ΥΠ.ΕΣ/17729/2024
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΥΠ.ΕΣ/94670/2021
Αποσβεστική προθεσμία βεβαιώσεων εισφοράς σε χρήμα (άρθρο 9 ν. 1337/1983) και παραγραφή των απαιτήσεων που απορρέει από αυτές.
ΥΠ.ΕΣ/17729/2024:«Παροχή διευκρινίσεων επί της αποσβεστικής προθεσμίας για τη βεβαίωση και επί του χρόνου παραγραφής προς είσπραξη της εισφοράς σε χρήμα του άρθρου 9 του ν. 1337/1983 (Α΄ 33), καθώς και των οφειλών από πρόστιμα Κ.Ο.Κ.»
ΥΠ.ΕΣ/38880/2023
Διευκρινίσεις για την εφαρμογή του ν. 5027/2023, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το ν. 5043/2023, περί βεβαίωσης και είσπραξης εσόδων δήμων. ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 534/2023 - ΑΔΑ:ΩΧ0Α46ΜΤΛΗ-62Χ
ΥΠ.ΕΣ/17729/2024:«Παροχή διευκρινίσεων επί της αποσβεστικής προθεσμίας για τη βεβαίωση και επί του χρόνου παραγραφής προς είσπραξη της εισφοράς σε χρήμα του άρθρου 9 του ν. 1337/1983 (Α΄ 33), καθώς και των οφειλών από πρόστιμα Κ.Ο.Κ.»
40657/2024:Παροχή διευκρινήσεων σχετικά με την αποσβεστική προθεσμία βεβαίωσης προστίμων Κ.Ο.Κ..
ΝΣΚ/170/2020
Χρόνος αποσβεστικής προθεσμίας του δικαιώματος των Ο.Τ.Α. προς βεβαίωση των αξιώσεων εισφοράς σε χρήμα κατά των υπόχρεων ιδιοκτητών και χρόνος παραγραφής των απαιτήσεων προς είσπραξη των βεβαιωμένων ως άνω οφειλών.(...)α) Ο χρόνος παραγραφής προς είσπραξη των βεβαιωμένων οφειλών των υπόχρεων ιδιοκτητών από τις εισφορές σε χρήμα είναι πενταετής (5) και άρχεται από το τέλος του οικονομικού έτους, εντός του οποίου έλαβε χώρα η οριστική βεβαίωση αυτών σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 6 του α.ν. 344/1968 (ομόφωνα). β) Ο χρόνος αποσβεστικής προθεσμίας του δικαιώματος των Ο.Τ.Α. προς βεβαίωση εισφοράς σε χρήμα είναι πενταετής και άρχεται από το τέλος του οικονομικού έτους, εντός του οποίου έλαβε χώρα η κύρωση της οικείας πράξης εφαρμογής, σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του α.ν. 344/1968 με την επιφύλαξη των οριζομένων εξαιρετικών περιπτώσεων στο β' εδάφιο της ανωτέρω παραγράφου, ανεξαρτήτως του χρόνου γέννησης των σχετικών απαιτήσεων των Ο.Τ.Α., προ ή μετά την ισχύ του άρθρου 2 του ν. 4315/2014 (κατά πλειοψηφία).ΑΠΟΔΕΚΤΗ
32740/2013
Αποσβεστική προθεσμία βεβαιώσεων εισφοράς σε χρήμα (άρθρο 9 ν. 1337/83) και παραγραφή των απαιτήσεων που απορρέει από αυτές
38445/2025
Παροχή διευκρινίσεων επί της αποσβεστικής προθεσμίας για τη βεβαίωση οφειλών από πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
ΝΣΚ/98/2024
Ερωτάται εάν η μεταγραφή της κυρωμένης Πράξης Εφαρμογής του άρθρου 12 του ν. 1337/1983,όπως ισχύει αποτελεί αναγκαία και απαρέγκλιτη προϋπόθεση για: α) τη σύνταξη διορθωτικών πράξεων εφαρμογής, β) τη βεβαίωση και επίδοση των εισφορών σε χρήμα του άρθρου 9 του ίδιου νόμου και γ) την έκδοση οικοδομικών αδειών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ως προς τη σύνταξη διορθωτικών πράξεων εφαρμογής. Η ανάκληση (εν όλω ή εν μέρει) της Πράξης Εφαρμογής και η σύνταξη διορθωτικής πραγματοποιείται εντός ευλόγου χρόνου από την κύρωσή της, έτσι ώστε η μεταγραφή της να μην αποτελεί προϋπόθεση για τη σύνταξη διορθωτικής Πράξης Εφαρμογής. Ως προς την, κατά την ορθή διατύπωση του β΄σκέλους του ερωτήματος, έκδοση και επίδοση των πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα και των αντίστοιχων ταμειακών βεβαιώσεων, με δεδομένο ότι σύμφωνα με τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις και την ερμηνεία αυτών, η παραγραφή του δικαιώματος των ΟΤΑ, αφενός να εκδώσουν πράξη επιβολής εισφοράς σε χρήμα και αφετέρου να προβούν στην ταμειακή βεβαίωση της επιβληθείσας εισφοράς, (εν ευρεία και εν στενή εννοία βεβαίωση της εισφοράς σε χρήμα), συνέχεται με τον χρόνο κύρωσης της Πράξης Εφαρμογής, η μεταγραφή αυτής δεν αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση και επίδοση των πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα και των αντίστοιχων ταμειακών βεβαιώσεων. Ως προς την έκδοση οικοδομικών αδειών, της σύνταξης (και κύρωσης) της Πράξης Εφαρμογής προηγείται η προκαταρκτική φάση της σύνταξης του κτηματογραφικού διαγράμματος και του κτηματολογικού πίνακα με βάση τις δηλώσεις ιδιοκτησίας (και τα σε αυτές συνημμένα: συμβόλαια, τίτλους, διαγράμματα) τις οποίες, μετά από σχετική πρόσκληση, έχουν υποβάλει οι φερόμενοι ιδιοκτήτες των ακινήτων. Ως εκ τούτου, στην Πράξη Εφαρμογής που ακολουθεί αποτυπώνονται οι ιδιοκτησίες και οι ιδιοκτήτες, όπως, εν τέλει, προέκυψαν από τις δηλώσεις ιδιοκτησίας που υποβλήθηκαν. Ενόψει δε, της ιδιαίτερης σημασίας που αποδίδεται από το νομοθέτη στη δήλωση ιδιοκτησίας που υποβλήθηκε κατά την προκαταρκτική φάση της σύνταξης της Πράξης Εφαρμογής, οικοδομική άδεια δύναται να εκδοθεί – τηρουμένων των λοιπών νόμιμων προϋποθέσεων - στο όνομα του φερόμενου ως ιδιοκτήτη στην κυρωμένη Πράξη Εφαρμογής, χωρίς να απαιτείται η μεταγραφή της. Συνεπώς, για τη διενέργεια των επόμενων της κυρωμένης Πράξης Εφαρμογής διοικητικών πράξεων, και συγκεκριμένα α) της σύνταξης διορθωτικών Πράξεων Εφαρμογής, β) της έκδοσης και επίδοσης των πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα και των αντίστοιχων ταμειακών βεβαιώσεων και γ) της έκδοσης οικοδομικών αδειών δεν αποτελεί προϋπόθεση η μεταγραφή της, καθόσον, όπως προκύπτει από την ερμηνεία των σχετικών διατάξεων, ο νομοθέτης θέλησε να αποσυνδέσει την έκδοση των ανωτέρω διοικητικών πράξεων από τη μεταγραφή της κυρωμένης Πράξης Εφαρμογής (ομόφωνα).
ΝΣΚ/235/2005
Υπαγωγή οριοθετημένου με τις διατάξεις του Ν 1337/1983 βιομηχανικού και βιοτεχνικού πάρκου στις διατάξεις του Ν 2545/1997.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Βιομηχανικό και βιοτεχνικό πάρκο που έχει δημιουργηθεί με βάση τις διατάξεις των Ν 1337/1983, 2300/1995 και 2508/1997 υπάγεται ως υφιστάμενο ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ, στις διατάξεις του Ν 2545/1997, σύμφωνα με το άρθρο 19 παρ.3 του νόμου αυτού. (ομοφ.) 2) Μετά την εν λόγω υπαγωγή του εξακολουθούν να ισχύουν τόσο η απόφαση εγκρίσεως της πολεοδομικής μελέτης, όσο και η πράξη εφαρμογής και δεν απαιτείται να γίνει πολεοδόμηση του πάρκου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του Ν 2545/1997. (ομοφ.) 3) Δεν είναι επιτρεπτός ο υπολογισμός της εισφοράς σε γη με βάση τις διατάξεις του Ν 2545/1997 (άρθρο 7), χωρίς τροποποίηση της πολεοδομικής μελέτης και της πράξης εφαρμογής. (ομοφ.) Οι εισφορές σε χρήμα, όμως, μετά την υπαγωγή, μπορούν να υπολογισθούν με βάση τις διατάξεις του Ν 2545/1997 χωρίς να ανατραπούν οι διευθετήσεις που έχουν γίνει στις ιδιοκτησίες με την πράξη εφαρμογής κατά τροποποίηση μόνο των αντίστοιχων πινάκων της πράξεως εφαρμογής. (πλειοψ.) 4) Από τις εισφορές σε γη, αυτές που προορίζονται για κοινόχρηστους χώρους θα περιέλθουν στον οικείο ΟΤΑ, για δε κοινωφελείς χώρους στους οικείους φορείς. Οι εισφορές σε χρήμα θα περιέλθουν στον φορέα ΒΙΠΕ που θα συσταθεί κατά το άρθρο 3 του Ν 2545/1997 για την κατασκευή των έργων υποδομής. (ομοφ.) 5) Γενικά, για το ως άνω πάρκο θα ισχύσουν όλες οι διατάξεις του Ν 2545/1997, στο μέτρο που είναι συμβατή και εφικτή η εφαρμογή τους. (ομοφ.)
ΝΣΚ/359/2012
Δήμοι - Μεταβίβαση Αρμοδιοτήτων Πολεοδομικών Εφαρμογών - Δικαιώματα Δήμων και Πράσινου Ταμείου επί κρατήσεως ΚΗ΄ Ψηφίσματος και επί προστίμων ανεγέρσεως και διατηρήσεως αυθαιρέτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Δικαιούχοι των ποσοστών επί των προστίμων, που επιβάλλονται για παραβάσεις της πολεοδομικής νομοθεσίας και της κρατήσεως του ΚΗ΄ Ψηφίσματος της 23/23 Φεβρουαρίου 1947 είναι οι δήμοι στο όνομα και στη περιφέρεια των οποίων ασκείται η σχετική αρμοδιότητα και όχι οι δήμοι οι οποίοι παρέχουν διοικητική/ τεχνική υποστήριξη στα πλαίσια ασκήσεως των αρμοδιοτήτων αυτών. Β) Μετά την μεταβίβαση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων στους δήμους κατά τις διατάξεις του άρθρου 94 του Ν. 3852/2010, όλοι οι δήμοι της χώρας δικαιούνται ποσοστό 40% επί της κρατήσεως του ΚΗ΄ Ψηφίσματος (του υπολοίπου 60% αποδιδόμενου στο Πράσινο Ταμείο) και το 100% των προστίμων, που προβλέπονται από το άρθρο 12 παρ. 6 του Ν. 1647/1986. Οι νέοι δήμοι είναι δικαιούχοι και του επιπλέον ποσοστού 35% της ανωτέρω κρατήσεως του ΚΗ΄ Ψηφίσματος, που καταβάλλεται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 34 του Ν. 1337/1983, αλλά μόνον για την εδαφική περιφέρεια του παλαιού δήμου ή κοινότητας, στον οποίο, μετά την έναρξη της ισχύος των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 10 του Ν. 3044/2002, μεταβιβάσθηκαν από Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση πολεοδομικές αρμοδιότητες εγκρίσεως και τροποποιήσεως πολεοδομικής μελέτης ή πολεοδομικού σχεδίου με απόφαση του Νομαρχιακού τους Συμβουλίου, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 3 του Ν. 2218/1994 και μόνο στο μέτρο που αυτές ασκούνται νομίμως, δηλαδή αφορούν όλως εντοπισμένες τροποποιήσεις της πολεοδομικής μελέτης ή του πολεοδομικού σχεδίου. Για τα λοιπά δικαιώματα, πρόστιμα, κρατήσεις κλπ, που συνδέονται με την άσκηση των μεταβιβασθεισών ως άνω αρμοδιοτήτων οι δήμοι είναι δικαιούχοι αυτών κατά το μέτρο και το ποσοστό, που προβλέπονταν από την κείμενη νομοθεσία για τους φορείς από τους οποίους αφαιρέθηκαν οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες για να μεταβιβασθούν στους δήμους. Γ) Από την έναρξη της ισχύος του Ν. 3843/2010, επί επιβολής προστίμων ανεγέρσεως και διατηρήσεως αυθαιρέτων, που υπάγονται στις ρυθμίσεις του άρθρου 5 παρ. 1 του νόμου αυτού, ισχύει η κατανομή τους σε ποσοστό 60 % υπέρ του Πράσινου Ταμείου και 40 % για τους υπόλοιπους δικαιούμενους φορείς. Δ) Μέχρι την έκδοση της κοινής υπουργικής αποφάσεως, που προβλέπεται από την παρ. 2 του άρθρου 27 του Ν. 4014/2011, στα επιβαλλόμενα μετά την 21-9-2011 πρόστιμα ανεγέρσεως και διατηρήσεως αυθαιρέτων το υπέρ του Πράσινου Ταμείου ποσοστό επί των προστίμων αυτών προσδιορίζεται: α) για τις περιπτώσεις αυθαιρέτων που υπάγονται στο άρθρο 5 παρ. 1 του Ν. 3843/2010 από την διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 8 του νόμου αυτού, δηλαδή το αποδιδόμενο στο Πράσινο Ταμείο ποσοστό ανέρχεται σε 60% επί του ποσού των προστίμων και β) για τις λοιπές περιπτώσεις αυθαιρέτων από την κείμενη, μέχρι την έναρξη της ισχύος του Ν. 4014/2011, γενική ή ειδική νομοθεσία που καθορίζει το αποδιδόμενο στο ΕΤΕΡΠΣ (Πράσινο Ταμείο) ποσοστό επί των προστίμων αυτών. Μετά την έκδοση της ανωτέρω κοινής υπουργικής αποφάσεως το αποδιδόμενο στο Πράσινο Ταμείο ποσοστό των ανωτέρω προστίμων είναι: α) επί αυθαιρέτων, που περιλαμβάνονται στους Ν. 3843/2010 (άρθρα 5 και 8) και 4014/2011 (άρθρα 24 και 27 παρ.1, όπως το άρθρο αυτό συμπληρώθηκε με την παρ. 16 του άρθρου 49 του Ν. 4031/2011) εκείνο, που θα καθορίζεται από την απόφαση αυτή και β) επί αυθαιρέτων, που δεν καλύπτονται από τις ανωτέρω διατάξεις των άρθρων 5 παρ. και 8 του Ν. 3843/2010, 24 παρ.1 και 27 του 4014/2011 και 49 παρ. 16 του Ν. 4031/2011, εκείνο που καθορίζεται από την κείμενη επί των περιπτώσεων αυτών νομοθεσία. (ομοφ.)