωση εσφαλμένα υπολογίστηκε με βάση τον μισθό του Πλωτάρχη (λόγω μισθολογικής προαγωγής) αντί του κατεχόμενου βαθμού (Υποπλοίαρχος). Το Δικαστήριο αναβάλλει την έκδοση οριστικής απόφασης και ζητά από το ΓΕΝ να προσκομίσει αναλυτική βεβαίωση των εκκαθαρισμένων αποδοχών του Υποπλοιάρχου για τον ορθό επανυπολογισμό.


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/452/2025

Η απόφαση 452/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου απέρριψε την αίτηση αναίρεσης ενός Υποπλοιάρχου Υγειονομικού Ιατρών ε.α. κατά της απόφασης του V Τμήματος, η οποία περιόρισε το ποσό καταλογισμού του λόγω πρόωρης αποχώρησης από τις Ένοπλες Δυνάμεις στα 172.380,23 ευρώ. Ο αξιωματικός αμφισβήτησε τη νομιμότητα και την αναλογικότητα της υποχρέωσης παραμονής (πρόσθετα 5 έτη λόγω ειδίκευσης) και του τρόπου υπολογισμού της αποζημίωσης, επικαλούμενος διατάξεις του Συντάγματος και διεθνών συμβάσεων περί ελεύθερης επιλογής επαγγέλματος και απαγόρευσης αναγκαστικής εργασίας. Το Δικαστήριο έκρινε ότι τόσο η υποχρέωση παραμονής όσο και ο αντικειμενικός καταλογισμός δεν συνιστούν αναγκαστική εργασία ούτε αντίκεινται στην αρχή της αναλογικότητας, καθώς εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον της στελέχωσης των Ενόπλων Δυνάμεων και έχουν αποκαταστατικό χαρακτήρα για τη ζημία του Δημοσίου. Ως εκ τούτου, η αίτηση απορρίφθηκε στο σύνολό της.


ΑΕΠΠ/95/2019

Η προσφεύγουσα ατομική επιχείρηση με την προδικαστική προσφυγή αίτησε την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 5933/348/30.11.2018 του Διοικητικού Συμβουλίου του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, η οποία αφορούσε την ανάθεση των υπηρεσιών φύλαξης της Σ.Ε. Πάτρας (CPV: 7971300-5) με συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη 72.000€ πλέον ΦΠΑ. Οι προσφεύγουσα υποστήριζε ότι η οικονομική προσφορά της παρεμβαίνουσας παραβίαζε διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, ισχυριζόμενη ότι ο υπολογισμός των μικτών αποδοχών των εργαζομένων ήταν εσφαλμένος και δεν συμμορφωνόταν με τους όρους της διακήρυξης. Συγκεκριμένα, επέκρινε τον τρόπο υπολογισμού των αποδοχών και των ασφαλιστικών εισφορών, υποστηρίζοντας ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας έπρεπε να αποκλειστεί.


ΑΕΠΠ/1387/2019

Με την Προδικαστική Προσφυγή 1387/2019, η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 774/2019 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας *******, η οποία απέρριψε την οικονομική της προσφορά και ματαίωσε τον διαγωνισμό για την ανάθεση υπηρεσιών καθαριότητας των κτιρίων της Περιφερειακής Ενότητας ******* για 24 μήνες (συνολικό ποσό 200.000€ + ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα θεωρεί ότι η απόρριψη της προσφοράς της ήταν παράνομη, επειδή ο υπολογισμός των μηνιαίων ωρών εργασίας έπρεπε να στρογγυλοποιείται προς τα πάνω σύμφωνα με τους όρους της Διακήρυξης, ενώ η αναθέτουσα αρχή το εκληροφόρησε ως πλημμέλεια. Επίσης, ισχυρίζεται ότι η επιτροπή έπρεπε να ζητήσει διευκρινίσεις πριν την απόρριψη και ότι η ματαίωση του διαγωνισμού δεν ήταν δικαιολογημένη, αφού η δική της προσφορά έπρεπε να κριθεί ως μοναδική έγκυρη.


ΥΠΕΝ/ΔΑΠ/83371/122/2018

Υπολογισμός, χρόνος και διαδικασία απόδοσης μισθωμάτων δημοσίων λατομείων.


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/267/2025

Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου απέρριψε την αίτηση αναίρεσης κατά της 1261/2019 απόφασης του V Τμήματος, η οποία επικύρωνε τον καταλογισμό ποσού 139.659,46 ευρώ σε απόφοιτο της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων (ΣΣΑΣ - Ιατρικής), Ανθυπολοχαγό (ΥΙ) ε.α., λόγω πρόωρης αποχώρησής του από τις Ένοπλες Δυνάμεις πριν τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού χρόνου παραμονής (12 έτη). Το Δικαστήριο έκρινε ότι η υποχρέωση παραμονής και η συνακόλουθη υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης, η οποία υπολογίζεται με βάση αντικειμενικά κριτήρια (εκκαθαρισμένες αποδοχές επί υπολειπόμενους μήνες) έχει αποκαταστατικό χαρακτήρα των δαπανών και του διαφυγόντος κέρδους του Δημοσίου. Ως εκ τούτου, η ρύθμιση δεν αντιβαίνει στις αρχές της αναλογικότητας, της απαγόρευσης αναγκαστικής εργασίας, της αξίας του ανθρώπου ή των περιουσιακών δικαιωμάτων, καθώς πρόκειται για θεμιτό περιορισμό που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον της εύρυθμης λειτουργίας των Ενόπλων Δυνάμεων.


ΝΣΚ/441/2011

Χρόνος έναρξης της παράτασης του διαστήματος παραμονής στην Ελλάδα δικαστικά απελαθέντος αλλοδαπού, μετά την επιστροφή του στη Χώρα με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η παράταση του χρονικού διαστήματος παραμονής απελαθέντος αλλοδαπού, με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, αρχίζει από τη λήξη του αρχικά χορηγηθέντος χρονικού διαστήματος παραμονής του στη Χώρα, μετά τη χορήγηση αδείας επιστροφής του. (ομοφ.)


ΝΣΚ/296/2017

Ανθυπασπιστές και υπαξιωματικοί – Προσμέτρηση, ως χρόνου παραμονής στο βαθμό, του συνολικού χρόνου νοσηλείας ή αναρρωτικής άδειας, λόγω τραυματισμού σε επιχείρηση ή διατεταγμένη υπηρεσία σε ειρήνη ή πόλεμο. Νομίμως προσμετράται, κατ' εφαρμογή του άρθρου 13 του ν.δ. 445/1974, στους ανθυπασπιστές και υπαξιωματικούς, ως χρόνος παραμονής στο βαθμό, ο συνολικός χρόνος νοσηλείας ή αναρρωτικής άδειας, λόγω ανυπαίτιου τραυματισμού σε επιχείρηση ή διατεταγμένη υπηρεσία σε ειρήνη ή πόλεμο, ανεξαρτήτως του χρονικού διαστήματος στο οποίο διετέλεσε το στέλεχος στις πιο πάνω καταστάσεις, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη και να εφαρμόζονται οι περιοριστικές διατάξεις των παραγράφων 4 και 5 του ίδιου άρθρου (ομόφ.).


ΝΣΚ/501/2002

Αξιωματικοί. Ανάκληση αξιωματικού στην ενεργό υπηρεσία. Συνυπολογισμός του χρόνου υπηρεσίας αυτού ως μετακλητού υπαλλήλου στον ελάχιστο χρόνο παραμονής στο βαθμό για προαγωγή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο διανυθείς σε δημοσία υπηρεσία χρόνος εν αποστρατεία αξιωματικού με ιδιότητα μετακλητού υπαλλήλου, ο οποίος λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για όλες τις περιπτώσεις, σύμφωνα με το άρθρο 33 Ν 1558/1985, δεν μπορεί να αναγνωρισθεί ως ελάχιστος χρόνος παραμονής στο βαθμό, κατ άρθρο 5 παρ.1 Ν 2439/1996, για τη θεμελίωση δικαιώματος προαγωγής αξιωματικού ανακληθέντος στην ενεργό υπηρεσία, κατά την ειδική διάταξη του άρθρου 23 παρ.7 Ν 2439/96, παρά μόνο αν έχει διανυθεί μετά την ανάκληση στην ενέργεια, (συνυπολογιζομένου και του τυχόν διανυθέντος προ της αποστρατείας του χρόνου στον κατεχόμενο βαθμό).


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/268/2025

Η απόφαση 268/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αίτηση αναίρεσης Αντισυνταγματάρχη Υγειονομικού για τον καταλογισμό αποζημίωσης λόγω πρόωρης αποχώρησης από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Η Ολομέλεια επαναβεβαίωσε ότι η υποχρέωση παραμονής και ο συνακόλουθος καταλογισμός δεν αντίκεινται στην αρχή της αναλογικότητας, του δικαιώματος στην εργασία ή σε υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις, καθώς εξυπηρετούν σκοπό δημοσίου συμφέροντος για την οργανωτική λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων. Έκρινε δε ότι ο χρόνος ιατρικής εξειδίκευσης πρέπει να προσμετράται στον χρόνο υποχρεωτικής παραμονής. Ωστόσο, έκανε εν μέρει δεκτή την αίτηση, κρίνοντας ότι στον υπολογισμό της αποζημίωσης δεν πρέπει να συνυπολογίζονται η οικογενειακή παροχή και η προσαύξηση του επιδόματος εξομάλυνσης που βασίζονται στην οικογενειακή κατάσταση. Η υπόθεση αναπέμφθηκε στο Πρώτο Τμήμα για επαναϋπολογισμό του καταλογισθέντος ποσού.