ΥΠ.ΕΣ/94670/2021
Τύπος: Εγκύκλιοι
Αποσβεστική προθεσμία βεβαιώσεων εισφοράς σε χρήμα (άρθρο 9 ν. 1337/1983) και παραγραφή των απαιτήσεων που απορρέει από αυτές.
ΥΠ.ΕΣ/17729/2024:«Παροχή διευκρινίσεων επί της αποσβεστικής προθεσμίας για τη βεβαίωση και επί του χρόνου παραγραφής προς είσπραξη της εισφοράς σε χρήμα του άρθρου 9 του ν. 1337/1983 (Α΄ 33), καθώς και των οφειλών από πρόστιμα Κ.Ο.Κ.»
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΥΠ.ΕΣ/17729/2024
«Παροχή διευκρινίσεων επί της αποσβεστικής προθεσμίας για τη βεβαίωση και επί του χρόνου παραγραφής προς είσπραξη της εισφοράς σε χρήμα του άρθρου 9 του ν. 1337/1983 (Α΄ 33), καθώς και των οφειλών από πρόστιμα Κ.Ο.Κ.»
ΥΠ.ΕΣ/38880/2023
Διευκρινίσεις για την εφαρμογή του ν. 5027/2023, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το ν. 5043/2023, περί βεβαίωσης και είσπραξης εσόδων δήμων. ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 534/2023 - ΑΔΑ:ΩΧ0Α46ΜΤΛΗ-62Χ
ΥΠ.ΕΣ/17729/2024:«Παροχή διευκρινίσεων επί της αποσβεστικής προθεσμίας για τη βεβαίωση και επί του χρόνου παραγραφής προς είσπραξη της εισφοράς σε χρήμα του άρθρου 9 του ν. 1337/1983 (Α΄ 33), καθώς και των οφειλών από πρόστιμα Κ.Ο.Κ.»
40657/2024:Παροχή διευκρινήσεων σχετικά με την αποσβεστική προθεσμία βεβαίωσης προστίμων Κ.Ο.Κ..
32740/2013
Αποσβεστική προθεσμία βεβαιώσεων εισφοράς σε χρήμα (άρθρο 9 ν. 1337/83) και παραγραφή των απαιτήσεων που απορρέει από αυτές
ΝΣΚ/170/2020
Χρόνος αποσβεστικής προθεσμίας του δικαιώματος των Ο.Τ.Α. προς βεβαίωση των αξιώσεων εισφοράς σε χρήμα κατά των υπόχρεων ιδιοκτητών και χρόνος παραγραφής των απαιτήσεων προς είσπραξη των βεβαιωμένων ως άνω οφειλών.(...)α) Ο χρόνος παραγραφής προς είσπραξη των βεβαιωμένων οφειλών των υπόχρεων ιδιοκτητών από τις εισφορές σε χρήμα είναι πενταετής (5) και άρχεται από το τέλος του οικονομικού έτους, εντός του οποίου έλαβε χώρα η οριστική βεβαίωση αυτών σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 6 του α.ν. 344/1968 (ομόφωνα). β) Ο χρόνος αποσβεστικής προθεσμίας του δικαιώματος των Ο.Τ.Α. προς βεβαίωση εισφοράς σε χρήμα είναι πενταετής και άρχεται από το τέλος του οικονομικού έτους, εντός του οποίου έλαβε χώρα η κύρωση της οικείας πράξης εφαρμογής, σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του α.ν. 344/1968 με την επιφύλαξη των οριζομένων εξαιρετικών περιπτώσεων στο β' εδάφιο της ανωτέρω παραγράφου, ανεξαρτήτως του χρόνου γέννησης των σχετικών απαιτήσεων των Ο.Τ.Α., προ ή μετά την ισχύ του άρθρου 2 του ν. 4315/2014 (κατά πλειοψηφία).ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΣΤΕ/3932/1995
Εφαρμογή πολεοδομικής μελέτης:..Από το συνδυασμό των πιό πάνω διατάξεων προκύπτει ότι η πράξη επιβολής εισφοράς σε χρήμα εκδίδεται μετά την κύρωση της πράξεως εφαρμογής κατά την διαδικασία που προβλέπουν οι διατάξεις των άρθρων 1 και 2 του πρ.δ/τος 5/1986 και υπόκειται σε προσφυγή ενώπιον του οικείου τριμελούς διοικητικού πρωτοδικείου. Εν προκειμένω η αναγραφή στον κτηματολογικό πίνακα της προσβαλλόμενης αποφάσεως του αριθμού των τετραγωνικών μέτρων για τον υπολογισμό της εισφοράς σε χρήμα δεν αποτελεί, σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν, την πράξη επιβολής της εν λόγω εισφοράς, η αμφισβήτηση της νομιμότητας της οποίας όταν ολοκληρωθεί υπάγεται στην αρμοδιότητα του οικείου διοικητικού πρωτοδικείου.Συνεπώς οι λόγοι ακυρώσεως με τους οποίους αμφισβητείται η νομιμότητα της εν λόγω εισφοράς είναι απορριπτέοι ως απαράδεκτοι.
ΕλΣυν/Τμ.7/108/2007
Ρυμοτομική απαλλοτρίωση (...) Με τον ν. 1337/1983 που εκδόθηκε σε εκτέλεση της διάταξης του άρθρου 24 του Συντάγματος, για τη χωροταξική αναδιάρθρωση της χώρας, θεσμοθετήθηκε νέα ειδική διαδικασία (διαφορετική από εκείνη του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων) συνολικής διαχείρισης των ακινήτων της οικιστικής περιοχής, με την υποχρέωση των ιδιοκτητών να διαθέσουν χωρίς αποζημίωση μέρος του ακινήτου τους ή με υποχρεωτική συμμετοχή αυτών με ολόκληρο το ακίνητό τους έναντι αντιπαροχής άλλου ακινήτου (ή διαιρεμένης ιδιοκτησίας) ίσης αξίας και εισάγεται νέα διαδικασία απόκτησης κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, η οποία εφαρμόζεται στις περιοχές ένταξης ή επέκτασης του σχεδίου, ενώ προβλέπεται ο τρόπος υλοποίησης της διαχείρισης με την έκδοση της Πράξης Εφαρμογής, με την οποία καθορίζονται τα τμήματα των ακινήτων που αφαιρούνται χωρίς αποζημίωση για εισφορές σε γη (με ποσοστό ανάλογο με την εδαφική έκταση της ιδιοκτησίας) για τη δημιουργία κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων και υποχρεωτικές αναδασμικές μεταβολές (μετακινήσεις, συνενώσεις, αναδιανομές, ανταλλαγές ακινήτων) ( ΑΠ. Ολομ. 563/2006).(…) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις σκέψεις που προεκτέθηκαν, το Τμήμα κρίνει ότι δεν απαιτείται για την καταβολή αποζημίωσης, λόγω ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.1337/1983, η αναγνώριση ως ιδιοκτήτη του επίμαχου ακινήτου με δικαστική απόφαση, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, αλλά εφαρμόζεται η προαναφερθείσα ειδική διαδικασία που ορίζεται στο νόμο αυτό για τον προσδιορισμό των ιδιοκτητών που περιλαμβάνονται στην πράξη εφαρμογής
ΥΠ.ΕΣ/69738/2021
«Μετακίνηση αιρετών των Δήμων εντός και εκτός της χώρας» ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 648/2021 ΑΔΑ:ΨΕΞΩ46ΜΤΛ6-Κ68
ΥΠ.ΕΣ/61464/2024:Μετακίνηση αιρετών των Δήμων εντός και εκτός χώρας ΑΔΑ: 9Ο8Η46ΜΤΛ6-ΖΝΩ(....)Με την παρούσα εγκύκλιο, παύει η ισχύς της υπ’ αριθ. 648/ α.π. 69738/ 24-9- 2021, (Α.Δ.Α.: ΨΕΞΩ46ΜΤΛ6-Κ68) εγκύκλιας οδηγίας του Υπουργείου Εσωτερικών
Ελ.Συν.Τμ.7(ΚΠΕ)186/2014
ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΧΡΕΩΝ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΥΣ – ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΑΠΟ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΧΕΔΙΩΝ ΠΟΛΕΩΝ (Ν.1337/1983):Μη νόμιμη η δαπάνη που αφορά στην επιστροφή από Δήμο σε ιδιώτη, αχρεωστήτως καταβληθέντων από αυτόν, εισφορών σε χρήμα, με βάση πράξη εφαρμογής, καθόσον δεν υφίσταται δυνατότητα διαγραφής των βεβαιωμένων εισφορών ή επιστροφής των τυχόν καταβληθέντων, με βάση της αρχικής πράξης εφαρμογής, ανεξαρτήτως του αν μετά την μερική ή ολική ανάκληση αυτής, συντάσσεται και κυρώνεται υποχρεωτικά, όμοια διορθωτική πράξη. Οι ως άνω εισφορές δύναται, μόνο, να συμψηφιστούν με εκείνες που βεβαιώνονται σε εκτέλεση της διορθωτικής πράξης εφαρμογής. Οι διατάξεις των άρθρων 235 π.δ.410/1995 και 174 ν.3463/2006 δε δύναται να αποτελέσουν νόμιμο έρεισμα για την εν ελόγω επιστροφή, αφού αφορούν διαγραφή χρεών που δεν έχουν εξοφληθεί και όχι στη δυνατότητα επιστροφής ποσών που έχουν ήδη αποπληρωθεί και επομένως, έχει παύσει να υφίσταται το σχετικό χρέος.
ΝΣΚ/359/2012
Δήμοι - Μεταβίβαση Αρμοδιοτήτων Πολεοδομικών Εφαρμογών - Δικαιώματα Δήμων και Πράσινου Ταμείου επί κρατήσεως ΚΗ΄ Ψηφίσματος και επί προστίμων ανεγέρσεως και διατηρήσεως αυθαιρέτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Δικαιούχοι των ποσοστών επί των προστίμων, που επιβάλλονται για παραβάσεις της πολεοδομικής νομοθεσίας και της κρατήσεως του ΚΗ΄ Ψηφίσματος της 23/23 Φεβρουαρίου 1947 είναι οι δήμοι στο όνομα και στη περιφέρεια των οποίων ασκείται η σχετική αρμοδιότητα και όχι οι δήμοι οι οποίοι παρέχουν διοικητική/ τεχνική υποστήριξη στα πλαίσια ασκήσεως των αρμοδιοτήτων αυτών. Β) Μετά την μεταβίβαση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων στους δήμους κατά τις διατάξεις του άρθρου 94 του Ν. 3852/2010, όλοι οι δήμοι της χώρας δικαιούνται ποσοστό 40% επί της κρατήσεως του ΚΗ΄ Ψηφίσματος (του υπολοίπου 60% αποδιδόμενου στο Πράσινο Ταμείο) και το 100% των προστίμων, που προβλέπονται από το άρθρο 12 παρ. 6 του Ν. 1647/1986. Οι νέοι δήμοι είναι δικαιούχοι και του επιπλέον ποσοστού 35% της ανωτέρω κρατήσεως του ΚΗ΄ Ψηφίσματος, που καταβάλλεται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 34 του Ν. 1337/1983, αλλά μόνον για την εδαφική περιφέρεια του παλαιού δήμου ή κοινότητας, στον οποίο, μετά την έναρξη της ισχύος των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 10 του Ν. 3044/2002, μεταβιβάσθηκαν από Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση πολεοδομικές αρμοδιότητες εγκρίσεως και τροποποιήσεως πολεοδομικής μελέτης ή πολεοδομικού σχεδίου με απόφαση του Νομαρχιακού τους Συμβουλίου, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 3 του Ν. 2218/1994 και μόνο στο μέτρο που αυτές ασκούνται νομίμως, δηλαδή αφορούν όλως εντοπισμένες τροποποιήσεις της πολεοδομικής μελέτης ή του πολεοδομικού σχεδίου. Για τα λοιπά δικαιώματα, πρόστιμα, κρατήσεις κλπ, που συνδέονται με την άσκηση των μεταβιβασθεισών ως άνω αρμοδιοτήτων οι δήμοι είναι δικαιούχοι αυτών κατά το μέτρο και το ποσοστό, που προβλέπονταν από την κείμενη νομοθεσία για τους φορείς από τους οποίους αφαιρέθηκαν οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες για να μεταβιβασθούν στους δήμους. Γ) Από την έναρξη της ισχύος του Ν. 3843/2010, επί επιβολής προστίμων ανεγέρσεως και διατηρήσεως αυθαιρέτων, που υπάγονται στις ρυθμίσεις του άρθρου 5 παρ. 1 του νόμου αυτού, ισχύει η κατανομή τους σε ποσοστό 60 % υπέρ του Πράσινου Ταμείου και 40 % για τους υπόλοιπους δικαιούμενους φορείς. Δ) Μέχρι την έκδοση της κοινής υπουργικής αποφάσεως, που προβλέπεται από την παρ. 2 του άρθρου 27 του Ν. 4014/2011, στα επιβαλλόμενα μετά την 21-9-2011 πρόστιμα ανεγέρσεως και διατηρήσεως αυθαιρέτων το υπέρ του Πράσινου Ταμείου ποσοστό επί των προστίμων αυτών προσδιορίζεται: α) για τις περιπτώσεις αυθαιρέτων που υπάγονται στο άρθρο 5 παρ. 1 του Ν. 3843/2010 από την διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 8 του νόμου αυτού, δηλαδή το αποδιδόμενο στο Πράσινο Ταμείο ποσοστό ανέρχεται σε 60% επί του ποσού των προστίμων και β) για τις λοιπές περιπτώσεις αυθαιρέτων από την κείμενη, μέχρι την έναρξη της ισχύος του Ν. 4014/2011, γενική ή ειδική νομοθεσία που καθορίζει το αποδιδόμενο στο ΕΤΕΡΠΣ (Πράσινο Ταμείο) ποσοστό επί των προστίμων αυτών. Μετά την έκδοση της ανωτέρω κοινής υπουργικής αποφάσεως το αποδιδόμενο στο Πράσινο Ταμείο ποσοστό των ανωτέρω προστίμων είναι: α) επί αυθαιρέτων, που περιλαμβάνονται στους Ν. 3843/2010 (άρθρα 5 και 8) και 4014/2011 (άρθρα 24 και 27 παρ.1, όπως το άρθρο αυτό συμπληρώθηκε με την παρ. 16 του άρθρου 49 του Ν. 4031/2011) εκείνο, που θα καθορίζεται από την απόφαση αυτή και β) επί αυθαιρέτων, που δεν καλύπτονται από τις ανωτέρω διατάξεις των άρθρων 5 παρ. και 8 του Ν. 3843/2010, 24 παρ.1 και 27 του 4014/2011 και 49 παρ. 16 του Ν. 4031/2011, εκείνο που καθορίζεται από την κείμενη επί των περιπτώσεων αυτών νομοθεσία. (ομοφ.)
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/263/2025
Προμήθεια, με σύμβαση λειτουργικής μίσθωσης, οχημάτων(...)Με την υπό κρίση προσφυγή ζητείται η ανάκληση της 367/2024 Πράξης του Στ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...)Ήδη, σε εκτέλεση της ως άνω, 93/2025, μη οριστικής απόφασης του παρόντος Τμήματος προσκομίστηκε η ληφθείσα, κατά την 1949/31.1.2025 (θέμα 9ο) συνεδρίαση, απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της «ΕΛΤΑ» περί αποδοχής των συμπληρωματικών εγγράφων που υπέβαλε η ανάδοχος εταιρεία «…Α.Ε.» και του από 29.1.2025 πρακτικού ελέγχου αυτών από την Επιτροπή Αξιολόγησης του ελεγχόμενου διαγωνισμού. Βάσει δε του πρακτικού αυτού, από τα υποβληθέντα συμπληρωματικά έγγραφα προκύπτει αφενός ότι η ανάδοχος εταιρεία υπερκαλύπτει το τιθέμενο από τη διακήρυξη του διαγωνισμού κριτήριο τεχνικής ικανότητας αφετέρου ότι δεν συντρέχει στο πρόσωπό της ο προβλεπόμενος στο άρθρο 2.2.3.4.α της διακήρυξης λόγος αποκλεισμού, εφόσον τα ανωτέρω πρόστιμα, που επιβλήθηκαν σε βάρος της λόγω παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας, αφορούν σε ήσσονος σημασίας, τυπικές παραβάσεις και εξοφλήθηκαν. Με τα δεδομένα αυτά το Δικαστήριο κρίνει ότι οι διαπιστωθείσες από το Κλιμάκιο με την προσβαλλόμενη πράξη του πλημμέλειες έχουν αρθεί.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει η κρινόμενη προσφυγή ανάκλησης να γίνει δεκτή, να ανακληθεί η προσβαλλόμενη πράξη του Στ΄ Κλιμακίου, να επιτραπεί η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης και να διαταχθεί η απόδοση του καταβληθέντος παραβόλου στην «ΕΛΤΑ» (άρθρο 310, παράγραφος 1, ν. 4700/2020).